Bevestiging 12V plug en waterrbestendigheid

tinske

MF'er
22 jun 2010
30
0
Amersfoort
Vraagje: ik heb een 12v sigarettenaansteker plug gekocht en wil die in de buurt van het stuur monteren. Zou iemand mij kunnen vertellen of het kwaad kan als die plug nat wordt? Er zit wel een afsluitklepje op, maar de bedrading aan de onderkant is wel gewoon open. Kan er geen kortsluiting ontsaan als dit een keer nat gaat worden?
Alvast dank voor een antwoord!

Gr Maarten
 
Ik heb een usb aansluiting in mijn tellers gemaakt, deze zit voorop de motor vol in de wind en regen (gs500, nakedbike). Ik had een oude sigarettenplug en een schakelaartje liggen heb hem toen voor de lol ingebouwd, ik ging er vanuit dat ie na 1 winter pekel het niet meer zou doen. Maar dat ding doet het dus altijd, ook in regen en nattigheid. Ik heb ooit ergens gelezen dat het 12v spul in auto's/motoren niet zo makkelijk kortsluit door water, er stond bij dat autolampen daardoor blijven branden als hij perongeluk te water raakt.

Wat tinus zegt, de kans bestaat wel wat de contacten gaan oxideren. Maar zoals ik zei mijn usb aansluiting doet het nog steeds perfect en dan zijn we toch alweer een jaar of 3 verder. Ik heb er wel een keertje contactspray in gespoten maar dan nog zijn al mijn verwachtingen toen overstegen.
 
Laatst bewerkt:
Een sigarettenaansteker plug op de motor is geen goed idee. Die dingen maken so wie so al slecht contact en zijn dan ook nog gevoelig voor trillingen etc. Je kunt beter een accessoire aansluiting gebruiken, ook wel Hella/BMW plug genoemd.
De aansluitingen kun je het beste afschermen met krimpkous of zelf-vulcaniserende tape. "Kale" bedrading waar je een stekker opknijpt als het even kan eerst solderen. Zo heb je de minste kans dat de boel oxideert.

Oh ja, laat de stekker er nooit in zitten, het water lekt er dan langs de stekker in en dan gaat de boel behoorlijk corroderen.
 
Aha, kijk, daar heb ik wat aan :-) dan toch een vervolgvraag: sluit em rechtstreeks op de accu aan. Is dat de beste / enige methode?

Zet er minimaal een zwevende zekering tussen, die zijn in diverse uitvoeringen te koop, ook (spat)waterdicht. De + gaat dan naar de accu, de - gaat dan naar het dichtstbijzijnde aardepunt op je frame. Zet alle bedrading netjes vast met tierips of tape, zodat het niet kan doorslijten oid.
Het allerveiligst is de aansluiting via een relais (en een zekering). Dat relais zet het spul dan stroomloos als het contact uit staat.
 
Zet er inderdaad een zekering tussen, dan op de accu is geen probleem. Dat maakt het ook makkelijker om alles er weer netjes af te halen mocht je dat ooit willen.

Om te voorkomen dat ie bij de stekkers gaat roesten zou je daar een stukje tape of een krimpkous omheen kunnen doen.

Ik heb ook een sigarettenaansteker op m'n motor zitten, (van de halfords 8,50) en dat gaat prima.
 
Heb je een sigaretten aansteker gekocht of een contactdoos?

Deze is specifiek om iets aan te sluiten:

full


En dan heb je ook nog deze versie:
full


Gemonteerd met een aflsuitbare dop;
full


Kan je rechtstreeks aansluiten op de accu en/of schakelen via het contact, zet er dan wel een relais tussen.
En gebruik iig een zweefzekering en autoinstallatiekabel en geen lampensnoer.
full



Alles verkrijgbaar bij Conrad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan