Bezig met kabelboom Z1000 '77. Doe ik dit goed zo?

RobertvdBerg

MF'er
25 jan 2018
43
10
Ede gld
De kabelboom van mijn Kawa is een echte teringbende, om het netjes te zeggen. Overal ducttape, kroonsteentjes en een colafles onder de tank om de draden in te houden. Fiets gaat volledig uit mekaar om frame te stralen en poedercoaten, en wil er een hele nieuwe kabelboom in maken.

Graag hoor ik van jullie wat je van deze schets vinden, en of jullie bijvoorbeeld op bepaalde plaatsen connectors zouden doen, of alles juist rechtstreeks trekken zonder onderbreken. Misschien op meerdere plekken zekeren? Electronische ontsteking zit er op, die heb ik er verder niet in door getekend, dat verhaal klopt wel. Heeft een Z1000 uit dat jaar wel een neutraal schakelaar en oliedruk? En waar sluit je deze op aan, of maak je dan zelf een neutraal lampje?

Heb stand 1 contact nu de stroom naar coils laten onderbreken, maar dat klopt volgens mij niet. Moet daar misschien start stroom vandaan komen? Of moet start schakelaar enkel van contact 2 stroom krijgen? Lastig lastig:⁠-⁠D.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben wel handig genoeg om dit probleemloos te doen. Welke knijpconnectoren raden jullie aan? Ik heb de goeie tang al wel, en gebruik doorgaans de simpele blauwe en rode geïsoleerde. Draad word allemaal 1mm², accu en start verhaal vanzelfsprekend dikker.

Even heel benieuwd naar jullie inbreng!

Mvg Robert van den Berg
IMG20221204115502.jpg
 
waarop is dit schema gebaseerd ? gewoon zelf getekend vanaf een leeg blad ? want bv je dynamo/gelijkrichter/spanningsregelaar combo is heel raar en volgens mij onbestaand in de echte wereld. en waarom gaat de stroomvoorziening van de bobijnen naar de linkse kant van het stuur ?

indien zelf ontworpen, waarom het warm water opnieuw uitvinden als het al voor je gedaan is :
 
Exact overgenomen van deze, maar dan een heel aantal dingen er uit gelaten. Ik wil graag een schakelaar op het linker handvat, of stuur iig, met een off/stadslicht/dimlicht/grootlicht functie. Stadslicht samen met de tellers geschakeld, en stadslicht behalve off alle standen branden. Wou graag rechter hendel een ignition on off switch hebben, en een losse Killswitch waarschijnlijk met een koord er aan, gewoon omdat dat wel bij mijn plan met de motor past. Ik kan op zich electra en het idee ermee goed zelf uitvoeren, het is meer het plan wat ik graag kloppend wil hebben. Het maken. An dit plan is voor mij wel een dingetje..
 
En idd links niet specifiek voor de bobines, maar ik wilde wel op het stuur een Killswitch met koord plaatsen, die enkel de ontsteking doodt. Verlichting moet wel blijven branden als ik op mn waffel ga^⁠_⁠^
 
Ik begrijp je optimistische toon, en zeker ook je opbouwende kritiek. Volgens mij zit er in de basis, welke je door hebt gestuurd, en ik echt vtv al heb gebruikt een rectifyer, en een regulator. Nogmaals ik heb nog nooit een kabelboom gemaakt, en vroeg om advies, dus ben ook echt oprecht dankbaar voor je reactie. Maar ik proef hierin een negatieve sfeer, en was op zoek naar een beetje hulp. Sorry dat ik dom over kom
 
Los van bovenstaande discussie ben ik vanuit mijn ervaring gewend te schakelen op de + zijde, en heb ik het idee dat er in de basis geschakeld wordt vanuit de ground. Kan dit kwaad, en of wat is de reden dat dit gedaan word
 
hoezo overgenomen ? waarom teken je dan een aparte regelaar en gelijkrichter ?
Vermoed omdat dit het geval is bij de kawa Z 1000 als ik naar het schema kijkt van jou link .
Handig bij het later sleutelen als je bv de koplammp geheel met draadboom van de motor kan halen zou ik daar een stekker blok gebruiken net als de schakelaars op het stuur .

Voor de rest goed kijken naar dat schema uit de link van Jan en dat als lijdraad gebruiken, dat bespaar je een hoop extra werk bij het oplossen van storingen
 
Dapper dat je aan zo'n klus begint. Als je het dan toch in 1 x goed wil doen zou ik die rode en blauwe knijpstekkertjes vooral links laten liggen en op zoek gaan naar van die waterdichte stekkers. Daar heb je wel een speciale tang voor nodig, maar het eindresultaat is natuurlijk vele malen beter/mooier.
De kosten zullen iets hoger uitvallen maar zijn nog te overzien.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221204-163659.jpg
    Screenshot_20221204-163659.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 21
Dapper dat je aan zo'n klus begint. Als je het dan toch in 1 x goed wil doen zou ik die rode en blauwe knijpstekkertjes vooral links laten liggen en op zoek gaan naar van die waterdichte stekkers. Daar heb je wel een speciale tang voor nodig, maar het eindresultaat is natuurlijk vele malen beter/mooier.
De kosten zullen iets hoger uitvallen maar zijn nog te overzien.
Ik zit al voor bijna 13k in dit project, en heb er al genoeg om gejankt. Dus een duurdere connector of een speciale tang mag het verschil niet meer maken 🤦🏻‍♂️
 
Dapper dat je aan zo'n klus begint. Als je het dan toch in 1 x goed wil doen zou ik die rode en blauwe knijpstekkertjes vooral links laten liggen en op zoek gaan naar van die waterdichte stekkers. Daar heb je wel een speciale tang voor nodig, maar het eindresultaat is natuurlijk vele malen beter/mooier.
De kosten zullen iets hoger uitvallen maar zijn nog te overzien.
waarom waterdichte (dure) aansluitingen? OEM zit dat ook niet en dat blijft ook meestal 30-40+ jaar goed gaan met gewone multi-stekkers
 
kijk even op de site van rick donkers; rdae.nl
vergeet die rode en blauwe amp-tjes, neem multi-connectors of losse bullet connectors. Waterdichte zijn niet nodig
schaf een gecombineerde gelijkrichter/spanningsregelaar aan, die losse dingen zijn of gaan kapot en alleen geschikt voor puristen die hun kawa 100% origineel willen hebben.
op de site staan ook de diktes draad vermeld inkl. max stroom
niet overal krimpkous gebruiken, wordt te stug. alleen op de uiteinden of sommige bundelingen. isolatie kous voor langere lengtes.
 
kijk even op de site van rick donkers; rdae.nl
vergeet die rode en blauwe amp-tjes, neem multi-connectors of losse bullet connectors. Waterdichte zijn niet nodig
schaf een gecombineerde gelijkrichter/spanningsregelaar aan, die losse dingen zijn of gaan kapot en alleen geschikt voor puristen die hun kawa 100% origineel willen hebben.
op de site staan ook de diktes draad vermeld inkl. max stroom
niet overal krimpkous gebruiken, wordt te stug. alleen op de uiteinden of sommige bundelingen. isolatie kous voor langere lengtes.
Toevallig een link van deze gecombineerde unit?
 
Toevallig een link van deze gecombineerde unit?

probeer ook de originele draadkleuren te gebruiken, eenvoudiger om later een storing of probleem te zoeken.
 

probeer ook de originele draadkleuren te gebruiken, eenvoudiger om later een storing of probleem te zoeken.
Klinkt als een goed plan, hoe sluit ik dit aan ten opzichte van de originele setup?
 
Leuke klus toch lekker op een houten bord met vormspijkers de lengte en maten van de draadboom bepalen en afwerken tot 1 geheel.
Zou zeker goede stekers gaan gebruiken . Stroom kring schema is te verkrijgen toch ?
 
Ik zou naar zoiets gaan zoeken in plaats van zelf prutsen. En allerlei aanpassingen omdat je het anders wil, lijkt mij problemen zoeken en krijgen die je niet wil hebben! Of je moet donders goed weten hoe en wat, maar dat blijkt niet uit je verhaal. Dus tenzij je iemand er bij kan krijgen die je bij kan staan met verstand van zaken, want op afstand en ondanks alle goed(b)e(doelde) hulp gaat 't 'm niet worden vrees ik.

 
Laatst bewerkt:
Zou ik startstroom naar relais kunnen halen via neutraal schakelaar? Zodat de startmotor enkel werkt in zn vrij?

En als ik de spanningsregelaar en gelijkrichter ook meteen preventief ga vervangen, welke is daar dan het beste voor? Liefst op originele stekker. Aanraders/ advies is welkom!

Ik heb toch maar besloten alles er uit te trekken, en de kabelboom vanaf 0 op te gaan bouwen. Geen m-unit oid, want ik doe geen knipperlichten of claxon of wat dan ook nog terug.
Oliedruk sensor en neutraal schakelaar doorgemeten, deze werken naar behoren, rest gaat er allemaal af ook de stuurschakelaars vervallen en komen in de stuurkuip ergens terug, nog geen idee waar.. Weet iemand hier ook een gashendel met 2 kabels voor 22mm, zonder schakelaars?
 
Terug
Bovenaan Onderaan