Betrouwbare brikken...

SBloke

MF'er
20 mrt 2005
114
0
Malden
Klinkt wat tegenstrijdig volgens sommigen, maar ik ben op zoek naar een betrouwbaar brik voor een brikprijs (1000 euro maximaal) maar nu heb ik geen idee wat nu eigenlijk goede motoren zijn voor weinig geld.

Wat raden jullie zoal aan?
 
Noem eens wat, dan hoor je vanzelf wel wat de kwalen zijn (of niet) waar je op moet letten.
 
Waar gaat je voorkeur naar uit? 1,2 of meer cilinders? Japans, Europees, Engels?
Er is keuze zat, zelfs in die prijsklasse.
Ook heel belangrijk, kan je een beetje sleutelen?? Want daar zal je niet aan ontkomen.


Veel succes
 
Mijn grote voorliefde is nog altijd Honda... met name de CB lijn (inclu bol d'or, exclu CBR) In ieder geval iets in die stijl dus. Ik heb het niet op Magna's en aanverwanten. Off-roaders zie ik ook niet zitten. 2 Cylinders of meer... en Japans....

Een beetje sleutelen. dingen die ik wel kan:
kleppen stellen
bougies vervangen
carburateurs schoonmaken (tot nu oe alleen ervaring met ééncylinders)
oliefilters vervangen
ketting vervangen
kettingwielen vervangen

..een beetje the basic stuf, aan een blokrevisie waag ik mij niet. Een klep vervangen ook niet. Voorlopig niet althans... vandaar ook de vraag om een betrouwbare hufterproof fiets.

Maargoed, wat modellen:

CB500
CB750
CB900F Bol D'or
"Sabre" (slechte olietoevoer naar de kop...)
CM400
FT500 (slechte startmotor, beroerd vermogen en trilt gruwelijk... mijn huidige brik :Y )
 
Laatst bewerkt:
Betrouwbaar is nogal lastig omdat je weinig weet van de voorgeschiedenis, met elke motor kun je pech hebben.
Je kunt een goedkoop ding kopen en daar de belangrijkste onderdelen van vernieuwen of nakijken (denk bijvoorbeeld aan ontsteking).
 
is een CB900f bol voor 700-900 euro een koopje en betrouwbaar? (Afgezien van de voorgeschiedenis natuurlijk)
 
Lang leve de bolletjes *O* *O*

Of de yamaha XJ serie natuurlijk..............
 
Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een 900 bol... Zien er wel aardig uit, klinken vrij solide en hufterproof... gaat ruim hard genoeg en zijn niet echt gruwelijk duur. Ook veel bol liefhebbers hier op het forum dus technische probleempjes moeten op te lossen zijn.

Nu nog een degelijke vinden....
 
Ik moest bij het lezen van de titel al aan de bol denken, die van mij heeft me nooit laten staan ;)

Let bij aankoop wel op rammels uit het blok, bij hoge kilometerstanden kan de primaire ketting uitgelubbert zijn.
De koppelings'rammel' is vaak standaard.. als je de koppeling inknijpt is ie weg.
 
bol van kameraadje van me is al de teller rond, wordt behoorlijk misbruikt helaas maar lijkt niet kapot te kunnen....
 
Iemand hier die zin heeft een keer mee te gaan kijken? (iemand met Bol ervaring uiteraad he)

Ja zo'n bol zie ik steeds meer zitten..... er staat er nu eentje op marktplaats met een erguhhmm... appart kleurenschema... iemand die die bol herkent? (Heb net de eignaar emailt, en een bod van 700 gedaan)
 
'moet' je ff in dat boldor topic kijken, pik je de 'kenners' er zo tussenuit ;)

zelf ook een bol overwogen jaren terug maar vond het nogal zware fietsen. laag zwaartepunt? :?

stond van vermogen wel te kijken aangezien ik met mn soesje uit onderschrift flink moest gassen om de bol van kameraadje voor te blijven :)
 
Veel vermogen, ach dat red ik wel.... en een zwaremotor went ook wel uiteindelijk. Wel jammer dat die bol geen kickstarter heeft, beetje een gemis lijkt mij. (of ik zie het verkeerd)

Zal eens in het bol-topic gaan neuzen...
 
Veel vermogen, ach dat red ik wel.... en een zwaremotor went ook wel uiteindelijk. Wel jammer dat die bol geen kickstarter heeft, beetje een gemis lijkt mij. (of ik zie het verkeerd)

Zal eens in het bol-topic gaan neuzen...

veel vermogen was als pluspunt bedoeld. stond werkelijk versteld van het ding wellicht deels door gebrekkige onderhoud en bedroefende uiterlijk maar enfin, ging als de bliksem.

heb er zelf helemaal geen verstand van hoor, wel eens gehoord dat vele lastig starten?? accu bijna leeg gestart en dan pas eens aanslaan of nog niet :?

had zelf na een cb400n de droom om een bol te kopen, kennisje had een héle mooie maar ben voor een 750sohc gegaan. kameraadje heeft een bol, ík vond het een zwaar bakbeest, weet niet of je er lekker mee kan sturen. sinds kort een 750kz in de schuur, lijkt wel een 750 bol? :? ook zo'n mega zwaar bakbeest ;)

succes met je keuze en aanschaf!
 
Als ik dat zo lees over "zwaar bakbeest" zou ik bijna geneigd zijn eens een proefrit te maken... nu nog iemand zoeken die een bol heeft waarop ik een rondje mag tuffen. O-)

Ik heb nog niet zo gek lang mijn rijbewijs (5-12-2006) maar dus wel gewoon vol vermogen (dûh). Zo'n bol lijkt mij trouwens makkelijker te sturen dan een VF750.. da's ronduit waardeloos... (probeer de langzame slalom daar maar eens me... _O- )

Waarvoor dient de motor? Langere ritten (Nijmegen Tilburg) veel snelweggebeuren, maar uiteraard ook wat stadsverkeer in beide steden. Oh well, alles went... zelfs een Honda....
 
damnit...

2 bolletjes op marktplaats

750 euro voor een 750 in de originele ziverkleurige lak
OF
800 euro voor een 900 die overgekleiderd is... (maak ikdan wel matzwart)

keuzes keuzes keuzes.....



[edit]scheelt die 150cc extra veel in verbruik en vermogen? of zijn die 900 blokken gevoeliger voor problemen? [/edit]
 
Laatst bewerkt:
sinds kort een 750kz in de schuur, lijkt wel een 750 bol? :? ook zo'n mega zwaar bakbeest ;)

Bijna een 750f maar dan met ander koetswerk. blok is volgens mij zo goed als identiek? Maatje van mij heeft er ook een, ook wel eens op gereden echte mannenfietsen die bakbeesten!

Als iemand een dubbeltest van de 750f en 900f wil hebben moet je me ff mailen op m'n adres. (staat in m'n profiel) ik heb die in pdf. Ik zou toch voor de 900f gaan, of een 1100f als je die kan vinden voor een leuke prijs?

Het gewicht van de Bol wende ik trouwens snel aan, hij is op de snelweg lekker stabiel en ik ben zelf aan de lange kant, dan is een wat grotere motor juist wel fijn. Oh en als je de vaart er maar inhoud is het sturen goed te doen ;)

Trouwens, Sbloke, je nick komt me bekend voor, toevallig vroeger ook honda 4 taktjes gereden?
 
Laatst bewerkt:
Als iemand een dubbeltest van de 750f en 900f wil hebben moet je me ff mailen op m'n adres. (staat in m'n profiel) ik heb die in pdf. Ik zou toch voor de 900f gaan, of een 1100f als je die kan vinden voor een leuke prijs?

Het gewicht van de Bol wende ik trouwens snel aan, hij is op de snelweg lekker stabiel en ik ben zelf aan de lange kant, dan is een wat grotere motor juist wel fijn. Oh en als je de vaart er maar inhoud is het sturen goed te doen ;)

Trouwens, Sbloke, je nick komt me bekend voor, toevallig vroeger ook honda 4 taktjes gereden?

Ik heb wel interesse in de dubbeltest. Zit nog wel te twijfelen tussen die 900 en 750, vooral omdat ik ook vrij veel in de stad rij (dus ook stapvoets soms en veel 30 en 50) en lichter dan wel wat fijner is. Daarnaast ben ik "maar" 1,80m langen weeg slechts 70kg (Motorjas maatje medium....) hoewel mijn voertuigbeheersing volgens m'n instructrice (ook na mijn examen nog vaak gehoord) bovengemiddeld is. Klinkt als opschepperigen vals zelfvertrouwen, maargoed... Ik rij ook nog eens als een oud omatje. ;)

4-takt, jazekers... een honda XL50.. ik heb d'r nog steeds, maar sinds dat kentekengedoe is ze niet meer buiten gekomen en ligt ze in onderdelen verspreid door de garage wachtende tot ik d'r weer in elkaar zet ooit..... ooit...... Heb d'r nu zo'n 6 jaar. Misschein dat er nog eens een DAX opmotorplaat komt voor het stadswerk. Ik gebruik trouwens op alle fora dezelfde nickname en zit nog steeds op het honda viertakt messageboard.
 
Ik al jaren niet meer, had ooit een 110cc dax. zonder motorkenteken, die rijdt nu al een tijdje in belgie rond..

Je hebt mail terug!

Moet trouwens zeggen dat het verschil in gewicht tussen de 900 en 750 echt miniem is hoor! Lees de test anders even door, wel mooi verhaal, dat prijsverschil doet er alleen niet meer toe tegenwoordig ;)
 
Mail ontvangen en gelijk gelezen...... het wordt een 750 ("Smeuiger" en cc's boeien mij niet :] ) plus dat die 900 een oliekoeler heeft, weer een extra onderdeel dat stuk kan. Nu nog kijken of die bol op marktplaats wil voor 700......


Overigens heb ik NET mijn XL50 te koop gezet... tijd om eens volwassen te worden O-)

Nagoed, bolletjes zijn betrouwbare brikken, ik weet voldoende. Dankjewel allemaal en meneer met het transformerlogo in het bijzonder.
 
Vreemd, maar 2 op marktplaats? Als ik zoek op honda bol kom ik op 11 uit, zowel 750 als 900........maar ja, ik ben dan ook een suzuki freak en weet niets van honda's....
 
Mail ontvangen en gelijk gelezen...... het wordt een 750 ("Smeuiger" en cc's boeien mij niet :] ) plus dat die 900 een oliekoeler heeft, weer een extra onderdeel dat stuk kan. Nu nog kijken of die bol op marktplaats wil voor 700......


Overigens heb ik NET mijn XL50 te koop gezet... tijd om eens volwassen te worden O-)

Nagoed, bolletjes zijn betrouwbare brikken, ik weet voldoende. Dankjewel allemaal en meneer met het transformerlogo in het bijzonder.

yep, en gauw versleten (<100000), 750 hangt niet in rubbers waardoor de trilgarantie hoger is...verder Zoepen ze nogal *O* , metv de carnaval geen probleem natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan