Bezwaar maken tegen een boete loont wel degelijk !!!

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl

Stortvloed aan flitsbezwaren
door Coen Springelkamp
AMSTERDAM - Hardrijders die worden gesnapt door een flitspaal of een mobiele radarcontrole dienen zoveel bezwaarschriften in dat justitie bezwijkt onder de enorme hoeveelheid post.

Dat blijkt uit het jaarbericht 2007 van het openbaar ministerie. Justitie heeft daarom noodgedwongen naar schatting vele honderden tot duizenden boetes moeten kwijtschelden. Wie is geflitst, kan na ontvangst van de acceptgiro bezwaar maken tegen de opgelegde boete. Dat leidt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen tot een juridisch succes. Ook hoeft justitie volgens de wet Mulder, waar alle verkeersboetes onder vallen, geen aanvullend bewijsmateriaal - zoals een ijkrapport van de radar - te overleggen. Zelfs niet als de bezwaarmaker daarom vraagt. In totaal is vorig jaar tegen 423.501 verkeersboetes bezwaar gemaakt.

Wie echter in het bezwaarschrift een beroep doet op de wet openbaarheid van bestuur (wob) verplicht justitie wél al het relevante bewijsmateriaal ter inzage te geven om te kunnen controleren of de boete terecht is. En dat doen geflitste Nederlanders zo massaal dat dit het afgelopen jaar tot een enorme administratieve opstopping bij het OM heeft geleid.

Omdat justitie vaak niet alle documenten binnen de gestelde termijn (maximaal vier weken) bij elkaar kan krijgen en de stapel bezwaarschriften met de dag groeit, zijn veel boetes noodgedwongen kwijtgescholden. Een justitiewoordvoerder kon op zo korte termijn niet zeggen hoeveel dat er exact zijn.

Internetsites

Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals Flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.
 
Heel goed,

Ik zou zeggen voor elke boete bezwaar indienen. Niet geschoten.....

Moet je eigenlijk altijd eerst betalen?
 
Heel goed,

Ik zou zeggen voor elke boete bezwaar indienen. Niet geschoten.....

Moet je eigenlijk altijd eerst betalen?

Nee.

In eerste instantie kun je met een schriftelijk bezwaarschrift volstaan en daarbij hoef je niet al te betalen. Pas wel op dat je dan niet over de max betaaltermijn heengaat, die termijn word nl niet opgeschoven in afwachting van de uitkomst van het bezwaarschrift !!

Als dat bezwaarschrift afgewezen word door de OvJ dan kun je nog een stap hogerop gaan en de zaak voor de rechter brengen maar dan zul je idd wel vooruit moeten betalen.
Dit is omdat je dan netjes ingepland word en men zo wil voorkomen dat mensen te makkelijk wel de zaak voor de rechter willen brengen maar dan niet op komen dagen.
 
Laatst bewerkt:
bezwaar maken tegen een terechte boete vind ik zielig :)

Bovendien benadeel je daarmee ook mensen die wel om gegronde redenen bezwaar maken, alle bezwaarschriften worden namelijk standaard afgewezen omdat er te weinig tijd is ze inhoudelijk te behandelen.
 
Ik zou gewoon altijd bezwaar maken......een terechte boete oké, maar het boetebedrag is in mijn ogen nooit oké --> dus bezwaar
 
Laatst bewerkt:
Als ik op mijn woon~werk traject 140 km/u rij, en bij doordraaiers 170 km/u, terwijl daar niemand anders rijd, doe ik toch niemand kwaad? Dus wat is er dan zielig aan Koffer? O-)
 
Sta ik net als derde in de rij voor het stoplicht. Dat verrekte stoplicht staat letterlijk 2 sec. op groen! Ik kijk vlak voor ik onder het stoplicht door rijdt omhoog en zie dat 'ie weer op rood staat. WTF?! En uiteraard stond er daar een flitspaal.
Dat gaat echt nergens over, 2 seconden op groen. Als ik hier een boete voor krijg, ga ik zeker een bezwaarschrift indienen.
 
misschien een niet toepasselijk vraagje, maar hoe kan je het makkelijkst de flitsfoto opvragen?, ik ga de boete gewoon betalen, maar de foto vind ik wel leuk om te hebben :+

kan dat ook via 09008844?
Ja, dat wil ik eigenlijk ook wel. Ik bedoel: mijn foto waarin ik voorbij een flitspaal glij gaat al heel het internet over. Ik zou graag het origineel op posterformaat willen O-) :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon altijd bezwaar maken......een terechte boete oké, maar het boetebedrag is in mijn ogen nooit oké --> dus bezwaar

Tja... terecht in bezwaar gaan oke... maar het systeem kapot maken door standaard bezwaarschriften in te sturen...??


Kijk, als je vind dat het systeem niet klopt ga daar dan wat aan doen.
Het is dom om te wachten tot je achteraf ergens aan moet beginnen.
Maar afgezien van anoniem op eoa forum word er schijnbaar niet erg geklaagd over de boete's.


De bezwaarschiften zijn ingesteld om mensen die onterecht bekeurd zijn alsnog in de gelegenheid te stellen hun "recht" te halen.
Niet om je frustratie's over een terechte boete te ventileren ;)
 
Sta ik net als derde in de rij voor het stoplicht. Dat verrekte stoplicht staat letterlijk 2 sec. op groen! Ik kijk vlak voor ik onder het stoplicht door rijdt omhoog en zie dat 'ie weer op rood staat. WTF?! En uiteraard stond er daar een flitspaal.
Dat gaat echt nergens over, 2 seconden op groen. Als ik hier een boete voor krijg, ga ik zeker een bezwaarschrift indienen.
Da's een spitstoplicht zeker :+. Ik heb zelf ook regelmatig zo gezeten. Datum en plek in agenda gezet. Nooit wat van gezien.
 
bezwaar maken tegen een terechte boete vind ik zielig :)

Bovendien benadeel je daarmee ook mensen die wel om gegronde redenen bezwaar maken, alle bezwaarschriften worden namelijk standaard afgewezen omdat er te weinig tijd is ze inhoudelijk te behandelen.
Ja maar dat is niet het probleem van de burger. De overheid dient alle bezwaarschriften gewoon netjes af te handelen ongeacht het aantal. Als ze een capaciteitsprobleem hebben nemen ze maar gewoon meer mensen aan.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als het er te veel worden, bezwaarschriften worden afgeraffeld en niet inhoudelijk bekeken worden.

Het is je recht om bezwaar te maken als je het ergens niet mee eens bent.
 
Tja... terecht in bezwaar gaan oke... maar het systeem kapot maken door standaard bezwaarschriften in te sturen...??


Kijk, als je vind dat het systeem niet klopt ga daar dan wat aan doen.
Het is dom om te wachten tot je achteraf ergens aan moet beginnen.
Maar afgezien van anoniem op eoa forum word er schijnbaar niet erg geklaagd over de boete's.


De bezwaarschiften zijn ingesteld om mensen die onterecht bekeurd zijn alsnog in de gelegenheid te stellen hun "recht" te halen.
Niet om je frustratie's over een terechte boete te ventileren ;)
Dus ik moet toch het Boos B Collectief gaan oprichtebn *D. Stoppen met flitsen en alle surveillance teams in onherkenbare auto's / motoren. Pak de echte wegmisbruikers maar ;)
 
bezwaar maken tegen een terechte boete vind ik zielig :)

Bovendien benadeel je daarmee ook mensen die wel om gegronde redenen bezwaar maken, alle bezwaarschriften worden namelijk standaard afgewezen omdat er te weinig tijd is ze inhoudelijk te behandelen.

Omdat justitie vaak niet alle documenten binnen de gestelde termijn (maximaal vier weken) bij elkaar kan krijgen en de stapel bezwaarschriften met de dag groeit, zijn veel boetes noodgedwongen kwijtgescholden. Een justitiewoordvoerder kon op zo korte termijn niet zeggen hoeveel dat er exact zijn.

ze worden kwijtgescholden en niet afgewezen
 
Ja maar dat is niet het probleem van de burger. De overheid dient alle bezwaarschriften gewoon netjes af te handelen ongeacht het aantal. Als ze een capaciteitsprobleem hebben nemen ze maar gewoon meer mensen aan.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als het er te veel worden, bezwaarschriften worden afgeraffeld en niet inhoudelijk bekeken worden.

Het is je recht om bezwaar te maken als je het ergens niet mee eens bent.

De overheid hebben wij samen aangesteld om alles te regelen. Als het een probleem van de overheid is, dus indirect ook jouw probleem voor 1/16 miljoenste gedeelte.

Meer mensen aannemen kost geld en als jouw belastingen verhoogd worden, ga je zeker niet klagen :?
 
Tja... terecht in bezwaar gaan oke... maar het systeem kapot maken door standaard bezwaarschriften in te sturen...??


Kijk, als je vind dat het systeem niet klopt ga daar dan wat aan doen.
Het is dom om te wachten tot je achteraf ergens aan moet beginnen.
Maar afgezien van anoniem op eoa forum word er schijnbaar niet erg geklaagd over de boete's.


De bezwaarschiften zijn ingesteld om mensen die onterecht bekeurd zijn alsnog in de gelegenheid te stellen hun "recht" te halen.
Niet om je frustratie's over een terechte boete te ventileren ;)

Hahah we zijn het allemaal zo eens met het systeem, bekeuren hoort er gewoon bij....als je wat fout doet hoort daar nu gewoon een bekeuring bij |(

Ik zeg al niets meer 8-)
 
Nee.

In eerste instantie kun je met een schriftelijk bezwaarschrift volstaan en daarbij hoef je niet al te betalen. Pas wel op dat je dan niet over de max betaaltermijn heengaat, die termijn word nl niet opgeschoven in afwachting van de uitkomst van het bezwaarschrift !!

Als dat bezwaarschrift afgewezen word door de OvJ dan kun je nog een stap hogerop gaan en de zaak voor de rechter brengen maar dan zul je idd wel vooruit moeten betalen.
Dit is omdat je dan netjes ingepland word en men zo wil voorkomen dat mensen te makkelijk wel de zaak voor de rechter willen brengen maar dan niet op komen dagen.

die wordt wel opgeschoven.. al een aantal keer bezwaarschrift aangetekend op het laatste moment. en er wordt vermeld dat je het niet hoeft te betalen totdat je een reactie terug hebt. Als je boete dan niet verscheurt wordt krijg je een nieuwe acceptgiro thuis, met een nieuw betaal termijn.
 
bezwaar maken tegen een terechte boete vind ik zielig :)

:^

Daarbij loont het helemaal niet, want met al die extra bezwaarschriften moeten ze meer mensen aannemen, grotere kantoren bouwen en daarvoor gebruiken ze ons belastinggeld en verhogen ze de boetes weer met zoveel procent... B|

Dus die paar tienjes die je nu in je zak houdt, ben je even later alsnog dubbel en dwars kwijt! Kan je alsnog gaan klagen hoe slecht het hier is... :z...
 
De overheid hebben wij samen aangesteld om alles te regelen. Als het een probleem van de overheid is, dus indirect ook jouw probleem voor 1/16 miljoenste gedeelte.

Meer mensen aannemen kost geld en als jouw belastingen verhoogd worden, ga je zeker niet klagen :?
Als dat het gevolg is, dan is dat dan maar zo. Het is ieders goed recht om bezwaar te maken en ik vind dat de kwaliteit niet mag lijden onder de hoeveelheid.
 
:^

Daarbij loont het helemaal niet, want met al die extra bezwaarschriften moeten ze meer mensen aannemen, grotere kantoren bouwen en daarvoor gebruiken ze ons belastinggeld en verhogen ze de boetes weer met zoveel procent... B|

Dus die paar tienjes die je nu in je zak houdt, ben je even later alsnog dubbel en dwars kwijt! Kan je alsnog gaan klagen hoe slecht het hier is... :z...
never mind :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan