Beverly 500 Motor uitgevallen tijdens rijden

Serjam

Rookie
2 aug 2009
29
0
amsterdam
Dag mensen,, mijn probleem,


Na enkele dagen de motor weer eens gepakt, betreft een Beverly 500 bj 2003.


De motor startte in een keer probleemloos, een klein rondje gemaakt om de motor warm te draaien totdat het storingslampje begon te branden en de motor uitviel in een bocht, geen gekke geluiden of andere signalen voor het uitvallen.
Dit alles is in 10 min tijd gebeurd.

Ik heb de zekeringen in het handschoenenkastje nagekeken evenals die achter het sierlijstje, alle zekeringen zijn heel.

Als ik de sleutel omdraai, zie je het klokje uitgaan, verder brandt er echt niks meer.
Geen lampen, zelfs de claxon reageert niet.


Mijn alarm doet het wel gewoon, maar die is dan ook rechtstreeks aangesloten op de accu.


Iemand enig idee? spanningsregelaar of zeg ik nu iets raars?

ik hoor graag van jullie, ik wil rijden!!!!! :]
 
Met wat je omschrijft kan ik er weinig mee.
Je alarm verbruikt niet veel stroom dus misschien is je accu toch leeg, dat zou ik als eerste meten.

Ook kan je, als je hier niet (genoeg) reacties krijgt, dit topic laten verplaatsen naar Techniek, vragen en antwoorden

Dan zal je wel dingen aangeraden waarvoor je enigzins technisch onderlegt/aangelegd ..ondergelegd ? ;) moet zijn.

Maar wacht het even af want er zitten handige mensen hier die het misschien ook al en keer aan de lijve hebben ondervonden, dit probleem.

Succes !
 
Zoals Le PensZeur al aangeeft een alarm verbruikt niet zo heel veel stroom.
Overigens gebruikt een alarm wat af gaat wel weer meer stroom, want de knipperlichten en een alarm-sirene etc. gaan af.

Kun je het alarm ook laten afgaan met alle toeters en bellen werkend ?

Heb je ook een multimeter in je bezit waar je mee op kunt gaan?

Wat voor storing lampje gaat het om ?
 
Laatst bewerkt:
Hoi mensen, de volgende dag heb ik de motor nogmaals geprobeerd te starten.

Het olielamp brandde heel even, ook hoorde ik een heel zacht geratel, waar dat vandaan kwam weet ik niet.

Ik heb de accu eruitgehaald en een hele dag en nacht op de lader gehad. Opnieuw aangesloten en gewoon helemaal niks.

Ik bestel vandaag een nieuwe accu, volgens mij is deze gewoon op.

Het gekke is dat er gewoon echt niks meer werkt, ondanks dat de accu wel geladen is, ik bedoel,, de claxon zou toch ook gewoon geluid geven?

Heeft de motor nog ergens anders een zekering zitten behalve rechts achter en handschoenenkastje?

Het het ook geprobeerd met de hoofdsleutel ( dikke bruine sleutel) .

Ik heb geen multimeter, en zou niet weten hoed dat werkt.
Allereerst ging het oranje lampje met het motorblok branden, de volgende dag heel even het rode olie lampje.

Van mij zou mijn topic verplaats mogen worden naar techniek en antwoorden. hoe regel ik dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties hierboven.

mvg
Serjam
 
Geratel zal wel van het startrelais komen, dat geluid hoor je als je start en de accu leeg is c.q. te weinig capaciteit heeft.

Ik lees alleen dat je de accu aan de lader hebt gehad. Op zich goed maar de mogelijkheid bestaat dat de accu echt helemaal niets meer doet. Komt voor.
Wat je kunt doen is deze er uit en een andere accu aansluiten. Een autoaccu is prima, let wel op wat je doet.

Verder zit er nog ergens een hoofdzekering, ik ken de Beverly niet, weet dus niet waar ie zit maar die hoofdzekering zou ik als eerste controleren.
 
Zoals je zelf al aangeeft zijn dat de 2 enige zekering box locaties.
De hoofd-zekering is zekering 1 van 30 ampère in box A aan de rechterkant
Maar maak je niet te sappel want er is niks mis met je zekeringen.

Waarom?
Omdat je dit zegt: Het olielamp brandde heel even, ook hoorde ik een heel zacht geratel

Wacht e.a maar even af tot dat je nieuwe accu binnen is, daarna kun je altijd nog beslissen wat je met dit topic wil.

Mvg. Jan
 
Hoi, hybride, de hoofdzekering zit rechts achter onder het sierlijst, deze is 30A en niet doorgebrand.

Ik probeer uit te vogelen waar het startrelais zit, ik zie dat deze namelijk ook een zekering heeft.

EasyParts.nl - Startrelais 12v-150a - Originele Onderdelen

Betreft de auto accu, dit wilde ik morgen ook even uitproberen, helaas moet ik die van de boot halen en eerst even opladen.

Morgen weer verslag.

mvg
Serjam
 
Geen dank,

nog een opmerking:

Het gekke is dat er gewoon echt niks meer werkt, ondanks dat de accu wel geladen is, ik bedoel,, de claxon zou toch ook gewoon geluid geven?
Jij houd er kennelijk geen rekening mee dat een claxon in de top 3 staat van groot verbruikers.

Leuk simpel accu testje is door 2 dikke stukken koperdraad aan de accu polen van de Piaggio-Beverly-500ie te bevestigen.
Vervolgens de min draad aan scooter-massa vast maken en de plus draad even een paar seconden tegen de rode startmotor draad aansluiting aantikken.
Mogelijk moet je daarvoor wel even de rode connector uit de start motor trekken zodat je de test-plus-draad tegen de startmotor aansluiting kunt houden.
Doet je startmotor het dan wel goed dan is je accu niet kapot.
Herhaal het aantikken wel een paar keer voor je conclusie kan trekken.
Wees wel serieus met deze handeling want ook de startmotor is een groot verbruiker, en voor je het weet springen de vonken in het rond en ben je aan het lassen 8-)


Anders succes gewenst met de externe boot accu test.

Edit:
Als de accu nog in de scooter zit en aangesloten is, hoef je alleen maar één test koperdraad te trekken vanaf plus pool accu naar startmotor plus aansluiting.
Contactslot van scooter wel uit laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik weer mensen, ik heb de accu opgehaald van de boot, de hele avond en nacht opgeladen, in de middag op de motor aangesloten met startkabels.

Niks, totaaaal geen reactie op de motor. Mijn buurman heeft beide accu`s doorgemeten, motor accu was erg zwak, maar de boot accu is goed.


Weet iemand waar precies de startrelais zit van de Beverly?
Zou het kunnen dat mijn contactslot geen contact meer maakt?
 
Jammer,

ik zal zo even voor je kijken waar die zit.
Wat is dat trouwens voor alarm is dat onderdeel van Piaggo's immobilizer of is dat een extern after-market alarm?


G: Starter remote control (3e foto)
Volgens mij vindt je hem aan de rechter zijkant van de buddybak.

image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Hey Webengine, bedankt voor jou snelle reactie.

Wat betreft mijn alarm, yup het is en zoals jij het noemt een after-marktet alarm :-)


Bedankt voor de pics, dit is precies waar ik naar op zoek ben.
Morgen even kijken naar de relais/zekering.

Voor de zekerheid zal ik nogmaals alle zekeringen checken.

mvg
 
Ben net toch even kijken naar alle zekeringen, alles is heel, heb de accu geschud en kreeg plots weer contact.

Heb het rubber beschermkapje van de pluspool van de kabel geschoven en zie dat het dik is geoxideerd/gecorrodeerd.

Schuurpapier over beide contacten gehaald en Yesss!!,,, full contact !!

Dank jullie wel voor de hulp en de daarbij komende motivatie.

mvg
Serjam

see on the road
 
Terug
Bovenaan Onderaan