Bevriezende carbs..

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.736
3
Voorburg
De carburateurs van mijn Suzuki GSX 400X Impulse zijn vandaag bevroren op de snelweg. Na een langoponthoud met de wegenwacht kon ik weer op weg, maar het probleem was niet opgelost, want een paar km verder stond ik alweer stil. Ik ben toch nog thuisgekomen gelukkig en ben daarna meteen naar de dealer gegaan. Wat blijkt er is geen kant en klare oplossing voor dit probleem i.c.m. mijn motor.

Wie heeft er een idee hoe ik dit kan oplossen?
 
Ik zit nu heel hard na te denken of ik het nooit met me vorige motor (CBR600) gehad heb, maar fuck, kan het me toch niet herinneren. (maar dat zegt ook niet zoveel)


En toch, ik wil niet ruilen. })
 
Volgends mij kun je ook gewoon je radiator afdekken voor 3kwart. Met zulk koud weer kan dat nooit een probleem zijn. Wordt je motor ook warmer, en is dus ook beter voor je blok...

Of koop een Kawa, want die hebben dat probleem ook niet *D
 
Ik kan me herinneren dat mijn Diversion speciaal caburateur verwarming had omdat er zoveel klachten over kwamen.

Mijn YZF deed dus ook vreemd met dit weer.
Als een type maar extreem veel problemen (lees klachten) geeft zorgt de fabrikant wel voor
een oplossing. :?
 
joel ben je gek geworden je hebt niet voor niets een termostaat in je radiateur zitten.

dat afplakken van je radiateur is alleen bij sommige oldtimers(auto) nodig...

afplakken = een onnodige aktie zeker bij de wat modernere fietsen.

dat je fiets niet op temperatuur komt komt omdat het aluminium van je blok zelf zoveel warmte afgeeft dat je dat met de verbranding niet op temperatuur weet te houden.

dan kan je beter je blok inpakken met wat vuurvaste stof.
dan gaat de radiateur weer werken omdat het koelwater dan op zo\'n temperatuur komt en de thermostaat weer open gaat, en er dus weer een stroompje door de radiateur gaat lopen.

DUS NIET JE RADIATEUR AFPLAKKEN!!
 
Laatst bewerkt:
Tegen de carbs aan zeiken :+

Staat in mijn geval wel heel raar en is voor mij ook wel best heel koud :)

Maar ik ben blij met deze discussie, want ik weet nu wel wat mijn motor vanmorgen aan het pruttelen was. Ik was gewoon aan het rijden, 80+, toen hij een beetje begon te bokken. En toen ik moest gaan filerijden en stilstaan had hij wel veel moeite met aanblijven. Totdat hij toch echt stil werd :( . Ik al naar de kant toe, ik denk, dat wordt niet meer wat. Maar hij deed het toch weer in 1 keer (is maar 10-15 sec. uit geweest) en toen deed hij het als een trein! Ik blij. En gelukkig verder geen problemen meer gehad onderweg.

Hoe ik het voor een volgende keer wil voorkomen..... Toch maar het lampje dan :9 .
 
joel ben je gek geworden je hebt niet voor niets een termostaat in je radiateur zitten.

dat afplakken van je radiateur is alleen bij sommige oldtimers(auto) nodig...

afplakken = een onnodige aktie zeker bij de wat modernere fietsen.

dat je fiets niet op temperatuur komt komt omdat het aluminium van je blok zelf zoveel warmte afgeeft dat je dat met de verbranding niet op temperatuur weet te houden.

dan kan je beter je blok inpakken met wat vuurvaste stof.
dan gaat de radiateur weer werken omdat het koelwater dan op zo\'n temperatuur komt en de thermostaat weer open gaat, en er dus weer een stroompje door de radiateur gaat lopen.

DUS NIET JE RADIATEUR AFPLAKKEN!!


Whooowww... Ik heb het ook niet over mijn fiets.... Tging toch om een ouder modelletje (gsx400)?

Mijn Magna deed het altijd perfecto in de winter op die manier.... :] bij onder 0...

Anyways, tis niet nodig Bij Kawa en Honda, maar dat met die lampjes zie ik ook niet echt zitten...

Trouwens, je hebt een T meter voor de koelvloeistof, dus als het te heet wordt zie je dat ook snel zat...

Maar goed... Dan gaan we maar een Lampje in z\'n fiets bouwen :?
 
Dat afplakken heeft wel degelijk zin,alle circuitrijders doen dat in het begin van het seizoen!
Mijn R1 komt niet eens op bedrijfstemperatuur zonder tape.
Maar ja...\"nognietingebruik\" weet het beter dan de snelle jongens,dus die zullen wel gek zijn!
 
Laatst bewerkt:
R1 heeft er met dit pokkeweer ook last van ONDANKS \"verwarmde\"carburateurs :j ,enigste remedie is inderdaad MEER gas/hoger in toeren rijden.Nadeel van het laatste is dat het dan veel te hard gaat en dan krijg IK het dus stervenskoud, ondanks min of meer geschikte kleding!
Blij dat ik rij? Ja, want ik kan wel blijven rijden in dit van files vergeven pokkeland :j :(
Martin. :] :] :]
 
Hoe kom jij aan die verwarmde carbs??
Is dit nu een standaard setje voor de R1, electrisch??

Heb ooit eens gehoord dat je er een koelvloeistofaansluiting is op de carbs van de R1, die niet gebruikt wordt, maar weet niet zeker of dit nu echt waar is.
 
Hoe kom jij aan die verwarmde carbs??
Is dit nu een standaard setje voor de R1, electrisch??

Heb ooit eens gehoord dat je er een koelvloeistofaansluiting is op de carbs van de R1, die niet gebruikt wordt, maar weet niet zeker of dit nu echt waar is.

Alsie niet gebruikt wordt verbaasd het me niet datie inhoudt met dit weer, ik weet alleen dat de aansluitingen ed. erop zit! :(
Martin.
 
Ik weet via via dat er voor de gsf 600 bandit setjes verkrijgbaar zijn om je carbs te verwarmen. Ze kosten ongeveer F 55,- per carburateur.
Je kunt ook een slang vanaf je blok naar de inlaat van je luchtfilter maken zodat je de blokwarmte gebruikt om de infgaande lucht te verwarmen.
Succes :]
 
PORKY ik weet het niet beter ik geef alleen mijn mening...

enne op het circuit gaat het toch heel anders aan toe.
daar hoef je niet 10 minuten voor een stoplicht te staan en te kijken hoe je koelwatertemperatuur het rode gebied in kruipt...

pff koop een honda en verder geen gedoe meer :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat zijn een hoop reacties :)

Ik heb nog geen tijd gehad om wat te gaan verbouwen, maar dit gaat in de kerstvakantie wel gebeuren. Een paar lampjes in het luchtfilterhuis is het eerste wat ik ga maken. Over verwarming ga ik nog ff goed nadenken hoe ik dat ga aan pakken. Zijn er universele kitjes te koop? Dat hoop ik wel want voor mijn type motor is er niks te koop.

Het tapeje over de radiateur is ook wel een aardig idee. M´n motor komt niet op bedrijfstemp. als ik een stukke snelweg doe...

:] ze

 
Laatst bewerkt:
PORKY ik weet het niet beter ik geef alleen mijn mening...

enne op het circuit gaat het toch heel anders aan toe.
daar hoef je niet 10 minuten voor een stoplicht te staan en te kijken hoe je koelwatertemperatuur het rode gebied in kruipt...

pff koop een honda en verder geen gedoe meer :)

Als je koelwater het rode gebied in kruipt gaat er een ventilator draaien...dit lijkt me minder slecht als konstant met een te koude motor te rijden, die van mij blijft onder de 10 graden buitentemp ook te koud +/- 70 graden, en ik plak dus ook gedeeltelijk af.
 
nou zal het wel eens navragen bij m\'n garage wil ik nou wel eens weten of ik het bij het verkeerde eind heb?

heb het nagevraagd enne dat verhaaltje van mij met die thermostaat is helemaal waar!.
MAAR MAAR inderdaad de radiateur wordt wel eens afgeplakt maar dan alleen om de rijwind bij het blok vandaan te houden!!!! en dat kan je dus ook op een andere manier doen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk ook je benzine leiding een paar keer om je uitlaten heen wikkelen en dan pas naar de carburateurs! Wel hittebestendige slangen kopen dan he, anders neemtie wel heel veel benzine...
 
Hey Frits Boolkenstein, want je moet doen tegen het bevriezen van je carb\'s is je gaat naar een motorzaak en je koopt daar MOTORPOWER FORTE 1 of TUNAP 231. Het reinigt je carb\'s en cilinders en houdt het bevriezen tegen.
 
Volgends mij kun je ook gewoon je radiator afdekken voor 3kwart. Met zulk koud weer kan dat nooit een probleem zijn. Wordt je motor ook warmer, en is dus ook beter voor je blok...

Of koop een Kawa, want die hebben dat probleem ook niet *D

Op donderdag 13 december 2001 00:04 schreef nognietingebruik het volgende:

heb het nagevraagd enne dat verhaaltje van mij met die thermostaat is helemaal waar!.
MAAR MAAR inderdaad de radiateur wordt wel eens afgeplakt maar dan alleen om de rijwind bij het blok vandaan te houden!!!! en dat kan je dus ook op een andere manier doen.

Afdekken radiator in echte kou = geen probleem, maar verhelpt \'t bevriezen van de carbs niet. Tenminste niet bij mijn KAWA! :(
(als ze bevriezen dan is \'t ook niet echt koud)(tussen 0 en 4graden inderdaad, vooral in vochtig weer)

Met afgeplakte radiator wordt \'t blok sneller warm. Zelfs met nog maar 20% van de radiator in de rijwind in er nog over-koel-capaciteit, is mijn ervaring. (moet je natuurlijk niet het uiterste van je blok gaan eisen.... :]

Ik heb dus een kawa, een EX500. In de winter, zonder afgedekte radiator, wil de watertemperatuur alleen oplopen als je bij een verkeerslicht staat dat niet reageert op een motor (en je dus veel te lang stil staat) of als je m heel zwaar belast. Maar da\'s niet echt handig met een koud blok en gladheid op de weg.
Dus. ik rij als \'t echt koud is (lees: onder nul)fijn met een voor 80% afgeplakte radiateur rond.

Tegen bevriezende carburateurs hielp
een dynojet kit al een beetje, maar zo\'n electrisch verwarmingssetje lijkt me wel wat. Bestaan er geen andere oplossingen dan lampjes? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan