Betrouwbaarheid Yamaha T-Max

Theemaks

Die hard MF'er
29 apr 2013
816
116
Hallo.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie ervaring is wat betreft betrouwbaarheid van ‘onze’ T-Max.
Ik zelf rijd nu ongeveer zo’n 7 jaartjes T-Max 500, eerst het 2006 model gehad, later het 2008 model die ik nu enkele jaartjes heb.
Hij start altijd, brengt me overal, kan gerust constant 140 op autobaan terwijl blokje mooi rond loopt, en heeft mij nog nooit in de steek gelaten, op een defecte benzinepomp na.
Dus DIK tevreden !
Hoe vergaat het jullie in de jaren dat jullie T-Max rijden ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn Tmax nieuw gekocht in Juli 2016 en zit ondertussen aan 60000 fun/ontspannings kilometers en zoals Theemaks doe ik ook zelf al mijn onderhoud zo blijft het heel betaalbaar. Tussen de aankoop en nu zitten best wel wat experimenteer kms ...vanalles wat uitproberen ...diverse type vario's gewichtjes drukveren in alle kleuren van de regenboog 😀...je kan er eindeloos ver in gaan of je laten meeslepen ....ieder zijn hobby ! Tot op heden heeft de Tmax mij ook nog nooit in de steek gelaten en elke keer weer wanneer ik op mijn Tmax stap komt er een spontaan glimlach tevoorschijn.
60794474_10219068370803139_1198391898167836672_o.jpg
 
Tmax 500 is probleemloos op de benzinepomp na. Gaan nogal eens stuk of lopen vast door interne wrijving, altijd een reserve pomp bij onder het zadel. Een speciaal luikje gemaakt (niet zichtbaar van buiten) in de kunststof, dan wissel je de pomp in een paar minuutjes, anders ben je uren kwijt om alle plastic te demonteren.
 
Voor mij inmiddels de 2e T-max met tussenpozen, 1e was van 2001 geen enkel probleem mee gehad deze verkocht maar later spijt van gekregen dus de 2e Blackmax van 2006 gekocht in mei 2013, 1 keer een geknapte belt (Malossi kevlar binnen de 20.000) daarna weer orgineel Yamaha belt gekocht rijdt zoveel beter.
Ik heb een Malossi vario en verder standaard, geen herrie enz.
Inmiddels zo.n 47.000 km probleemloos, doe alles zelf heb bij 40.000 beurt wel de kleppen laten stellen bij de dealer.
Slaapt bij mij altijd buiten onder een hoes dus elke 3 jaar een accu!
T max.jpg
.
 
Of je nu 60 of 47 duizend km rijd de glimlach komt ook bij jullie tevoorschijn,
Tja dat wil natuulijk toch zeggen dat dit ook met zijn betrouwbaarheid te maken heeft.
TOP.

Groetjes
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds 14 maanden een Techmax uit 2011. Heb onlangs olie laten vervangen en achterband. Eerstvolgende oliebeurt wil ik zelf doen. Luchtfilters ook. Heb ook het gereedschap om bijvoorbeeld zelf de riem te vervangen. Zal het wel een beetje spannend vinden, de eerste keer sleutelen aan de Tmax. Bij mijn vorige scooter (SH 300) heb ik bougie vervangen, luchtfilter, riem, en Malossi vario gemonteerd. Hoop dat het de- en monteren van de kappen mee gaat vallen.
 
Een blokkeersleutel heb ik reeds in bezit. Ook een gereedschap om de koppelingsveer te monteren en/of los te halen. Was een combi-set die ik al snel aangeschaft heb.
 
Het los maken is op zich niet zo moeilijk waar je wel goed rekening mee moet houden zijn de aantrekkoppels van de voorste vario moer(160Nm) achterste vario moer(90Nm) daar wordt veel op gezondigd ....in de afgelopen 4 jaar ben ik al van alles tegen gekomen bij sommige Tmaxen kwamen me de haren recht overeind te staan ...wat een geklungel ! Gebruik van Loctide ...beschadigde schroefdraad van de krukas ...enz enz 😭😨
 
Laatst bewerkt:
Ik zal zeker mijn momentsleutel gebruiken. Deed ik ook bij de vorige scooter . Anders zou het mij sowieso stress opleveren.
 
En mocht je de snaar vervangen, gebruik aub de orginele van Yamaha, is duur maar rijdt zoveel beter als de kevlar vervangingsriemen van Ebay en andere aanbieders. Heb beide gehad vandaar.
 
Tmax 500 is probleemloos op de benzinepomp na. Gaan nogal eens stuk of lopen vast door interne wrijving, altijd een reserve pomp bij onder het zadel. Een speciaal luikje gemaakt (niet zichtbaar van buiten) in de kunststof, dan wissel je de pomp in een paar minuutjes, anders ben je uren kwijt om alle plastic te demonteren.
Kun je wat plaatjes sturen van hoe je dat gedaan hebt? Ben wel nieuwsgierig
 
Oke. Als ik zo begrijp van deze foto heb je gewoon een stanleymes erin gezet. Is dit model vanaf 2008 dan neem ik aan. Eenvoudig maar zeker handig, al denk ik dat je eenmaal je pomp moet vervangen, het blijkt dat de nieuwe niet meer “kleven”.
 
Om het klepje dicht te houden heb ik 2 8mm gaatjes geboord precies op de uitsnede en daar van die ronde dingetjes met zo’n pennetje (waar normaal vee plastic delen mee worden vastgezet op een scooter) ingezet.
 
Om het klepje dicht te houden heb ik 2 8mm gaatjes geboord precies op de uitsnede en daar van die ronde dingetjes met zo’n pennetje (waar normaal vee plastic delen mee worden vastgezet op een scooter) ingezet.
Je hebt dat intelligent opgelost.
Maar ik stel me dan de vraag waarom de fabrikant er bij het ontwerp geen rekening mee gehouden heeft om de opening in dat kunststofonderdeel wat groter te maken zodat je zonder eindeloos demonteerwerk aan die benzinepomp kan.
 
MV33.
Kun je een foto plaatsen hoe hij is afgemonteerd, evt ook met die pennetjes ?
Groetjes
Theemaks
 
MV33.
Kun je een foto plaatsen hoe hij is afgemonteerd, evt ook met die pennetjes ?
Groetjes
Theemaks
Geen probleem, zal morgen even kijken of ik een foto ervan heb. Anders duurt het even, zit in Afrika op de Silverwing op het moment.
 
Oke. Als ik zo begrijp van deze foto heb je gewoon een stanleymes erin gezet. Is dit model vanaf 2008 dan neem ik aan. Eenvoudig maar zeker handig, al denk ik dat je eenmaal je pomp moet vervangen, het blijkt dat de nieuwe niet meer “kleven”.
Nee, geen Stanley mes. Gewoon een figuurzaag. Model 2010.
Vroeg of laat gaan ook de nieuwe kleven. Het is trouwens niet echt kleven maar vastlopen door warmteontwikkeling. Of het nu een originele of eentje van Amazon is, het maakt geen verschil. Het fijne is dat je het aan voelt komen, motor begint te stotteren of start weer nadat ie afgekoeld is. Dan direct vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan