Bevriezende carbs..

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.736
3
Voorburg
De carburateurs van mijn Suzuki GSX 400X Impulse zijn vandaag bevroren op de snelweg. Na een langoponthoud met de wegenwacht kon ik weer op weg, maar het probleem was niet opgelost, want een paar km verder stond ik alweer stil. Ik ben toch nog thuisgekomen gelukkig en ben daarna meteen naar de dealer gegaan. Wat blijkt er is geen kant en klare oplossing voor dit probleem i.c.m. mijn motor.

Wie heeft er een idee hoe ik dit kan oplossen?
 
De carburateurs van mijn Suzuki GSX 400X Impulse zijn vandaag bevroren op de snelweg. Na een langoponthoud met de wegenwacht kon ik weer op weg, maar het probleem was niet opgelost, want een paar km verder stond ik alweer stil. Ik ben toch nog thuisgekomen gelukkig en ben daarna meteen naar de dealer gegaan. Wat blijkt er is geen kant en klare oplossing voor dit probleem i.c.m. mijn motor.

Wie heeft er een idee hoe ik dit kan oplossen?

Iets om je carburateurs maken zodat daar niet zo snel rijwind tegenaan kan komen? Misschien iets erin met een soort verwarming in het materiaal die je aansluit op je accu ? :)

Tegenwoordig heb je toch verwarmde carbs, maargoed, die GSX is een ouwe dus wie weet werkt het bovenstaande wel ?
 
het klinkt raar,maar het werkt perfekt!
maak ff vanaf je kontakt een snoertje(+-) en plaats een klein 12volt lampje in je luchtfilterhuis.
Resultaat is verwarmde lucht en voila,geen probleem meer!!!!
Hoe meer wattage hoe warmer,maar dat begreep je al.
Geen h-4 lamp,want dan ga je opstijgen!
Veel plezier met :]
 
bullshit

carbs bevriezen omdat de verdamping van benzine warmte van de omgeving opneemt (verdampingswarmte)is dat er niet meer dan verdampt er geen benzine meer en is het over :(

oplossing
probeer van je koelwater een aftakking te maken en een slangetje rond of tegen je carbs te leiden en dan voornamelijk rond je vlotterkamers, in iedergeval zo dicht mogenlijk tegen je sproeiers aan.

heb je geen koelwater maar luchtkoeling... ik geloof dat er electrische setjes voor bestaan.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat lampje nog steeds de eenvoudigste :)

je kan mij niet wijsmaken dat een 12 v 21 w lampje de lucht zo verwarmt dat je het bevriezingsprobleem voorkomt

rekensommetje
4 cil 600 cc
600/4 = 150 cc per cilinder per omwenteling het je 1 zuig slag oplevert.
dus dan is het 200 toeren/s (12000/min)* 150 cc = 30000 kubieke cm per sec gelijk aan 30 liter lucht per sec
en dat wil je verwarmen met een lampje van 21 W is dus 0.7 watt(MAX 21w wordt niet geheel in warmte omgezet) per liter lucht
denk niet dat dat de oplossing is hoor.
ik weet de verdampingswarmte van de benzine niet een twee drie, maar ik denk dat dat meer is.
 
Laatst bewerkt:
Dat van dat lampje heb ik ook al eens van gehoord, dus eerst maar eens proberen, is wel absoluut de simpelste oplossing.

Maar het klopt dat de carbs bevriezen door het verdampen van de benzine die de aangezogen VOCHTIGE lucht doet bevriezen in je carb waardoor de venturi dichtvriest waardoor je geen benzine meer kan aanzuigen.

Dus dan slaat de motor af, even wachten, ong 5 min, dan is door de warmte van je blok je carbs weer ontdooit en kan je verder rijden, maar komt het probleem weer terug.

Bevroren carbs komen alleen voor bij vochtige lucht en tussen de 0 en 4 graden ongeveer.
Onder het vriespunt is de lucht namelijk altijd erg droog, dus zit er niet genoeg vocht in de lucht die kan bevriezen.

Hoe kan je het voorkomen, lampje valt te proberen, makkelijke oplossing.
Zorgen dat de aangevoerde lucht warmer is, dus bijv slang van luchtfilter huis naar achterzjde blok af radiator.
Verwarmen van de carbs, hier zijn electrische setjes voor, sommige carbs kun je laten verwarmen door olie of koelvloeistof.
Je kan natuurlijk zelf ook ergens water aftappen en via een slang die je om je carbs windt je carbs laten verwarmen.
 
Ik vergeet nog 1 opmerking, hoe harder je blok de lucht aanzuigt in je carbs, des te meer koelt die lucht af.

Dus bij een kleine opening van je carbs heb je meer last van bevriezing.
Dus ipv weinig gas in een hoge versnelling kan je beter kiezen voor veel gas en een lagere versnelling. In dit geval staat de gasklep/schuif van je carb verder open en heb je minder last van bevriezing. Let wel, dit helpt een beetje.
Probeer daarom ook bij gas loslaten toch ietsje gas erop te houden om te voorkomen dat je motor uitslaat.
 
bij koude lucht kan de benzine ook gewoon bevriezen hoor door verdamping van benzine.
en ja dat is tientallen graden onder 0

en volgens mij is dat het vocht in de lucht bevriest niet helemaal waar, aangezien de carb verwarming de lucht niet verwarmt dit is niet te doen i.v.m. de grote hoeveelheden lucht (zie berk boven)
Het gaat erom dat de benzine iets wordt verwarmt zodat deze minder warmte uit de omgeving opneemt(bij verdamping) en dus ook de bevriezing van vocht in de lucht voorkomt/minder wordt.

het is wel zo dat het eerste wat dichtvriest je venturie buis of naaldhouder is.
 
Laatst bewerkt:
bij koude lucht kan de benzine ook gewoon bevriezen hoor door verdamping van benzine.
en ja dat is tientallen graden onder 0

Ja, maar dan ga je toch ook niet motorrijden ;)

Alles heeft een vriespunt, ook olie, dus dan zit heel je blok vast, haha. ;)
Maar zo koud wordt het niet hoor, brbrrr

Maar dit doet me wel even denken aan een waarschuwing, CONTROLEER OF ER GENOEG ANTIVRIES IN JE KOELVLOEISTOF ZIT.
Als je koelvloeistof bevriest kan zeer makkelijk je radiator stuk vriezen en ook de cilinderkop van je motorblok. En hiervoor hoeft het NIET heel hard te vriezen.
 
Ja, maar dan ga je toch ook niet motorrijden ;)

Alles heeft een vriespunt, ook olie, dus dan zit heel je blok vast, haha. ;)
Maar zo koud wordt het niet hoor, brbrrr

Maar dit doet me wel even denken aan een waarschuwing, CONTROLEER OF ER GENOEG ANTIVRIES IN JE KOELVLOEISTOF ZIT.
Als je koelvloeistof bevriest kan zeer makkelijk je radiator stuk vriezen en ook de cilinderkop van je motorblok. En hiervoor hoeft het NIET heel hard te vriezen.

ik had het over koude lucht

en het stolpunt van benzine is tientallen graden onder nul dit wil niet zeggen dat de lucht zo koud hoeft te zijn!
als je nu een voorwerp neemt en er benzine op druppelt krijg je al ijsvorming zelfs al is de buitenlucht 10 graden!
 
Easy, ik zit je maar te dollen.

Maar zelf ook wel eens last gehad van bevroren carbs, en dit gebeurde dan altijd bij een paar graden boven nul in vochtige omstandigheden, mist bijvoorbeeld.

Ook vaak gereden terwijl het vriest, maar dan had ik met dezelfde motor helemaal geen last.

Maar ik ben het ook met jouw verhaal eens. Alleen maken we in Nederland meestal alleen mee dat de vocht in de lucht in je carbs bevriest en niet de benzine zelf.
 
en volgens mij is dat het vocht in de lucht bevriest niet helemaal waar, aangezien de carb verwarming de lucht niet verwarmt dit is niet te doen i.v.m. de grote hoeveelheden lucht (zie berk boven)
Het gaat erom dat de benzine iets wordt verwarmt zodat deze minder warmte uit de omgeving opneemt(bij verdamping) en dus ook de bevriezing van vocht in de lucht voorkomt/minder wordt.

het is wel zo dat het eerste wat dichtvriest je venturie buis of naaldhouder is.

De lucht verwarmen is wel degelijk de oplossing, kijk maar bij auto\'s.
Die hebben meestal geen verwarmde carbs, maar wordt ook de lucht verwarmd.
Daarom had je vroeger ook zomer en winterstand.
Zomers werd de lucht weggezogen vanachter de grille, s\'winters via het erg warme uitlaatspruitstuk.
Tegenwoordig gebeurd dit nog steeds, echter dan automatisch, er zit een klep in de aanzuigbuis van je luchtfilterhuis in je auto.

Maar ik denk dat we beide gelijk hebben, altijd leuk om verschillende meningen en theorieen te lezen, worden we allemaal wijzer van, toch?
 
lekker discusseren da\'s altijd leuk en inderdaad dan leer je van elkaar en ziet ook altijd de andere kant van je eigen mening :)

maar die luchtverwarming moet wel evenredig zijn met de hoeveelheid.


enne in de auto is dat zo maar ik wil dat systeem niet op de fiets hebben hoor neemt veel te veel plaats in
en dan nog ik heb de lucht liever zo koud mogenlijk

kouwe lucht = dichter dus kan je meer benzine verbranden :)
meer= altijd beter :)
 
Laatst bewerkt:
nee dat is gewoon inferieure techniek
honda is gewoon zijn tijd vooruit
honda laat je nooit in de steek :)

enne topprestaties met bevroren carbs veel plezier :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan