beter sturen met hogere voorband (?)

twisted Paul

MF veteraan
16 okt 2001
2.633
20
Hoi,

Vanmiddag ff een nieuwe voorband erop laten leggen.
Achterdoor gereden naar de werkplaats, altijd gezellig
daar. Lekker slap ouwehoeren :) :)


En de hoofdmonteur zei eigenlijk meteen dat er het
beste een 120/65/17 onder kon, originele maat is
120/60/17 want dat stuurde beter.

En ik moest er eigenlijk ook maar meteen een andere
demper onder leggen, want dat klonk zo mooi, zeker op
een Kawasaki. Loud pipes saves lives was zijn motto :}

Een andere monteur vond het maar vreemd dat ik
de Nordschleife niet opging want daar kon je zo leuk
rondrijden.. :}


Oftewel erg gezellige motorrijderspraat en dat van
die hogere voorband zal dan ook wel goedzitten leek
me zo, maar erg logisch vond ik het niet.

Dus mijn vraag, stuurt een hogere voorband beter? :?
Heb het nog niet getest, het lijkt alsof de motor
sneller instuurt, maar dat kan ook tussen de oren zitten...
 
Kweetniet. De meeste 600's hebben een 120/60 voor, de 1000's hebben vaak een 120/70. 120/65 bestaan die ook al? Denk dat de rijhoogte achter omhoog zetten meer zoden aan de dijk zet, kun je altijd weer terugzetten als het je niet bevalt.
 
ik ben niet zo'n stuurheld, dus al zouden ze me
loeiharde vredestijns er onder leggen, ik zal het
verschil niet merken.

Maar er komt een dag... :) })

net ff gekeken, 120/65/17
 
Laatst bewerkt:
Ze zeggen dat een kleiner wiel nerveuzer is; sneller insturen in korte bochten en nerveuzer in lange bochten, dus minder koersfast. Met een 65 ipv 60 maak je je wiel 'groter'. Misschien kan dat hetzelfde effect veroorzaken? (gokje).
 
ik ben niet zo'n stuurheld, dus al zouden ze me
loeiharde vredestijns er onder leggen, ik zal het
verschil niet merken.

Maar er komt een dag... :) })

net ff gekeken, 120/65/17
Stuurt echt minder... Had voor 120/70-17 en nu 120/60-17... De hogere voelt wat stabieler aan (de motor heeft iets minder de neiging de bocht in te vallen), maar hij stuurt ook trager... Insturen gaat trager en kost voor je gevoel meer kracht... Vind de lagere voorband fijner & helemaal niet onstabieler, ook al merk je wel dat de motor eerder reageert...

Maar veel mensen zweren bij de hogere banden vanwege de stabiliteit, aldus Motoport Druten...
 
Met een nieuwe band lijkt ie altijd beter te sturen, maar om het verschil te merken zul je vlak na elkaar met de twee verschillende bandenmaten moeten rijden. Bovendien is het ook een kwestie van smaak. Kijk maar eens naar de commentaren op banden van hetzelfde merk en type door verschillende rijders
 
Hoi,

Vanmiddag ff een nieuwe voorband erop laten leggen.
Achterdoor gereden naar de werkplaats, altijd gezellig
daar. Lekker slap ouwehoeren :) :)


En de hoofdmonteur zei eigenlijk meteen dat er het
beste een 120/65/17 onder kon, originele maat is
120/60/17 want dat stuurde beter.

En ik moest er eigenlijk ook maar meteen een andere
demper onder leggen, want dat klonk zo mooi, zeker op
een Kawasaki. Loud pipes saves lives was zijn motto :}

Een andere monteur vond het maar vreemd dat ik
de Nordschleife niet opging want daar kon je zo leuk
rondrijden.. :}


Oftewel erg gezellige motorrijderspraat en dat van
die hogere voorband zal dan ook wel goedzitten leek
me zo, maar erg logisch vond ik het niet.

Dus mijn vraag, stuurt een hogere voorband beter? :?
Heb het nog niet getest, het lijkt alsof de motor
sneller instuurt, maar dat kan ook tussen de oren zitten...

Hogere band stuurt beter en lichter. De 120/60 uitvoering is puur voor de show. Staat nl. mooier.
 
Als leek zou ik zeggen dat een lagere band sneller zou moeten insturen dan een hogere ivm de ets kortere wielbasis / steilere balhoofdshoek. Een hogere band heeft wel meer comfort, maar kan wat slapper zijn in de bochten.
 
Meneer Grote Muis, al enige tijd zit ik hier tegenaan te kijken en nu wil ik 't wel eens weten. WTF betekent dit: Voor; Demping: ingaand 5 klikken, uitgaand 2 klikken. Veervoorspanning: 7 ringen zichtbaar.
Achter; Demping: ingaand 6 klikken, uitgaand 4 klikken. Veervoorspanning: +2 omwentelingen vanaf standaard ??
 
Als je een hogere voorband monteerd vergroot je toch je naloop? Dat zou wel verklaren dat ie minder snel instuurd...
 
Een hogere band is volgens mij "spitser" dan een andere. Hierdoor zal een motor sneller willen insturen. Althans, dit zou in theorie moeten werken.
Misschien ff aan Jurgen vragen, moet misschien ook een hogere band hebben. :)
 
ik weet niet of 'ie spitser wordt. Wel hoger en dat betekent per definitie dat ie meer de bocht in valt, maar wel minder snel. Niet snel sturen, maar wel scherp dus. Verder moet 'ie wel minder stabiel zijn, omdat de schouder van de band hoger wordt en dus veel sterker zou moeten zijn om dezelfde stabiliteit te geven.
 
ik weet niet of 'ie spitser wordt. Wel hoger en dat betekent per definitie dat ie meer de bocht in valt, maar wel minder snel. Niet snel sturen, maar wel scherp dus. Verder moet 'ie wel minder stabiel zijn, omdat de schouder van de band hoger wordt en dus veel sterker zou moeten zijn om dezelfde stabiliteit te geven.
waarom zal ie minder snel in de bocht vallen?
Verder helemaal eens met de stabiliteit, die zal toch minder moeten worden.
 
omdat hij hoger wordt. Als je een fiets achter hoger maakt, stuurt hij sneller. Nu wordt 'ie voor hoger, daarmee achter relatief lager, en dus stuur 'ie minder snel. maar als 'ie eenmaal gaat....
 
Meneer Grote Muis, al enige tijd zit ik hier tegenaan te kijken en nu wil ik 't wel eens weten. WTF betekent dit: Voor; Demping: ingaand 5 klikken, uitgaand 2 klikken. Veervoorspanning: 7 ringen zichtbaar.
Achter; Demping: ingaand 6 klikken, uitgaand 4 klikken. Veervoorspanning: +2 omwentelingen vanaf standaard ??

Er schoten 2 mogelijkheden door mijn hoofd
comeandgetsome.gif


[*]Je meent dit serieus |(
[*]Je maakt een grapje :?

Ga eens naar de zoekfunctie en zoek naar "vering" of iets in die trend. Dan wordt je een hoop duidelijk.....
 
Hoe zit het ook al weer bij de RSV Mille, de ene heeft 60 of 70, terwijl de RSV Mille R 65 heeft, dacht ik.
 
omdat hij hoger wordt. Als je een fiets achter hoger maakt, stuurt hij sneller. Nu wordt 'ie voor hoger, daarmee achter relatief lager, en dus stuur 'ie minder snel. maar als 'ie eenmaal gaat....
Wederom juist, maar dit weegt niet op tegen het voordeel van de spitsere band, dus zal de motor uiteindelijk toch beter sturen.
Misschien achter ook hogere band op gooien, stuurt dan echt super :9~ . En die extra grondspeling zal je dan ook nodig hebben.
 
hij hoeft niet spitser te zijn toch, als alleen
de zijkant gewoon een stukkie hoger is.. :?


Maar goed, verdeelde meningen...heerlijk.. :) :)
 
Er schoten 2 mogelijkheden door mijn hoofd
comeandgetsome.gif


[*]Je meent dit serieus |(
[*]Je maakt een grapje :?

Ga eens naar de zoekfunctie en zoek naar "vering" of iets in die trend. Dan wordt je een hoop duidelijk.....
Nee ik weet 't echt niet! Gok instelling van de vering?
 
Correct....je gaat door voor de vaatwas machine ;)

Maar, we zijn vet offtopic bezig.....

sorry jongens.... :}

====>ontopic maar weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan