Bewonerscommissie voert nieuwe regels in parkeergarage gericht tegen motoren

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ik kreeg vanmorgen een mail van de beheerder van het appartementencomplex waar ik in woon. Een huis regelement wijziging in samenspraak met de huurderscommissie. Nu is het zo dat we een ondergrondse parkeergarage hebben waarbij elk appartement 1 parkeerplek heeft. Er zijn ongeveer 38 appartementen in het complex. Er staan ruim voldoende fietsenstallingen. Er is geen motorstalling aanwezig maar helemaal achterin de parkeergarage is er naast de fietsenrekken een strook waar niemand komt waar nu 4 motoren staan. Ze staan niemand in de weg, en er is niks weggehaald om de motoren daar te stallen. Die situatie is al jaren zo. Onderstaande tekst kreeg iedereen dus toegemaild:

Onderstaand treft u de belangrijkste wijzigingen aan welke met ingang van heden van kracht zullen zijn:
• Het parkeren van motorvoertuigen (ook motoren) is uitsluitend toegestaan in de (eigen) toegewezen en gemarkeerde parkeerplaats; onderverhuren c.q. uitlenen van uw parkeerplaats is niet toegestaan.

• De aanwezige fietsenrekken zijn voor algemeen gebruik en tijdelijke stalling van fietsen. Op het moment dat u uw fiets meerdere dagen niet gebruikt dient u deze in uw eigen berging te stallen. Op het moment dat fietsen langdurig in de fietsenrekken geplaats worden bestaat de kans dat deze door de beheerder worden afgevoerd.

• Het is niet toegestaan om de parkeerplaats anders te gebruiken dan voor stalling van één gemotoriseerd voertuig. Het is nadrukkelijk niet toegestaan om andere zaken, zoals bijvoorbeeld huisraad en/of winterbanden, op de parkeerplaats te stallen.

• Kleine technische storingen kunt u in eerste instantie melden via de huismeester. De huismeester kan in sommige gevallen zelf zorgdragen voor benodigde herstelwerkzaamheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vervangen van lampen of het afstellen van een deur.

Wij verzoeken alle bewoners om het (gewijzigde) huishoudelijk reglement, welke onderdeel uitmaakt van uw huurovereenkomst, na te leven. Wij zullen naleving in de komende periode actief controleren en verzoeken u derhalve, indien voor u van toepassing, binnen 3 weken zorg te dragen voor opvolging van voorgenoemde wijzigingen.


Mijn vraag is of dit zo eenzijdig mogelijk is. Heeft iemand ooit zo een situatie meegemaakt? In principe zou mijn motor achter mijn auto kunnen op mijn eigen parkeerplaats maar dat is nu ook dichtgetimmerd door deze tekst. Ook zijn er parkeerplaatsen die niet gebruikt worden maar die mogen dan ook niet uitgeleend/onderverhuurd worden. Hoe dat ooit te handhaven is blijft mij een raadsel maar ok. Ook kunnen er makkelijk 3 motoren op 1 parkeerplek maar dat mag volgens de tekst ook weer niet. De bewonerscommissie bestaat nog maar net weet ook niet hoe zo een gerichte actie heeft kunnen gebeuren, maar je raad het al in de bewonerscommissie zitten dames boven middelbare leeftijd. Suggesties hoe te handelen?
 
zo zie je maar weer hoe handig het is om naar vergaderingen te gaan waar dit soort zaken besproken worden.
Het is net als bij VVE overleggen, niemand gaat maar als er wat besloten gaat worden is het hek van de dam en is men boos dat ze gepasseerd zijn en "hun niks is gevraagd".

OT: belachelijke actie en inderdaad, als die motoren niemand in de weg staan wat boeit het dan. Als ik het goed begrijp heb je zelf een parkeerplaats voor de auto? ik zou de motor er lekker achter zetten .Wie gaat er wat aan doen? en wat willen "ze" doen? een boete geven?
 
Dat was mijn ingeving ook, maar gezien ze dat ook expliciet verbieden neem is het al een heel onredelijk standpunt dat ze innemen. Ik zou het ook gewoon daar kunnen laten staan waar het nu staat. Voor zover ik weet kunnen ze geen sanctie opleggen. Denk dat het wel handig is om te reageren met uitleg dat de situatie al jaren zo is en dat het letterlijk niemand in de weg staat omdat daar niemand komt. En met de vraag dat als ze een situatie expliciet gericht willen dichttimmeren ze dan ook een alternatief moeten aanbieden.
 
maar je raad het al in de bewonerscommissie zitten dames boven middelbare leeftijd. Suggesties hoe te handelen?
Je weet dus wie e rin die bewonerscommissie zitten. Ga eerste eens even daar praten om de situatie uit te leggen. Het kan ook zijn dat ze jouw situatie helemaal niet in gedachten hadden. Goede kans dat als je een keer daar een kop koffie gaat drinken of hun uitnodigd een kop koffie te komen drinken dat ze zich verontschuldigen omdat het zo niet de bedoeling was.

Ik verwacht dat ze je motor niet eens hebben zien staan, maar wel geirriteerd raakte door mensen die auto's van bezoek op hun parkeerplaats laten zetten en mensen die winterbanden etc. ook op de parkeerplaats leggen.

EDIT: motorfietsen worden niet specifiek genoemd. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat het een gerichte actie is. Juridische loket en dergelijke zou ik pas bewaren als blijkt dat ze wel specifiek jou met je motor niet moeten.
 
Rechtsbijstand verzekerd?
Inderdaad via Juridisch Loket doen

Edit; RB puur als je er met praten niet uitkomt uiteraard, je hebt als medebewoner ook rechten..
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst maar eens vragen waarom deze actie is.
Misschien is het omdat de meeste bejaarde buren motoren haat, misschien is het omdat ze olie lekken en schade aan het beton veroorzaken, misschien is het omdat de garage door de brandweer gekeurd is tot een bepaald aantal voertuigen, misschien...

(Wel service dat de huismeester bij een storing je koplampje komt vervangen *O*)
 
Rechtsbijstand?

Mensen... vermoorden jullie ook gelijk iemand als ze je in de kroeg aanstoten?

Ga idd eerst eens het gesprek aan met de mensen die er wat over kunnen zeggen. Leg het ze redelijk uit al dan niet met foto’s.
Zeker een motor dwars voor achter je auto zal geen probleem geven voor anderen.

Ik heb bij mij oude woning jaren een plek gehuurd en had er 4 motoren staan, scheelt dat de plek naast me vrij was dus hoefde niet eens te wisselen om de voorste te pakken.
 
maar je raad het al in de bewonerscommissie zitten dames boven middelbare leeftijd. Suggesties hoe te handelen?

Ik weet niet hoe jong je bent, maar daar kan je toch wel iets mee doen toch? Beetje aandacht geven, hebben ze vast in geen tijden meer gehad.

Het schijnt dat planten goed reageren op positieve aandacht, zal bij muurbloempjes niet anders zijn.
 
Ik heb een koopappartement en ben daarmee dus lid van een VVE waar ik zelf ook een tijd actief ben geweest in de technische commissie. Ik herken dus ook de kant van het verhaal dat medebewoners vaak de VVE zien als iets waar ze zelf niets te maken hebben en elke actie al snel interpreteren als "dwarszitten". En zich niet realiseren dat zij net zo goed de VVE zijn en dus inspraak hebben, maar dan moet je wel op de vergaderingen komen.

Toen ik nog actief was als commissielid heb ik een keer een schouw van onze garage met de brandweer gedaan. Daar kwam o.a. uit naar voren dat het plaatsen van brandbare materialen op een parkeerplaats in strijd is met de voorschriften. Een aantal bewoners gebruikten hun parkeerplaats als opslag voor meubels e.d. Dat heeft geleid tot een eerste nieuw reglement vanuit het bestuur dat ook allerlei onbedoelde bij-effecten had. Zo stond er dat alleen motorvoertuigen op de parkeerplaatsen mochten staan, waarmee bv. brommers en fietsen waren uitgesloten, wat helemaal niet de bedoeling was.

M.a.w. ga gewoon eens praten met die bewonerscommissie, waarschijnlijk heeft er niemand bezwaar tegen als je de motor samen met je auto op je eigen parkeerplaats neerzet. Wellicht ook niet dat je een motor op een andere plek staat, maar het kan zomaar zijn dat de brandweer daar wel problemen mee heeft.

Ik heb 2 motoren op mijn parkeerplaats staan en zet één daarvan wel eens op een andere plek als ik iemand op bezoek krijg die met de auto komt. Dat heb ik ook gewoon gemeld, inclusief reden en daar had vervolgens niemand problemen mee. Evenzo werd ik er in een VVE vergadering op aangesproken dat ik mijn elektrische motor zou opladen via de gemeenschappelijke stroomvoorziening. Toen ik ze uitlegde dat dat een druppellader was die in de winter wel eens aan één van mijn motoren hangt was dat ook meteen geen probleem.

Kortom, denk niet in wij/zij en ga zeker niet meteen met gestrekt been erin. De bewonerscommissie zijn uiteindelijk gewoon je medebewoners die proberen het voor iedereen prettig wonen te maken.
 
Ik weet niet hoe jong je bent, maar daar kan je toch wel iets mee doen toch? Beetje aandacht geven, hebben ze vast in geen tijden meer gehad.

Het schijnt dat planten goed reageren op positieve aandacht, zal bij muurbloempjes niet anders zijn.

mmmm, of aanpappen met en volbaggeren van bejaarden nou zo n lekker idee is vraag ik me af.
persoonlijk zou ik gewoon doordoen zoals ik het altijd deed en bij commentaar gewoon op fatsoenlijke wijze een beetje bedreigen ofzo...🤔
 
mmmm, of aanpappen met en volbaggeren van bejaarden nou zo n lekker idee is vraag ik me af.
persoonlijk zou ik gewoon doordoen zoals ik het altijd deed en bij commentaar gewoon op fatsoenlijke wijze een beetje bedreigen ofzo...🤔
Zou ik niet doen. Het kan zijn dat TS daadwerkelijk irritatie heeft opgewekt. Dan kun je beter het gesprek aan gaan om tot een passende oplossing te komen waar je allebei tevreden mee bent dan gewoon doorgaan.

Wat is trouwens op fatsoenlijke wijze een beetje bedreigen? Met volledig ABN iemand duidelijk maken dat je hem opzich wel kan neersteken?
 
Wie zijn die andere drie? Overleg eens en ga inderdaad praten met de huurderscommissie. Zul je zien dat ze een heel andere mening hebben als de betrokkenen erbij zijn en er bovendien uitgelegd wordt wat het probleem is. Als in de huurderscommisie alleen maar mensen zitten met geen of een auto hebben en die bovendien niet of weinig fietsen, laat staan mototrijden. dan is het altijd goed om te overleggen. Zij weten vaak niet beter.
En zeker niet (zoals sommigen hier maar al te graag doen) agresief reageren of direct met juridische krachten gaan werken. Je goed laten voorlichten over wat wel of niet kan/mag is altijd goed. Als je met feiten komt, hebben ze vaak geen weerwoord.
 
Is een normale situatie voor een bewoners parkeergarage onder het complex, dat voertuigen alleen in de parkeervakken geparkeerd mogen worden vanwege de doorgang en veiligheid.
Je zal je auto, als je die hebt, dan buiten moeten parkeren en je motor op je parkeerplaats in het complex.
 
Je hebt dus een eigen parkeerplaats, daar zal je de motor moeten parkeren. Er is een aaleiding voor deze mededeling, daar zal je via de bewonerscommissie achter moeten komen. Uit de mailing krijg ik de indruk dat het gaat om permanente fietsenstalling en parkeren op niet toegewezen/andermans plaatsen. Ik denk dat je de motor voorlopig wel op de huidige manier kan parkeren.
 
Ik heb een koopappartement en ben daarmee dus lid van een VVE waar ik zelf ook een tijd actief ben geweest in de technische commissie. Ik herken dus ook de kant van het verhaal dat medebewoners vaak de VVE zien als iets waar ze zelf niets te maken hebben en elke actie al snel interpreteren als "dwarszitten". En zich niet realiseren dat zij net zo goed de VVE zijn en dus inspraak hebben, maar dan moet je wel op de vergaderingen komen.

Toen ik nog actief was als commissielid heb ik een keer een schouw van onze garage met de brandweer gedaan. Daar kwam o.a. uit naar voren dat het plaatsen van brandbare materialen op een parkeerplaats in strijd is met de voorschriften. Een aantal bewoners gebruikten hun parkeerplaats als opslag voor meubels e.d. Dat heeft geleid tot een eerste nieuw reglement vanuit het bestuur dat ook allerlei onbedoelde bij-effecten had. Zo stond er dat alleen motorvoertuigen op de parkeerplaatsen mochten staan, waarmee bv. brommers en fietsen waren uitgesloten, wat helemaal niet de bedoeling was.

M.a.w. ga gewoon eens praten met die bewonerscommissie, waarschijnlijk heeft er niemand bezwaar tegen als je de motor samen met je auto op je eigen parkeerplaats neerzet. Wellicht ook niet dat je een motor op een andere plek staat, maar het kan zomaar zijn dat de brandweer daar wel problemen mee heeft.

Ik heb 2 motoren op mijn parkeerplaats staan en zet één daarvan wel eens op een andere plek als ik iemand op bezoek krijg die met de auto komt. Dat heb ik ook gewoon gemeld, inclusief reden en daar had vervolgens niemand problemen mee. Evenzo werd ik er in een VVE vergadering op aangesproken dat ik mijn elektrische motor zou opladen via de gemeenschappelijke stroomvoorziening. Toen ik ze uitlegde dat dat een druppellader was die in de winter wel eens aan één van mijn motoren hangt was dat ook meteen geen probleem.

Kortom, denk niet in wij/zij en ga zeker niet meteen met gestrekt been erin. De bewonerscommissie zijn uiteindelijk gewoon je medebewoners die proberen het voor iedereen prettig wonen te maken.
Hmmm,de brandweer kan je dus ook al niet serieus nemen,meubels zijn heel wat minder brandbaar dan voertuigen vol brandbare vloeistoffen,
dan moet je die als eerste weren uit een parkeergarage. ;)
 
Ik kan uit het verhaal niet helemaal opmaken of @ImperiumDX een huurder of koper is. Afhankelijk daarvan gaat de VVE vlieger niet op.
Zelf zit ik in een VVE en herken het probleem van 'buiten de vakken' dingen op 2 wielen parkeren. Als het niet in de weg staat heb ik er persoonlijk weinig tegen. Al is 'in de weg staan' wel subjectief kwamen wij achter. Waar het wel 'mis' kan gaan is als 1 iemand veel meer gaat plaatsen dan de ander. Zo hebben wij een auto staan die eerst een quad, dan een scooter en dan zijn auto parkeert. Gevolg is dat de auto maximaal voor de helft in het vak past, en meestal er maar 1/3e in staat.
Iedereen word afgerekend (vve bijdrage) op de vierkante meters die zijn plek groot is. Dat trekt dan natuurlijk, terecht, de aandacht van de nette eigenaren.

Dus ja, geen last is relatief (er kunnen ook fietsen die wel gebruikt worden geparkeerd worden op die plek, ik noem maar wat). En je eist meer op dat waar je voor betaald. Allemaal discutabel hoe erg het is, maar enigsinds begripvol in gesprek gaan met die punten in het achterhoofd. In plaats van de 'bejaarde pest motortje in plaats van de geranium'.
Het regelement zoals beschreven klinkt niet heel gek vind ik. Zou zomaar een standaard tekst kunnen zijn die is gekopieerd. 1 motorvoertuig kan inderdaad door voorschriften komen. Maar zolang je het netjes parkeert in 1 vak kan ik mij niet voorstellen dat dit echt een probleem zal zijn in dit geval.
 
Wat ook wel zal helpen is zorgen dat je meer bewoners achter je krijgt,bijvoorbeeld de eigenaren van de andere motorfietsen.
 
Huurderscommissie... dus je huurt het appartement. Dus geen VVE...
Wat staat er in je contract en in de kleine letterjes van de algemene voorwaarden en over het wijzigen daarvan?
Zoek uit wat het huren van een extra parkeerplaats kost. (als munitie voor de huurders commissie)
Ga praten met de huurderscommissie.
Die vrije strook heb je geen recht op maar hoeveel voertuigen je op je eigenplek neerzet lijkt me iets aan jou wat ze niet zomaar mogen veranderen. Of staat het nu al in de voorwaarden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan