Bevriezen carburateurs sv 650 s

Joost_sv

Die hard MF'er
18 apr 2004
747
0
Bemmel
Ik was vorige week bij de dealer voor een onderhoudsbeurtje. Toen ik daar wegging zei de dealer dat ik onderhand een verwarmingssetje moet installeren om het bevriezen van tegen te gaan.

Nu heb ik de laatste paar dagen dat de motor inhoudt. Bij stoplichten afslaat en dan moeilijk start. Heeft dit te maken met het bevriezen van de carbu's?

Zo ja, wat kost het installeren van een verwarmingssetje ongeveer????

Alvast bedankt!
 
J :X zus....dacht'ik dat dit allleen nog voorkwam bij de wat oudere brikkies.
( bij die van mij dus..)
getver...de...getver.... :(

En ik maar denken,...strakkies een iets nieuwer fietsje,...hnoeb er dan geen last meer van,...ja fout dus.....

Voor zo'n setje zou ik zowat 800 euro kwijt zijn,...........doei.

Nou wat heb ik gedaan?
Hetere bougies/ strakke afstelling met dynojet+K&N/ racepijp/ gedeelte van radiateur afdekken/ carbs ingepakt zodat deze de "volle" warmte van het blok krijgen.
Nu komt de temp.naald wél uit de hoek omhoog en is mijn blokkie dus gewoon lekker warm.
Niet te hard rijden om er teveel koude lucht op af te jagen.
bij mij heeft't geholpen..... :+
 
Ik was vorige week bij de dealer voor een onderhoudsbeurtje. Toen ik daar wegging zei de dealer dat ik onderhand een verwarmingssetje moet installeren om het bevriezen van tegen te gaan.

Nu heb ik de laatste paar dagen dat de motor inhoudt. Bij stoplichten afslaat en dan moeilijk start. Heeft dit te maken met het bevriezen van de carbu's?

Zo ja, wat kost het installeren van een verwarmingssetje ongeveer????

Alvast bedankt!

Dit zijn idd verschijnselen van een bevroren carb.

Dit wordt onder garantie gemonteerd. ( bij mij in ieder geval wel)
Suzuki heeft ervoor gekozen om ze niet af fabriek te monteren i.v.m. de kosten. En omdat toch niet iedereen doorijdt en dus nodig heeft, worden ze gemonteerd bij degene die ze er wel op willen hebben....

De nieuwe SV heeft trouwens injectie dus geen last met koud weer.
 
volgens mij is het dit jaar ook extreem vochtig bij koude temperaturen, vorig jaar was het of vochtig en warm, of koud en droog..
ik kan met mijn brommer niet boven de 120km/h uit komen op de snelweg/autobahn... dan is het meteen een 10kW fiets geworden B|
vorig jaar nooit geen problemen gehad.
 
Ik was vorige week bij de dealer voor een onderhoudsbeurtje. Toen ik daar wegging zei de dealer dat ik onderhand een verwarmingssetje moet installeren om het bevriezen van tegen te gaan.

Nu heb ik de laatste paar dagen dat de motor inhoudt. Bij stoplichten afslaat en dan moeilijk start. Heeft dit te maken met het bevriezen van de carbu's?

Zo ja, wat kost het installeren van een verwarmingssetje ongeveer????

Alvast bedankt!

dit gebeurt onder garantie van suzuki" :+
vorig jaar op mijn svtje ook laten zetten het werkt super
 
Ik heb op het moment ook sputter problemen zeg maar met mijn motor.
Ik heb een Raptor met een TL 1000 blok.
Ze zeggen bij de dealer dat het komt door de open luchtfilters en de TE koude lucht(te veel zuurstof)waardoor de verhouding niet optimaal is als ik rustig half gas rijdt met het verkeer mee.
Ze raden me aan om het nu niet te veranderen op een dynabank want dan sta ik over 3 maanden als het weer voorjaar wordt WEER met problemen maar dan andersom.
Heeft iemand hier ervaring mee??
 
Ik heb op het moment ook sputter problemen zeg maar met mijn motor.
Ik heb een Raptor met een TL 1000 blok.
Ze zeggen bij de dealer dat het komt door de open luchtfilters en de TE koude lucht(te veel zuurstof)waardoor de verhouding niet optimaal is als ik rustig half gas rijdt met het verkeer mee.
Ze raden me aan om het nu niet te veranderen op een dynabank want dan sta ik over 3 maanden als het weer voorjaar wordt WEER met problemen maar dan andersom.
Heeft iemand hier ervaring mee??

daar is iets vanaan, hoewel de mijne (open k&n's en flatslide carbs) nog wel probleemloos loopt!
iets langer laten warmdraaien nu voor ik kan vertrekken (nogal neitige choke) maar voor de rest heb ik geen problemen.
als de motor natuurlijk stock al te arm of te rijk staat heb je nu wel zever.
 
Ik heb op het moment ook sputter problemen zeg maar met mijn motor.
Ik heb een Raptor met een TL 1000 blok.
Ze zeggen bij de dealer dat het komt door de open luchtfilters en de TE koude lucht(te veel zuurstof)waardoor de verhouding niet optimaal is als ik rustig half gas rijdt met het verkeer mee.
Ze raden me aan om het nu niet te veranderen op een dynabank want dan sta ik over 3 maanden als het weer voorjaar wordt WEER met problemen maar dan andersom.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Heeft dat TL-blok geen injectie? :?
 
Heeft dat TL-blok geen injectie? :?

Dat TL blok heeft wel injectie ;)
Weliswaar gecastreerd, maar toch.
Ik denk dat het sputteren meer het bokken is waar de TL gevoelig voor is. Het aan/uit gedrag bij het lopen onder lage RPM bij een lage Snelheid.
Niet zo eenvoudig op te lossen, hoewel iridium bougies schijnen te helpen. De mijne is op de bank geweest (TLs met K&N en open Bos pijpen), maar het bokken is er niet mee opgelost.
Verder heb ik met het koude weer geen problemen met de TL, hij loopt niet anders dan met warm weer. Wel zuipt die wat meer.

tlh
 
Bij mijn toenmalige SV is het er ook gewoon onder garantie in gezet, terwijl ik al lang buiten mijn garantieperiode zat. Ben hiervoor wel bij de Suzuki-dealer geweest aangezien ik mijn motor daar niet gekocht had en deze hebben het er gewoon kosteloos ingezet destijds :) .

Setje werkte perfect :) , toen het setje er nog niet in zat sloeg de motor om de haverklap af bij stoplichten (edit: bij koud weer natuurlijk ;) ).
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn toenmalige SV is het er ook gewoon onder garantie in gezet, terwijl ik al lang buiten mijn garantieperiode zat. Ben hiervoor wel bij de Suzuki-dealer geweest aangezien ik mijn motor daar niet gekocht had en deze hebben het er gewoon kosteloos ingezet destijds :) .

Setje werkte perfect :) , toen het setje er nog niet in zat sloeg de motor om de haverklap af bij stoplichten (edit: bij koud weer natuurlijk ;) ).

dito bij mij.

probeer eens een andere dealer te bellen
als je het dan wel onder garantie kan krijgen hou je mooi 150.- euries in je zak
 
Dit is geen vraag van garantie of niet, als je motor hier in Nederland nieuw verkocht is heb je daar gewoon recht op.
Je mag verwachten van een motor die verkocht wordt in dit land dat er ook in de winter normaal mee te rijden is, als dat niet zo is dan moet de fabrikant maar zorgen dat het wel kan. En als daar een vlotterbakverwarmingssetje voor nodig is dan mag dat niet het probleem van de consument zijn.
 
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik heb de dealer gebeld en het setje + installatie koste 150 euro... Volgens mij valt dat wel mee of niet??....??
Valt niet mee. Je mag redelijkerwijs verwachten dat je je motor ook in de winter kunt gebruiken. Bel desnoods de importeur op en doe je verhaal. Kun je voor die € 150,- mooi benzine kopen :]

Dit is geen vraag van garantie of niet, als je motor hier in Nederland nieuw verkocht is heb je daar gewoon recht op.
Je mag verwachten van een motor die verkocht wordt in dit land dat er ook in de winter normaal mee te rijden is, als dat niet zo is dan moet de fabrikant maar zorgen dat het wel kan. En als daar een vlotterbakverwarmingssetje voor nodig is dan mag dat niet het probleem van de consument zijn.
:^ Helemaal mee eens!
 
Injectie motoren kunnen ook nog wel wat last van hebben van bevriezing (je hebt immers nog steeds een gasschuif of -klep die kan klemmen door ijs), maar effect is idd meestal minder heftig op de een of andere manier.

Op m'n Buell gebruik ik altijd een brandstof toevoeging ("HD winter fuel additive" maar er zijn vast gelijkwaardige alternatieven bij de vriendelijke Halfords dealer). Wel een beetje gepiel met zo'n flesje bij het tanken ("kouwe-klauwe"), maar het werkt redelijk tot pakweg zo 5 graden onder nul is mijn ervaring, dus een gemiddelde Nederlands winter kom je wel door zonder te veel gesputter. Mogelijk dat het op andere motoren nog beter werkt omdat carburateurs meestal achter of tussen de cilinders zit en niet rechts, vol in de rijwind als op "Harrie(-achtige)" fietsen ;)

Misschien een idee als je geen zin hebt in dure ingrepen.
 
ik vraag me af of dit niet WEDEROM een effect is van de verandering van benzine samenstelling. auto's hadden al massaal last van injector problemen, amerikaanse auto's blazen om de haverklap hun koppakkingen eruit (eventueel ook andere onderdelen)...

zou misschien deze dramatische toename van motoren met bevroren carbs niet ook zo'n effect zijn van loodvrije benzine met 'hokus pokus additieven' ?
 
J :X zus....dacht'ik dat dit allleen nog voorkwam bij de wat oudere brikkies.
( bij die van mij dus..)
getver...de...getver.... :(

En ik maar denken,...strakkies een iets nieuwer fietsje,...hnoeb er dan geen last meer van,...ja fout dus.....

Voor zo'n setje zou ik zowat 800 euro kwijt zijn,...........doei.

Nou wat heb ik gedaan?
Hetere bougies/ strakke afstelling met dynojet+K&N/ racepijp/ gedeelte van radiateur afdekken/ carbs ingepakt zodat deze de "volle" warmte van het blok krijgen.
Nu komt de temp.naald wél uit de hoek omhoog en is mijn blokkie dus gewoon lekker warm.
Niet te hard rijden om er teveel koude lucht op af te jagen.
bij mij heeft't geholpen..... :+



Hetere bougies/ strakke afstelling met dynojet+K&N/ racepijp/?
Was dat nou echt nodig?Had ik dus gewoon een paar warme handschoenen voor gekocht.
De rest was overigens wel een goed idee :P
 
Ik heb op het moment ook sputter problemen zeg maar met mijn motor.
Ik heb een Raptor met een TL 1000 blok.
Ze zeggen bij de dealer dat het komt door de open luchtfilters en de TE koude lucht(te veel zuurstof)waardoor de verhouding niet optimaal is als ik rustig half gas rijdt met het verkeer mee.
Ze raden me aan om het nu niet te veranderen op een dynabank want dan sta ik over 3 maanden als het weer voorjaar wordt WEER met problemen maar dan andersom.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Klopt als een bus
Ik verander ook steeds de afstelling als het winter wordt of zomer met als voordeel dat ik onbeperkt zelf kan testen met de testbank maar als ik jou was zou ik hem gewoon aan de rijke kant afstellen en er gewoon mee blijven doorrijden in de winter.Dat ie een beetje inhoud moet je maar voor liefhebben dan.
 
Dit is geen vraag van garantie of niet, als je motor hier in Nederland nieuw verkocht is heb je daar gewoon recht op.
Je mag verwachten van een motor die verkocht wordt in dit land dat er ook in de winter normaal mee te rijden is, als dat niet zo is dan moet de fabrikant maar zorgen dat het wel kan. En als daar een vlotterbakverwarmingssetje voor nodig is dan mag dat niet het probleem van de consument zijn.
:^

Ze hadden het bij mij eerst ook op de rekening gezet, maar de receptionist wist niet dat dit garantie was.
Mischien die van jou ook niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan