Betekenis typenummers

duende

MF'er
30 nov 2005
127
0
Wellicht dat ik op het punt sta een hele domme vraag te stellen, maar dat weerhoudt mij er niet van hem toch te stellen.

Wat is de betekenis van typenummers van motoren? Ik heb me dit ook altijd afgevraagd bij auto's. Het zijn zeer professionele bedrijven die veel geld in hun product stoppen en ik kan me dus indenken dat er ook heel wat manuren zitten in het bedenken van die typenummers. Is er dan gewoon een groepje mannen/vrouwen die YZF wel stoer vinden klinken? Of zit er meer achter?

Nu meen ik dat bij de Yamaha MT-01 MT voor maximum taste staat, maar dat weet ik niet zeker. Dus laat jullie licht hierover schijnen. Is CBR of ZZR gekozen omdat het zo leuk klinkt of zit er meer achter?
 
CBR is het volgens mij iets van
C = Wegmotor
B = 4 in lijn (CBX1000 even daar gelaten)
R = sportieve uitvoering

VFR
VF = V-Four
R = Sportiever spul

Ofzo.....
 
Lijkt me helemaal geen domme vraag, heb er zelf ook wel eens over zitten denken maar t lijkt alsof er idd af en toe maar wat verzonnen word.

Maar misschien dat anderen wel een antwoord kunnen geven.
YZF -- ?
GSX -- ?
CBR -- R voor replica(?)
speed triple -- DUH!
ZXR -- ?
GSF -- (geen snelle fiets...??) |(

etc.....

ZRX1200r...? r voor replica maar ZRX????

ZReX72
 
CBR is het volgens mij iets van
C = Wegmotor
B = 4 in lijn (CBX1000 even daar gelaten)
R = sportieve uitvoering

VFR
VF = V-Four
R = Sportiever spul

Ofzo.....
Bij Honda staat CB traditioneel voor een wegmotor met lijnblok (2-in-lijn, 4-in-lijn, 6-in-lijn). Sommige toevoegingen hebben een betekenis, andere niet
De R van de CBR staat voor 'race'; De X uit de jaren '80 en de F van nu hebben voor zover ik weet geen speciale betekenis. De F staat wel voor 'tour' maar dit is niet van enig woord afgeleid.

In het verleden ontstonden bepaalde letter-combinaties min of meer toevallig. Tegenwoordig worden die veel meer bewust gekozen. Daarbij worden soms traditionele, soms afwijkende lettercombinaties gekozen, afhankelijk van het gevoel wat men wil oproepen.
In de jaren '50 werden modellen vaak met één of twee letters en een volgnummer aangeduid. twee of drie letters gevolgd door de cilinder-inhoud is sinds ca. 1970 de meest gebruikelijke vorm. Een ander getal (bijv. 1 or -01) benadrukt het bijzondere karakter van het model. Bijvoorbeeld YZF1000R tegenover YZF-R1.
Een andere manier om tot de verbeelding te spreken is een naam, zoals FireBlade, FireStorm, Thundercat, Thunderace enz. Dit is in de V.S. veel gebruikelijker dan hier in Europa.

Bij Yamaha stond één letter altijd voor de cilinderinhoud. Bijv. A voor 125cc, C voor 180 (later 200)cc, D voor 250cc, F voor 50cc enz. Daar werd soms de Y van Yamaha voor geplaatst maar soms niet. Daarachter stond een volgnummer (1,2,3 5 enz; 4 is een ongeluksgetal en werd overgeslagen). De eerste Yamaha was dus de YA1 (125cc) Red Dragon. Sterk gemoderniseerde opvolgers kregen vaak een S als toevoeging (bijv. de DS3, FS1(!) enz. ) Een tour versie van de 250cc kreeg echter de aanduiding DT1. Diezelfde code werd later gebruikt voor de eerste off-the-road; hier stond de T voor trail. De 350cc 2takt heette R1, terwijl de R eigenlijk nog niet aan de beurt was. Ik vermoed dat hij voor 'race' stond. De eerste viertakt motor werd de XS1 (650cc), waarbij X - denk ik - staat voor het onbekende.

In 1973 stapte Yamaha over op het systeem dat Honda al hanteerde: 2 letters gevolgd door de cilinder-inhoud. Voor de 2-takt off-the-roads werd de lettercombinatie van de allereerste genomen (DT). De 2-takt wegmotoren kregen RD, hetgeen stond voor 'race development'. De viertakt-motoren werden aangeduid met TX, de 4-takt off-the-roads met XT. De laatste aanduiding varieert logisch op DT voor de 2-takt versie, de eerste maakt de vierkant (bijna) compleet:

RD DT

TX XT

Afwijkend was alleen de R van RD. Verder behielden sommige modellen de oude type-aanduiding, bijv. de FS1.
Door de grote problemen met de TX750 raakte deze lettercombinatie besmet en in 1976 werd teruggegrepen naar de combinatie XS van de eerste 4-takt.
Later kwamen er lettercombinaties bij voor paralelle series. Naast de RD125 2-cilinder kwam bijv. een 1 cilinder met de aanduiding: RS125. Vanaf 1980 wordt XJ de aanduiding van 4-cilinders in lijn. De J staat ook hier nergens voor.

Hier zal ik het maar bij laten.
 
Laatst bewerkt:
ik heb in de motorräd wel es over zoiets gelezen...huskie 610TE stond voor Thumper Electronic(starten)
zoiest.
of dat zaten ze ook maar te bullshitten.

Ik dacht dat CB voor citybike stond, omdat het voornamelijk stadsfietsjes bedoeld waren (volgens mij)...woonwerk enzo...en de R kwam er later achteraan, omdat het de sportieve (race)meuk was...
voor zover ik weet staat een F altijd bijna voor Four, en het leek me logisch als X voor cross stond maar dat gaat ook niet in alle modellen op.
Raar...maar iedereen lult altijd maar slap en je weet nooit wat waar is.
 
Volgens mij staat dat "CB" bij Honda voor "Custom Built".......
 
De F in verschillende motoren staat voor Fairing, wat in het Engels weer inhoud dat het een tourmodel is met een volle kuip.
GSX-F: volle kuip, geen SS
CBR-F: volle kuip, geen SS
ER-6f: volle kuip, geen SS

De toevoeging S staat vaak voor Street of Sports in de huidige modellen. Deze hebben een topkuipje. Fazer bv is tegenwoordig te krijgen als F6/s (Street/Sports) en F6/n (Naked). Zelfde geldt voor de ER6-n en ER6-f. Zo zijn er nog wel meerdere uitvoeringen.
 
De F in verschillende motoren staat voor Fairing, wat in het Engels weer inhoud dat het een tourmodel is met een volle kuip.
GSX-F: volle kuip, geen SS
CBR-F: volle kuip, geen SS
ER-6f: volle kuip, geen SS

De toevoeging S staat vaak voor Street of Sports in de huidige modellen. Deze hebben een topkuipje. Fazer bv is tegenwoordig te krijgen als F6/s (Street/Sports) en F6/n (Naked). Zelfde geldt voor de ER6-n en ER6-f. Zo zijn er nog wel meerdere uitvoeringen.
Ja maar...

Tot de komst van de RR was de CBR600F het 600c sportmodel van Honda. Werd ook (succesvol) mee geraced. En de RR heeft wel een Fairing, maar geen F.
 
Ben blij dat ze bij Ducati gewoon de cilinderinhoud nemen.... Eventueel toegevoegd met een R


Ik hou wel van een beetje duidelijkheid
 
Dit verduidelijkt het een en ander. Het ziet er dan naar uit dat sommige letters betekenis hebben en andere weer niet. Ik ben het wel met bovenstaande poster eens dat de manier van Ducati wel enige duidelijkheid schept en dat heeft ook wel wat.
 
Dit verduidelijkt het een en ander. Het ziet er dan naar uit dat sommige letters betekenis hebben en andere weer niet. Ik ben het wel met bovenstaande poster eens dat de manier van Ducati wel enige duidelijkheid schept en dat heeft ook wel wat.
Ach het lijstje modellen van de laatste tien jaar is bij Ducati nauwelijks kleiner dan bij de Japanners. Zo heb je de 990, de 998 en de 999 en daarnaast nog andere series (ik noem 'n 748, 'n 916).
Dan heb je de Monster-serie. Daarvan begint de type-aanduiding weer wel met een letter (M). En de voor de ST series wordt weer geen cilinderinhoud gebruikt. En dan heb je nog hele rijen speciale uitvoeringen. Noem dat maar duidelijk. ( :P )
 
Ach het lijstje modellen van de laatste tien jaar is bij Ducati nauwelijks kleiner dan bij de Japanners. Zo heb je de 990, de 998 en de 999 en daarnaast nog andere series (ik noem 'n 748, 'n 916).
Dan heb je de Monster-serie. Daarvan begint de type-aanduiding weer wel met een letter (M). En de voor de ST series wordt weer geen cilinderinhoud gebruikt. En dan heb je nog hele rijen speciale uitvoeringen. Noem dat maar duidelijk. ( :P )

Ik vind dat toch behoorlijk overzichtelijk in vergelijking met andere motoren.
:)
 
Niemand geinteresseerd in de typenummers van Harley-Davidson?? De hdxlzdjus??? }) })

Mijn motor (nee meneer, dit is echt geen Harley hoor, Harley maakt geen zescilinders.. 8-) ) heet in de VS een Valkyrie. Toen ze die motor naar Europa haalden, steigerde de Duitse importeur. De naam zou teveel aan die man met dat rare snorretje en spuuglok doen denken. Dus moest er wat anders verzonnen worden. En met alle creativiteit dat het oude continent rijk is kwamen ze op F6c. De F staat hier voor Flat, de 6 voor de zespitter en de C voor custom. Mooi bedacht toch? En zo origineel! *O* *O*
 
@DrsRob: je weet heel wat van de type-aanduidingen van Yamaha af. Kun je me uitleggen waar TDM (als in Yamaha TDM 900) voor staat?

Thinks that come to mind:
The Dream Machine :]
The Devilish Monster :?
Turbo Diesel Motor :X
Tried (it) Done (it) More more more more!!! O-)
 
@DrsRob: je weet heel wat van de type-aanduidingen van Yamaha af. Kun je me uitleggen waar TDM (als in Yamaha TDM 900) voor staat?

Thinks that come to mind:
The Dream Machine :]
The Devilish Monster :?
Turbo Diesel Motor :X
Tried (it) Done (it) More more more more!!! O-)
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Als het ergens voor staat en ik een gok moest doen zou ik zeggen: Twin Dual Mode (dual mode voor sport en tour).
 
Leuk topic! Ik heb er ook vaak over nagedacht en al wat rondgevraagd. Heb/had al een tijd de NTV650 en was erg nieuwsgierig, zeker ook naar de nomenclatuur in het algemeen. En die afkortingen zetten ook echt de autoaanvulfunctie in werking, maar er komt vaak weinig zinnigs uit. Ik kan me zo ook voorstellen dat het letters en nummers zijn die in een ontwikkeltraject gebruikt worden of vertalingen uit bv het Japans zijn en dus voor een consument niet helemaal zin maken.

NTV Naked Twin V (de hoek, geloof 52 graden?)
TL de L ook voor de hoek geloof ik (+/- 90 graden)
X zie je vaak bij eencilinders

Laat de verklaringen maar komen, 't is erg interessant!
 
Vaak staat een X achterin de benaming voor 4 kleppen per cilinder Heb een aantal boekjes van Yamaha en Honda en daar staan hele lijsten in wat al die afkortingen betekenen. Andere voorbeelden RT bij DKW en MZ: reichstype , GS bij diverse Duitse fabrikanten: gelande-sport of gelande strasse. Dat is wat er ff zo snel in me opkomt,mmmzzls,Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan