Bevestiging fietscompu magneet

Hoomy

Die hard MF'er
1 jun 2004
466
3
Hoesnbroek
De zoekfunctie heeft mij geen bevredigend antwoord kunnen geven?

Zoud een ervaringsdeskundige mij in iets meer detail kunnen verklappen hoe het magneetje op veilige wijze aan het voorwiel gemonteerd kan worden?

Ik heb zitten kloten met het orginele magneetje (CatEye Velo 8). Niet gelukt.
Probeer het nu met een kleine ferrietkern die ik met een tyrap aan de binnenzijde van de schijfrem wil vast trekken/zetten. Deze kern is min of meer even dik als de schijfrem. De diameter is zo'n 1,5 cm. Je zou kunnen zeggen een schijfremmetje met een diameter van 1,5 cm.

:?
 
Als het goed is krijg je een ferrietkern volgens mij niet magnetisch, de reden dat ie gebruikt wordt in spoelen. Je zal een magneetje bedoelen?

Het magneetje werkt niet zo denderen op je remschijf ik zou uit de buurt van te magnetiserende metalen blijven, dwz ergerns op het aluminium van je velg.
Zet je hem tegen je schijf aan werkt het vrijwel zeker niet is mijn ervaring.

Als je hem op een bewegende klauw zet, houd er rekening mee dat die iets van plaats veranderd als je blokken slijten. Dat bleek de reden dat er bij mijn gekochte brommer geen sensortje meer op zat...

suc6
Tijs
 
Je hebt van die hele mooie keukenkastdeurmagneetjes (scrabble :+ ) en die gebruik ik zelf meestal.
En dan gewoon op je velg of het hart van je schijf (even kijken of ie de klauw niet raakt :P ) plakken met secondenlijm.

Zo doe ik het altijd, werkt perfect :) .
 
Ik hou niet zo van het plakken van dingen op je velgen.. het wil er nogal eens afschieten (beetje ervaring mee)

Liever een soort magneet die je ergens op kunt bouten erp schroeven oid.. en zo klein mogelijk houden :)
 
Ik had op m'n XR250R een Panoram Mototacho. Deze "fietscomputer" is speciaal voor (offroad-) motorfietsen ontwikkeld, en levert op die manier minder geklooi op met de aansluiting/bevestiging (o.a. voldoende lange bedrading en sensor). Het magneetje moest je met de bijgeleverde 2K-kit in één van de gaatjes van de remschijf lijmen. Als je een gewoon kaal magneetje hebt, kun je deze op je remschijf proberen te lijmen met een metaallijm van bijvoorbeeld Loctite, Araldit, enz. Gebruik alsjeblief géén dingen als "10-secondelijm", "Alleskleber" of dergelijke troep. Zo raak je je magneetje geheid kwijt. Ik zou er ook zeker voor kiezen de magneet in de remschijf te lijmen, ivm eventuele onbalans in je wiel die de door sommigen aangeprezen koelkastmagneet-op-je-velg zou kunnen opleveren.


En NEE, Honda Harry heeft geen aandelen of belangen in fietscomputers, en is ook niet toevallig een goede vriend van de plaatselijke lijmhandelaar. Begin dus aub niet over spam, reclame.... Zijn gewoon mijn ervaringen met hetzelfde probleem als de topicstarter.
 
Ik heb hem gewoon op de schijfrem gemonteerd. Zit nu nog met Ty-raps maar later met hars.

full
 
Heb er diverse malen mee lopen kl#ten om dat magneetje er goed op te krijgen, danwel te houden :(

Heb nu (denk ik) de beste oplossing gevonden. Heb er nooit meer problemen mee gehad iig :)

full


Is een magneetje wat in een plastic dopje zit. Dit dopje past precies in de imbusbout van je voorrem.
 
Heb er diverse malen mee lopen kl#ten om dat magneetje er goed op te krijgen, danwel te houden :(

Heb nu (denk ik) de beste oplossing gevonden. Heb er nooit meer problemen mee gehad iig :)


Is een magneetje wat in een plastic dopje zit. Dit dopje past precies in de imbusbout van je voorrem.
goeie en nette oplossing, je ziet er niks van, moest ff 2 keer kijken
 
Een magneetje kan ook tegen staal gehecht best werken maar dan moet je opletten hoe de polen zitten; met 1 pool van het staal afwijzend gaat het goed maar met allebei tegen het staal aan houd je weinig veld over.

"Ferriet(en): er bestaan "zachte ferrieten" die niet magnetisch blijven maar ook "harde ferrieten" waar o.a de meeste moderne luidspreker-magneten van worden gemaakt.

Vroeger golden legeringen Alnico en Ticonal als beste magneten maar de nieuwe ferrieten wonnen het glansrijk.

Wel oppassen met het tamelijk broze materiaal.
 
Mijn ervaring is dat een magneetje rechtstreeks op staal gemonteerd niet werkt'
Het magnetisme word teveel verdeeld waarddor de teller niet goed werkt.
Ik heb mijn magneetje in een aluminium busje gelijmd en dat werkt goed.
 
Je kunt met een naald of iets anders duns makkelijk vaststellen hoe de polen zitten op een magneet(je). Raken ze ALLEBEI ijzer dan heb je hoegenaamd geen veld meer.

Maar inderdaad, vooral bij erg kleine magneetjes, wordt het veld meteen veel kleiner zodra er ijzer tegenaan of vlakbij is dus moet je minstens de afstand tot het werkzame deel ook verkleinen.
 
Laatst bewerkt:
Voor wie een klein sterk magneetje wil......
Ik heb er nog wat liggen (neem dan contact via website)
maar je kunt ook naar de computerboer.
Als ict-er heb ik nogal eens een kapotte hub liggen.
Die kun je met 4 kleine ronde magneetjes waar een schroef doorheen zit, omdat ie daarmee vastgezet is aan de hub, vastzetten op de kast van een computer.
heb je één zo'n magneetje op je tank gelegd zit ie bijna muurvast, zo sterk is ie.
grootte ong 2 eurocent en 3 mm dik
deze magneet geeft dus een krachtveld in de lengterichting van de schroef.
groets

Roco
:]
 
Ik heb een tweetal plastic ringen uit een plaatje perspex gezaagd in een van de twee een tweetal sleufjes. In een van die twee sleufjes zit het originele magneetje, in de andere een stukje draadeind. De ene ring is ruim om de steekas en iets groter dan de naaf. De andere is ook iets groter dan de naaf en pas om de naaf. Deze twee zitten aan elkaar gelijmd.
Daarna heb ik het plaatje (dan een soort dekseltje) met een klein drupje siliconenkit op de naaf gelijmd. Als ik een nieuwe band nodig heb, trek ik dit plastic ringetje eraf.

PICT0003.jpg


PICT0002.jpg


P.s. Het ziet er niet zo gelikt uit als die imbus met magneet-methode. Maar het functioneert al een jaar of zes op deze manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan