Betaalbare elektrische motor?

Wat kan er eigenlijk kapot qua electronica en batterijen aan een Brammo, wat niet zomaar te koop is?
En kun je dat dan relatief eenvoudig zelf oplossen met universeel alternatief(Arduino?) materiaal, en wat solderen van batterijcellen?

Aan mijn 30 jaar oude ICE zitten volgens mij eigenlijk geen echte technische of economische showstoppers, vind ik wel fijn.
 
zelfde cell type is niet (meer) te krijgen.
en de bsm en mobo zijn echt door brammo zelf ontwikkeld.

maw ja alles is te repareren maar dan wordt het waarschijnlijk een knutsel project of een hele dure ombouw (wat wel super kan uitpakken)
 
Interessante vraag van topic starter. Had zelf ook eens erin verdiept, maar momenteel totaal nog niet rendabel. Rij zelf op een motorscooter van 3000 nieuw, dat duurt voor mij nog even voordat het interessant wordt (zeker aangezien die slechts 1 op 45 slurpt) maar over 10 jaar zie ik mezelf wel op zo'n elektrisch apparaat tuffen.
 
Interessante vraag van topic starter. Had zelf ook eens erin verdiept, maar momenteel totaal nog niet rendabel. Rij zelf op een motorscooter van 3000 nieuw, dat duurt voor mij nog even voordat het interessant wordt (zeker aangezien die slechts 1 op 45 slurpt) maar over 10 jaar zie ik mezelf wel op zo'n elektrisch apparaat tuffen.
Ik gok over vijf jaar. ;)
 
@kevinblade, ik bedoelde het niet rot, maar mijn accupakket was compleet leeg getrokken, en dan? Koop je een nieuw accusetje voor weinig bij wie? of breng je hem naar de Brammo dealer??

Ik wilde hier een linkje plaatsen naar het brammo forum om mijn zoektocht te kunnen volgen, en kwam tot mijn verbazing een reactie tegen van de man die mijn brammo gekocht heeft, hij werkt(e) in de ev-auto branche. Maar blijkbaar is het toch iets lastiger ....

https://brammoforum.com/index.php?topic=3598.msg25572#msg25572
 
Laatst bewerkt:
Ja, als het uiteindelijk niet lukt, betaalt hij alles terug of je mag op zijn landgoed komen wonen.
 
Dezelfde vraag als in de OP, maar dan 1,5 jaar later.
Inmiddels staan dr meer laadpalen dan normale parkeerplaatsen dus laat ik nog eens rondkijken.

Nog een ander vraagje aan diegenen die al elektrisch rijden en zelf wat onderhoud doen. Hoe bevalt dat?
Is er een beetje aan te werken en zijn onderdelen fatsoenlijk leverbaar?
 
Heb vijf jaar brammo gereden zonder noemenswaardige problemen.
10K nieuw, voor 5K verkocht (na vijf jaar)
7,4K benzine bespaard.
Remblokken, ketting en tandwielen zijn allemaal standaard zaken die ook op andere merken te vinden zijn (Brembo, Marzochi, etc)
 
Heb vijf jaar brammo gereden zonder noemenswaardige problemen.
10K nieuw, voor 5K verkocht (na vijf jaar)
7,4K benzine bespaard.
Remblokken, ketting en tandwielen zijn allemaal standaard zaken die ook op andere merken te vinden zijn (Brembo, Marzochi, etc)
En wat heb je nu, weer electrisch?
 
Vooral van Energica komen er meer en meer tweedehands en demo modellen voor heel mooie prijzen. Onder de 15k kun je ze nu wel vinden. Vooral ook doordat ze al een jaar hun grotere 21.5 kWh accu uit hebben zijn deze met de originele 13.4 kWh moeilijker te slijten en dus goedkoper geworden. Je hebt dan 3kW laden aan gewone laadpalen en thuis en DC snelladen voor onderweg.

Zelf heb ik nu anderhalf jaar een Zero SR/F, nieuw gekocht toen die net uit was dus gewoon volle pot betaald. Daar zijn ook wel een paar deals van te vinden maar je zal toch nog hoger uitkomen dan de oude energica's heb ik de indruk. Ze hebben nieuwe kleuren dus zo heb je ook een ouder model maar ze zijn technisch wel gewoon gelijk dus zoveel goedkoper gaan ze niet.

Als je een zero goedkoper wilt moet je kijken naar de S(R) en DS(R) modellen. Maar daar heb je dan ook een ouder ontwerp met wat meer kans op gebreken en vaak duurdere herstellingen (motor, lader, ...). Dat maakt ze natuurlijk ook wel goedkoper. Wel een serieus verschil in vermogen nog als je al naar Energica of SR/F en SR/S kijkt.

Van onderhoud aan m'n eigen Zero heb ik 1x de standaard gesmeerd omdat die niet goed meer liep en 1x riem vervangen aan 13.000 km. Verder is er door de dealer tijdens recalls en garantie gebeuren wel eens gesynchroniseerd en software update uitgevoerd. Maar dat was dan gratis gezien de motor voor andere dingen binnen was. Bij Zero kun je in theorie ook updates binnenhalen via de app of de connectie van de motor zelf maar dat lukt niet altijd even vlot. Bij de dealer doen ze het over de kabel.

Bij Energica moet je de ketting smeren en dan om de zoveel tijd de olie verversen. Dat is gemakkelijk zelf te doen, zijn genoeg tutorials van te vinden online. En als je een vuldop kunt openmaken en uitloopdoppen los en weer vast kunt zetten kun je dat ook wel. Banden en remvloeistof (en bij Energica ook koelvloeistof) zijn gelijk aan andere motoren natuurlijk.

Ik zou wel beiden eens testrijden want het zijn nogal verschillende motoren. Voor en nadelen van beiden merken (Energica en Zero SR/F of S met dezelfde accu dan) op een rij. De 21kWh modellen van Energica hebben natuurlijk als voordeel de grotere accu en langere actieradius met bijkomend nadeel hoger gewicht en langere laadtijd. Maar die ga je nog niet goedkoop vinden lijkt me.

Energica (13.4kWh)
+ meer vermogen en langer vol te houden wegens actief gekoeld
+ vooral SS9 is meer comfort
+ DC snelladen onderweg
+ bij lage accu percentages minder reductie in vermogen
- AC laden max tot 3kW
- meer geluid van aandrijving (tandwielen reductie)
- meer onderhoud (vloeistoffen en ketting smeren)
- hoger gewicht

Zero SR/F en SR/S
+ lager gewicht
+ minder onderhoud wegens lucht gekoeld en riem
+ stillere en onderhoudsvriendelijkere riem aandrijving
+ tot 12kW AC laden onderweg mogelijk (afhankelijk van uitvoering 3/6/9/12)
- gaat sneller warmlopen en in veiligheid gaan (enkel issue op circuit)
- bij lage accu percentages (vanaf 20%) krijg je merkbare reductie in vermogen
- lijkt meer last te hebben van vocht, koud en andere kwaaltjes (kan perceptie zijn)
- geen DC snelladen mogelijk
 
Duidelijk daar kan ik wat mee!
Momenteel doe ik al het onderhoud aan mijn benzine motoren en diesel auto zelf. Tot aan koppakking wissels etc aan toe. Klein onderhoud schtik ik niet van.

Ik vroeg mij meer af als er bijvoorbeeld een sensor oid sneuvelt je die zelf kunt vervangen zonder dat je die met dealer software moet inleren.
En dus of je voor een ketting/remblokken of ander slijtagedeel via een kluizenaar in de Italiaanse Alpen moet die er op bestelling 3 tot 5 per maand maakt, maar die vraag is al beantwoord!
 
zonder dat je die met dealer software moet inleren
Bij energica moet je af en toe nog wel voor software updates terug naar de importeur/leverancier.
Het is overigens niet zo dat hij zonder update niet verder kan hoor. Maar de verzamelde data die tot verbeteringen leidt en/of issues met laadpalen maken een update soms nodig.

Hoe dat precies bij zero en/of andere modellen zit, weet ik niet.

Energica's hebben ook baat bij een automatisch kettingsmeersysteem (pro-oiler).
Banden zijn tot nu toe de grootste kostenpost - en daarvoor ga ik gewoon naar de duc-dealer om de hoek.
 
Bij de zero SR.F en SR.S krijg je OTA updates op de motor of via de app binnen. Die lukken alleen niet altijd en dan kun je ook bij de dealer aan de kabel een update laten uitvoeren. Nu bleek echter vandaag dat dat ook niet altijd lukt.

Bij de oudere zero modellen is het enkel via de app of via de dealer dat updates gebeuren omdat die nog niet connected zijn.

En voor alle zero modellen moet je in theorie jaarlijks naar de dealer om een synchronisatie te laten uit voeren. Iets sevcon specifiek waarbij de controller en de motor op elkaar afgestemd moeten worden om optimaler te lopen.
 
Er zijn in NL in 2020 bijna 15.000 nieuwe motoren verkocht, waarvan 237 elektrisch.
 
Zero SR/F en SR/S
- bij lage accu percentages (vanaf 20%) krijg je merkbare reductie in vermogen
Dat doet de Energica ook hoor.

Er zijn in NL in 2020 bijna 15.000 nieuwe motoren verkocht, waarvan 237 elektrisch.

Mooi dan blijven ze uniek.
bij verkoop zet ik er bij unieke motor zonder dat ik dan in het topic van MF kom :+

Maar ik snap het wel, de prijs is daar sowieso debet aan.
Ik ben benieuwd wat de cijfers over 5 jaar zijn.
 
Ik vind het heel opvallend dat het zo'n klein deel is, een Harley is ook bepaald niet goedkoop.
 
Ik vind het heel opvallend dat het zo'n klein deel is, een Harley is ook bepaald niet goedkoop.

Harley heeft een hele fan base en history.
EV is nieuw en men kijkt de kat nog uit de boom
Accu's en laden verbeteren enz.

Het verbaasd mij niet, zonder mijn zakelijk voordeel had ik ook nog gewacht.
 
Er zijn in NL in 2020 bijna 15.000 nieuwe motoren verkocht, waarvan 237 elektrisch.
Dankzij IJzervreter toch nog 122 Zero's. :+

Knipsel3 (1).jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan