Beter zichtbaar

Hewi

Banned User
18 jun 2004
2.084
0
Vlijmen
Het valt mij op hoeveel motorrijders een ongeval mee maken doordat ze niet (of te laat) gezien worden door automobilisten. Bij een rij-opleiding worden je bepaalde zaken geleerd, maar ten opzichte van "goed kijken" ontbreekt er dus regelmatig nogal het één en ander. Nu lijkt het mij niet echt mogelijk om een apart hoofdstuk in te bouwen in het examen zoals "goed kijken naar mototren" , en zal het vaak ook de onbekendheid van de automobilist zijn met betrekking tot motoren en hun eigenschappen, maar zou het niet mogelijk zijn om iets te bedenken (iedere weggebruiker verplicht verlichting èn reflectoren voeren, om maar een voorbeeld te noemen) wat ècht het aantal ongevallen naar beneden zou halen ? Ik ben niet technisch, en bezit ook niet genoeg kennis van de wet om de implicaties van bepaalde oplossingen in te kunnen schatten, maar er moeten hier mèt elkaar toch genoeg mensen zijn die misschien met het "gouden idee" op de proppen kunnen komen ? Al zou het idee maar één slachtoffer schelen ... dan zou het al een goed idee zijn ...
 
leuk maareh stel eens iets voor


Ik kom zelf niet veel verder als bijvoorbeeld iets met licht en reflectoren ... al moet ik toegeven dat veel motoren er niet bepaald cosmetisch op vooruit zullen gaan. Ik hoop dat er ànderen betere oplossingen aandragen ...
 
De motorrijder zelf kan er zelf een hoop aan doen om zichtbaar te worden. Vooral je plaats op de weg is belangrijk.
 
Neon onder je motor :P .


Genoeg plek daarvoor in je rijdende woonboot.
 
Laatst bewerkt:
Iemand op het forum schreef ooit iets als "zelfs als je een burn-out maakt op de motorkap van een auto met een politiemotor met toeters en bellen is de vraag maar of ze je opmerken..." En helaas moet ik zeggen: I totally agree...
 
Gewoon zelf goed anticiperen.... verwacht het onverwachte. Ben je volgens mij toch wel aangewent als motorrijder.
 
Allemaal een sirene op je motor })

En natuurlijk een stroboscoop koplamp :P

Maar zoals al eerder gezegd: Je plaats op de weg is zeer belangrijk.
En je licht altijd aan.
 
kheb xenon voor en extra felle en knipperende ledjes achter, alleen nog mijn knipperlichten omzetten in felle ledjes en i'm done
 
Ik heb wel eens gehoord van een schakelkastje tussen dim en grootlicht. Dit liet je grootlicht als het ware 10x per seconde net niet helemaal aangaan.

Hierdoor word je lichtbundel flikkerend maar niet irritant (naar ik begreep)

zal morgen link eens zoeken, ga nu pitten.. :Z
 
hmzz als ik wat harder ga rijden doe ik meestal groot licht aan (overdag)
en altijd als ik naast een auto rij, wil ik die gene recht aan kunnen kijken of via de auto spiegels z'n ogen zien. zo is mij dat aan geleerd met motor rijles... zie je z'n ogen niet ziet hij jou ook niet! :)
 
Ik rijd gewoon zo snel dat ze me niet kunnen raken.........

Maar verder moet je de koekblikken goed in de spiegels rijden en het onverwachte verwachten.
Een goede manier om in te halen is tussen de auto's door, dan kunnen ze namelijk niet van baan verwisselen..ehh
 
Vreemde vraag voor een Goldwing coureur. Frontaal oppervlak van een Scania, en vaak voorzien van overeenkomstige kerstverlichting. :? Nog zichtbaarder: zijspan met feestverlichting aanbouwen misschien??
 
Ik rijd gewoon zo snel dat ze me niet kunnen raken.........

Maar verder moet je de koekblikken goed in de spiegels rijden en het onverwachte verwachten. Een goede manier om in te halen is tussen de auto's door, dan kunnen ze namelijk niet van baan verwisselen..ehh

:^ Werkt echt super! :}
 
Vreemde vraag voor een Goldwing coureur. Frontaal oppervlak van een Scania, en vaak voorzien van overeenkomstige kerstverlichting. :? Nog zichtbaarder: zijspan met feestverlichting aanbouwen misschien??

probleem is dat mensen dat ding gewoon niet WILLEN zien :+
 
Ik heb het ei van columbus...moet je kijken hoe ze opletten met zon meid achterop..

full
 
Ik rij al een tijdje met grootlicht aan overdag en sinds die dag heb ik er opeens veel vrienden bij gekregen :+

Ik wordt dus goed gezien. Zowel auto's die ik tegenkom als auto's waar ik achter rij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan