Betrouwbaarheid motorfietsen

Maakt denk ik ook wel uit wat voor type motor je rijdt, de ene is nou eenmaal meer bedoeld om te posen :Y

En wat is je definitie van grote problemen? Bij mij was de koppelingskabel gebroken, maar dat schaal ik niet onder onbetrouwbaarheid terwijl je er toch niet door kunt rijden. :N

wat wel kan schelen in de kosten is mijn vermogen waarschijnlijk, mijn bandje gaat zo 10.000 km mee. BT 0-16.

Ik heb dan wel geen BT 0-16 maar ik doe toch echt langer met mijn banden op zowel mijn Zephyr 750 als mijn GPZ 500.
 
Laatst bewerkt:
Geen problemen met mijn 20 jaar oude GS500. net (vanavond) op :

157.jpg


Gezet :]

Gewoon dagelijks 120km rijden. Nog nooit zo'n betrouwbare fiets gehad. Ding heeft nog nooit een klap verkeerd gegeven!

Marc
 
Wat ik met grote problemen bedoel zijn problemen waardoor je niet de motor kunt gebruiken, dat kan vanalles zijn. Een lekke band oid reken ik daar dan weer niet onder, want dat kan altijd gebeuren.

Maar ik heb in 3 jaar tijd en 9000km, mijn koppelingsplaten moeten laten vervangen, mijn moeren van mijn achtertandwiel zaten een keer los, ik een bout om mijn ketting te stellen was te geen mogelijkheid los te krijgen, de dealer heef t met een gasbrander de aluminiumvork moeten verwarmen om er beweging in te krijgen, er zat vocht in mijn dodemansknop waardoor hij in eens uit viel.

In 4 jaar tijd heb ik met een Suzuki Grand Vitara 90.000 km gereden zonder noemens waardig probleem en in 5 jaar tijd heeft mijn tweede hands Honda Civic Type-R 80.000 km afgelegd en alleen een lekke achterlicht pakking en wat problemen met de airco ben ik daarmee tegen gekomen.

Het lijkt dan toch wel dat je een keuze moet maken tussen je verstand en gevoel als je op zoek ben t naar een nieuwe motor. Kies je met je verstand voor een betrouwbare motorfiets, of kies je met je gevoel voor een bruut stalenros.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik heb in 3 jaar tijd en 9000km, mijn koppelingsplaten moeten laten vervangen, mijn moeren van mijn achtertandwiel zaten een keer los, ik een bout om mijn ketting te stellen was te geen mogelijkheid los te krijgen, de dealer heef t met een gasbrander de aluminiumvork moeten verwarmen om er beweging in te krijgen, er zat vocht in mijn dodemansknop waardoor hij in eens uit viel.

Dit lijken me toch vooral problemen veroorzaakt door slecht onderhoud gecombineerd met een motorfiets die meer stilstaat dan rijdt.
 
Gestart met een honda vf750f van 1985. Deze een hele grote beurt gegeven en de remklauwen zowel voor als achter helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, ingevet wat ingevet kon worden en weer gemonteerd, nieuwe accu erin en probleemloos 5000km mee gereden en toen verkocht.

Daarna een suzuki gsx750 es gekocht en hetzelfde verhaal qua begin dus nieuwe accu en remmerij helemaal gedaan. Ook de carburateurs helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Ruim 2 jaar mee gereden en zelfs een heel seizoen ermee gestreetraced. In totaal ruim 6.000km. Daarna heeft mijn zoon er nog 2 seizoenen mee gereden zonder enkel probleem behalve standaard slijtage zoals banden en kettingset.

Vervolgens een honda cbr1000f van 1987 met al 80.000km op de klok gekocht en ook daar eerst nieuwe accu, carburateurs volledig gereinigd en volledige remmerij opgefrist. Ook met deze heb ik 2 seizoen gestreetraced en ruim 8.000km gereden zonder noemenswaardige problemen. Laatst de honda na 10 maanden stilstand weer probleemloos aan de gang gemaakt en gelijk ff een ritje van 40km mee gemaakt en alles werkte nog zoals het hoort. Geen remmerij of zo wat er vast zat en ook de accu was niet stuk maar die laad ik dan ook regelmatig op met een druppellader.
Wel een keer banden vervangen en de kettingset is nu aan vervanging toe.

Nu rijd ik bmw K100 van bouwjaar 1986 met bij aankoop 105.000km op de klok. Na een volledig valse start door wat achteraf door het gepruts van anderen bleek te zijn ontstaan, heb ik hem nu volledig voor elkaar en ben ik inmiddels ook alweer in een jaar tyd 5.000km verder zonder noemenswaardige problemen. Alleen de spanningregelaar moeten vervangen want de elektronica hierin was kapot gegaan maar dat kan gebeuren na ruim 100Kkm.

Dus mijn mening is nee motoren zijn geen onbetrouwbaarder vervoermiddel dan de gemiddelde auto maar alles valt of staat met goed onderhoud. Want daar is een motor wel wat gevoeliger voor. Je kan hem niet zo onderhouden als een auto.
 
Waarom heb ik dan geen last van vastzittende remmen als mijn auto (bj 2001 km-stand 170.000) een maand of twee buiten stil heeft gestaan en ik hem maar 1 keer in het jaar een beurtje geef en er verder niets aan doe?

Wat betreft het starten, ik twijfel of het mijn accu is, na 2 of 3 keer proberen te starten ging mijn klok op 12:00, de poging daarna starte hij wel heel snel.
Accu klemmen even losmaken, schoonmaken met een staalborstel en weer vastmaken.
Oh en de zekeringen nakijken of ze nog allemaal een beetje vastzitten en niet gecorrodeerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik zal nog eens naar de accu kijken.

Maar dit topic was eigenlijk niet bedoelt om mijn specifieke problemen op te lossen, maar om een antwoord te krijgen op de algemene vraag hoe betrouwbaar een motorfiets is. Wat ik opmaak uit de antwoorden is dat onderhoud belangrijk is, dat doe ik al maar misschien te weinig dat zou kunnen, ook regelmatig gebruiken is waarschijnlijk van belang. Dit tweede punt wordt voor mij ook een probleem. Ik werk op 2 locaties waar ik 8 en 18 km vanaf woon, steeds vaker ga ik met de fiets naar mijn werk met als gevolg dat ik de motor voor woonwerk verkeer maar weinig gebruik en de laatste weken heb ik ook geen tijd voor plezier ritjes. Is het dan nog wel mogelijk om een motor in de schuur te hebben staan waar ik altijd op kan vertrouwen? En zo ja, kan het dan ook een motor zijn in de hoek van een KTM Superduke, Ducati Monster e.d. of moet ik dan echt op een Jappanners of een BMW overstappen?
Ducati is nou niet de meest betrouwbare motor naar mijn bescheiden mening. KTM weet ik niet. Japanners zijn over het algemeen altijd wel betrouwbaar maar een accu blijft natuurlijk wel een accu, in welke motor je 'm ook zet ;)
 
Dit lijken me toch vooral problemen veroorzaakt door slecht onderhoud gecombineerd met een motorfiets die meer stilstaat dan rijdt.

:^

Ga je hem dagelijks gebruiken zul je denk niet snel tegen dit soort problemen aanlopen.

Bovendien is een SuperDuke een echte pretfiets, zou voor woonwerk dan eerder aan een GS, V-Strom, Motorscooter, Versys, Honda oid denken.
 
Wat ik met grote problemen bedoel zijn problemen waardoor je niet de motor kunt gebruiken, dat kan vanalles zijn. Een lekke band oid reken ik daar dan weer niet onder, want dat kan altijd gebeuren.

Maar ik heb in 3 jaar tijd en 9000km, mijn koppelingsplaten moeten laten vervangen, mijn moeren van mijn achtertandwiel zaten een keer los, ik een bout om mijn ketting te stellen was te geen mogelijkheid los te krijgen, de dealer heef t met een gasbrander de aluminiumvork moeten verwarmen om er beweging in te krijgen, er zat vocht in mijn dodemansknop waardoor hij in eens uit viel.

In 4 jaar tijd heb ik met een Suzuki Grand Vitara 90.000 km gereden zonder noemens waardig probleem en in 5 jaar tijd heeft mijn tweede hands Honda Civic Type-R 80.000 km afgelegd en alleen een lekke achterlicht pakking en wat problemen met de airco ben ik daarmee tegen gekomen.

Het lijkt dan toch wel dat je een keuze moet maken tussen je verstand en gevoel als je op zoek ben t naar een nieuwe motor. Kies je met je verstand voor een betrouwbare motorfiets, of kies je met je gevoel voor een bruut stalenros.


Hoe kan het ook anders, hou even in het achterhoofd wat de slogan is van KTM

Ready to Race!

Aan de Super Duke heb je een mooie zomerfiets, maar verder totaal ongeschikt om door weer en wind als woon/werk fiets te dienen.

De hele elektrische installatie ligt overal open en bloot wat garant staat voor storingen, kijk bijvoorbeeld eens naar de plaatsing van de accu(bak) en hoofdzekering. Geplaatst met de gedachte om het gewicht zo laag mogelijk te houden volgens het motto Ready to Race. Maar kom op jongens, achter het voorwiel voor het blok :?
Bij de eerste de beste regenbui wordt de hele handel volgegooid met water.

Van de bokkige gasaanname ga je ook niet vrolijk worden zodra het ook maar een beetje glad gaat worden, niet voor niks wordt je in de tellerunit gewaarschuwd met een ijsvlokje als gladheid dreigt, het is het teken om aan te geven 'laat mij maar staan' :+

En dan komen de onderhoudskosten nog, om de Super Duke 'Ready to Race' te houden ga je redelijk op leeglopen bij 15.000 woon werkkilometers door weer en wind per jaar.


Doe er maar een Jap naast voor in de winter, en hou je SD lekker voor de zomer, en je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. 8-)
 
Ik vraag me af hoe het zit met de betrouwbaarheid van motorfietsen aangezien ik er over nadenk om volgend jaar 1 auto weg te doen en voornamelijk woonwerk verkeer met de motor te doen. Alleen met heel slecht weer (sneeuw, ijzel e.d.) kan ik alsnog de auto van mijn vrouw pakken aangezien zij ook met de metro naar haar werk kan.

Ik had eigenlijk al besloten dit te doen totdat vanmiddag mijn motor weer eens raar deed, starten ging niet in 1 keer, het display schoot uit en de klok sprong naar 12:00, dus een elektrisch probleem.

Dit hoeft niet perse een elektrisch probleem te zijn. Ligt eraan hoe laat het was.

:+
 
Kijk, nu komen er reacties waar ik wat aan heb, niet elke motor is even goed geschikt voor woonwerk verkeer en dan bedoel ik niet het ontbreken aan confort dat daar voor zorgt maar de gebruikte componenten en de plaasting ervan, maar hoe zit dat dan met de R1 met 150k? En als ik er een tweede motor bij zou nemen, hoe zorg ik er dan voor dat mijn SD voldoende gebruikt wordt?

Ik zal niet veel woonwerk verkeer meer doen op de motor aangezien ik vrijwel elke dag met de fiets ga en met heel slecht weer met de auto, maar aan 1 auto hebben we niet altijd genoeg, dus moet er een tweede auto, of een motor voor de deur staan. Dan gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar een motor, wel zal deze soms en maand of zo stil staan. Zoals ik dat nu lees wordt dat een probleem, maar hoe doen die posers dat dan die 1500 km per jaart rijden tussen mei en augustus? Of zit hem daar juist nu net de clou, ze rijden alleen met stralend weer?
 
Probeer eens n diversion, super betrouwbaar! Of een Honda, zit je ook goed

Dan nog liever geen motor. :+

Nee even zonder dollen, als het echt niet mogelijk is wat ik wil, dan blijven er 2 auto's en komt er een lichte SM om zo nu en dan leuke ritjes te maken.
 
Nee even zonder dollen, als het echt niet mogelijk is wat ik wil, dan blijven er 2 auto's en komt er een lichte SM om zo nu en dan leuke ritjes te maken.

Als jij liever in een auto zit dan op een Diversion dan vind ik je toch maar een rare motorrijder.
 
Nee even zonder dollen, als het echt niet mogelijk is wat ik wil, dan blijven er 2 auto's en komt er een lichte SM om zo nu en dan leuke ritjes te maken.

goed idee :Y

WR250X :Y XT660X :Y FMX650 :Y

Echte "hardcore" SM's zijn niet echt betrouwbaar en zeer onderhoudsgevoelig.
 
Als jij liever in een auto zit dan op een Diversion dan vind ik je toch maar een rare motorrijder.

Ik ben denk ik ook een rare motorrijder, ik ben meer een fietser en mijn vrouw accepteerd naast mijn 3 fietsen, niet ook nog eens 2 motoren (maar wel een motor en een auto tot nu toe). Ik rijd motor omdat ik het leuk vind, maar dan wil ik wel op een motor rijden waar ik kippevel van krijg en dat is bij een Diversion niet het geval.
 
Ik ben denk ik ook een rare motorrijder, ik ben meer een fietser en mijn vrouw accepteerd naast mijn 3 fietsen, niet ook nog eens 2 motoren (maar wel een motor en een auto tot nu toe). Ik rijd motor omdat ik het leuk vind, maar dan wil ik wel op een motor rijden waar ik kippevel van krijg en dat is bij een Diversion niet het geval.

Als ik het zo hoor, krijg jij vooral van je vrouw kippevel :)
 
Als ik het zo hoor, krijg jij vooral van je vrouw kippevel :)

Ik krijg vaak genoeg kippevel van haar, maar dan wel op een positieve manier, naast fietsen en motoren heb ik nog meer hobby´s dus is het goed dat ze me wat afremt.

Een SXV heb ik ook aangedacht, maar ik wil wel meer dan twee keer per jaar kunnen rijden, ik zit dan meer aan een KTM SMC te denken.

Maar misschien dat een BMW R1200R of K1300R fun genoeg is voor mij en daatnaast ook nog betrouwbaar.
 
Ik krijg vaak genoeg kippevel van haar, maar dan wel op een positieve manier, naast fietsen en motoren heb ik nog meer hobby´s dus is het goed dat ze me wat afremt.

Een SXV heb ik ook aangedacht, maar ik wil wel meer dan twee keer per jaar kunnen rijden, ik zit dan meer aan een KTM SMC te denken.

Maar misschien dat een BMW R1200R of K1300R fun genoeg is voor mij en daatnaast ook nog betrouwbaar.

Maar als je er een pretfiets bij wilt houden, dan houd je toch gewoon die SuperDuke?
 
Probeer eens n diversion, super betrouwbaar! Of een Honda, zit je ook goed

Ik rij dagelijks mijn woon-werk op een Diversion 900, van 1995. Het is absoluut een van de meest saaie en degelijke motoren die er zijn. Er is niets spannends aan, dat is een ding wat zeker is. Maar ze doen het altijd. Mijn woon-werk is 140km per dag, 90% snelweg dus dat rij je niet ook niet voor het leuke rijden. Het gaat mij er dus gewoon om dat ik de kilometers die ik moet maken, zo goedkoop mogelijk wil rijden, en met de Diversion is dat gewoon een prima optie. Onderhoud beperk ik eigenlijk alleen tot het hoognodige. De termijn voor het vervangen van olie heb ik verdubbeld van om de 6.000km na om de 12.000, anders blijf ik bezig. Nu doe ik dat ongeveer 2x per jaar. Na de winter maak ik de remmen schoon, zet ik alles weer in het vet en ververs ik de remvloeistof. Niet omdat er dan iets mee aan de hand is, maar om te voorkomen dat er iets mee mis gaat. Elke 2 jaar ververs ik de cardanolie. Hij hangt nooit aan de lader, maar ik gebruik hem dan ook vrijwel elke dag. Hij staat wel altijd binnen, zowel thuis al op het werk. Duurder als de auto is hij zeker niet, ook niet vwb onderhoud. Met mijn vorige achterband heb ik 28.000km gereden, en de voorband heb ik vorige week na 35.000km vervangen. Hij was nog niet eens helemaal op, maar ik wilde een verse voor de winter. Oke, het zijn geen dure dual compound plakbanden, maar voor woon-werk doen ze het perfect.

Het is altijd starten lopen. Hij heeft nu 73.000km op de teller staan, waarvan ik er zo'n 35 mee gereden heb. Het enige probleem wat ik er mee heb gehad was een losgetrilde kmteller kabel, en een lekke voorvorkkeering. Beide geen problemen waarmee je stil komt te staan. (Hoewel optisch wel als je kmteller het niet meer doet :+ ) Het is een oersaaie motor, maar betrouwbaar en maakt het woon-werk vele malen leuker dan met de auto! Ik rij overigens wel heel rustig, kom nauwelijks boven de 130 en snel optrekken en hard remmen is er ook niet bij.

Een collega van me doet zijn woon-werk op een Blackbird, en die heeft er inmiddels ruim 120.000 km mee gereden. Onderhoud doet hij nooit, naar hij zegt is in al die tijd slechts 3x de olie ververst.

Ik denk wel dat er ook een beetje geluk bij komt kijken. Het is en blijft techniek en dat kan nou eenmaal stuk gaan. Maar feit is wel dat gewoon niet iedere motor geschikt is om veel kilometers mee te maken.
 
buiten dat ik (anders dan de standaard koppeling cilinder) nooit problemen heb gehad met mijn superduke en ik denk dat deze motoren heel betrouwbaar zijn, zijn de grootste nadelen van de SD qua woon werk de onderhoudinterval en het verbruik. als hij 1:17 had gedaan was de mijne nooit weg gegaan voor een trophy (1:21 :) )
het ding is erg goed in elkaar gezet, de tank blijft omhoog staan en je hoeft daarvoor maar 1 boutje los te halen.

ik kan nog wel ff doorgaan over de SD, is qua rijden verweg de beste motor die ik ooit heb gereden.

neemt niet weg dat er best een aantal motoren zijn die geschikter zijn voor woon werk verkeer, zoals mijn truimph bijvoorbeeld. tellerstand is bij mij ook 1 keer rond, dus 100.000+
voor wat ik ken van de geschiedenis was er nooit echt iets mis met die motor. betrouwbaar genoeg dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan