Betrouwbaarheid motorfietsen

De problemen waardoor ik dit topic ben begonnen, bleken wel mee te vallen, de accu had gewoon niet genoeg prik, nadat ik hem aan een druppellader had gehangen starte de motor in 1 keer en in de tussen tijd heb ik al weer drie ritten gemaakt en telkens starte hij direct.

Het probleem met mijn voorrem zat hem in het draaipunt van de remhandel, daar wat vast gekoekt vet. Dus even de hendel verwijderd en alles schoongemaakt en weer gemonteerd met van teflon en alles werkt weer naar behoren, gelijk ook maar even mijn koppelingshendel een zelfde behandeling gegeven.

Dit zijn dus geen al te ernstige problemen geweest en een lege/versleten accu vind ik geen probleem, maar hoort het demonteren van remhedels om het draaipunt schoon te maken bij regelmatig onderhoud?
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn dus geen al te ernstige problemen geweest en een lege/versleten accu vind ik geen probleem, maar hoort het demonteren van remhedels om het draaipunt schoon te maken bij regelmatig onderhoud?
Zijn het wel originele handels?
Je hebt ze ook met een kogelagertje. O-) (hier wellicht niet..)

Misschien ook meer een punt van te hard aandraaien. :?

Maar onderhoud hoort er wel bij ja.
Helaas. :+
 
Het zijn de originele hendels en die bezitten geen kogellagers. En nogmaals ik snap dat onderhoud noodzakelijk is, maar die soort dingen zie ik niet veel anderen doen, maar misschien heb ik het noodzakelijke onderhoud altijd onderschat.
 
Ik heb een paar motoren gehad en ik snap wat je bedoelt.

Heb vooral altijd nieuw gereden, maar er is geen 1 motor geweest die niet "wat" mankeerde.
Motoren altijd dealer onderhouden.

een paar voorbeelden uit het verleden...

1)Honda XL600R, luchtvorming in het oliesysteem, waardoor ding koud flink ratelde, en
te pas en te onpas afslaan en dan niet meer aankrijgen...
2) Yamaha XJ, vacuum trekkende tank (voordat deze oorzaak gevonden was....=(,
achterbrug lagers bij 25k kompleet vast (erg slechte kwaliteit).
In de winter, starte hij nooit, effe aanduwen en liep ie in 1 keer.
3) Kawasaki GPX, bij 20k nokkenassen en slepers compleet versleten???

In 2006 heb ik een Aprilia RSV gekocht, en die had ook zo zijn nukken met het starten om de
twee jam-potten aan te zwengelen (ook met een goede accu).
Nu rij ik nog steeds Aprilia en die kent ook zo zijn nukken qua dashboard en electronica...

Begin dit jaar was ik het weer eens zat en dacht ik over te gaan op een 4 cilinder Yamaha,
stuk proefgereden, maar voor mij was de rij beleving zo veel minder als ik met mijn Aprila heb.

Op mijn werk heeft een collega een Honda CBF, daar is de nokkenasketting en spanners van vervangen bij 15k en nu heeft ie een electrisch probleem. Andere collega heeft een Deauville maar die hebben geen goede brandstofpomp (heeft hem 2 x laten staan).

Trouwens ik rij dagelijks 30 km enkele reis en kom in weer en wind een dagelijks op de snelweg een KTM Adventure tegen die er nu toch wel behoorlijk wat km erop heeft staan
(dus het kan wel).

Ik sluit me aan bij het feit, dat ik het soms ook niet begrijp, dat ondanks dat er goede materialen worden gebruikt ze toch storingsgevoelig zijn.

Even voor de Triumph rijder, triumph is niet veel anders dan KTM, Aprila, Ducati, BMW etc.
 
Tja, ik rijd nu een aantal (jaartje of 13) jaren Japanners en heb één keer een probleempje gehad met m'n Fazer 1000. Na een paar jaar lekte het ding opeens steeds wat olie, bleek een pakking te zijn die er af-fabriek verkeerd (gedraaid) opgezet was.
Verder, muv. wat kleine roestprobleempjes, nooit iets bijzonders gehad, zelfs geen losgetrild boutje. Ik rijd het hele jaar door, rond de 10.000 km per jaar.

Oh.... een keer bleek de accu, na ruim 6 jaar, aan z'n eindje te zijn, maar dat vind ik redelijk normaal.
 
Volgens mijn gegevens heeft een Duke een 8ah accuutje :')
Ik kan me zo voorstellen dat met temperaturen rond het vriespunt en een paar weken stilstand zo'n accuutje niet heel hard meer rond gaat :N

Ter vergelijking:
Mijn BMW had een 30ah accu
Mijn auto heeft een 65ah accu


weinig zeg :P
Mijn K had een 85Ah accu :Y (maar dan wel in de zijkoffer)
ik noemde dat de A.S.I (altijd start installatie) *O*
 
6 jaar hona fireblade, en nu alweer 6 jaar gsxr, met beide fietsen nooit een probleem gehad, bij de blade na 6 jaar accu keten vervangen, en die van de soes zit eraan te komen. Verder 0 problemen *D
 
Ik heb de indruk dat veel problemen ontstaan door achterstallig of verkeerd onderhoud en langdurige periodes van stilstand.
Naar verhouding rijden mensen ook langer door met motoren, je ziet verhoudingsgewijs veel meer motoren van 10 jaar of ouder rondrijden dan je auto's van die leeftijd ziet. Dat zal ook een rol spelen.
 
Even voor de Triumph rijder, triumph is niet veel anders dan KTM, Aprila, Ducati, BMW etc.

ik zou het niet weten, heb alleen ervaring met de superduke en trophy maar die zitten meer dan 5 jaar uit elkaar

en het hoeft niet veel te zijn om wel veel beter te zijn ;)
 
naar mijn weten staat triumph sinds de lancering in '90 zo goed als op japans niveau
ik hoor er echt weinig problemen over (buiten de exup-klep, das dikke brol)

ducati staat echt niet op hetzelfde niveau hoor :P
 
er is toch duidelijk een verschil van betrouwbaarheid, 50k per jaar done met de auto is bijna normaal, met de moto zijn dan enkelingen.
een moto met een paar honderduizend km is zeer uitzonderlijk (niet onbestaande natuurlijk) en bij een auto, zelfs kleine simpele modellen, is dit doodnormaal zou ik haast zeggen. toch zou je het bij die auto raar vinden dat je al revisies had moeten doen, een koppeling wisselen, etc. bij een moto is dat al vaak gebeurd bij zo een km stand, ook het feit dat het onderhoud veel vaker moet gebeuren is een teken.

ik rijd nu een dikke mt01, groot blok 1700, met relatief weinig pk's. ik hoop op de betrouwbaaheid van een oude mercedes, groot atmosferisch blok... weinig pk's. maar met 50.000 km kan ik er nog niet veel van zeggen natuurlijk.
 
Menig bmw K75 en K100 heeft al ruim 200.000km op de teller staan zonder revisie dus bij de bmw rijders is dat nix ongewoons om veel kilometers per jaar te maken.
Ze zeggen zelfs dat een K serie pas net ingereden is met 100.000km op de teller _O- *O*
 
er is toch duidelijk een verschil van betrouwbaarheid, 50k per jaar doen met de auto is bijna normaal, met de moto zijn dan enkelingen.
is voor het grootste deel comfort en gemak denk ik
een moto met een paar honderduizend km is zeer uitzonderlijk (niet onbestaande natuurlijk) en bij een auto, zelfs kleine simpele modellen, is dit doodnormaal zou ik haast zeggen. toch zou je het bij die auto raar vinden dat je al revisies had moeten doen, een koppeling wisselen, etc. bij een moto is dat al vaak gebeurd bij zo een km stand, ook het feit dat het onderhoud veel vaker moet gebeuren is een teken.
veel onderhoud denk ik niet helemaal. een auto maakt vaker langere ritten dan een motor. de eerste word ook frequenter gebruikt en stilstand is toch achteruit gang?
bovendien, ga maar eens naar een dealer en zeg dat je 25.000 km maakt op wat voor motor dan ook (voor weg gebruik gemaakt) en vraag om advies over de onderhouds interval. in mijn geval ging dit van 10.000 naar 120 of zelfs 15 bij rustig rijgedrag.
dus dan gaat het onderhoud verschil redelijk minder worden. let wel, dit is op een motor van 1999, vergelijk die met een auto van die tijd.

die revisie is ook ten dele te verklaren door de onderdelen die gebruikt worden.
in auto's mag het best wel zwaar zijn, de auto's tegenwoordig zijn toch al erg zwaar. 10 extra kilo maken niet uit.
op de motor telt elke kilo dus worden onderdelen iets lichter gemaakt. ook maakt een beetje standaard auto (benz) max 6500 RPM en mijn motor, welke toch vooral voor toeren gemaakt is komt al tot 10.000, een hoop motoren nog hoger. tot meer dan 15.000 rpm
ik rijd nu een dikke mt01, groot blok 1700, met relatief weinig pk's. ik hoop op de betrouwbaaheid van een oude mercedes, groot atmosferisch blok... weinig pk's. maar met 50.000 km kan ik er nog niet veel van zeggen natuurlijk.
 
Het heeft volgens mij vooral met onderhoud (door een dealer die verstand heeft van het merk) en gebruiksomstandigheden (weinig korte ritjes waar je motor niet warm wordt, dus < 15 km) te maken, en een beetje geluk moet je ook nog steeds hebben.

Mijn achtereenvolgende auto's van verschillende makelij hebben alle meerdere tonnen gelopen. Je moet dan rekening houden met iets vaker naar de garage en iets duurder onderhoud, maar da's altijd voordeliger dan na 4 of 5 jaar (waarmee vaak wordt gerekend) weer inruilen. Mijn motor heeft pas 25.000 km ervaring, maar in principe ga ik daarmee net zo om.

Persoonlijk investeer ik liever in een onderhoudsbeurt dan in inruil, want daarna heb je net zo goed onderhoudskosten. O ja, en als het uiteindelijk tot inruil komt, dan wordt het een jong gebruikte (uit economische overwegingen) en geen nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Menig bmw K75 en K100 heeft al ruim 200.000km op de teller staan zonder revisie dus bij de bmw rijders is dat nix ongewoons om veel kilometers per jaar te maken.
Ze zeggen zelfs dat een K serie pas net ingereden is met 100.000km op de teller _O- *O*

ik zou niet gewoon BMW rijders zeggen..voor de K serie specifiek klopt dit, net zoals voor enkele andere modellen bij andere merken, zoals de Blackbird, diversions, etc.

Maar de laatste generatie BMW's staan zeer vaak bij de dealer met elektronische problemen e.d.. Ook mijn BMW (maar 1 mening is natuurlijk niet reprensentatief), was een ramp in vergelijking met mijn Yamaha nu. Betrof een BMW F650CS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan