Beveiliging tegen diefstal

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
304
212
West-Vlaanderen, België
Volgende week wordt mijn motorfiets geleverd. Ik heb vorige zaterdag een volledige outfit gekocht, maar er is één ding waar ik nog niet aan gedacht had : antidiefstalbeveiliging.

Ik ga met mijn motorfiets alleen maar in het weekend rijden, maar het zal toch wel eens gebeuren dat je ergens stopt, een hapje gaat eten, en dan eventjes een wandeling maakt in een mooie omgeving. Wat kan je dan doen om je motor te beveiligen tegen diefstal (bovenop een antidiefstalverzekering natuurlijk) ?

Heb op Youtube al het één en ander bekeken en dit al gezien, een tracker. Dit gaat dieven er niet van weerhouden je motorfiets te stelen, maar je weet in elk geval al meteen dat hij gestolen is en waar hij is.

Zijn er nog andere 'middelen' die jullie kunnen aanbevelen en die onopvallend en makkelijk mee te nemen zijn ?
 
Als 'ie verzekerd is, moet 'ie volgens de voorwaarden van vrijwel elke verzekering voorzien worden van een ART-gekeurd slot van niveau 4 of 5. Beetje schijfremslot volstaat, en douw je eenvoudig onder je zadel, in je rugtas of in een zijtas/koffer.

Dat kan natuurlijk altijd beter, met bijvoorbeeld een dikke ketting waarmee je hem verankerd aan bijv. een lantaarnpaal. Maar dat is wat lastiger meenemen.

Zelf hang ik er voor de dagelijkse tripjes een schrijfremslot aan, en zit ik 'm ook op 't stuurslot. Voor wat verdere tripjes samen met m'n vriendin gooien we ook nog 'n dikke ketting in de zadeltas en binden we de twee bikes, beide met stuurslot en schrijfremslot, ook nog eens aan elkaar vast. De dief die zo knap is om ze dan ongemerkt mee te krijgen (ketting door raggen kost al 'n paar minuten met een luidruchtige slijptol) heeft ze absoluut verdiend.

De beste beveiliging in de praktijk is echter weten waar je je motor neerzet. Je instinct zegt wellicht om 'm te verstoppen buiten het zicht, maar dat is juist de plek waar 'n dief de rust en tijd heeft om je beveiligingsmaatregelen onklaar te maken. Als je van huis bent is het het slimst om je motor op een plek te zetten waar er op zoveel mogelijk momenten, zoveel mogelijk ogen op zijn. Niet alleen zodat zoveel mogelijk mensen jouw mooie bike kunnen bewonderen, maar ook zodat niemand op z'n gemak effe met jouw spullen aan de klooi kan gaan.

En als laatste is er natuurlijk de ietwat onorthodoxe methode van gewoon een lelijke, waardeloos ogende motor kopen die niemand wil jatten. 🥴
 
Heb op Youtube al het één en ander bekeken en dit al gezien, een tracker. Dit gaat dieven er niet van weerhouden je motorfiets te stelen, maar je weet in elk geval al meteen dat hij gestolen is en waar hij is.

Slimme dieven hebben een apparaatje waarmee alle GPS binnen 15m effectief geblokkeerd wordt. Daarmee is elke tracker waardeloos geworden. Zo'n ding kost ook de wereld niet, trouwens: [US$20.99 21% OFF] N3 2G GPS Handheld Car Anti Tracker Ingebouwde batterij Laag stroomverbruik gps en accessoires from Auto\'s en Motoren on banggood.com
 
Zorgen dat je voldoet aan voorwaarden van je verzekering en hopen op het beste. Als ze hem willen jatten dan jatten ze hem toch wel. Trackers zijn vrij gemakkelijk te jammen, alle sloten zijn met de juiste techniek relatief geluidloos te openen. Straatmeubilair om hem aan vast te zetten is er niet altijd, en een zware ketting meenemen is op de meeste motoren ook niet echt praktisch. Til hem met 4 man in een busje en binnen 30 seconden is hij verdwenen. Niet op duistere plekjes neerzetten en hopen dat hij er nog staat als je terugkomt.
 
Ik laat mijn motor nooit uit het zicht in het buitenland,in NL trouwens ook niet,dat is de beste beveiliging.
En als je zo nodig wil wandelen een hotel zoeken met een beveiligde of afgesloten parkeerplaats.
 
Bij de meeste eetgelegenheden alleen op het stuurslot. Als hij echt uit het zicht staat dan ook een art 4 schijfremslot. en soms zelfs een 2e kleiner schijfremslot op het achterwiel.

Een dikke ketting om een vast punt is natuurlijk beter, maar niet mee te nemen praktisch gezien.
 
Niet zo:

IMG_20200615_122013.jpg
 
Al zet je ‘m met 3 ankers vast, die mannen kijken naar dezelfde artikelen als jij.

Als ze ‘m mee willen nemen gaan ze ‘m ook meenemen. Ik zet er zelf altijd een schijfremslot op, en dan parkeer ik ‘m op een vrij openbare plek als ik er dan al van weg ga. En anders als ik ergens een bakkie ga doen, in m’n zicht :Y
 
Op een openbare plek, zo veel mogelijk in het zicht, check, had ik al door, hoor.
Maar wat extra gemoedsrust kan geen kwaad.

Dus zo'n trackersysteem is eigenlijk weggesmeten geld ? Dan gewoon maar vertrouwen op het stuurslot en eventueel een schijfremslot ?
 
Taxeren en zwart op wit krijgen dat je bij diefstal gewoon echt dat bedrag krijgt. Goed verzekeren
en je ***houden aan de clausules*** is het enige wat echt zekerheid geeft in termen van poen.

uiteraard helpt een dik slot wel voor enige vertraging, maar als ze hem per sé willen.. forget it
 
1592225106237.gif


Zoals ik inderdaad al zei, al zet je ‘m met 3 ankers vast... en verder inderdaad goed verzekeren. Ik heb hem na aankoop voor 2jaar extra verzekerd tegen aankoopprijs.
 
Altijd in het zicht parkeren, bij voorkeur waar het enorm druk is, aan een paal vast (dus geen parkeergarages waar men op zn gemakkie kan lopen kloten, omdat toch niemand het ziet! |(|(|().

Parkeren bij motoren welke niet of minder goed op slot staan helpt ook. Hoe gemeen dat ook is.

Een schijfslot is een extra drempel. Een stuurslot trappen ze zo ter plekke stuk kan ik uit ervaring vertellen en dan heb je nog misschien pech ook dat men vindt dat hierdoor het frame beschadigd is met als gevolg economisch total loss. Een paar krasjes op het frame kunnen ze noteren als "beschadigd dus vervangen". :(

Schijfslot is dus een extra drempel waardoor men de fiets naast die van jou kiest wanneer die geen schijfslot zou hebben.
 
Kan me verhalen herinneren dat dieven rustig en openbaar een motor aan het inladen waren. Mensen boden zelfs hulp aan want ze dachten dat het de eigenaar was met pech ofzo 8)7
 
Dan gewoon maar vertrouwen op het stuurslot en eventueel een schijfremslot ?

Stuurslot sowieso niet op vertrouwen, die is met een flinke ruk aan het stuur kapot. Eventueel een schijfremslot met alarm, niet dat die heilig zijn hoor, maar het geeft net weer dat beetje extra.
 
Een GPS-tracker is wel erg fijn voor je gemoedsrust. Je ziet in ieder geval of je motor nog op zijn plekje staat.
Tegen jammers is helaas weinig te beginnen. Met wat geluk parkeert men de motor uiteindelijk in een container oid waarbij men denkt dat GPS daar toch niet werkt. Goede ontvangers zijn in staat om zelfs in een redelijk afgeschermde omgeving alsnog een positie te geven, zij het een heel stuk minder nauwkeurig.

Zelf heb ik een aantal ST-901 trackers ingebouwd. Een low-cost basistracker die eigenlijk verbazend goed werkt. Op Ali voor rond de 15 euro te vinden. Er zit een app bij die ikzelf niet gebruik, maar wel redelijk schijnt te werken inmiddels. Prepaid GSM kaartje erin (Lebara of Simyo) en voor nog geen euro per maand ben je klaar.

download.jpg
 
Trackertje werkt gewoon, en al het gelul over jammers ten spijt, een toffe tracker stuurt meteen een signaal uit van de laatste plek die hij onthouden heeft als GPS wegvalt. Niet dat je daar wat aan hebt, want je hebt uiteindelijk wel in je hoofd waar die stond, maar het alarmsignaal op het tijdstip de GPS onderbroken wordt betekent dat je bakkie koffie éven moet wachten.
Ik ga niks aanbevelen maar zonder tussenkomst van apps, internet, derden en platforms stuurt deze tracker een signaal uit op het moment dat jij hem verteld hebt dat te moeten doen, bij signaalverlies of verplaatsing, en je kan hem ook opdrachten geven. Alles met een SMS en zo geconfigureerd dat je coordinaten van je motor meteen in maps kan openen, je kan hem opbellen om omgevingsgeluiden te kunnen horen En of je je nou voor 15 eurie een buil kan vallen.
Er moet wel een SIM-kaart in, uiteraard. Maar koop zo'n ding nou maar niet want volgens Assumptisten heeft het allemaal geen nut, net als sloten en ankers, hij wordt toch gestolen.. Ik heb hem aan een powerbank in mijn motor zitten. Mijn gezinsleden kunnen er ook info uit opvragen, dat ze weten als ik niet bereikbaar ben op de motor nog wel rij, dus geen ongeluk heb gehad. Je snelheid geet-ie ook weer. En ook als je bij een ijstent staat, of een visboer of in de hoerenbuurt.

 
Er zijn helaas genoeg voorbeelden van dieven die in de volle drukte een motor jatten terwijl omstanders toekijken en niet (durven) ingrijpen..
Maar je maakt inderdaad de beste kans dat "ze" hem laten staan als hij in volle zicht staat.

Controleer ook eens je spatborden aan de binnenkant; dieven werken ook met trackers en wachten rustig totdat jij weer thuis bent...jatten ze hem daar uit je garage.

Het enige wat ècht helpt is vertragen; hoe langer een dief inschat ermee bezig te zijn, des te groter is de kans dat ze een makkelijker prooi pakken.
Dus ook thuis in je schuur goed op slot!
 
Ik kom zomaar een stuk of 8 antwoorden tegen dat niets helpt, hij wordt gewoon gejat...

Ik kan je één ding zeggen: ALLES HELPT
 
Terug
Bovenaan Onderaan