Betrouwbaarheid ducati 748

Aangezien ik ook al lang een Duc wil, en die Duc er zeker komt wanneer ik mijn arme studentenbestaan achter mij laat, ook enkele vraagjes aan de Ducatisti...

Die hoge onderhoudskosten, hangt dat ook niet een beetje van de dealer ook af? Ik heb zo de indruk dat, als ik hier op het forum de prijzen voor een grote beurt lees, die nogal verschillen. Biggelaar springt er dan echt uit als extreem duur, terwijl vrienden van me zeggen dat een onderhoud bij de Ducati-dealer in mijn buurt echt niet zó duur is.

Zijn er trouwens mensen hun Ducati laten onderhouden door een niet-Ducati dealer? De kerel waar ik m'n motor laat onderhouden is van geen enkel merk officieel verdeler, maar hij is wel zeer goed en nog eens goedkoop ook. Toen ik laatst m'n motor daar ging ophalen, stonden er ook enkele Ducati's op een grote beurt te wachten... Zijn er nog mensen hier die dat doen, of vertrouwen jullie enkel Ducati-dealers met je motor?
 
Ik vertrouw alleen de Duc Dealer (of specialist).
Net zoals ieder ander merk heeft ook Ducati zijn speciale weetjes. Je kan onmogelijk van een algemene dealer verwachten dat ie alle weetjes van alle merken weet. En dat kan jou mogelijk veel geld kosten.
 
Zijn er trouwens mensen hun Ducati laten onderhouden door een niet-Ducati dealer? De kerel waar ik m'n motor laat onderhouden is van geen enkel merk officieel verdeler, maar hij is wel zeer goed en nog eens goedkoop ook.

Ik ben (weer) heel tevreden over mijn vaste "Japanse dealer", maar mijn Ducati ging toch echt naar de officiele ducati-dealer.

Bij een ducati-dealer hebben ze toch meer de modificaties en terugroepacties in hun hoofd. Kan toch weer reparatie met fabrieksgarantie betekenen.
Ook weten ze door meer ervaring wat de zwakke punten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik ook al lang een Duc wil, en die Duc er zeker komt wanneer ik mijn arme studentenbestaan achter mij laat, ook enkele vraagjes aan de Ducatisti...

Die hoge onderhoudskosten, hangt dat ook niet een beetje van de dealer ook af? Ik heb zo de indruk dat, als ik hier op het forum de prijzen voor een grote beurt lees, die nogal verschillen. Biggelaar springt er dan echt uit als extreem duur, terwijl vrienden van me zeggen dat een onderhoud bij de Ducati-dealer in mijn buurt echt niet zó duur is.

Zijn er trouwens mensen hun Ducati laten onderhouden door een niet-Ducati dealer? De kerel waar ik m'n motor laat onderhouden is van geen enkel merk officieel verdeler, maar hij is wel zeer goed en nog eens goedkoop ook. Toen ik laatst m'n motor daar ging ophalen, stonden er ook enkele Ducati's op een grote beurt te wachten... Zijn er nog mensen hier die dat doen, of vertrouwen jullie enkel Ducati-dealers met je motor?


Als je goed rekent bij biggelaar is ie niet duurder dan een ander, vaak op de lange termijn goedkoper zelfs

Bij biggelaar is een GB anders dan een GB bij een ducatidealer.

hij gaat helemaal uit elkaar en wordt zelfs motorisch aan de binnenkant bekeken.

Anderde Ducatidealers doen exact wat staat in de manual, waaronder kleppen stellen. Maar zoals ook op hun site te lezen valt, heb je geen klepveren waardoor een klein lekje tussen je kleppen niet verholpen wordt door de druk van de veren op de zetels.

als je dus een lekke klep hebt, hou je die ook na regulier onderhoud. Bij biggelaar wordt dit opgelost en rij je na een beurt weer met een motor met specs beter dan nieuw.

mocht een andere dealer nadien bij een proefrit merken dat je een lekke klep hebt, dan krijg je meerkosten qua arbeid en onderdelen. deze kosten zitten er bij biggelaar ook al in. ( bij onvoorziene dingen als kapotte lagers, krijg je netjes een belletje en nemen ze door wat de extra kosten worden. Deze liggen lager, omdat het blok dan al gedeeltelijk open ligt)

Maar ook bij biggelaar kan je je aan het ducatischema houden en zijn ze even duur als ieder ander.

Ga maar eens meer lezen over het onderhoudsschema en wat ze daarvoor doen, wordt het meteen een stuk duidelijker waar die kosten vandaan komen.( staat op 1098 topic ook een heel stuk van biggelaar zelf over de verschillen en de totalen


quote:
Gewoon Snel schreef op 27 januari 2007 @ 09:56:
Niet in die fabeltjes geloven, als Biggelaar € 1000 rekent voor een beurtje zijn het gewoon oplichters. Als je ca. € 50,- aan monteursuren rekent zouden ze 20 uur aan de motor bezig zijn......... haal daar de onderdelen vanaf blijft er ca. € 800 over, blijven er 16 uur over om aan te sleutelen....................... Veel te veel

Gaat er wonderolie in of zo???


ik wist niet dat tellen zo moeilijk kon zijn maar goed zal het nog 1 keer proberen uit te leggen
50 euro per uur dat klopt
14 uur voor een grote beurt dat klopt ook
als je na gaat dat de cilinderkoppen er af gaan (aangezien veel van mijn klanten ook de motor willen laten tunen is dit een goede oplossing aangezien dat je dan geen extra kosten hebt voor het de-monteren van de koppen )
de onderdelen die dan gebruikt worden voor de grote beurt er bij op tellen dan kom je op een 1100 euro maar die beurt is dan goed voor 36.000km en de eerste wordt dus bij 12.000 km uitgevoerd dus in totaal kom je dus op bijna 50.000 km met 1 grote beurt van ons, en de kosten van de kleine beurten zijn dat 150 euro per keer allen na 20.000 km moeten de riemen nog een keer vervangen worden en dan komt er dus een kleine 100 euro bij
dan wordt er dus niet naar jaren gekeken maar naar kilometers.
volgens Ducati betaal je de eerste beurt 507 euro en die is bij 12.000 km, bij 24.000 km betaal je bijna 730 euro ivm de riemen en nog wat andere kleine dingen die op hun schema staan , bij 36.000 km weer een grote beurt van 507 euro en bij 48.000 weer een beurt van 730 euro
tel dit eens bij elkaar op en kijk eens hoeveel je kwijt bent op een kleine 50.000 km
maar zoals ik in een eerdere post al vermelde zijn de klanten vrij om te kiezen welk onderhoud ze willen dus ook het schema van Ducati passen wij toe als er om gevragen wordt, zeker aangezien het beter is voor onze omzet
maar aangezien wij graag het beste willen voor de Ducati zien wij een motor graag open binnen de garantie termijn zodat alle dingen die er uit komen die normaal onder garantie vervangen dienen te worden ook daadwerkelijk door Ducati betaald gaan worden en niet na de garantie periode voor je eigen rekening komen (wat helaas in het verleden nog wel eens voor kwam )

maar ieder zijn eigen mening en keuze, maar maak iemand niet uit voor oplichter als je niet geheel op de hoogte bent

zal niet voor niets zijn dat er bij ons 5 man in de werkplaats staan te werken en dat we nu ruim een maand vol geboekt staan ??? naar mjn weten is het nog altijd zo dat als je de boel oplicht het na een paar jaar echt over is, want niets gaat zo snel als negatieve reacties en dan komt er geen kip meer in je winkel. en we bestaan toch echt al meer als 40 jaar en we krijgen het alleen maar drukker en voornamelijk klanten die elders hun motor gekocht hebben .

iedere klant is bij ons vrij om het gehele traject van de grote beurt te volgen als ze dat willen, dus mee kijken over de schouder van de monteur als je dat zou willen is bij ons geen probleem

denk dat er niet veel bedrijven zijn waar je in de werkplaats mag kijken als er aan je motor gewerkt wordt

maar zoals ik al eerder vermelde ieder zijn keuze en voorkeuren

ben je tevreden met je dealer blijf dan gewoon daar zou ik persoonlijk ook doen !!

we kunnen en willen toch niet alle Ducati`s van nederland onderhouden

en nee wij gebruiken geen wonderolie !!!! maar wel 40 jaar ervaring en daar betaal je geen cent extra voor

erg simpel uit te leggen

oude modellen fabrieks opgave 10.000km per grote beurt kosten 500 euro
biggelaar 20.000 km 1000 euro maar wel een volledige controlle over het onderblok en dergelijke volgens Ducati moeten de oude modellen elke 10.000 km een grote beurt hebben waarbij de 20.000km ook de riemen nog vervangen moeten worden dus is de 2E grote beurt duurder

nieuwe modellen 12.000 km 507 euro volgens Ducati
biggelaar 36.000 km 1100 euro zelfde verhaal als boven beter controlle omdat alles uit elkaar geweest is dus elke 12.000 km grote beurt de 2E grote beurt is dus bij 24.000 km waarbij de riemen vervangen moeten worden waarbij de beurt dus duurder is als de eerste grote beurt

en ook bij ons is er gewoon keuze voor onderhoud als de klant het wil gaven wij gewoon het Ducati onderhoud van 507 euro per 12.000 km (is beter voor onze inkomsten LOL )

Je kan een beetje lezen vanaf deze pagina ongeveer

Ducati 1098 Deel 1
 
Ok bedankt.

Wist trouwens niet dat Ducati met vaste prijzen voor GB werkte. Is eigenlijk wel een goed systeem, dan weet je tenminste waar je je aan mag verwachten. Aan de andere kant, als ze je blok volledig openhalen en het was eigenlijk niet nodig, is het toch wel een duur grapje.

Wat ik wel weet is dat ik, wanneer ik een Ducati heb, maandelijks wat geld aan de kant zal zetten om de volgende grote beurt te laten uitvoeren. Anders wordt het wel heel krap leven in de maand van de grote beurt...
 
Ik rij zelf al ruim 3 jaar op een 748S uit 2001.
Tweedehands gekocht bij een dealer met 3000 km op de teller.
3 jaar later staat er nu 21000 km op ZONDER problemen.
Gewoon netjes op tijd z'n beurten gekregen en gewoon gebruikt waar die voor bedoeld is.. dus niet toeren, maar gewoon knallen op z'n tijd (wel eerst goed warm laten worden)

Je kunt het natuurlijk ook niet treffen met je aankoop, maar dat geldt ook voor japanners.
Een vriend van me heeft 8 jaar lang op 5 verschillende Blads gereden. De een zonder en de andere met problemen.
Hij wou ook eens wat anders en rijdt nu op een Kawa 636 uit 2005, nieuw gekocht, en heeft er niks anders dan een hoop problemen mee.

En qua kosten valt het reuze mee, goed onderhoud hoeft niet duur te zijn maar ze moeten het wel op tijd krijgen! Elke fiets kost tenslotte geld.

Gewoon je droom uit laten komen! Dan ben ik benieuwd naar je mening!
 
Gewoon je droom uit laten komen! Dan ben ik benieuwd naar je mening!
uiteindelijk draait het daar toch om he...dus als je graag een Duc rijd..koop dan een Duc :] niets zo erg als een andere motor kopen en steeds denken "had ik toen maar wel...."
 
uiteindelijk draait het daar toch om he...dus als je graag een Duc rijd..koop dan een Duc :] niets zo erg als een andere motor kopen en steeds denken "had ik toen maar wel...."

Hehe, dat gevoel ken ik, maar dan eerder uit financiële overwegingen.
Nu ja, doordat ik toen een goedkopere motor heb gekocht, is er ondertussen al wat meer budget voor een mooie Duc. Het zal trouwens een S2R 1000 worden, in rood met witte striping :9~ .
 
Bij biggelaar is een GB anders dan een GB bij een ducatidealer.

hij gaat helemaal uit elkaar en wordt zelfs motorisch aan de binnenkant bekeken.

Anderde Ducatidealers doen exact wat staat in de manual, waaronder kleppen stellen. Maar zoals ook op hun site te lezen valt, heb je geen klepveren waardoor een klein lekje tussen je kleppen niet verholpen wordt door de druk van de veren op de zetels.

als je dus een lekke klep hebt, hou je die ook na regulier onderhoud. Bij biggelaar wordt dit opgelost en rij je na een beurt weer met een motor met specs beter dan nieuw.

Hoe vak heb je in godsnaam nu een lekke klep? En als dat eens zo zou zijn merk je dat heus wel voor de beurt. Als die kerel al het blok uit elkaar haalt, wat is dan alleen een tussen beurt? Kleppen stellen en bougie's?? Wat is er mis met het voorgeschreven onderhoud van de dealer? Ik zou er niet aan moeten denken dat bij iedere grote beurt m'n blok uit elkaar moet omdat er eventueel heel misschien ergens iets verkeerd zit.
Ik rijd zelf op een Jap, maar een Duc zou ik toch ook naar de dealer brengen of een universele die veel Ducati's doet of erin gespecialiseerd is.
En als de grote beurt dan net is geweest en je moet alleen maar een oliewissel zal dat ook voor het geld niet uitmaken. Misschien dat dat op het eind van de rit z'n geld beter terug verdient met als titel "dealer onderhouden". Sommige mensen vinden dat toch belangrijk.

Ps: moet even eerlijk bekennen dat ik niet je hele verhaal doorgespit heb.
 
Ik heb jaren japanse motoren bereden...en een duitser...en dat allemaal niet probleemloos.
Nu heb ik een oude Duc omdat ik dat altijd al wilde.
Wanneer je iemand verteld dat je motor eenDuc is, krijg je heel vaak meteen: O, een stukgati...te horen. Hoe minder motorische kennis hoe sneller je dat hoort.

Ik heb nog geen enkel probleem met de Duc gehad en doe veel onderhoud zelf (olie, riemen, remmen etc), wat de kosten erg laag houdt.
Volgend jaar gaat ie denk ik naar De Big voor een grote beurt en dat kost iets van 570 euro dacht ik....als je dat eens in de paar jaar doet valt het erg mee.

Met de Duc ga ik gewoon een stukje doelloos rijden en dat deed ik niet met de andere motoren.
Een Duc maakt herrie, ratelt en rammelt, trilt...en als je dan een jap met elektromotor eigenschappen gewend bent, is het wel even schrikken.
Ik vindt dat juist wel lekker...het leeft meer.
Smaken verschillen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan