Beveiliging tegen diefstal

Op 3, 5 en 10 minuten zie je hoe makkelijk het stuurslot wordt geforceerd.
 
Daarom zeg ik, zet 'm maar gewoon op de lijnbaan in rotterdam, snachts om 0200 met de sleutels erin, geen alarm ,slot of beveiliging, niks, zet op fakebook dat die daar staat en je bent 'm gegarandeerd binnen 2 minuten kwijt...

Of kunnen we helemaal niet meer relativerenend rationeel denken... |(|(:') :')

Beetje zielig-sneu hoor
 
Ik laat mijn motor nooit uit het zicht in het buitenland,in NL trouwens ook niet,dat is de beste beveiliging.
En als je zo nodig wil wandelen een hotel zoeken met een beveiligde of afgesloten parkeerplaats.
Lekkere vakanties, dat betekent dat je op een veldbedje naast je motor op de parkeerplaats ligt te meuren, met één oog open? Terwijl je neukertje als een sneeuwengel in een king size tweepersoons boxpring ligt??? Dat ga je toch niet meemaken.

Sorry hoor, maar ik kan niet zo heel goed tegen die doemdenkerij

En die fillempies van proper, die ik overigens niet de moeite van het aanklikken vind, da's allemaal in het Stadshart en Leidschenhage binnen een tijdsspanne van een weekend gebeurd? Sjongejonge, wat is het slecht hier in zuid holland
 
Als je zeker wilt weten dat je motor niet wordt gejat, neem je een gespierde lijfwacht in dienst, 24/7, die geef je ook een motor en die rijdt overal met je naartoe.
Die geef je een Kalasjnikov en laat hem continu op je motor passen.

Andere dingen werken hoegenaamd niet anno 2020. Zoals gezegd stopt er een busje, daar komen vier sterke kerels uit, pakken je motor met sloten en al en tillen hem in 10 seconden in de bus en weg is je trots.
 
Beetje zielig-sneu hoor

Rob, ik heb het al een paar keer gezegd, eind jaren 60 reden we allemaal met Engelse motoren, met magneetontsteking. Benzinekraan open, een trap op et pedaal en hij liep en je kon er zo mee wegrijden. En we gingen overal heen, ook naar het buitenland en er stond niets op slot, ook niet bij het circuit van Assen en Zandvoort en die motoren bleven gewoon staan.

Het is nu ruim 50 jaar verder en als je niet uitkijkt wordt de broek van je reet gejat. Ik ben lid van de JDCH en daar hebben we een prachtig clubblad. En met enige regelmaat komen daar berichten in van weer een gestolen klassieker.

Laatst een oudere man, heeft negen jaar gewerkt aan een Jaguar XK120, waarde rond 80 mille. Hij gaat en stukkie rijden met de dame, zet hem neer op de parkeerplaats en gaat om de hoek een bakkie doen. Komt terug en weg is de auto en niemand had iets gezien.

Een Jaguar E type, waarde zeker 20 mooie motorfietsen, wordt in 020 voor de deur van een garagebedrijf gestolen en niemand weet hoe ze dat flikken, maar je hebt bijna 100% kans dat je hem nooit meer terug ziet. Gaat naar het oostblok en wordt gedemonteerd.

Ik las van een vrachtwagenchauffeur die met enige regelmaat daar busjes ziet waar motoren uit worden geladen en die gaan op een vrachtwagen verder oostwaards.

Wat kun je er aan doen? Goed verzekeren en hopen dat het jou niet overkomt. Justitie heeft andere prioriteiten.
 
Volgende week wordt mijn motorfiets geleverd. Ik heb vorige zaterdag een volledige outfit gekocht, maar er is één ding waar ik nog niet aan gedacht had : antidiefstalbeveiliging.

Ik ga met mijn motorfiets alleen maar in het weekend rijden, maar het zal toch wel eens gebeuren dat je ergens stopt, een hapje gaat eten, en dan eventjes een wandeling maakt in een mooie omgeving. Wat kan je dan doen om je motor te beveiligen tegen diefstal (bovenop een antidiefstalverzekering natuurlijk) ?

Heb op Youtube al het één en ander bekeken en dit al gezien, een tracker. Dit gaat dieven er niet van weerhouden je motorfiets te stelen, maar je weet in elk geval al meteen dat hij gestolen is en waar hij is.

Zijn er nog andere 'middelen' die jullie kunnen aanbevelen en die onopvallend en makkelijk mee te nemen zijn ?
Klaarblijkelijk had je deze vraag beter in HET AFZEIK TOPIC kunnen stellen
 
Daarom zeg ik, zet 'm maar gewoon op de lijnbaan in rotterdam, snachts om 0200 met de sleutels erin, geen alarm ,slot of beveiliging, niks, zet op fakebook dat die daar staat en je bent 'm gegarandeerd binnen 2 minuten kwijt...

Of kunnen we helemaal niet meer relativerenend rationeel denken... |(|(:') :')

Beetje zielig-sneu hoor

Het is natuurlijk ook niet zo dat je motor op elke hoek van de straat zomaar gejat wordt en dat je hem nergens kan neerzetten zonder hem kwijt te raken, maar wat ik naar TS bedoelde is dat je nooit 100% zekerheid hebt dat hij niet gejat wordt. Ik zou me vooral niet laten weerhouden de motor ergens te parkeren, maar als ze jou motor op de korrel hebben dan nemen ze hem gewoon mee, hoeveel sloten er ook omheen zitten. Je kan ze hooguit vertragen en proberen het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Dus zorg voor een goede verzekering en voldoe netjes aan de gestelde voorwaarden, dan krijg je in ieder geval je centen als hij toch gejat wordt. Verder niet druk om maken en vooral lekker gaan rijden, beetje gezond verstand gebruiken als je hem ergens neerzet.
 
Wat kun je er aan doen? Goed verzekeren en hopen dat het jou niet overkomt. Justitie heeft andere prioriteiten.
Ik ken daarentegen hon-der-den mensen die oud geworden zijn zonder dat er ook maar een schrammetje op een auto of motor werd toegebracht.
Onderlest naar de Classic Demo's in D geweest, net over de grens. Geen slot of nix bij me, YZF750 dus maar zo neer gezet en het kan best een geluksfactor bevatten, maar hij stond er gewoon nog...
 
En die fillempies van proper, die ik overigens niet de moeite van het aanklikken vind, da's allemaal in het Stadshart en Leidschenhage binnen een tijdsspanne van een weekend gebeurd? Sjongejonge, wat is het slecht hier in zuid holland

Komt net op het nieuws voorbij:
 
Ik ken daarentegen hon-der-den mensen die oud geworden zijn zonder dat er ook maar een schrammetje op een auto of motor werd toegebracht.
Onderlest naar de Classic Demo's in D geweest, net over de grens. Geen slot of nix bij me, YZF750 dus maar zo neer gezet en het kan best een geluksfactor bevatten, maar hij stond er gewoon nog...

Rob, in de straat waar ik woon staan een paar motoren gewoon buiten voor het huis en die blijven gewoon staan.
Mijn buurman had maandenlang een mountainbike voor zijn huis staan, gewoon los zonder slot. Op nieuwjaarsdag stond hij er niet meer en ik vroeg hem of hij nu eindelijk was gestolen. Nee hoor, zei hij, ik heb hem weggegeven, had jij hem gewild?

Hier staan in de wijk overal bromscooters voor huisen, kinderspeelgoed, fietsjes, skelters, alles staat 's nachts buiten en blijft staan.

Maar een oudere vrouw verderop heeft een scootmobiel en die was gejat, maar ik weet niet waar, zag het op fukboek.
 
Ook ik moet rationeel denken, tuurlijk kan die gestolen worden. Maar zet die diefstallen af tegen wat nooit of alleen legaal van eigenaar verandert.. Dan houden die de weegschaal voorlopig wel aan die kant aan degrond hoor
 
Op een openbare plek, zo veel mogelijk in het zicht, check, had ik al door, hoor.
Maar wat extra gemoedsrust kan geen kwaad.

Dus zo'n trackersysteem is eigenlijk weggesmeten geld ? Dan gewoon maar vertrouwen op het stuurslot en eventueel een schijfremslot ?

Schijfremslot en op een plek die goed in het zicht is van heel veel mensen. Ik zet hem bij voorkeur neer in het zicht van een terras van hotel/restaurant of cafe. Oftewel waar met mooi weer (want dan ga je rijden en iets doen) er gratis toezichthouders zijn.
 
Verleden jaar een mooie reis gemaakt met mijn Pan 1300.
Kijken die naar zoiets uit ?
Geen idee.
Frankrijk , Zwitserland , Italië, Griekenland , Albanië, Montenegro, Kroatië, Italië ,Oostenrijk, Duitsland, Franrijk , België.
Je vraagt je af , ja wat als ..... .
Ik zocht steeds accommodaties met een privé terrein als dat mogelijk was.
Zoniet , schrijfremslot met alarm erop en het raam open ( doe ik altijd) zodat ik het alarm kon horen .
En een stevige ketting.
Je mag gerust bezorgd zij want wij geven allemaal om onze fietsen maar te veel is te veel en dan is je vakantie naar de knoppen.
Zoals ze schrijven, willen ze hem houdt niets ze tegen .
Alleen je vuisten misschien.
 
KRYPTONITE New York M18‑WL om het wiel en een paaltje:
18 mm gehard staal. Makkelijker mee te nemen dan een ketting en nog nooit zo'n degelijk slot gehad. download.jpeg-1.jpg
En altijd parkeren op een drukke plek en liefst ergens waar ze moeilijk met een busje kunnen komen.
 
Dat zijn inderdaad goede sloten!

Heb je zijn andere filmpje ook gezien?

Maakt geen herrie, en de gemiddelde voorbijganger zal denken dat je het slot met de sleutel aan het openen bent... Vergt wel kunde, en stalen zenuwen en hij geeft ook aan dat het op straat nauwelijks wordt toegepast.

En een klassieker die toch weer actueel is:

Zo heb ik zelf op zondagochtend weleens het slot van mijn garagebox onder de flat uit staan boren. Dan zou je denken dat er op een gegeven moment politie komt kijken, of iemand kritische vragen stelt. Maar als je gewoon doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, kan je dat gerust doen...
 
als je een open kettingtandwiel heb (achter dus) kan je daar een discus slot in hangen,
en voor een remscijfslot,
voor wordt vaak wel gezien, achter weer niet,
verhinderd optillen uiteraard niet..

maar het is één en al ellende tegenwoordig..
zeker als je en beetje een leuke brommer heb waar je hard voor gewerkt heb..
maar een parkeergarage in de stad is zeker niet de beste plek, of ook zoiets naast je huis..

niemand ziet tegenwoordig meer iets of wil iets zien..
 
Ook ik moet rationeel denken, tuurlijk kan die gestolen worden. Maar zet die diefstallen af tegen wat nooit of alleen legaal van eigenaar verandert.. Dan houden die de weegschaal voorlopig wel aan die kant aan degrond hoor

Rob, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in; zet het aantal motorfietsen in Nederland af tegen het aantal gestolen exemplaren...waar heb je het dan over?
Tis alleen zo bitter-zuur als het net jóuw fiets is die in een busje verdwijnt..

Bangmakerij? Doemdenken? Kun je dan niks meer?
Natuurlijk niet, maar blijf wel alert.
Je moet het ze ook weer niet te makkelijk maken.
Goden zij dank heb ik het nog nooit hoeven ervaren, daarintegen ken ik iemand die al twee keer een nieuwe motor uit de garage gejat werd...ondanks de goedgekeurde sloten en voorzorgsmaatregelen..
Zijn verzekeraar heeft hem zelfs te kennen gegeven dat het beter was dat hij op zoek ging naar een andere verzekeraar..

Het is net als met Corona, risico's nemen en ander onheil; het overkomt altijd een ander...
 
Ik zal je vertellen, en denk er maar hahaha bij.
Degenen die mij kennen en over de vloer komen, zoals @Dakkert @k0en, @lotje95 weten dat er bij mij een touwtje uit de bus hangt en dat je gewoon door aan het toutje te trekken ouderwets naar binnen stiefelt. De rest van de huizen zit achter een cilinderslot met driepuntssluiting en twee knippen. Waar wordt er ingebroken??? Nou niet bij mij (bijna nooit dan) want dat touwtje uit de deur betekent dat er iemand achter die deur zit die geen angst heeft dat er iemand binnenkomt en ze zijn dus als de dood dat ze een Parabellum tussen de ogen krijgen als ze zomaar bij me binnenlopen.
Over bijna nooit ingebroken: Ik ging mijn zoon van de kazerne of school halen en toen heb ik het touwtje naar binnen getrokken, en dat is een moment geweest dat ze kort binnen zijn geflipperd. Bijna niks weg behalve een oud laptopje en een flesje eau de toilette. *D|(
 
Als 'ie verzekerd is, moet 'ie volgens de voorwaarden van vrijwel elke verzekering voorzien worden van een ART-gekeurd slot van niveau 4 of 5. Beetje schijfremslot volstaat, en douw je eenvoudig onder je zadel, in je rugtas of in een zijtas/koffer.

Dat kan natuurlijk altijd beter, met bijvoorbeeld een dikke ketting waarmee je hem verankerd aan bijv. een lantaarnpaal. Maar dat is wat lastiger meenemen.

Zelf hang ik er voor de dagelijkse tripjes een schrijfremslot aan, en zit ik 'm ook op 't stuurslot. Voor wat verdere tripjes samen met m'n vriendin gooien we ook nog 'n dikke ketting in de zadeltas en binden we de twee bikes, beide met stuurslot en schrijfremslot, ook nog eens aan elkaar vast. De dief die zo knap is om ze dan ongemerkt mee te krijgen (ketting door raggen kost al 'n paar minuten met een luidruchtige slijptol) heeft ze absoluut verdiend.

De beste beveiliging in de praktijk is echter weten waar je je motor neerzet. Je instinct zegt wellicht om 'm te verstoppen buiten het zicht, maar dat is juist de plek waar 'n dief de rust en tijd heeft om je beveiligingsmaatregelen onklaar te maken. Als je van huis bent is het het slimst om je motor op een plek te zetten waar er op zoveel mogelijk momenten, zoveel mogelijk ogen op zijn. Niet alleen zodat zoveel mogelijk mensen jouw mooie bike kunnen bewonderen, maar ook zodat niemand op z'n gemak effe met jouw spullen aan de klooi kan gaan.

En als laatste is er natuurlijk de ietwat onorthodoxe methode van gewoon een lelijke, waardeloos ogende motor kopen die niemand wil jatten. 🥴

Zelfs zoals je het beschrijft.
Zware kettingen, vast aan de paal, stevig schijfslot, vol in de camera's.

Krak-slijp-sleep.
Fiets weg.....
Been there😒

Beste manier:
Hand granaat op scherp zetten en je pinnetje mee nemen.

Nadeel bij poging tot diefstal is wel je fiets stuk.
En kans dat er her en der wat onderdelen van een stuk dief ligt.


En om on topic te blijven.
Ik heb er nu een gashendel - voorrem slot erbij.
Of het goed voor de fiets is, weet ik nog niet.
Maar je knijpt dus je voorrem in, en bevestigd het slot on je gas en rem hendel heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan