Beun z'n Guzzi avontuur, De proefrit en aankoop (Deel 2)

BeunBaas

Rookie
22 sep 2022
8
39
Assen
Beste lezers,

Bij deze het vervolg van Beun z'n grote Guzzi avontuur, voor deel 1: Beun z'n Guzzi avontuur; Op zoek naar een lichtere motor (Deel 1)

Na een marktplaats-berichtje aan de verkoper van mijn prachtige Guzzi, kon er een bezoekje aan de omgeving van Epe gepland worden. Gelukkig is m'n boksmaatje @sammie altijd wel bereid om mee te gaan motoren kijken en technisch advies te geven, dus op een vrijdagavond slingerde ik de Zweedse Schone aan en verdween Drenthe langzaam in de binnenspiegel. We kwamen aan bij een boerderij, en voor een grote schuur stond een klein Italiaans motortje. "Wat een mooi ding!" dacht ik bij mezelf. Er waren zo 1 2 3 geen rare dingen te zien, dus ik kon m'n helm te pakken en het Italiaanse raspaard eens even proberen.

"Je kan het beste aan het eind van de straat rechtsaf en dan de rotonde 3-kwart nemen. Als je dan rechtdoor rijdt, kom je op een leuk weggetje". Het is zo'n 10 minuten geleden dat ik die zin hoorde, en ik ben me intussen lekker aan het misdragen op een Moto Guzzi V50. Ik rij door een licht glooiend bos over een bijna lege weg op de veluwe. Bijna slaat de twijfel toe: Is Drenthe wel de mooiste provincie van Nederland? Begeleid door een mooie roffel tuf ik van bochtje naar bochtje. Wie döt mij wat, wie döt mij wat, wie döt mij wat vandage....

Op papier heeft de V50 weinig vermogen, maar we rijden op asfalt en niet op papier. De cijfertjes zeggen me tegenwoordig weinig; het gaat om het gevoel dat je hebt als een bocht in vliegt of als je aan de gashendel draait. Dat is in dit geval zeer prima. Ik draai aan de gashendel, en het roffeltje van de 2-cilinder verandert in een brul. Voor een motorfiets is het misschien niet overdreven snel, maar hij gaat prima vooruit. Snel genoeg voor mij in elk geval. En dan het stuurgevoel. Bellissimo! Je hoeft deze motor niet te sturen, je kan em simpelweg een bocht in denken.

Bij het wegrijden zag ik dat de toerenteller het niet doet, maar die heb je ook helemaal niet nodig. De motor vertelt wel wanneer het tijd is om te schakelen. Elke keer als ik schakel, merk ik dat deze motor een stuk minder "makkelijk" is dan m'n Triumph. Bij de Triumph gaat de koppeling licht, het schakelpedaal behoeft maar een licht tikje en hij staat al bijna stil als je naar de remhendel kijkt. Bij de Guzzi ligt dat anders. De koppeling gaat best zwaar en bij het schakelen moet je wel iets verder omhoog of naar beneden schoppen. Eerlijk gezegd vermaak ik me er wel mee. Het geeft me meer het gevoel dat ik echt aan het rijden ben.

Ik heb een paar vrienden die zweren bij modernere motoren, en die zullen deze V50 waarschijnlijk waardeloos vinden. Het v-twinnetje zorgt voor een bepaalde trilling, en bij lastwissel verneem ik een "rukje" aan het achterwiel. Ik denk dat dat door de cardan-aandrijving komt. Het stoort me in elk geval niet. Ik vind het enigszins rauwe karakter van dit motortje geweldig, het zorgt voor een verbinding met de machine. Ik ben intussen omgekeerd en op de terugweg. Ik baal eerlijk gezegd dat de proefrit bijna klaar is en ben geneigd om er gewoon stiekem met dit ding vandoor te gaan. In dat geval heeft @sammie, die nog bij de verkoper staat, wel pech. Ik heb de autosleutel nog bij me. Ik rij toch maar terug.

Ik zie de parkeerplek waarvan we vertrokken zijn. De verkoper woont aan een modderig zandpad en vertrouwt 2 vreemden niet volledig, dus hij heeft de Guzzi zelf naar een geasfalteerde parkeerplaats gereden. Elke vezel in mijn lichaam schreeuwt dat ik deze motor wil hebben, en ik doe er 10 seconden over om de grijns van m'n gezicht te vegen voor ik m'n helm omhoog klap. Ik wil m'n hebberigheid niet teveel prijs geven, maar ik wist een kwartier geleden al dat deze motor van mij zou worden.

De vraagprijs is niet hoog, maar omdat de voorband bijna 20 jaar oud is, lukt het me nog om er een beetje vanaf te praten. Uit zelfbescherming heb ik geen geld meegenomen. Ik ken mezelf; mijn Saab was een semi-impulsaankoop en dat heb ik zeer zeker geweten. M'n portomenee is nog steeds boos en praat al jaren niet meer met me. Over dit soort aankopen wil ik normaal een nachtje slapen, maar dat is hier niet het geval. Ik doe alsof ik twijfel, maar ik zie achter de verkoper een grote meneer met 2 opgestoken duimen staan die heftig knikkend, maar zonder geluid te maken, roept: "doen! doen! doen!". Ik ben een slechte liplezer, maar zelfde een blinde ziet de hint.

Ik schud de verkoper de hand, vertel dat ik geen geld mee heb, en beloof na het weekend terug te komen met een zak contanten. Ik krijg de kentekenpapieren vast mee zodat ik het overschrijven en de verzekering kan regelen, en ik heb (bijna) een Guzzi. Onderweg naar de Shell-pomp bij Ruinen (daar zijn prima hamburgers te krijgen voor een schappelijk bedrag, tip van de chef) malen de gedachten. Heb ik niet per ongeluk een miskoop gedaan en ga ik hier geen spijt van krijgen? Wat zou een goed bedrag zijn voor de Triumph? Kan ik wel met geld omgaan of moet ik toch maar onder curatele?

Enfin, na een lang weekend wachten, kon ik op maandag m'n nieuwe aanwinst ophalen. Dan eerst maar eens aankijken wat ik eigenlijk in huis heb gehaald. Wordt vervolgd....

Geweldig! Van harte gefeliciteerd met je aankoop. De V50 is een fantastische motor waar je veel lol mee kan maken zonder dat direct dat roze pasje in het geding komt.

Mooie aankoop, ooit eens gelezen dat @sammie wel interesse had in de 1 cilinder van Guzzi, voor die v50 is hij te lang, dan zit ie met zijn knieën tegen het blok aan. Daar heb ik ook last van. De grote Guzzi zijn tegen woordig te zwaar voor mij, maar droom er nog steeds van.

Klopt, vond 't toch leuk om het ding met halfzachte banden - en nog steeds heel prima sturend- hierheen te rijden. Ik vinnet een leuk motortje maar idd voor mij-helaas- net wat te klein..
@BeunBaas kom je weer eens sparren? Ita ne corpus Volente trekken we 't gas goed open.. :Y *O*

Gefeliciteerd!

JA ik heb nog een V4 750, maar met de 150cc 1 cilinder of de 350 twins (lijn en V) hebik echt veel meer RIJplezier.....

Dank allen!
Geweldig! Van harte gefeliciteerd met je aankoop. De V50 is een fantastische motor waar je veel lol mee kan maken zonder dat direct dat roze pasje in het geding komt.
Dit inderdaad. En zo'n licht apparaat is ook veel fijner om mee door de bebouwde kom te scheuren.

Klopt, vond 't toch leuk om het ding met halfzachte banden - en nog steeds heel prima sturend- hierheen te rijden. Ik vinnet een leuk motortje maar idd voor mij-helaas- net wat te klein..
@BeunBaas kom je weer eens sparren? Ita ne corpus Volente trekken we 't gas goed open.. :Y *O*
Groot is ie inderdaad niet. Was ook heel prima om erachteraan te rijden, want na elke rotonde kon ik de V-twin duidelijk in de auto horen. Qua sparren; hopelijk a.s. maandag. Hangt wel eem van een potentieel geinfecteerd wondje af, maar we houden hoop.

Een V50 lijkt mij ook nog wel wat, ben heel blij met mijn Ténéré 700 maar voor een rondje om de kerk op asfalt is die wat saai. Zit dan weinig beleving in

Ook een KTM 990 SMT gehad, genoeg beleving maar ging ook constant te hard :9

Gefeliciteerd met de V50. Guzzi is een heerlijke koppel motor en toer tractor. Ik tuf met een grote grijns op mijn gezicht rond.

Heel leuk verhaal, je zwierige schrijfstijl is meeslepend. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kijk altijd om, of iets beter, als ik ergens een Guzzi V50 spot. Vooral op de Nato-variant gooi ik wel eens een jaloerse blik :)
Ik heb zelf ook alleen een motor voor rustige tourritten binnendoor en landwegen. Een Honda CB400T (= twin, met lekker veel koppel onderin) uit 1977 komt voor mij ruimschoots hieraan tegemoet, met daarnaast een Vespa 300GTS voor iets modernere pret. Cilinderinhoud en vermogen zijn voor mij helemaal niet berlangrijk, gewoon lekker door de bochtjes slingeren is genoeg :) Veel plezier met de Guzzi!

Terug
Bovenaan Onderaan