Beter zichtbaar

Ik heb wel eens gehoord van een schakelkastje tussen dim en grootlicht. Dit liet je grootlicht als het ware 10x per seconde net niet helemaal aangaan.

Hierdoor word je lichtbundel flikkerend maar niet irritant (naar ik begreep)

zal morgen link eens zoeken, ga nu pitten.. :Z

:} :}
Hier is je link http://www.comagination.com/modulator.htm

Is in de VS toegestaan. Rij er al een tijd mee rond en heb de indruk dat ik toch beter opval. :] :]
 
Ik heb wel eens gehoord van een schakelkastje tussen dim en grootlicht. Dit liet je grootlicht als het ware 10x per seconde net niet helemaal aangaan.

Hierdoor word je lichtbundel flikkerend maar niet irritant (naar ik begreep)

zal morgen link eens zoeken, ga nu pitten.. :Z

:} :}
Hier is je link http://www.comagination.com/modulator.htm

Is in de VS toegestaan. Rij er al een tijd mee rond en heb de indruk dat ik toch beter opval. :] :]
 
Hoe opvallend je je motor of jezelf ook uitdost: Ze kijken niet, dus wordt je niet gezien.
Ga der maar gewoon vanuit dat je je eigen lot in handen hebt.
 
Ik ben benieuwd of dat echt niet irritant is... Mij lijkt dat je dan toch dat stroboscoop-effect krijgt.

Zelf rij ik altijd met dimlicht, nooit met grootlicht. Sterker nog, kan dimlicht niet eens uitzetten :P Moet ook wel omdat ik altijd in het zwart ben, en mijn motor ook zwart is.

Verder blijf ik altijd in het linker bandenspoor van de auto's rijden, zoals mij dat met lessen geleerd is. Is zowel voor mijn eigen overzicht handig, als het gezien worden.
 
Vreemde vraag voor een Goldwing coureur. Frontaal oppervlak van een Scania, en vaak voorzien van overeenkomstige kerstverlichting. :?


Ja .... gèk he ? ... en gelóóf het of niet; er schijnt ooit eens een motorrijder omver gekegeld te zijn omdat de automobilist de motorrijder niet zag !! .... begrijp jij dat nou ?? :Z

En we hebben het hier inderdaad over ietwat minder opvallende motoren; als Hetty en ik samen op de weg zitten ... gaan meestal de auto's een beetje opzij ... vaak zelfs als ze nog 500 meter verwijderd zijn. En dàt is dan weer het voordeel van die "woonboot op wielen" ... *D
 
Jaren geleden was er in de States een onderzoek hiernaar, en het bleek dat als er een boete van 200 dollar stond op het niet zien van een motorrijder, het aantal ongelukken significant daalde, dat zet je pas an het denken.......
 
Kijk ... dít lijkt me een hele aardige oplossing. Weet jij ook of het hier in Nederland óók toegestaan is om hiermee rond te rijden ? Of weet misschien iemand ànders hier iets over ?

Ben verscheidene motormuizen en koekblikwouten tegengekomen: Geen reactie.
Wel opmerkingen van andere koekblikkers: "Je licht knippert"
 
Dat automobilisten ons niet zien heeft veel, zo niet alles te maken met het gevoel van veiligheid in de auto.

ABS, gordel, airbags, enz.

Wanneer we nu eens al deze veilgheidshulpmiddelen zouden verwijderen uit de auto en in de plaats daarvan een spie voor op het autostuur zouden monteren dan zou het een heel stuk veiliger worden in het verkeer.
Immers wanneer je nu als automobilist plots moet remmen als naar voren buigt heb je de kans jezelf te spiezen. Laat staan dat je als automobilist bij hogere snelheid plots moet remmen.

(Je moet gevaar inbouwen om mensen oplettend te maken. Het feit dat wij zo 'fragile'zijn is toch ook enkel de reden dat wij auto's wél waarnemen. )
 
Op de beurs al eens staan praten met iemand van safetylights, clubje maakt allerlei electronische handigheidjes om je zichtbaarheid te vergroten... er zitten wel leuke oplossingen tussen, grootlicht dat voor 25% met je dimlicht mee brand en running lights en zo... 't is niet allemaal even legaal (bijv. running lights mogen officieel niet) maar de kans op bekeuren is klein...
Ik vond de meeste mogelijkheden een beetje té... knipperend remlicht en meeknipperende richting aanwijzers... mij te zenuwachtig.
Het moet ook geen schijn-veiligheid worden natuurlijk, (zie verhaal hierboven) zelf uitkijken en defensief rijden bevalt mij beter. (per definitie hebben ze me niet gezien of schatten ze m'n snelheid verkeerd in... ) en uiteraard altijd dimlicht aan, en een beetje opvallend gekleurd pak...



(en Termignoni uitlaten voor de zekerheid... )
:+
 
Ik heb zoiets als een fluo oranje jasje,
alleen draag ik die nooit omdat het er zo idioot uitziet als je dat op de motor draagt,
maar ik denk wel dat het "je laten" zien wel verbeterd. Vooral omdat de motor en ikzelf in het zwart ben.
 
Hoe opvallend je je motor of jezelf ook uitdost: Ze kijken niet, dus wordt je niet gezien.
Ga der maar gewoon vanuit dat je je eigen lot in handen hebt.


Wedden dat ze een superbabe in strak leren outfit zien..maar alleen de broek dan hé..Maar ja dan krijg je weer dat hypnotiserende red light district effect..

Nou toch maar zo'n discolamp aanschaffen..of zon nieuw groen alarmlamppie..
 
Als ze je niet zien, zorgen dat ze je horen.

Racepotten er op dus!

(hoezo mag dat niet meneer agent, dat is voor de veiligheid....)
 
Wat maakt verlichting nou uit ?

Ik ben een paar weken geleden door een volvo aan de kant gedrukt.
Die had de nodige plaats nodig. Keek me aan en begon gewoon naar links te komen op de snelweg.
Als schijn ik met een enorme lamp op zn koker, dan nog zal ie naar links komen.

Daarom heb ik zn spiegel maar iets versteld op de snelweg , had ie ook niet nodig denk ik 8-)
 
Kijk ... dít lijkt me een hele aardige oplossing. Weet jij ook of het hier in Nederland óók toegestaan is om hiermee rond te rijden ? Of weet misschien iemand ànders hier iets over ?
Nee, mag niet....

Motorrijders zijn nou eenmaal geen bedreiging voor een automobilist, over het algemeen veroorzaken we alleen een beteje blikschade terwijl we zelf lichamelijk in de kreukels liggen, was het andersom dan zou men ons veel beter in de gaten hebben.

En ook rijdend op een motor met groot frotaal oppervlak en in de witte kleur met grote rode en blauwe stickers rijden ze je rustig met een glazige blik van de weg af, hebben ze geen enkel probleem mee.

Een paar honderd meter verderop wel trouwens O-) O-)
 
En ook rijdend op een motor met groot frotaal oppervlak en in de witte kleur met grote rode en blauwe stickers rijden ze je rustig met een glazige blik van de weg af, hebben ze geen enkel probleem mee.

Een paar honderd meter verderop wel trouwens O-) O-)

Maar dan weet je in ieder geval zeker dat ze je echt niet gezien hebben. Zo'n gevalletje als bij Niels zul jij niet gauw hebben.
 
Een maat van mijn rijd op eenzelfde motorfiets als ik, maar dan in kalahari geel. Nu heeft ie zelf een net een nieuw Aerostitch pak (=overall) gekocht.. knalgeel. Met een rode helm. Ik moet zeggen dat het wel heel erg opvalt :)

Mij is het wel een beetje te geel die combinatie.
 
Verlichting in orde, goede positie op de weg, goed opletten en er vanuit gaan dat ze je niet zien...

Op de A27 zie ik een keer in de auto een politie motor met alles aan, ga netjes naar de rechterbaan om ruimte te maken, zie een andere automobilist hetzelfde doen... en direct na het passeren van de motoragent gaat die auto weer terug de linker baan op... had dus niet gezien dat nummer twee, ook motoragent met sirene en zwaailicht aan, achter z'n collega aanreed... Die kon de automobilist nog maar net ontwijken... Dus zoals baksteen al zei... zelfs wit met opvallende striping is geen garantie dat ze je zien, zelfs niet een zwaailicht met sirene...

Heb dus niet de illusie dat je met een illegaal knipperend grootlicht of andere fratsen beter zichtbaar bent... wekt m.i. alleen een vals gevoel van veiligheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan