Bewijzen overleggen bij diefstal motor (ART-slot)

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
5
Zwolle (Overijssel)
Mjah... zoals de topictitel al aangeeft. Ik heb al jahaaren een ART-goedgekeurd slot, maar hoe kan ik het nu bewijzen dat ik daadwerkelijk dit slot aan de schijfrem hing toen de motor gestolen was. Dit verhaaltje gaat over de Univé en die geven alleen aan een ART goedgekeurd slot in hun polis. Anderhalf uur geleden verstuurd via de mail en nu al antwoord terug, hulde in dit geval voor Univé :) Doe je jouw voordeel ermee.



De vraag:
Ik heb een vraag over het benodigde ART-gecertificeerde slot voor de wa+ en all-risc verzekering van de motor. Ik heb al jaren een (nog steeds) door stichting ART goedgekeurd 4-sterren Abus Granit slot die ik elke keer trouw aan mijn motor hang om te voorkomen dat deze gestolen wordt. Ik vraag mij alleen af HOE ik kan bewijzen dat ik een dergelijk slot gebruikt heb als mijn motor is gestolen. Natuurlijk kan ik de twee bijgeleverde sleutels aan u tonen bij diefstal. Op zich is dat geen probleem, omdat ik deze sleutels altijd kan tonen, ook als het slot niet aan de motor hangt. Ik heb helaas geen bon meer van dit slot, aangezien dit slot al een jaar of 5 a 6 oud is. Een certificaat met het serienummer is nooit meeverkocht, alleen een gebruikershandleidinkje. Bij navraag jaren terug bij Abus deze certificaat wordt dit nooit meegeleverd. Ik heb ooit bij afsluiting van een motorverzekering erop gestaan dat dit serienummer op mijn polis gezet werd, helaas is dit nooit gebeurd. Dus in het kort: ik kan geen certificaat overhandigen, ik heb er geen bon meer van, het slot is wel ART-gecertificeerd (zie website ART) en ik heb twee sleutels van dit slot. Vertrouwd u mij op mijn blauwe ogen in dit geval of wordt het anders aangepakt als mijn motor gestolen wordt? Ik vraag het u omdat in de directe omliggende wijken aardig wat meldingen zijn geweest van motordiefstallen. Alvast bedankt.

Het antwoord:
Fijn om te horen dat u de nodige preventie maatregelen neemt om diefstal van uw motor zoveel mogelijk te voorkomen. Ik heb een en ander voor u nagevraagd en het is zo dat u aantoonbaar moet maken dat u een ART goedgekeurd 4 sterren slot heeft gehad. Dit kan doormiddel van foto's van het slot. Daarnaast zullen wij bij diefstal altijd de sleutels en merk en type van het slot bij u opvragen. Met de foto's, merk en type en de sleutels kunnen wij bijna in alle gevallen achterhalen of u inderdaad dat slot heeft gehad. Dus wanneer u aan deze voorwaarden voldoet vinden wij dat u er alles aan heeft gedaan om het aantoonbaar te maken. U weet het merk en type al en heeft de sleutel met sleutelnummers. Het enige wat u nog zou kunnen doen is goede foto's maken van het slot en deze goed te bewaren. Laten we hopen dat uw motor nooit gestolen zal worden.


Ik kan er eerlijk gezegd wel mee leven :)
 
wat wil je hier nou mee zeggen?

Dat het niet uitmaakt als je nooit je slot gebruikt en de sleutels thuis in de kast hebt liggen?
 
Wat een wassen neus :N
Bij Centraal Beheer stellen ze geen eisen aan sloten en stalling. Terecht, want ik geloof niet dat een slot tegenwoordig nog een diefje weerhoudt.
 
Laatst bewerkt:
ik ben in ieder geval gerust gesteld over mijn

Abus Granit Victory

h2.gif


en mijn Landport Defender 150cm Ketting (gekocht op de motorbeurs voor €45)

4052%20Defender%20150cm%20Cat4.png
 
Ik heb het me ook weleens afgevraagd hoe je dat nu moet bewijzen... Thnx dus voor deze post! Binnenkort maar eens een aantal fotootjes maken van mijn slotje. :P
 
Leuk verhaal, vooral het deel "uw slot moet 4 sterren hebben"...
Daar slaat ze de plank deels mis, want heb jij een motor van een paar jaar oud, dan kan het slot wat je er toen wellicht bijkocht zo maar een art 3 slot zijn en desondanks nog steeds als goede diefstal preventie gelden en als zodanig gebruikt mogen worden, zonder dat dit ten koste gaat van je eventuele schade-uitkering...
 
Ik vind het een erg netjes antwoord.
De meeste verzekeringen hebben al bepaling dat je een ART 4 slot moet hebben.
Prima.
Wanneer je dat achteraf mag bewijzen met een foto en de originle sleutels des te beter, omdat de bonnetjes van die aankopen niet altijd meer in het bezit zijn. Bij mij niet althans.
 
wat wil je hier nou mee zeggen?

Dat het niet uitmaakt als je nooit je slot gebruikt en de sleutels thuis in de kast hebt liggen?

Wat is dat nu weer voor een antwoord? Lees het nog eens over. Het gaat mij erom ALS mijn fiets wordt gestolen (moge degene een hoge pijngrens hebben die mijn fiets jat B| ) dan heb ik geen zin om te bewijzen of ik dat slot wel aan mijn schijfrem heb gehangen, zo moelijk lijkt me dat niet.
 
Leuk verhaal, vooral het deel "uw slot moet 4 sterren hebben"...
Daar slaat ze de plank deels mis, want heb jij een motor van een paar jaar oud, dan kan het slot wat je er toen wellicht bijkocht zo maar een art 3 slot zijn en desondanks nog steeds als goede diefstal preventie gelden en als zodanig gebruikt mogen worden, zonder dat dit ten koste gaat van je eventuele schade-uitkering...

Dat is wel het leuke eraan. Ik heb vorige week de polis doorgelezen over het ART slot. Er staat alleen dat ik een goedgekeurd ART-slot moet hebben, niet vier sterren. Dat deze toevallig wel vier sterren is, is alleen maar meegenomen
 
Ik heb door omstandigheden twee ART4* sloten, wat nu? ;)

Ik kan dus altijd aantonen dat mijn fiets met een ART4* slot op slot stond???? Right ;)
 
Ik heb door omstandigheden twee ART4* sloten, wat nu? ;)

Ik kan dus altijd aantonen dat mijn fiets met een ART4* slot op slot stond???? Right ;)

Op mijn werk staat hij alleen op het stuurslot, het moet wel heel erg gek gaan als daar mijn fiets gejat wordt :) De motor staat thuis in de achtertuin onder een hoes met ART-slotje. Hoewel dat ding niet heel veel waard is zit er behoorlijk wat tijd en geld in en ik zou er enorm van balen als die gejat zou worden. Maar dat is mijn mening :Y
 
Die hele clausule is gewoon onzinnig dus. Het valt niet aan te tonen dat jij m niet met een goedgekeurd slot op slot hebt staan. Ik ben echter bang dat je, mocht het fout gaan, je aan het kortste eind trekt.

Zal deze vraag ook eens neerleggen bij mijn verzekeringsmaatschappij. Ik heb iig niets door hoeven geven qua sleutelnummers of type slot. Dit is bij een fietsverzekering toch niet meer dan normaal?
 
Handige tip!
Zal er voor zorgen dat als ik Zaterdag mijn Motor + Slot heb opgehaald al het papierwerk een goed plekje krijgt, en hopen dat ik het nooit nodig zal hebben natuurlijk.
 
ik ben in ieder geval gerust gesteld over mijn

Abus Granit Victory

[http://www.slotenonline.nl/images/h2.gif (afbeelding)]

en mijn Landport Defender 150cm Ketting (gekocht op de motorbeurs voor €45)

[http://www.stichtingart.nl/upload/sloten/4052%20Defender%20150cm%20Cat4.png (afbeelding)]


mm. Creepy. Precies dezelfde combo die ik heb. Ketting is voor Thuis en de Abus voor onderweg though.
 
Wat is dat nu weer voor een antwoord? Lees het nog eens over. Het gaat mij erom ALS mijn fiets wordt gestolen (moge degene een hoge pijngrens hebben die mijn fiets jat B| ) dan heb ik geen zin om te bewijzen of ik dat slot wel aan mijn schijfrem heb gehangen, zo moelijk lijkt me dat niet.

Je typt een stukje algemene voorwaarden, is dat zo bijzonder?

Bovendien kun je niet bewijzen dat je fiets op slot stond (tenzij er ergens een camera op gericht stond ofzo)
 
Die hele clausule is gewoon onzinnig dus. Het valt niet aan te tonen dat jij m niet met een goedgekeurd slot op slot hebt staan. Ik ben echter bang dat je, mocht het fout gaan, je aan het kortste eind trekt.

Zal deze vraag ook eens neerleggen bij mijn verzekeringsmaatschappij. Ik heb iig niets door hoeven geven qua sleutelnummers of type slot. Dit is bij een fietsverzekering toch niet meer dan normaal?

Nou, kweenie hoor.... foto's+sleutels+deze mail van Univé wordt het moeilijk aan het kortste eind trekken. Dat is ook de reden waarom ik dit soort dingen via de mail doe en niet via de telefoniste, dan kan je later nog wat naar binnen gooien mocht het nodig zijn :)
 
Je typt een stukje algemene voorwaarden, is dat zo bijzonder?

Bovendien kun je niet bewijzen dat je fiets op slot stond (tenzij er ergens een camera op gericht stond ofzo)

Je l#lt een beetje uit je nek, de voorwaarden zijn vrij opvraagbaar+inleesbaar op de Univé website. Aangezien ik dit al doorgelezen had en nog steeds de vraag had HOE ik het kon bewijzen heb ik deze mail er aan gewaagd. Dit is het antwoord van de Univé hoe zij er mee omgaan mocht de fiets toch gestolen worden. Aangezien er al één post in deze topic is geweest die het 'live' heeft meegemaakt hoef ik hier niet aan te twijfelen. Je bent een beetje azijn aan het pissen.
 
Je l#lt een beetje uit je nek, de voorwaarden zijn vrij opvraagbaar+inleesbaar op de Univé website. Aangezien ik dit al doorgelezen had en nog steeds de vraag had HOE ik het kon bewijzen heb ik deze mail er aan gewaagd. Dit is het antwoord van de Univé hoe zij er mee omgaan mocht de fiets toch gestolen worden. Aangezien er al één post in deze topic is geweest die het 'live' heeft meegemaakt hoef ik hier niet aan te twijfelen. Je bent een beetje azijn aan het pissen.

Nounou, je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen hoor.

Vind de bijdrage van dit topic nou niet echt bijzonder (zal wel een flauwe reactie op komen).
 
Waterdicht bewijzen dat de fiets echt aan de ketting hing kun je natuurlijk nooit. Dus dat kunnen verzekeringsmaatschappijen ook niet van je eisen. Nu doen ze het maar zo dat je bij diefstal de 2 sleuteltjes van je goedgekeurde slot moet overleggen.

Het is zowieso verstandig wanneer je voorwaarden van de verzekering veranderd zijn deze zorgvuldig door te lezen en te zien of je nog aan de voorwaarden voldoet.
 
Nounou, je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen hoor.

Vind de bijdrage van dit topic nou niet echt bijzonder (zal wel een flauwe reactie op komen).

Dat heb je in jouw eerste topic al laten weten. Dat je het een niet echt bijzonder topic vindt is jouw recht, maar om nou gelijk in azijnpismodus binnen te komen heb ik eerlijk gezegd een hekel aan. Ik heb deze post gestart in de veronderstelling dat er meer mensen met deze vraag rondlopen en ik kon daar misschien een nuttige bijdrage aan geven. Niet persoonlijk bedoelt, maar ik vond jouw bijdrage nou niet echt opbouwend :)
 
Nounou, je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen hoor.

Vind de bijdrage van dit topic nou niet echt bijzonder (zal wel een flauwe reactie op komen).
Dan reageer je toch gewoon niet? Er zitten al genoeg azijnpissers op dit forum ;)

Schrok wel even Bok, dacht even dat je Fje was gejat! Bedankt voor de info in ieder geval, zal zo thuis eens wat foto's maken, want dit was zeker een vraag die ook ergens in mijn hoofd rond dwaalde!
 
sloten zelf zullen niet veel helpen. Verrassingssloten daarentegen wel. Dan zijn ze er niet op voorbereid en laten ze m staan (spreek uit ervaring).

Bij mij moet de motor aan een nagelvast voorwerp zijn vastgemaakt. Nee dat is lekker ruim interpreteerbaar :S
 
Dan reageer je toch gewoon niet? Er zitten al genoeg azijnpissers op dit forum ;)

Schrok wel even Bok, dacht even dat je Fje was gejat! Bedankt voor de info in ieder geval, zal zo thuis eens wat foto's maken, want dit was zeker een vraag die ook ergens in mijn hoofd rond dwaalde!

He Nick, al inmiddels voorzien van fiets en rijbewijs, ja toch? Nee, de F is niet gejat, gelukkig. Inmiddels hangt blok #3 erin, ben eerlijk gezegd achteraf blij dat je 'm niet gekocht had. Twee weken nadat je 'm bekeken had begonnen problemen met lekkage en daarna was het over en uit met het blok. Nu hangt er een ander R-blok in (allerlaatste versie) die gelukkig geen klachten geeft :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan