Betaalbare elektrische motor?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.646
4.818
Lemelerveld
Bij mijn werkgever zie ik allerhande voordelen naar voren komen voor elektrische voertuigen. Laadpunten voor auto's, fietsen... Nu heb ik het eens nagevraagd en ze staan er zeker voor open om een laadpunt voor elektrische motoren neer te zetten zodra het eerste werknemer er daadwerkelijk 1 heeft.

Nu woon ik een goede 35 km van het werk en de diesel voor de auto en de benzine voor mijn KTM zijn nou niet bepaald gratis, elektrisch rijden dus blijkbaar wel!
Eigenlijk zou ik dus hiervan gebruik maken om wat geld in de zak te houden dus ben ik wat aan het rondkijken naar elektrische motoren.

Hiervoor had ik mij nooit verdiept in elektrische motoren, ik ken dus ook alleen de KTM Freeride en de Zero's. De Freeride heeft naar wat ik lees een beperkte actieradius en de Zero is gewoon veel veel veel te duur om als besparing uit te kunnen.

Weten jullie ook van (2e hands) elektrische motoren tot de ca €5000,-?
- Moet rijden als een ''echte'' motor. Het liefst een beetje Adventure of Enduro achtig.
- Een minimale actieradius van 80 km. Ook bij koud weer met de handvatverwarming aan.

Alvast bedankt!
 
Ik denk dat de elektrische motor ook 2e hands voorlopig nog behoorlijk prijzig zal blijven. Maar persoonlijk zou ik liever een nieuwe kopen en ik zal je vertellen waarom:

We hebben op andere forums hele discussies over elektrische auto's en de meeste fabrikanten geven nu acht jaar garantie op de accu's. Maar gaat hij buiten die periode stuk dan kan het heel veel gaan kosten waardoor het voertuig economisch total loss is.

https://www.ad.nl/auto/accu-van-je-elektrische-smart-versleten-dat-is-dan-17-000-euro~a4d91e83/
Bovenstaande link gaat over de E Smart, welke nieuw 23.000 euro kost, maar gaan de accu's stuk dan kost dat 17.000 euro ex montage en kun je hem verder gebruiken als plantenbak.

Het zal met de elektrische motor goedkoper zijn, maar reken dat je een behoorlijk bedrag kwijt bent. Bovendien krijgen we straks te maken met louche verkopers die oudere accu's en jongere accu's gaan verwisselen, zodat je de kans loopt een jonge occasion te kopen met een oude accu.

Er moet dus een waterdicht systeem komen om de accu te herkennen, zodat dit onmogelijk wordt.

Ik zou dus voor een nieuwe gaan en tegen de tijd dat de garantie afloopt inruilen voor weer een nieuwe.

Ik denk dat de benzine goedkoper is.
 
Je zou bij MotoPort kunnen kijken voor een occassion Zero. Ook bij electricmotorcycles.nl hebben ze e.e.a. op voorraad, maar dat ligt qua range, accupakket en prijs weer wat hoger/beter dan de Zero's.

Toevallig heb ik onlangs contact gekregen met NXT Motors. Een start-up, waarbij de eerste nog de weg op moet, maar her en der vind ik berichten over een prijskaartje voor een nieuwe van 15k. Leuk feitje; Nederlandse makelij.

Ik weet niet bij wat voor bedrijf je werkt, maar je zou het ook kunnen gooien op uitstraling (goed werkgeverschap), duurzaamheid en innovatief. Daarnaast kan leasen overwogen worden, in plaats van kopen en kilometervergoeding. Dek je alle risico's direct af.
 
Ik denk dat op het moment, de beste optie voor jou is om te kijken voor een 2e hands Zero.
Vraag maar eens aan @Hybride hoe dat bevalt, en wat de kosten zijn.
 
Je hebt nogal wat voorwaarden, sommige is nu nog niet aan te voldoen.

Grote motor, Adventure achtig... Dat wordt lastig of je moet gaan kijken bij Tacita.
Een All Road gaat overigens wel, kijk eens naar de Zero DS(R) serie.
Actieradius van 80 Km is geen probleem, ik kan zo’n rit nog doen nadat ik terug ben van het werk, zonder bij te laden.
Handvatverwarming heeft ongeveer geen invloed... Daar merk je echt niets van. Dat doet me denken aan zo’n vergelijk, zal wel ANWB geweest zijn. Ze gingen elektrische auto’s vergelijken en daarvoor reden ze over de snelweg naar noord Groningen. Navigatie moest uit want die gebruikt stroom.... Wat een verstand... Ze hebben blijkbaar echt geen idee.

Prijs is wel een dingetje... Voor € 5000,- koop je weinig. Persoonlijk vind ik dat je naar het grote geheel moet kijken, de totale kosten van de motor inclusief onderhoud en brandstof. Reken dat maar eens uit voor een doorsnee motor, en dan voor een elektrische motor. Dan kun je ineens heel wat meer uitgeven aan een elektrische motor.
Zelf zou ik niet gauw een nieuwe elektrische motor kopen, vanwege alle hardnekkige bakerpraatjes is de afschrijving vrij fors en daar kun je handig gebruik van maken door gebruikt te kopen. Bovendien kan er weinig aan mankeren.

Als je een motor gebruikt waar ie voor bedoeld is, dus als je er jarenlang dagelijks mee rijdt dan is ie al gauw goedkoper dan een conventionele motor. Ik heb nu bijvoorbeeld al bijna drie jaar niet hoeven tanken, dat is een goed gevoel kan ik je melden... Verder heb ik de meerprijs er nu al weer uit aan minder onderhoud en brandstof. Nog zo’n periode en ik houd echt geld over.

Maar ook al is het goedkoper, het gaat niet alleen om kosten. Rijden is minstens zo belangrijk en elektrisch rijdt goed, heel goed.
 
Ik zag gisteren toevallig 2 Zero's in Amsterdam voor €8.500. Is nog steeds geen 5K maar komt al enigszins in de buurt.
En juist die Zero's zijn wel een soort enduro's. Zeker de DS.
 
<knip>
Persoonlijk vind ik dat je naar het grote geheel moet kijken, de totale kosten van de motor inclusief onderhoud en brandstof. Reken dat maar eens uit voor een doorsnee motor, en dan voor een elektrische motor. Dan kun je ineens heel wat meer uitgeven aan een elektrische motor.
</knip>


Maar ook al is het goedkoper, het gaat niet alleen om kosten. Rijden is minstens zo belangrijk en elektrisch rijdt goed, heel goed.
Juist, het verloop van de kosten is bij elektriek anders dan bij conventionele motoren.
Ik heb één keer op een Energica Eva mogen rijden en dat reed inderdaad heel, heel goed. Ik wil er wel één ...
 
Als ik dit zo lees (en na eigen struinen online natuurlijk), denk ik dat het er voor mij nog even niet in zit.

Meer dan €5000 kan ik sowieso niet missen en ter vervanging van mijn huidige motor kan het sowieso niet. Elektrische motoren hebben nu eenmaal niet de range (icm snel te tanken range) voor mijn gebruik buiten het werk om.
 
Die super soco heb ik in een "hip" gedeelte van Rotterdam zien staan als brommer. Een heel miezerig ding.
 
Hij ziet er zo wel grappig uit, kan zijn dat hij in het echt heel miezerig is natuurlijk. Echter haak ik af bij 100 km/h. Ik moet naar mijn werk een stuk snelweg rijden en dan wil ik ook minimaal 130.
 
Hij ziet er zo wel grappig uit, kan zijn dat hij in het echt heel miezerig is natuurlijk. Echter haak ik af bij 100 km/h. Ik moet naar mijn werk een stuk snelweg rijden en dan wil ik ook minimaal 130.
Als je niet goed oplet struikel je er over. Wel handig vervoer in een stad als Rotterdam, waar mijn motor constant met zijn fan stond te blazen.
 
Hij ziet er zo wel grappig uit, kan zijn dat hij in het echt heel miezerig is natuurlijk. Echter haak ik af bij 100 km/h. Ik moet naar mijn werk een stuk snelweg rijden en dan wil ik ook minimaal 130.
Kwestie van tijd. In China kan je al een supersport lookalike kopen voor €1.500,- en minder als ik Alibaba mag geloven.
Alleen een 3.000 en 5.000 Watt houdt inderdaad nog niet echt over.
Over de 10.000 Watt doen ze bij navraag erg geheimzinnig. Twee maanden levertijd en built to order. :)
 
Ik denk dat je dan voor 1500 euro een brandbom koopt. Kan me niet voorstellen dat voor dat geld er nog een goede betrouwbare accu in zit met dito lader.
 
Ik denk dat je dan voor 1500 euro een brandbom koopt. Kan me niet voorstellen dat voor dat geld er nog een goede betrouwbare accu in zit met dito lader.

Nouja kijk naar het belastingsysteem, de dealermarge enz enz daar en hier. Daar zitten je eerste paar duizend euro in.

Ik heb tzt wel eens gekeken naar een motor uit India importeren. Als je die daar koopt voor €1200 is hij al €3500 voordat hij hier is.
 
Bij mijn werkgever zie ik allerhande voordelen naar voren komen voor elektrische voertuigen. Laadpunten voor auto's, fietsen... Nu heb ik het eens nagevraagd en ze staan er zeker voor open om een laadpunt voor elektrische motoren neer te zetten zodra het eerste werknemer er daadwerkelijk 1 heeft.

Nu woon ik een goede 35 km van het werk en de diesel voor de auto en de benzine voor mijn KTM zijn nou niet bepaald gratis, elektrisch rijden dus blijkbaar wel!
Eigenlijk zou ik dus hiervan gebruik maken om wat geld in de zak te houden dus ben ik wat aan het rondkijken naar elektrische motoren.

Hiervoor had ik mij nooit verdiept in elektrische motoren, ik ken dus ook alleen de KTM Freeride en de Zero's. De Freeride heeft naar wat ik lees een beperkte actieradius en de Zero is gewoon veel veel veel te duur om als besparing uit te kunnen.

Weten jullie ook van (2e hands) elektrische motoren tot de ca €5000,-?
- Moet rijden als een ''echte'' motor. Het liefst een beetje Adventure of Enduro achtig.
- Een minimale actieradius van 80 km. Ook bij koud weer met de handvatverwarming aan.

Alvast bedankt!


Ik heb een Brammo impuls staan, incl. kofferset voor een mooi prijsje.
 
Die super Soco is een 125cc alternatief. Die kost nieuw net geen 5k.

Een oude Zero is denk ik je beste gok. Die bestaan al lang genoeg op de markt voor tweedehands.
 
Wat bedoel je @roestendoenze ? In België kun je de super Soco gewoon bestellen. Waar ik mijn zero kocht stonden er verschillende in de showroom alsook een demo.
Als ik 35 km naar het zuiden zou wonen dan mocht ik met alleen een auto rijbewijs nog op zo een machine rond knorren.
Nu mag ik ermee de fietspaden op. En in goot rijden in de bebouwde kom. En max 45kmu. En een duurdere verzekering zonder no-claim korting.
En vervolgens valt me op dat de aanschafprijs dan ineens wel een stuk schappelijker kan, als het een brommer is.
Die elektrische vouwstepjes zijn vooral handig in combinatie met de trein, ook verboden hier. Ze hebben aangekondigd over te gaan op inbeslagname hier in de buurt. Ben benieuwd wat ze dan trouwens doen met een Belg die op zijn eigen legale stepje hier rijdt. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan