beter autorijden na A-rijlessen

Nare Man

MF'er
3 feb 2002
148
0
Lopik
Ik heb sinds `88 mijn autorijbewijs en rij sindsdien ong. 25k km per jaar en de laatste 3 jaar ong. 55k km. per jaar. Ik vond mijzelf, zeker de laatste jaren, een goede chauffeur. Nooit echte aanrijding meegemaakt behalve pilaren in P-garages en paaltjes op woonerf. Echter vanaf vorig jaar toen ik les ging nemen en A-rijbewijs gehaald heb ben ik erachter gekomen dat ik dus helemaal niet zo`n goede automobilist was omdat ik nu dus veel meer oplet in t verkeer verder vooruit kijk en vooral veel meer rekening houdt met ALLE verkeersdeelnemers. Ook begin ik mij steeds meer te ergeren aan andere automobilisten en vooral tijdens files terwijl ergeren juist iets is wat ik voorheen (bijna) nooit deed in t verkeer. Dit laatste viel mij vanmiddag op nadat ik vrij had genomen om een stukkie t toeren en muurvast in de file op de A2 terechtkwam. Is dit iets wat anderen die ook eerst B en daarna A hebben gehaald ook herkennen of verbeeld ik me dit mischien gewoon?

P.S als dit al een topic is geweest :\"me a culpa\"
 
bekend verhaal, maar ik ben dus met A begonnen en toen pas B ( na 2 keer zakken )
 
Heel herkenbaar!! Ik rijd in de auto ook altijd met motorrijdersogen, en ja dan ga je je soms verschrikkelijk ergeren. Vooral aan het zeeeeeeeeer truttige l a n g z a m e :z :z autoverkeer van tegenwoordig waar bijna iedereen met van alles bezig lijkt te zijn achter het stuur, behalve dan met het verkeer zelf. :( Nu heb ik in 1977 mijn autorijbewijs gehaald en minder dan een
jaar later mijn motorrijbewijs, dus van verschil voor of na het motorrijbewijs kan ik niet echt spreken. \'k weet dus nie beter.
 
klint erg bekend ik de oren. Al moet ik wel zeggen dat ik met een hele andere mentaliteit op de motor zit dan in de auto.
 
Ik ben vorig jaar na lange tijd weer gaan autorijden,tegelijkertijd begon ik aan \'t A rijbewijs.Het lessen heeft me zeker geholpen weer een beetje fatsoenlijk auto te rijden.


k\'Vind inderdaad ook dat \'t verkeer in \'t algemeen traag is.30 waar je 50 mag,en mag je daarna 80,dan gaan ze 50 rijden! Ja,HALLO! :j
Opzouten!!
 
k\'Vind inderdaad ook dat \'t verkeer in \'t algemeen traag is.30 waar je 50 mag,en mag je daarna 80,dan gaan ze 50 rijden! Ja,HALLO! :j
Opzouten!!

Het is niet zozeer de snelheid, ik heb vooral het idee dat veel automobilisten zonder A-rijbewijs maar een paar meter voor de eigen motorkap kijken. Anticiperen is er vaak niet bij. En de gemiddelde automobilist houdt ook weinig rekening met andersoortige weggebruikers.
 
Het is niet zozeer de snelheid, ik heb vooral het idee dat veel automobilisten zonder A-rijbewijs maar een paar meter voor de eigen motorkap kijken. Anticiperen is er vaak niet bij. En de gemiddelde automobilist houdt ook weinig rekening met andersoortige weggebruikers.

Juist! Door al dat blik om je heen ben je snel het contact buiten je eigen \'cocon\' kwijt en dat merk je eigenlijk pas echt als je het verkeer door de ogen van een \'zwakkere / kwetsbaardere\' verkeersdeelnemer bekijkt.
 
Nu je C gaan halen, zul je weer dingen opmerken waar je eerst nooit over nadacht. En weer een betere chauffeur worden. Alleen een beetje duur misschien?
 
Nu je C gaan halen, zul je weer dingen opmerken waar je eerst nooit over nadacht. En weer een betere chauffeur worden. Alleen een beetje duur misschien?

Eh.. C heb ik ook al sinds 1981 en voor de duidelijkheid D was daar ook bij. ABCDE dus. Tís omdat je erover begon........
En nee, ik ben geen vrachtwagenchauffeur.....
 
Laatst bewerkt:
Voordat ik m\'n motorrijbewijs had ergerde ik me ook al in het verkeer, dus dat is er niet echt anders op geworden. Weer ik nu wel veel meer aandacht aan besteed is motorrijders. Meer afstand houden, ruimte voor ze vrij maken zodat ze makkelijk kunnen passeren.
 
Sinds ik een rijbewijs heb erger ik me aan scooters maar vooral aan oude mensen in het verkeer.... je weet wel die hoedjes lijken...in hun volvo...... :j :j :j
 
Ik sta er wel ooit van te kijken hoe mensen hun auto bij een verkeerslicht voor een remmende vrachtwagen duwen. Heb zelf echter weinig zin om www.vrachtwagenchauffeur.nl te worden.

Een maatje van mij is vrachtwagen chauffeur en die ergert zich groen / geel / oranje en weer geel aan die spotjes op de radio. Een middagje vrij? NO WAY, minimaal 14 uur perdag zit hij in de cabine! En die in die spotjes worden ze afgeschilderd als complete mongolen ( dat klopt dan wel weer }) )

Maaruu, ben blij dat ik het niet ben.
 
Al 10 jaar (nou ja bijna) mijn autorijbewijs en sinds 3 maanden mijn motor rijbewijs.

Ik had zelf ook het idee dat ik bewuster en oplettender geworden ben in de auto, maar dacht dat zal wel aan mij liggen.

Ben blij om te horen dat ik het me niet alleen
;) verbeeld ;) er zijn er dus nog meer.
 
Absoluut. Hoewel ik volgens mijn omgeving al een goede coureu...ehm...automobilist was, ben ik na mijn A aanzienlijk beter gaan rijden.

Ergeren doe ik me vooral aan gebrek aan inzicht van anderen. Mensen die kwaad in de ankers gaan omdat een auto naar links komt en zo. Als ik dat aan zag komen, moet die kwade remmer dat toch ook kunnen zien?
 
Denk inderdaad dat de \'betere\' automobilist vaak ook motorrijder is.
Ik herken het zelf in elk geval wel. Wanneer ik met de auto onderweg ben weet ik altijd wat er voor achter en naast me zit zonder op dat moment te kijken.
\'k geloof niet dat ik dat al had voordat ik m\'n motorrijbewijs had...

Zijn hier trouwens ooit (door verzekeringsmaatschappijen of zo) statistieken op losgelaten?
 
Motorrijders in de auto kijken/rijden inderdaad beter dan mensen zonder A rijbewijs. (Ben niet voor niets van de week 2x bijna van m\'n motor gereden door mensen die niet in hun spiegels kijken of te lui zijn om over de schouder te kijken)... automobilisten zonder A rijbewijs kijken niet zo ver voor uit en denken alleen aan hunzelf. Van sommige mensen snap ik niet dat ze hun rijbewijs hebben gehaald, of wat dacht je van mensen die 4x zakken en dan bij rijks waterstaat mogen afrijden en het papiertje dan wel halen. En dat stapt dan in de auto !!!! LEVENSGEVAARLIJK!
En er rijden er zat van dat soort mensen tussen hier in NL.

Heb zelf eerst B gehaald en 2 maanden later A, dus was al bezig met motorrijlessen toen ik ook nog autorijlessen had. A & B in 1x gehaald. Misschien B wel in een keer gehaald omdat ik al met A had geleerd om ver vooruit te kijken :)


Waar ik ook een hekel aan heb zijn mensen die de snelweg op moeten en zo\'n \'klaverblad\' bochtje hebben om de snelweg op te komen en dan niet door de bocht durven en dus met 40-50 door de bocht gaan, terwijl op de snelweg de auto\'s met 120 voorbij komen... en dan gewoon ook niet het gas in trappen om met 100-120 de snelweg op te kunnen. Nee op hun dooie gemak met 70-80 :( :( :( levensgevaarlijk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan