Betrouwbaarheid ducati 748 of 916

William v d

MF'er
31 okt 2004
93
10
Voorhout
Beste mensen,

Binnen niet al te lange tijd wil ik een andere motor gaan aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op 2 cilinders, waaronder een Honda VTR SP1/2 of een Ducati 748/ 916.

Van Honda weet ik dat ze redelijk betrouwbaar zijn, weinig onderhoud vragen, leuk geluid en de vering misschien wat aandacht nodig heeft. De Ducati's vind ik qua uiterlijk mooi alleen lees ik uiteenlopende verhalen over hoe belangrijk het onderhoud is en wie dat heeft gedaan etc. Wat ik hier en daar op het forum lees, verstrooit over lange topics, loopt erg uiteen.
Misschien dat er hier wat ervaringsdeskundige zijn die mij hier iets meer over kunnen vertellen zodat ik een goede afweging kan maken.

Zelf rij ik regelmatig op mijn motor. Gebruik hem niet voor woon/ werk verkeer maar gedurende de lente en zomermaanden iedere week wel een paar keer. Ook een lang weekend met de motor weg is waar ik hem voor gebruik.

Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Dingen zijn niet betrouwbaar en zijn duur in onderhoud....zo eenvoudig is het. Kortom, als je pech hebt is het een drama.

Maar ondertussen heeft de mijne 104000 km en vanmiddag was het starten en lopen en erop uit....

full
 
Ohja, voordat ik het vergeet...sp1/2 zijn zuipschuiten en benzine is duur...

Mijne is mooi zuinig 1 op 22 en ik tank in Duitsland dus mooi meegenomen.
 
Oké, een complete onderhoudsgeschiedenis is dus belangrijk wanneer je zoiets koopt. Doe je het onderhoud trouwens zelf, als dat kan en verstandig is?, of laat je dit doen?
 
Ohja, voordat ik het vergeet...sp1/2 zijn zuipschuiten en benzine is duur...

Mijne is mooi zuinig 1 op 22 en ik tank in Duitsland dus mooi meegenomen.

Het zijn idd zuipschuiten, maar voor de rest superbetrouwbaar :Y
En had ik al gezegd dat ze heeerlijk rijden? :+
 
Oké, een complete onderhoudsgeschiedenis is dus belangrijk wanneer je zoiets koopt. Doe je het onderhoud trouwens zelf, als dat kan en verstandig is?, of laat je dit doen?
Oa, maar reserveer een flink bedrag...als het tegenvalt dan heb je wat achter de hand en kun jij rijden. Beetje lullig als geen geld hebt voor reparaties.

Koop liever en 916 ipv 748... De laatste heeft te weinig onderin de toeren en last van versleten nokvolgers.

Voor de rest het kan allemaal meevallen maar als het tegenvalt dan beleef je weinig plezier aan zo'n ding.

Klein onderhoud doe ik zelf en de rest laat ik doen....

Mocht je eentje vinden...koop van een liefhebber met alle rekeningen erbij en controleer het bij de dealer! Teveel ellende te koop als je niet oplet.

Succes ermee.....
 
Het zijn idd zuipschuiten, maar voor de rest superbetrouwbaar :Y
En had ik al gezegd dat ze heeerlijk rijden? :+
Daarom had bijna eentje erbij gekocht mocht de duc stuk zijn......Maarja andere prioriteiten op dat moment.
 
Het zijn idd zuipschuiten, maar voor de rest superbetrouwbaar :Y
En had ik al gezegd dat ze heeerlijk rijden? :+

Betrouwbaar, dat geloof ik graag. Rij nu ook op een Honda en sta er nog steeds van te kijken dat die na alles wat die heeft meegemaakt het nog zo goed doet. Onderhoud hem wel maar echt nodig is het niet. Dit is voor mij ook een reden om eventueel weer voor Honda te kiezen.
 
Oa, maar reserveer een flink bedrag...als het tegenvalt dan heb je wat achter de hand en kun jij rijden. Beetje lullig als geen geld hebt voor reparaties.

Koop liever en 916 ipv 748... De laatste heeft te weinig onderin de toeren en last van versleten nokvolgers.

Voor de rest het kan allemaal meevallen maar als het tegenvalt dan beleef je weinig plezier aan zo'n ding.

Klein onderhoud doe ik zelf en de rest laat ik doen....

Mocht je eentje vinden...koop van een liefhebber met alle rekeningen erbij en controleer het bij de dealer! Teveel ellende te koop als je niet oplet.

Succes ermee.....

Goede tips. Het hebben van de nodige onderhoudskosten is dus niet uitgesloten. Zit er trouwens nog veel verschil in Ducati dealers en waar je wel en zeker niet moet wezen? Biggelaar is een bekende naam volgens mij.
 
Daarom had bijna eentje erbij gekocht mocht de duc stuk zijn......Maarja andere prioriteiten op dat moment.

Las ook nog een reactie van iemand met een VTR SP2, in combinatie met een powercommander, die er 1:15 mee reed. Dit lijkt mij redelijk voor de gemiddelde racemotor? Hij zei dat dit door die powercommander kwam
 
Betrouwbaar, dat geloof ik graag. Rij nu ook op een Honda en sta er nog steeds van te kijken dat die na alles wat die heeft meegemaakt het nog zo goed doet. Onderhoud hem wel maar echt nodig is het niet. Dit is voor mij ook een reden om eventueel weer voor Honda te kiezen.

Ik zeg proefrijden op beiden.
 
Onderhoudshistorie bij een dealer zegt ook niet veel..... Die van mij zou ook goed onderhouden zijn zei men toen.

Heb nogal wat onkosten aan de 916 gehad de afgelopen 3 jaar dat ik em heb. Van de laatste rekening werd ik echt niet vrolijk kan ik je vertellen. Als je een 916 wilt hebben, sowieso informeren naar de riemen en wanneer de kleppen gesteld zijn. Bij mij bleken de kleppen hoognodig gesteld te worden en 5 tuimelaars verrot.

Verder een geweldige fiets om op te rijden! Wil ook niet anders meer dan een Ducati ondanks dat we hier ook nog Fireblade hebben staan.

Een Ducati moet je met liefde behandelen zegt men wel eens.
De onderhoudskosten liggen hoger dan die van een Jap, maar dan heb je ook wat
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg proefrijden op beiden.

Juist. Wil sowieso op een VTR gaan proefrijden om te kijken of ik zo'n kanon wel echt leuk vind. Ducati moet ik nog even over nadenken. Zie dat vele onderhoud en de kosten als een groot nadeel. Enig onderhoud vind ik zeker geen probleem maar wil er wel plezier aan blijven beleven. Qua uiterlijk en details heb ik wel een zwak voor een duc :z
 
Juist. Wil sowieso op een VTR gaan proefrijden om te kijken of ik zo'n kanon wel echt leuk vind. Ducati moet ik nog even over nadenken. Zie dat vele onderhoud en de kosten als een groot nadeel. Enig onderhoud vind ik zeker geen probleem maar wil er wel plezier aan blijven beleven. Qua uiterlijk en details heb ik wel een zwak voor een duc :z

Kanon valt nog wel mee, ik ben zelf op een CBR400R begonnen en ben toen overgestapt op de VTR en het grote verschil is gewoon dat er nu bij elk toerental van 3500rpm gewoon gas kan worden gegeven en dan trekt ie wel.

En natuurlijk de upgrade qua vering/frame is ook heel fijn :Y
 
Kanon valt nog wel mee, ik ben zelf op een CBR400R begonnen en ben toen overgestapt op de VTR en het grote verschil is gewoon dat er nu bij elk toerental van 3500rpm gewoon gas kan worden gegeven en dan trekt ie wel.

En natuurlijk de upgrade qua vering/frame is ook heel fijn :Y

Dan heb je bijna dezelfde stap gemaakt. Denk vooral dat het koppel inderdaad erg wennen is en dat het sturen een stuk zwaarder gaat
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je bijna dezelfde stap gemaakt. Denk vooral dat het koppel inderdaad erg wennen is en dat het sturen een stuk zwaarder gaat

Klopt :Y
Sturen gaat niet heel veel zwaarder, je moet alleen wel respect hebben voor de motor.
Je verandert hem wel wat minder makkelijk van lijn midden in een bocht dan een 400.

Koppel is wel even wennen, maar dat is met pak 'm beet 1000km rij-ervaring zo gedaan :Y
Dan rijd je al een stuk makkelijker :)
 
Klopt :Y
Sturen gaat niet heel veel zwaarder, je moet alleen wel respect hebben voor de motor.
Je verandert hem wel wat minder makkelijk van lijn midden in een bocht dan een 400.

Koppel is wel even wennen, maar dat is met pak 'm beet 1000km rij-ervaring zo gedaan :Y
Dan rijd je al een stuk makkelijker :)

Heb je trouwens ook ervaring op een RSV Mille vanaf 2004? Ook een 2 cilinder alleen vind ik deze een beetje te groot/ log eruit zien. Ook heeft Aprilia geloof ik het nodige onderhoud nodig.
 
Mille !! Je weet tog!

59352695.jpg


Wat ik altijd gehoord heb van een mille is het onderhoud echt van een andere orde dan een Duc.

2004 Mille R: 185 kg
996/8: 198 kg
996/8 R: 185 kg
 
Pff, dat zijn inderdaad behoorlijke kosten. Als het dan een racer wordt dan toch liever een vtr of een mille :z

Wie een mooie vriendin wil hebben moet pijn lijden ;)

onderhoud kan duur uitvallen, als je pech hebt zo maar 3500 euro. maar daarna heb je het voorlopig weer even gehad .... ( rij zelf op een 999S en heb de afgelopen jaren toch wel gemiddeld 250 euro aan onderhoud uitgegeven......
 
Terug
Bovenaan Onderaan