Betrouwbaarheid bandenspanning

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Hoe betrouwbaar is de weergave van je bandenspanning bij de verschillend benzinestations etc? Wij waren laatst bij een Tango en daar bleek de aangegeven spanning totaal niet te kloppen (ze waren te zacht maar er stond 3.0bar!). Kun je de spanning beter checken/aanpassen bij de niet-goedkope stations of zijn die ook niet te vertrouwen? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Je kunt beter zelf zo'n digitaal metertje kopen bij de Halfords ofzo...veel beter.
 
Je hebt toch ook van die ventieldopjes die groen zijn als de spanning goed is en zodra deze minder wordt, wordt het doppie rood ?
Das ook handig ;) Maarja dan moet je er dus wel een aantal bar bij gooien en dan wordt het een probleem als je dat bij de Tango doet ;)
 
Je hebt toch ook van die ventieldopjes die groen zijn als de spanning goed is en zodra deze minder wordt, wordt het doppie rood ?
Das ook handig ;) Maarja dan moet je er dus wel een aantal bar bij gooien en dan wordt het een probleem als je dat bij de Tango doet ;)

En als je voor de gelegenheid een keer met minder spanning of iets meer spanning wilt rijden? Dan hebben die verkleurende dopjes weinig nut. ;)

Ik gebruik ook altijd een digitaal manometertje van de Halfords. Ga nooit van de manometer op dat pistool uit.

(en ik heb thuis een compressor, da's ook handig)
 
Op maandag 15 juli 2002 20:34 schreef TTeun het volgende:
Hoe betrouwbaar is de weergave van je bandenspanning bij de verschillend benzinestations etc? (...) Kun je de spanning beter checken/aanpassen bij de niet-goedkope stations of zijn die ook niet te vertrouwen? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Allemaal Knudde met hoofdletter K...
Tussen twee pompjes hier in de buurt zit 0,4 to 0,6 bar verschil... Zelfs een pomp met zo'n klein portable ding & zo'n vaste met zo'n draaiknop op de zijkant heeft onderling een verschil van 0,3 bar.. Betrouwbaarheid is niet prio nummer 1 blijkbaar. Iedere keer bij dezelfde pomp is een optie, als het apparaat niet regelmatig defect is...

Beter is een degelijke meter te kopen. Een digitaaltje die betrouwbaar is kost plm. €15,- en een betrouwbare analoog voor minimaal €10... Onder de 5 euro is het meestal gewoon goedkoope troep, met dezelfde betrouwbaarheid als de benzinepomp-zut...
 
Oh, €15! Valt weer reuze mee. Er stond er laatst één te koop in een motorblad voor €80 of zo! Maar voor €15 is het natuurlijk 'add to shopping cart'!

Mijn dank is groot (ca. 2.3bar :P )
 
ik ga ook zo,n ding kopen. Bij mij is er in een paar weken 0,1 bar bijgekomen, althans dat wilde de meter mij vanmiddag doen geloven. En mijn banden waren toch echt nog niet opgewarmd.

CU

DooV
 
compressor thuis staan, is ook de enigste plek eigenlijk waar ik m'n banden oppomp, enne temp van buiten doet ook al veel he, als je ze nu bij 10 grd op spanning zet, of op een zomerse dag met 30 grd op spanning zet :)
 
En natuurlijk letten op de temp. van de band, voor en na het rijden kan aardig verschil in zitten. Heb nu stikstof, schijnt beter te zijn... :]
 
En natuurlijk letten op de temp. van de band, voor en na het rijden kan aardig verschil in zitten. Heb nu stikstof, schijnt beter te zijn... :]

Bandenspanning moet altijd bij koude band worden gecontroleerd, dan gelden de door de fabrikant opgegeven meetwaarden. Bij opwarmen loopt de druk idnerdaad op.
 
Je hebt toch ook van die ventieldopjes die groen zijn als de spanning goed is en zodra deze minder wordt, wordt het doppie rood ?
Das ook handig ;) Maarja dan moet je er dus wel een aantal bar bij gooien en dan wordt het een probleem als je dat bij de Tango doet ;)

Deze dingen werden enorm afgeraden in één of ander motorblad. Die dingen zijn toch voor koekblikken (Daihatsu?)... Anyway, waarom weet ik dus niet... Maar hoe betrouwbaar zouden die dingen dan zijn???

Niet doen dus...
 
Over stikstof in de banden zijn al diverse artikelen in de motorbladen geweest. Dit fenomeen is achterhaald en eigenlijk alleen zonde van het geld.
Die discussie hebben we volgens mij al eens gehad. Het heeft alleen nut als je heel zeker wilt zijn van een constante bandenspanning. In realiteit zullen alleen raceteams deze wens hebben.
 
Meet altijd op dezelfde plek. Meerdere plaatsen betekent vaak verschillende metingen.


Maar geven ze op de ene plek waar je heen gaat dan wel een goede meting? Ja, tis weer een moeilijk vraagje, maar daar dacht ik meteen aan toen ik het las. })

Wij hebben zelf een bandenspanningsmeter gekocht bij MotoPort (iets van € 15,-).


CAT
 
Maar geven ze op de ene plek waar je heen gaat dan wel een goede meting? Ja, tis weer een moeilijk vraagje, maar daar dacht ik meteen aan toen ik het las. })

Wij hebben zelf een bandenspanningsmeter gekocht bij MotoPort (iets van € 15,-).


CAT
Als de apparatuur niet om de week vervangen / gecalibreerd / defect is, dan is dat geen probleem... Ook al wijkt de meter af, je zet de banden toch op de spanning die je zelf fijn vindt... Al wijkt het ding 1 of 2 bar af, zolang je maar constant met dezelfde afwijking meet, is dat geen probleem... :)
 
Ik heb gisteren zo'n digitaal dingetje bij de Halfords gehaald, maar die geeft de druk aan in PSI.

Weten jullie waar ik een omrekentabel oid kan vinden? Bar zegt mij wel wat, PSI nog niet!
 
Ik heb gisteren zo'n digitaal dingetje bij de Halfords gehaald, maar die geeft de druk aan in PSI.

Weten jullie waar ik een omrekentabel oid kan vinden? Bar zegt mij wel wat, PSI nog niet!

Als je, na inschakelen, nog 1 x op het aan-knopje drukt word de druk in bar weergegeven. }) (bij die van mij tenminste)
 
Ik heb gisteren zo'n digitaal dingetje bij de Halfords gehaald, maar die geeft de druk aan in PSI.

Weten jullie waar ik een omrekentabel oid kan vinden? Bar zegt mij wel wat, PSI nog niet!

1 BAR = 14,22310406 PSI
1 PSI = 0,070308141 BAR

Hiermee moet het lukken lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan