Betaalbare draadloze communicatie voor groep gezocht

Rik3tick

Rookie
2 jun 2020
5
0
Hoi mede enthousiaste,

Ik ben recent met een groep vrienden (4-6 mensen) begonnen samen te touren. Wij zijn opzoek naar een manier om te communiceren. We hebben al flink wat uren het internet afgezocht naar verschillende mogelijkheden en alle voor en nadelen van elk overwogen. Ook op dit forum hebben we gezocht, maar we hebben nog nergens een oplossing kunnen vinden die voldoet aan onze criteria. Deze zijn:
- Moet met min. 6 personen tegelijkertijd kunnen praten (hiermee bedoel ik niet dat je door elkaar kunt praten, maar vooral dat iedereen met elkaar verbonden is zonder eerst een persoon te moeten selecteren)
- Moet (liefst volledig) draadloos zijn
- Moet een redelijk bereik hebben (denk aan >1km)
- Moet weerbestendig zijn (denk IP66/IP67) of anders droog onder de jas gestopt kunnen worden of iets dergelijks
- Liefst onder €100,- totaal (minder is beter)
- Liefst met een remote PTT of stem herkenning
- Liefst zo min mogelijk verschillende apparaten
- Liefst geen vaste rij volgorde (zoals veel bluetooth intercoms vereisen)

Tot nog toe is de beste optie die we hebben gevonden om een portofoon met bluetooth (bv. Motorola T800) te verbinden met een bluetooth intercom/headset (bv. een betaalbare van Aliexpress). Alleen lijkt het net alsof er geen enkele portofoon met bluetooth wordt verkocht in Europa en importeren wordt nog steeds redelijk duur.

Ik snap dat als je kwaliteit wil moet je er meestal ook voor betalen, maar wij willen eerst eens voor een betaalbaar bedrag iets uitproberen voordat we een investering van €200+ maken.

Ik ben me er van bewust dat er genoeg mensen zijn die vinden dat je gewoon kwaliteit moet kopen, of zelfs vinden dat zo'n vorm van communicatie nergens voor nodig is. Ook weet ik dat je handgebaren kunt gebruiken, maar er zijn genoeg situaties waarbij dit geen mogelijkheid is.
Het volgende is dan ook niet vervelend bedoelt: maar deze dingen zijn dus ook niet waar ik heen vraag.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand iets weet wat aan (de meeste) criteria voldoet? en wat voor vergelijkbare vormen om te communiceren gebruikt men?
 
Wat je kunt overwegen is allemaal zelf een headset kopen (eventueel goedkoop of gewoon oortjes). Deze verbinden met telefoon en dan gezamelijk in een discord voice chat gaan zitten.

Nadeel -> kost internet
Voordelen:
goede kwaliteit ongeacht afstand
geen limiet aan aantal personen
kan heel goedkoop
geen gedoe met pairen
 
Wat je kunt overwegen is allemaal zelf een headset kopen (eventueel goedkoop of gewoon oortjes). Deze verbinden met telefoon en dan gezamelijk in een discord voice chat gaan zitten.

Nadeel -> kost internet
Voordelen:
goede kwaliteit ongeacht afstand
geen limiet aan aantal personen
kan heel goedkoop
geen gedoe met pairen

Dit is inderdaad een goede optie en deze zijn we ook nog steeds aan het overwegen. Helemaal omdat je ook een soort walkie talkie apps hebt die zeer weinig MB's gebruiken en vaak minimaal maar een 2G netwerk nodig hebben.
Maar helaas heeft mijn mobiel (LG G8S Thinq, provider: KPN) regelmatig geen netwerk ontvangst. Daarom dat we eerst andere opties aan het zoeken zijn, zodat we een alternatief hebben als het met de telefoon echt niet gaat.

Maar bedankt voor de suggestie!!:)
 
Je zou ook met portofoons kunnen werken. Moet je alleen even uitzoeken hoe je het met de oortjes doet.

Zo duur zijn die dingen niet, en het bereik is behoorlijk.

 
Je zou ook met portofoons kunnen werken. Moet je alleen even uitzoeken hoe je het met de oortjes doet.

Zo duur zijn die dingen niet, en het bereik is behoorlijk.


Klopt

Maar het probleem met de meeste portofoons is dat ze kabels gebruiken. Wij willen het liefst geen kabels en zoveel mogelijk draadloos.
Ook is het een probleem om de PTT knop in te drukken als je portofoon in je jas zit, dus dan zou je alweer een losse PTT knop nodig hebben en dit kost weer extra + weer extra kabel.
Je zou een portofoon kunnen kopen met VOX (stem herkenning) bv. Motorola T92, maar dan moet je alweer een kabel van je portofoon naar je helm hebben. Al zou dit geen dealbreaker zijn, maar we willen liever geen kabels. Al weet ik niet hoe goed VOX werkt, i.v.m. wind ruis en dergelijke.

daarom dat we eigenlijk opzoek waren naar een portofoon met bluetooth, maar het lijkt alsof die de laatste jaren verdwenen zijn in Europa.

Alsnog bedankt voor je suggestie :)
 

Check Lexin eens! Ik en een aantal vrienden rijden er nu een dik jaart mee en we zijn tot nu toe altijd hartstikke tevreden geweest met dit spul.
Als je ze via aliexpress bestelt is het nog goed te betalen ook; rond de €55 voor een module die met nog 3 andere modules contact kan maken.
Lekker met z'n 4'en kletsen voor een prijs die ruim onder de bedragen ligt dan wat je bij merken als Sena voor modules met vergelijkbare capaciteiten betaalt.
Heb al even niet meer gekeken maar wellicht zijn er mogelijkheden om het aantal rijders dat tegelijkertijd kan uitbreiden tot 6, zie dat ze in ieder geval een nieuw model hebben.
 
Wij gebruiken de fodsport fx8, van aliexpress voor €60, deze werkt ook erg goed met meerdere personen. De rest van de groep hoort ook de aanwijzingen van mijn tomtom. Enige nadeel is dat de communicatie constant open staat in de intercom stand, er is geen ptt. Als je niet teveel tegen jezelf praat wil het dus prima.
 
Wij gebruiken de fodsport fx8, van aliexpress voor €60, deze werkt ook erg goed met meerdere personen. De rest van de groep hoort ook de aanwijzingen van mijn tomtom. Enige nadeel is dat de communicatie constant open staat in de intercom stand, er is geen ptt. Als je niet teveel tegen jezelf praat wil het dus prima.

Is deze een beetje regenbestendig? Ik kan namelijk geen IP-rating vinden van deze.
Is het bij deze ook het geval dat je onder het rijden niet van volgorde mag wisselen, anders verliest die de connectie? Ik heb namelijk gelezen dat bij veel Bluetooth intercoms de volgorde van verbinden ook de rij volgorde moet zijn.
Hoe zit het met bereik? Als iemand bv een stoplicht niet gehaald heeft of een afslag gemist, valt deze persoon dan buiten bereik? en connect die weer automatisch terug als die weer in binnen het bereik komt?

Deze lijkt verder wel een goede oplossing
 

Check Lexin eens! Ik en een aantal vrienden rijden er nu een dik jaart mee en we zijn tot nu toe altijd hartstikke tevreden geweest met dit spul.
Als je ze via aliexpress bestelt is het nog goed te betalen ook; rond de €55 voor een module die met nog 3 andere modules contact kan maken.
Lekker met z'n 4'en kletsen voor een prijs die ruim onder de bedragen ligt dan wat je bij merken als Sena voor modules met vergelijkbare capaciteiten betaalt.
Heb al even niet meer gekeken maar wellicht zijn er mogelijkheden om het aantal rijders dat tegelijkertijd kan uitbreiden tot 6, zie dat ze in ieder geval een nieuw model hebben.

Lexin heeft (tot mijn weten) helaas geen die met 6 personen tegelijkertijd kan praten
 
Is deze een beetje regenbestendig? Ik kan namelijk geen IP-rating vinden van deze.
Is het bij deze ook het geval dat je onder het rijden niet van volgorde mag wisselen, anders verliest die de connectie? Ik heb namelijk gelezen dat bij veel Bluetooth intercoms de volgorde van verbinden ook de rij volgorde moet zijn.
Hoe zit het met bereik? Als iemand bv een stoplicht niet gehaald heeft of een afslag gemist, valt deze persoon dan buiten bereik? en connect die weer automatisch terug als die weer in binnen het bereik komt?

Deze lijkt verder wel een goede oplossing
Regenbestendigheid kan ik nog geen oordeel over geven. Volgens de beschrijving is hij het wel.
Op het moment dat je ze koppelt lus je ze als het ware door. Dus 1 aan 2, 2 aan 3, 3 aan 4 enz. De verbinding blijft bestaan zolang elk van de gekoppelde setjes maar binnen ~400 m van elkaar blijft. Wisselen van plek maakt dus niet zoveel uit, zolang de afstand tussen de gekoppelde setjes maar niet te groot wordt. Als de keten ergens doorbroken wordt hoeft alleen die verbinding opnieuw gemaakt te worden. Met 1 druk op de intercom knop maakt hij dan weer verbinding met de laatst gekoppelde. Dit gaat dus niet vanzelf.
 
Wij gebruiken de fodsport fx8, van aliexpress voor €60, deze werkt ook erg goed met meerdere personen. De rest van de groep hoort ook de aanwijzingen van mijn tomtom. Enige nadeel is dat de communicatie constant open staat in de intercom stand, er is geen ptt. Als je niet teveel tegen jezelf praat wil het dus prima.

Ik gebruik deze ook, maar bij mij begint hij te storen als ik meer dan 4 personen ben gekoppeld. Heb jij hier ook last van?
 
ik gebruik zelf 2 systemen. Ik heb een Sena SMH5 en ik gebruik ook regelmatig een portofoon. Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen.

De Sena is heel erg handig als je met 'zn 2 en rijdt. Nadeel: bereik is beperkt en batterijduur is ook beperkt. Er is bij sena wel de mogelijkheid om met meerdere personen een full-duplex verbinding te hebben. Er is een speicale app voor die goed werkt. De naam van die ap ben ik ff kwijt, maar in 2019 hebben we die app een aantal keren gebruikt en ik was er over te spreken.

Voor het rijden met groepen en toertochten met veel motoren heb ik meestal een vaste achterrijder en is het prettiger om met een porto te werken. Voordelen van die porto: groot bereik en batterij gaat lang mee. Nadeel:het is een simplex-verbinding. op zich niet erg maar het vergt enige discipline en afspraken als je met een groep rijdt.Groot nadeel van die portofoons is de bekabeling. Als je een trip gaat maken dan is het verstandig om een reserveheadset mee te nemen.

Het bekabelingsprobleem is wel te omzeilen. Er zijn Bluetooth sets te krijgen zodat je je porto verbind met je BT-headset en je de porto dus ook niet op je heft te dragen maar gewoon op de motorfiets kan monteren. US $44.0 |Bluetooth Draadloze Headset Oortelefoon & PTT sleutel voor Motorola KENWOOD TYT BAOFENG ham Twee Manier Radio Transceiver Accessoire Headset|Portofoon| - AliExpress
 
Heb je de "BT Button" overwogen? Apparaatje van 4cm doorsnede. Eraan een spiraalkabeltje naar een rubber band met schakelaar die je om je stuur/handvat bevestigt. De BT Button koppel je via bluetooth met je mobiel. Via een app in je mobiel kun je een bijna onbeperkte groep rijders samenstellen (die wel allemaal een BT button en -app moeten hebben). Vervolgens kun je met 1 druk op de knop alle rijders toespreken (on way). Voorwaarde: 2G/3G datadekking van je telefoon.

In een motortraining in de Eifel heb ik gereden met een portofoon. Die oplossing vond ik persoonlijk nog beter. Nadeel is dat je met zo'n apparaat loopt te sjouwen.
 
Wij rijden vaak in Duitsland waar er toch vaak geen telefoonontvangst is buiten de bebouwde kom. Vandaar niet gekozen voor iets wat afhankelijk is van het telefoonnetwerk
 
Terug
Bovenaan Onderaan