Betrouwbaarheid motorfietsen

30ah :?
was het een BMW Gold Wing ofzoiets.... :}

normaal is 19ah voor een boxert.

Voor de K100RT geven ze 19, 24 of 30 aan.
Past gewoon, ik heb hem in al die jaren nooit vervangen, zat er al in toen ik hem kocht, dus geen idee hoe lang hij erin zat.

Mijn Yammi heeft trouwens een 14ah en die leg ik bij langere stilstand in koudere temperaturen netjes aan de druppellader.
Ook nog nooit problemen mee gehad.
 
Wat betreft het starten, ik twijfel of het mijn accu is, na 2 of 3 keer proberen te starten ging mijn klok op 12:00, de poging daarna starte hij wel heel snel.
Ik denk wel de accu, daarvoor verslikte de motor zich doordat de spanning compleet wegviel.
Accu kan zich daarna weer wat herstellen.

Een druppellader doet overigens bij (te vaak) gebruik meer kwaad dan goed.
Bijna alles waar TE voor staat is niet goed he. ;)

Heb zelf het afgelopen anderhalf jaar drie accu's kunnen afschrijven bij drie voertuigen.
Ik laad nu veel minder bij tussendoor... we will see. :Y

(sta totaal nog lang niet op drieduizend kilometer dit anderhalfjaar......)
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik zal nog eens naar de accu kijken.

Maar dit topic was eigenlijk niet bedoelt om mijn specifieke problemen op te lossen, maar om een antwoord te krijgen op de algemene vraag hoe betrouwbaar een motorfiets is. Wat ik opmaak uit de antwoorden is dat onderhoud belangrijk is, dat doe ik al maar misschien te weinig dat zou kunnen, ook regelmatig gebruiken is waarschijnlijk van belang. Dit tweede punt wordt voor mij ook een probleem. Ik werk op 2 locaties waar ik 8 en 18 km vanaf woon, steeds vaker ga ik met de fiets naar mijn werk met als gevolg dat ik de motor voor woonwerk verkeer maar weinig gebruik en de laatste weken heb ik ook geen tijd voor plezier ritjes. Is het dan nog wel mogelijk om een motor in de schuur te hebben staan waar ik altijd op kan vertrouwen? En zo ja, kan het dan ook een motor zijn in de hoek van een KTM Superduke, Ducati Monster e.d. of moet ik dan echt op een Jappanners of een BMW overstappen?
 
Ach de accu maakt deel uit van de betrouwbaarheid, dus dan is het ontopic. :+
Een motorfiets zal je niet snel tien jaar met een accu doen door de dynamo met meestal constante magneten. En ik heb al meerdere accu's van 1,5 jaar oud de geest zien geven.
Ook vaak door inbouw (zelfs dealer) en niet volledig opladen na het vullen..
 
Ik heb in de afgelopen 17 jaar 3 motorfietsen gehad waar ik zelf het onderhoud aan deed en doe. Ik rij zomer en winter door, alleen bij verwachting van sneeuw of ijzel ga ik met het openbaar vervoer. Ik ben wel een rustige rijder die een motor nooit tegen het rode gebied zal aanjagen.

Honda CX500 van 1981, in 1995 gekocht met 60.000 km op de teller. Enige probleem een lekke keerring op de nokkenas. Na 6 jaar en 80.000 km ingeruild op een
Kawasaki GT550 van 1989 met 62.000 km op de teller. Olieslurpen verholpen en 1 keer nieuwe bougiekabels en kappen vanwege het lopen op 3 cilinders. Na 5 jaar verkocht met 115.000 km op de teller.
Huidige motorfiets een BMW R65 van 1985, aangeschaft in 2006 met 42.000 km op de teller. Een keer het kontaktslot moeten schoonmaken vanwege uitvallen door gecorrodeerde centraal contakt en nu met 110.000 km op de teller en verder nog geen slag verkeerd gelopen. Hier blijf ik voorlopig nog met veel plezier op rijden.

Ik kan dus zeggen dat er wel degelijk betrouwbare motoren bestaan, alleen zal je bij aankoop kritisch moeten zijn op de staat van het tot dan toe gepleegde onderhoud. Zowel de CX als de R65 zijn van bij mij bekende particulieren gekocht, dus de manier waarop het onderhoud gedaan was was mij bekend.
 
Oke ik begrijp dat je gewoon een hint wil om die KTM weg te doen.
Dat wij zeggen ; overstappen op een BMW of een jap.
Tja , dat moet jezelf maar beslissen , ga me niet meer steken in oeverloze discussie,s welk merk nou de onbetwiste beste van de besten is.... :+
:W
 
WW verkeer met de motor is redelijk duur als ik dat vergelijk met de auto.
De bandjes , verzekering en verder onderhoud zijn behoorlijk duur.
Alles van de motor is tig keer duurder dan de spullen op een auto.
Vooral banden en remblokken spannen de kroon.
 
Ik wil in het voorjaar mijn KTM wegdoen ja, maar dan zal er waarschijnlijk wel weer een KTM voor terug komen, zeer waarschijnlijk een dikke 1cilinder (Duke III/IV of een SM), dus of ik daardoor nou gelijk een betrouwbaardere motor door koop, dat denk in niet.

WW verkeer met een motor is duur, dat klopt, maar bij mij is het keuze tussen 2 auto's en 1 motor, of 1 auto en 1 motor, dan is het kosten plaatje al anders, zeker ook omdat mijn auto (Honda Civic Type-R) vrij prijzig is wat onderhoud betreft.
 
Laatst bewerkt:
De motoren zijn over het algemeen denk ik wel betrouwbaar hoor, en idd vaker gebruiken i.v.m. accu etc. En verder zou je met een auto (al zou je beide voertuigen even vaak gebruiken) vaker problemen moeten hebben dan met een motor...een auto heeft nu eenmaal meer onderdelen waar wat mee aan de hand kan zijn...dus een motor lijkt mij echt wel goedkoper/betrouwbaarder. Als je maar wel gwn de onderhoudsbeurten laat doen.
 
Ik zie niet in waarom een goed onderhouden motor minder betrouwbaar is/kan zijn dan een dito auto?

:^stupid

Helemaal een modere auto met ABCDalles. Wil je een betrouwbare auto/motor gewoon elke keer nieuw en zodra de garantie periode is afgelopen nieuwe aanschaffen, zo doen wij dat bij ons op het werk. Helaas staan wij ook nog wel een stil maar dan kost het weer rijden een stuk minder ;)
 
Een motor is iets kwetsbaarder dan een auto, omdat alles open zit. Vuil en corrosie hebben dan wat eerder vat, wat tot storingen kan leiden. Niet iedere storing betekent dat je de motor niet kan gebruiken. Mijn ervaring is dat de motor vrij betrouwbaar is. Ik ben de afgelopen 5 jaar dat ik woon-werk rijd met de motor 1 keer stilgevallen door een gecorrodeerd contactslot. Dat valt dus best mee.

Banden zijn duurder dan bij een auto en onderhoud moet vaker, dus kost wat meer per km. Brandstof wellicht iets gunstiger gebruik dan een benzine auto, dat heft elkaar redelijk op. Daarnaast win ik redelijk wat tijd en heb meer rijplezier. Dat is onbetaalbaar. })
 
Ik rijd inmiddels al 4 jaar woon-werk met mn thundercatje ook de winter door, 1x liep ie op 3 cilinders, en 1x achterrem moeten reviseren (waars ook iets met niet gebruiken). Verder gewoon starten rijden. En elk voorjaar een onderhoudsbeurtje (± 15.000).
Dus denk eigenlijk niet dat ik er meer onderhoud aan pleeg dan jou als ik het zo lees. Misschien is het ook wel een beetje geluk hebben. Ik heb altijd pech met mn auto's (er was iets met weinig gebruiken en stuk gaan... hmmm :+ )
 
Wat roozie vertelt ken ik ook nog van 3 andere motorrijders, respectievelijk met een YZF750, CBR600F en CB600F, allemaal jappen dus. Elk jaar een beurtje en meer niet 1 smeer zelfs zijn ketting niet eens, maar die makat ook niet veel km's en dat moet ook negatieve gevolgen hebben

Een aantal van mijn collega's rijden elke dag, ook gedurende de winter zonder problemen, dat zijn vooral R1200GS/RT rijders en er staat hier ook bijna dagelijks een Deauville en een XJ1300.
 
Waarom heb ik dan geen last van vastzittende remmen als mijn auto (bj 2001 km-stand 170.000) een maand of twee buiten stil heeft gestaan en ik hem maar 1 keer in het jaar een beurtje geef en er verder niets aan doe?

.

oh, die zitten ook geregeld vast hoor, zijn er alleen maar heel weinig die dat merken tenzij ze hem op zijn plek zouden duwen.

vorig jaar eentje die remde bewust met een wiel, met twee continu, een weet ik niet plunjer zat te vast, misschien bij een noodstop, gebeurt dus wel degelijk.
 
ik maak tegenwoordig meer km's met de motor dan met de auto (ook het woon-werk)... zo lang het kwik niet continu onder de 0 schiet pak ik de motor... Eigenlijk nooit geen problemen... starten en lopen... puur op z'n tijd olie en de vloeistoffen vervangen doet al veel...

remmerij die vastzit... tsja vaak is dat gewoon vuil... een klokje wat op 12:00 schiet tijdens het starten... meestal toch te weinig prik in de accu... ik gebruik weinig een druppellader... alleen tijdens lange afwezigheid... maar eigenlijk puur omdat dan het alarm aan staat en uiteindelijk de accu leeg trekt...

Op zich is een motor qua betrouwbaarheid geen probleem.. en het meeste onderhoud kun je zelf doen... WPHB kopen / downloaden en gewoon proberen...
 
Laatst bewerkt:
Niet echt serieus een motor te noemen, maar de grotere broertjes zijn kwa techniek precies hetzelfde.
Met me Honda CB50 met 80cc een jaar of 5 gereden met nagenoeg geen onderhoud, dag in dag uit. Heb welgeteld 1x de kleppen gesteld (was niet eens nodig) en 1x de puntjes iets bijgesteld.
En natuurlijk 1x per jaar olie ff verversen, maar dat is standaard.

Rij nu al een jaar of 3 met een XT500 (oer :+ ) iedere dag, en wat onderhoud betreft precies hetzelfde, ook 1x kleppen nagekeken maar was weer niet nodig, en nadat ik hem in de prak had gereden en weer op had geknapt meteen de contactpuntjes even gesteld :+

Carburateur heb ik nog nooit open gehad, want waarom zou ik ?

Luchtfilter in een grijs verleden eens schoongemaakt omdat ik me verveelde.

Voor de rest altijd starten en tot nu toe geen enkel probleem.

Wat je vooral moet doen als je je spullen heel wilt laten op een motor, normaal en beheerst optrekken, en niet als een idioot aan het gas hangen.
En ook lekker ver vooruit kijken en afremmen op de motor, scheelt je je remblokken en tevens je voorband (met optrekken weer je achterband)

Gewoon normaal rijden, en niet teveel gas geven met optrekken, dan blijft alles heel tot in de lengte der dagen *D :+ 8-)
 
Rij 30.000km per jaar met de motor en inmiddels 140k op de teller van mijn huidige GS. Nog nooit problemen gehad waarvoor ik moest worden afgesleept, behalve een keer een lekke band met mijn Transalp (en die kon ik niet pluggen omdat er binnenbanden inzitten).

Voordat ik de auto de deur uit heb gedaan reed ik ongeveer hetzelfde aan afstand met de auto en met mijn auto's heb ik toch wel een aantal problemen gehad waarvoor ik dewegenwacht moest laten komen.
 
Misschien dat het dan toch aan het type motor ligt en dat de componenten die gemonsteerd zijn minder geschikt zijn voor dagelijks gebruik al hoewel Oemoemenoe op de vorige pagina schreef over een R1 met 150k km.

Komend weekend ga ik hem maar weer eens vertroetelen en proberen wat vaker de motor te gebruiken. En dan maar kijken of dat wil helpen.
 
Heb een Duc voor de fun en een baksteen voor woon/werk(K100RS)
Inderdaad lomp, zwaar, maar erg betrouwbaar terwijl ie van 87 is nog geen problemen mee gehad behalve gewoon onderhoud.
 
de remklauwen en vooral de stofhoezen van autoremmen zijn degelijker dan de open remklauwen met stofringen van een motorremklauw.
de gemiddelde motorremmen moet je regelmatig schoonmaken en vloeistof verversen.
bij auto,s hoeft dat eigenlijk nooit.

vloeistof verversen moet even vaak, de vloeistof die erin zit is ook dezelfde.
Ik heb nog nooit de remmen van de motor vast gehad, ligt toch aan het regelmatige gebruikt denk ik. (rij altijd woon-werk)
Ik vind dat de stofhoezen van remmen van een motor een heel eind hetzelfde zijn als van een auto. Weinig verschil ontdekt eigenlijk.



WW verkeer met de motor is redelijk duur als ik dat vergelijk met de auto.
De bandjes , verzekering en verder onderhoud zijn behoorlijk duur.
Alles van de motor is tig keer duurder dan de spullen op een auto.
Vooral banden en remblokken spannen de kroon.

De vaste lasten van een motor zijn veel lager. Weinig wegenbelasting en heel lage verzekering. Bij mij tenminste, WA €30 voor een jaar oid. Zo laag is mijn auto niet.
Dus of de motor duurder is hangt af van de gereden km'ters.
Bandjes zijn wel duurder. Remblokken vergelijkbaar. Tenminste voor mijn Yamaha wel.
Het brandstofgebruik is voor een motor over het algemeen wel lager lijkt mij.
 
Ik vind dat de stofhoezen van remmen van een motor een heel eind hetzelfde zijn als van een auto. Weinig verschil ontdekt eigenlijk.
Moderne motorfietsen hebben helemaal geen stofhoezen.
Ligt dus aan je materieel wat je rijdt. ;)
 
Waarom heb ik dan geen last van vastzittende remmen als mijn auto (bj 2001 km-stand 170.000) een maand of twee buiten stil heeft gestaan en ik hem maar 1 keer in het jaar een beurtje geef en er verder niets aan doe?

Wat betreft het starten, ik twijfel of het mijn accu is, na 2 of 3 keer proberen te starten ging mijn klok op 12:00, de poging daarna starte hij wel heel snel.

Check even of je accuklemmen wel vast zitten, aangezien ik vergelijkbare symptomen had met mijn SD. Probleem opgelost!
Vastzittende remmen is puur omdat de schijven van het goede materiaal zijn gemaakt.
 
Ik ben niet niet echt merk gebonden; ik werk aan duc's en bmw's en en heb japanners en een italiaan maar de ervaring uit de branche leert dat er wel degelijk verschil in betrouwbaarheid is, zoals dat bij auto's ook is.

Veel is zoals al gezegd gelegen aan het onderhoud. Hoeveel dat is en hoeveel je er aan uit wil geven is wel een beetje merk afhankelijk. Duc's en KTM's zijn prachtig maar de waarschijnlijkheid dat er extra dingen buiten het reguliere onderhoud gerepareerd moeten worden zijn nou eenmaal groter als bij een japanner. De meeste eigenaren kiezen daar bewust of onbewust ook wel voor, Duc's die meer dan 20.000 per jaar rijden zijn er verhoudingsgewijs niet veel en als er dan bij de eerste volgende beurt al slepers versleten zijn en een beurt een rekening van 1500+ oplevert is dat 'geaccepteerd'. BMW rijders kopen ze toch vaak om het merk en maken geregeld ook meer dan gemiddeld km's ondanks dat het merk zeker ook niet zonder fouten is.

Ik heb een VFR uit '93 en die heb ik 60.000km zonder ook maar enig mankement gereden anders dan normaal onderhoud.. 30.000km op een ketting tandwiel setje en 21000 km op een setje pilot road 3 bij een constant verbruik van 1 op 18. Afgezien van de banden heeft een beurtje me nog nooit meer dan 200e gekost. Duur hoeft motor rijden dus niet te zijn. Daarnaast nog een XT die ook na 3 maanden of een half jaar stilstaan na 2 trappen loopt. Mn duc heeft dan wel iets meer aanmoediging nodig. Dus ik ben wat betrouwbaarheid betreft wel een beetje bevooroordeeld ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd elke dag naar mn werk met een ZXR 400.
heb nog nooit problemen gehad onderweg tot nu toe.
wel laat ik geregeld wat onderhoud doen aan mijn fietsje.
wat zich schijnbaar uitbetaald in betrouwbaarheid.

En het verschil met een auto zou ik niet durven zeggen, ik heb alleen een motor rijbewijs namelijk.
wat wel kan schelen in de kosten is mijn vermogen waarschijnlijk, mijn bandje gaat zo 10.000 km mee. BT 0-16.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan