Bezoekje aan Kanton Haarlem..

Het verhaal zit juridisch als volgt:

Als je wordt staande gehouden meteen na een snelheidsovertreding is simpelweg te bewijzen dat je bestuurder was....

Bij een bekeuring op kenteken moet de OVJ bewijzen dat je bestuurder was. Als je ontkent, zal dat vrijwel zeker niet lukken. In dat geval kun je dus niet worden veroordeeld voor te snel rijden.

Maar...... sinds enkele jaren is er een nieuw wetsartikel. Dat houdt in dat de houder van een kenteken, waarmee bv. een snelheidsovertreding is gepleegd, verplicht is om aan te geven, wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Doet hij dat niet of onvoldoende (de vage neef uit Hong Kong gaat dus écht niet meer werken....) dan is hij strafbaar voor dít artikel, dus NIET voor de snelheidsovertreding.
Nadeel is dat de rechter dan meestal een soortgelijke boete oplegt als voor de snelheidsovertreding. Voordeel is dat een ontzegging voor deze veroordeling niet mogelijk is.

Artikel 165 Wegenverkeerswet 1994

1. Indien een bij deze wet als misdrijf strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, is de eigenaar of houder van dat motorrijtuig verplicht op vordering van een der in artikel 159 bedoelde personen binnen een daarbij te stellen termijn, die ten minste achtenveertig uren bedraagt, de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend te maken.

2. Het eerste lid geldt niet, indien de eigenaar of houder niet heeft kunnen vaststellen wie de bestuurder was en hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden gemaakt.





Straf die erop staat loopt van 2 maand zitten/ forse geldboete en daaran kan gekoppeld worden een rijontzegging tot maximaal 2 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 165 Wegenverkeerswet 1994

1. Indien een bij deze wet als misdrijf strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, is de eigenaar of houder van dat motorrijtuig verplicht op vordering van een der in artikel 159 bedoelde personen binnen een daarbij te stellen termijn, die ten minste achtenveertig uren bedraagt, de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend te maken.

2. Het eerste lid geldt niet, indien de eigenaar of houder niet heeft kunnen vaststellen wie de bestuurder was en hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden gemaakt.





Straf die erop staat loopt van 2 maand zitten/ forse geldboete en daaran kan gekoppeld worden een rijontzegging tot maximaal 2 jaar.
Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt, maar da's meer geluk dan wijsheid :X

Wat kun je nou het beste doen?
Zeggen dat er rond die tijd meerdere mensen op gereden hebben en je dus niet weet wie het geweest is?
Kom je dan weg met enkel een geldboete en dus zonder ontzegging en/of aantekeningen?
 
Bedankt Bakkie. Dat van de rij-ontzegging was me overigens totaal onbekend. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de rechterlijke macht daar erg happig mee zal zijn, het uitdelen van OBM's, gezien hun houding tegen het bekeuren op kenteken.
 
Even over dhr B.
Hij beweert 75 te rijden, op het proces verbaal staat 105. Waar haalt de rechter die 120 dan vandaan? :?
Is de verbaliserende agent altijd aanwezig bij dit soort zaken? en,
Is de verbaliserend agent echt "genaaid" als blijkt dat hij 105 ipv, 120 geschreven heeft?

vroeg ik me af

(en die rechter, wat hebben we een kort lontje allemaal tegenwoordig :9 )
 
Wat ik me afvraag.......
Als je nou zegt tegen de rechter dat je de motor in die periode wilde verkopen(beetje lulverhaal over geld ofzo)
En dat een geintresseerde proef heeft gereden op dat moment.
Noemt de naam Ben jansen ofzo(veel voorkomend)
Kan een rechter dan wat doen of zal je er mee weg komen????
 
Uiteindelijk zal je als kentekenhouder gewoon de bekeuring voor je kiezen krijgen. Reken er maar wel op dat men je vraagt aan te tonen dat je bezig was de boel te verkopen.

Op het moment dat ze je snaaien omdat je loopt te pinokio-en ben je echt wel erg zuur, dan kan die overtreding een misdrijf worden, en is dat het je waard?
 
Artikel 165 Wegenverkeerswet 1994

1. Indien een bij deze wet als misdrijf strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, is de eigenaar of houder van dat motorrijtuig verplicht op vordering van een der in artikel 159 bedoelde personen binnen een daarbij te stellen termijn, die ten minste achtenveertig uren bedraagt, de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend te maken.

2. Het eerste lid geldt niet, indien de eigenaar of houder niet heeft kunnen vaststellen wie de bestuurder was en hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden gemaakt.





Straf die erop staat loopt van 2 maand zitten/ forse geldboete en daaran kan gekoppeld worden een rijontzegging tot maximaal 2 jaar.


Maar je kan je toch ook beroepen op het verschoningsrecht? Enzodoende weigeren de naam van de betuurder te noemen. Dan kan je alleen nog aangeklaagd worden als eigenaar en niet als bestuurder. => Alleen geldboete en geen rijontzeggingen. Of loop ik nu te blaten? :P

Wikipedia



Wat ik me afvraag.......
Als je nou zegt tegen de rechter dat je de motor in die periode wilde verkopen(beetje lulverhaal over geld ofzo)
En dat een geintresseerde proef heeft gereden op dat moment.
Noemt de naam Ben jansen ofzo(veel voorkomend)
Kan een rechter dan wat doen of zal je er mee weg komen????


Dat heb ik dus ook gedaan en ik ben er met de minimale straf afgekomen.

www.motor-forum.nl/forum/topic/133349 Mijn verslag van een bezoekje aan de Haarlemse rechtbank (47 km/u te hard in BBK)
 
Laatst bewerkt:
Even over dhr B.
Hij beweert 75 te rijden, op het proces verbaal staat 105. Waar haalt de rechter die 120 dan vandaan? :?
Is de verbaliserende agent altijd aanwezig bij dit soort zaken? en,
Is de verbaliserend agent echt "genaaid" als blijkt dat hij 105 ipv, 120 geschreven heeft?
Voor zover ik heb begrepen:
B. rijdt 120 waar je zeventig mag. Da's rijbewijs kwijt. Hij treft een aardige agent. Die matst hem door 105 te schrijven. Nog steeds een strafbaar feit, aantekening in rijbewijs en hoge boete, maar als je verder nooit te hard rijdt, dan is dat niet echt een probleem. B. nam snikkend van dankbaarheid de boete aan, wacht tot hij het transactievoorstel krijgt van 205 euro, is dan niet meer zo blij met gematst worden en besluit het voor te laten komen en te claimen dat hij 75 reed.
Rechter acht dat niet aantoonbaar [een politieagent zal je wel matsen, maar je niet naaien met 105 als je 75 reed], dus rechter vindt B's reactie laag en besluit hem daarvoor flink te straffen.
Die politieagent zal waarschijnlijk te horen krijgen dat ie niet bij elke huilebalk over zijn hart moet strijken... en dat is misschien in het nadeel van iemand die ook wat te hard rijdt, maar niet zo lullig reageert als B.
 
Artikel 165 Wegenverkeerswet 1994

1. Indien een bij deze wet als misdrijf strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, is de eigenaar of houder van dat motorrijtuig verplicht op vordering van een der in artikel 159 bedoelde personen binnen een daarbij te stellen termijn, die ten minste achtenveertig uren bedraagt, de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend te maken.
Ik kon pas achterhalen wie er op mijn motor had gereden die dag toen ik de foto had gezien. Alleen, volgens de rechtbank hoorde de foto niet bij het PV, dus kon ik geen foto krijgen. Ik heb stad-en-land afgebeld, om uiteindelijk bij TOBIAS in Beverwijk uit te komen. Lieve dame daar vroeg of het ging om een oude foto bij Halfweg of die nieuwe op de Heemsteedse Dreef [+4km :Z ]. Het gaat om die bij Halfweg, mevrouw. Ach, ik stuur die andere gelijk ook mee. Die bij Halfweg is trouwens erg verneukeratief hoor meneer, heel veel mensen geven daar wat gas bij om het stoplicht te halen. Ik weet het, mevrouw. Ik ken de buurt, daarom denk ik ook niet dat ik het ben geweest die daar reed. Maar evengoed bedankt.

De rechter verweet me ook dat ik niet eerder aan het OM had laten weten dat er een andere bestuurder was geweest... "U bent wel schriftelijk opgeroepen voor een telefonisch verhoor". Ja, heel leuk, maar toen was ik nog steeds op zoek naar die foto. Als het OM niet zo lullig had gereageerd en me gewoon gelijk naar TOBIAS had doorverwezen, dan had ik de foto al gehad vóór het telefonisch verhoor, dus kijk de OvJ maar even boos aan.
Maar goed, ik kreeg niet de tijd om dat allemaal te vertellen, want hij wilde alleen het adres van de bestuurder en daarna kon ik weer ophoepelen... Misschien maar goed ook, gezien zijn toestand op dat moment... O-)

2. Het eerste lid geldt niet, indien de eigenaar of houder niet heeft kunnen vaststellen wie de bestuurder was en hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden gemaakt.
"Waarom houdt u geen administratie bij van de data en tijden waarop u uw motor heeft uitgeleend?"
Ik ben geen verhuurbedrijf, edelachtbare, dus het is geen verplichting voor mij om een administratie bij te houden. Ik leen ook motoren van anderen en wissel zelfs weleens halverwege een rit van motor met vrienden om elkaars motoren uit te proberen...

Wat zou 'redelijkerwijs' precies inhouden, Baksteen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het eens met de rechter mbt de heer B.
B. wordt gematst en probeerd de boel daarna nog eens aan te naaien, dat 4,5 maanden rijontzegging zal wel voorwaardelijk zijn geweest denk je niet...

Meteen verpest zo iemand het voor andere scheve schaats rijdende motorrijders. De agent is niet zo medelevend meer, denk ik, zou ik ook niet zijn.
 
Ik ben erg benieuwd hoe het is afgelopen met je zaak en of de bestuurder van je motor is bevestigd op de foto.
 
Ik blijf het een raar verhaal vinden dat er ergens in een proces verbaal vermeld wordt dat je 120 rijdt en dat de agent meldt (in zijn PV) dat hij je matst met 105 om zo je rijbewijs te kunnen houden..

Wel schappelijk van die agent, begrijp me niet verkeerd hoor..

Of een hele domme B. die dat net even aan de rechter heeft staan vertellen voordat R. binnenkomt :)

Die tekst uit Dune blijf ik geweldig vinden op een motorforum :)
 
Ik rakel dit topic even op.. want ik ben ook in de Aap gelogeerd. Bij een radarcontrole op de A29 is mijn motor geflitst met 186 (na meetcorrectie) waar 120 was toegestaan. De boete is 570 euro.

Ik weet precies wanneer en waar dat was. Mijn motor was meegenomen voor een testrit die dag. En de betreffende koper heeft het dus gedaan..!! Ik heb natuurlijk geen naam van deze persoon, want hij had wel geld achter gelaten als borg, maar geen persoonsgegevens.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb tot 15 September om te betalen en dan is de zaak afgedaan, en als ik niet betaald heb moet ik dus voorkomen.. Ik heb nog ooit eerder een transactievoorstel gehad, dus dit is mijn eerste keer. Bij het transactievoorstel zit een mooie brief waarin ik aan moet geven wie gereden heeft, maar daar kan ik dus niets mee. Aangezien ik niet weet wie hij was.


Voortaan toch maar ff persoons gegevens en geld vragen als borg! Ik ben bang dat je deze boete toch zelf zal moeten betalen. Als je voor de rest geen bewijzen heb om aan te tonen dat een ander heeft gereden. BV mailtje met afspraak of iets dergelijks.
 
Ik rakel dit topic even op.. want ik ben ook in de Aap gelogeerd. Bij een radarcontrole op de A29 is mijn motor geflitst met 186 (na meetcorrectie) waar 120 was toegestaan. De boete is 570 euro.

Ik weet precies wanneer en waar dat was. Mijn motor was meegenomen voor een testrit die dag. En de betreffende koper heeft het dus gedaan..!! Ik heb natuurlijk geen naam van deze persoon, want hij had wel geld achter gelaten als borg, maar geen persoonsgegevens.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb tot 15 September om te betalen en dan is de zaak afgedaan, en als ik niet betaald heb moet ik dus voorkomen.. Ik heb nog ooit eerder een transactievoorstel gehad, dus dit is mijn eerste keer. Bij het transactievoorstel zit een mooie brief waarin ik aan moet geven wie gereden heeft, maar daar kan ik dus niets mee. Aangezien ik niet weet wie hij was.


Heb je mailtjes waarin de afspraak voor het maken van een proefrit staat?

Ik bewaar dat soort mailtjes meestal een paar maanden, geen idee of ze er eventueel iets mee doen, maar iets is beter dan niets.
 
Even over dhr B.
Hij beweert 75 te rijden, op het proces verbaal staat 105. Waar haalt de rechter die 120 dan vandaan? :?
Is de verbaliserende agent altijd aanwezig bij dit soort zaken? en,
Is de verbaliserend agent echt "genaaid" als blijkt dat hij 105 ipv, 120 geschreven heeft?

vroeg ik me af

(en die rechter, wat hebben we een kort lontje allemaal tegenwoordig :9 )

Ik wil ook graag weten of de verbaliserende agent bij dit soort zaken aanwezig is. Dit veranderd namelijk mijn gedachte over het wel/niet insturen van een 2e bezwaarschrift. Hier meer over te lezen.
 
Ik rakel dit topic even op.. want ik ben ook in de Aap gelogeerd. Bij een radarcontrole op de A29 is mijn motor geflitst met 186 (na meetcorrectie) waar 120 was toegestaan. De boete is 570 euro.

Ik weet precies wanneer en waar dat was. Mijn motor was meegenomen voor een testrit die dag. En de betreffende koper heeft het dus gedaan..!! Ik heb natuurlijk geen naam van deze persoon, want hij had wel geld achter gelaten als borg, maar geen persoonsgegevens.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb tot 15 September om te betalen en dan is de zaak afgedaan, en als ik niet betaald heb moet ik dus voorkomen.. Ik heb nog ooit eerder een transactievoorstel gehad, dus dit is mijn eerste keer. Bij het transactievoorstel zit een mooie brief waarin ik aan moet geven wie gereden heeft, maar daar kan ik dus niets mee. Aangezien ik niet weet wie hij was.


Je bent als eigenaar verantwoordelijk dus die boete moet JIJ betalen. -O-


Tenzij jij iemand zwart op wit laat zetten dat hij de bestuurder op dat moment was. Als je geen contact met die persoon meer kan opnemen ben je dus het haasje. B|
 
Ik rakel dit topic even op.. want ik ben ook in de Aap gelogeerd. Bij een radarcontrole op de A29 is mijn motor geflitst met 186 (na meetcorrectie) waar 120 was toegestaan. De boete is 570 euro.

Ik weet precies wanneer en waar dat was. Mijn motor was meegenomen voor een testrit die dag. En de betreffende koper heeft het dus gedaan..!! Ik heb natuurlijk geen naam van deze persoon, want hij had wel geld achter gelaten als borg, maar geen persoonsgegevens.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb tot 15 September om te betalen en dan is de zaak afgedaan, en als ik niet betaald heb moet ik dus voorkomen.. Ik heb nog ooit eerder een transactievoorstel gehad, dus dit is mijn eerste keer. Bij het transactievoorstel zit een mooie brief waarin ik aan moet geven wie gereden heeft, maar daar kan ik dus niets mee. Aangezien ik niet weet wie hij was.

Ik zou dzeze brief dus niet (meer) terugsturen, dan krijg je de boete volgens mij gewoon op kenteken, of je moet voorkomen en je weet niet meer wie er gereden heeft.
Ik heb dit dus wel gedaan en moet dus tot volgende week nog steeds goed uitkijken, en helaas wordt het daarna ook nog meegenomen bij volgende overtredingen.
Als je er onderuit kan komen DOEN!
 
Ik ben het eens met de rechter mbt de heer B.
B. wordt gematst en probeerd de boel daarna nog eens aan te naaien, dat 4,5 maanden rijontzegging zal wel voorwaardelijk zijn geweest denk je niet...

Verdomd... ik heb een maandje of wat geleden toch eens een Topic gelezen van iemand die iets soortgelijks had meegemaakt.
Hij vroeg zich ook af of hij het moest aanvechten, iedereen gaf hem hier het advies om dit niet te doen.....zou hij dan toch,

Verdomd hoe heette dat topic ook al weer... iemand?
 
Ik rakel dit topic even op.. want ik ben ook in de Aap gelogeerd. Bij een radarcontrole op de A29 is mijn motor geflitst met 186 (na meetcorrectie) waar 120 was toegestaan. De boete is 570 euro.

Ik weet precies wanneer en waar dat was. Mijn motor was meegenomen voor een testrit die dag. En de betreffende koper heeft het dus gedaan..!! Ik heb natuurlijk geen naam van deze persoon, want hij had wel geld achter gelaten als borg, maar geen persoonsgegevens.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb tot 15 September om te betalen en dan is de zaak afgedaan, en als ik niet betaald heb moet ik dus voorkomen.. Ik heb nog ooit eerder een transactievoorstel gehad, dus dit is mijn eerste keer. Bij het transactievoorstel zit een mooie brief waarin ik aan moet geven wie gereden heeft, maar daar kan ik dus niets mee. Aangezien ik niet weet wie hij was.

ik denk dat als er iemand een proefrit komt maken dat je hem of hij jou even opbelt van te voren of heb je het via de mail geregelt ??

ivm telefoon moet je achter het telefoon nr zien te komen (vraag desnoods bij je provider) dan kun je die opgeven.

Als je elkaar alleen gemailt heb moet je even het mail adres doorgeven iemand die goed is met computers(die hebben ze genoeg bij de politie) kan dan zo de id van de desbetreffende persoon achterhalen en dan sta je een stuk sterker in je schoenen

sterkte en laat even weten hoe het gegaan is
 
Terug
Bovenaan Onderaan