Beverly 500 start niet, geen vonk (iemand ervaring?)

Jeffrey123

Rookie
24 feb 2019
13
0
Geachte leden.

Ik ben opzoek naar iemand met verstand van Piaggio motorscooters. Ik heb recent van iemand een Beverly 500 (2003) over kunnen nemen, de beste man wilde er graag vanaf. Ik zie de fun er wel van in, dus kocht hem.

Er is sinds oktober niet meer mee gereden (rijdend weg gezet volgens hem). Afgelopen maand willen starten met startkabels, maar de polen omgedraaid (lekker slim), vanaf toen was de elektra dood.

Allereerst heb ik thuis direct de zekeringen gecheckt. En ja hoor, de hoofdzekering (30a) was stuk. Nu deze vervangen en de elektra lijkt het weer te doen (uiteraard na opladen accu).

Echter, wilde hij niet aanslaan tijdens het starten. Na onderzoek blijk ik geen vonk te krijgen, ook niet zonder bougiedop met de bougiekabel los tegen het blok.

Verder valt mij op dat alle elektra werkt, behalve de knipperlichten.

Heeft iemand ervaring met verdere startonderbrekers op dit model o.i.d.?
Of zegt iemand de combi van; geen vonk en geen knipperlichten iets.

Wat heb ik al gecheckt: zekeringen voor en achter (dus in het handschoenenvak en achter de chromen sierstrip), zekering startrelais en de standaardschakelaar.

Mij lijkt het een elektronisch dingetje? Wellicht toch iets doorgebrand door het omdraaien van de accupolen, of wellicht de ecu van slag?

Ook lees ik zaken zoals inlezen van sleutel op ecu op gasklephuis (hoe werkt zo'n systeem, gezien dit mij nieuw is?l

Ohja, ik zie GEEN rood lampje knipperen op de teller (hier las ik ook iets over). Dan zou de sleutel niet herkend worden geloof ik?

Graag hoor ik, alvast bedankt!

Jeffrey.
 
Bedankt voor de reactie.

Na enige denk en speurwerk ben ik erachter gekomen dat er een fout moest zitten in het immobalizer systeem, gezien het ledje op het dashboard helaam niets deed, terwijl dat wel hoort. Na nogmaals de zekering hiervan te hebben gecheckt (reeds gedaan), bleek deze toch stuk te zijn (nummer 3 volgens het instructieboekje).
Klein scheurtje, maar stuk is stuk. Het werkt nu verder naar behoren, starten lopen. Knipperlichten werken ook, enkel de signalen op het dashboard dat het knipperlicht aantstaat niet, maar dat zoek ik nog verder uit.

Mvg
 

Bijlagen

  • IMG-20190417-WA0002.jpeg
    IMG-20190417-WA0002.jpeg
    42,7 KB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan