Bi-metaal relais

Tech

Rookie
19 aug 2004
7
0
Delft
M'n alarm laat de pinkers niet meer knipperen. Ik heb de alarm-unit opengemaakt en het blijkt dat het knipperlicht-relais in de unit afgebroken is. Garantie is al jaren geleden verlopen, dus ik wil 't graag zelf vervangen.

Het onderdeel is een klein bi-metaal relais, zoiets als je ook wel tegenkomt in kerstverlichting:
stroom erdoor -> lampjes branden -> bi-metaal trekt krom -> stroom onderbroken -> lampjes uit -> bimetaal koelt af -> .. etc..

Ik kan het onderdeel echter niet vinden. Heb er ook geen specs van.

Daarom: wie herkent dit onderdeel?

full


Op het metaal staat 4H en H4 geschreven. Weet iemand wat dat betekent?
 
da's geen relais maar een "reed schakelaar" dat is een contact dat geactiveerd word door er een magneetje bij te houden.
de contactgevertjes van fietstellerjes worden hiermee aangestuurd.
hou er dus een magneetje van de koelkast bij en je zult zien dat hij contact maakt.

die dingetje kan je bij elke electro knutselwinkel halen.
www.conrad.nl
 
Ik zou met dat glazen dingetje in de hand minstens 1 auto-accessoires-zaak inlopen en desnoods ook een electronica-onderdelenwinkel. Niet geschoten is altijd mis.

Nog: ik denk dat die foto wel degelijk bi-metaal voorstelt en geen reed-relais, vanwege dat rare dikke stuk aan 1 kant.
 
Laatst bewerkt:
Is vrij simpel, door lopende stroom wordt het warm, en het ontbreekt, tot het weer afkoelt :)

Dingen kun je ook wel vervangen door andere typen clignoteurs, die op een condensator werken. Zijn minder snel kapot te krijgen dan deze dingen :)
 
nee nu niet, ben bloedserieus *D

Maaruh, volgens mij moet dat zo'n beetje dezelfde functie hebben. Zodra temp bereikt is valt relais af, zodra temp weer ok is trektie weer aan.
Of het weller soldeerbout principe. WTCP werkt ook zo
 
nee nu niet, ben bloedserieus *D

Maaruh, volgens mij moet dat zo'n beetje dezelfde functie hebben. Zodra temp bereikt is valt relais af, zodra temp weer ok is trektie weer aan.
Of het weller soldeerbout principe. WTCP werkt ook zo
Het zal wel te maken zijn, maar wat is dan het voordeel?
wtcp werkt anders. Bij een hogere temperatuur neemt het magnetisme af.
Er zit in het elemant een magneetje wat met een schakelaar verbonden is. op het moment dat het magnetisme afneemt (bij een hogere temperatuur)wint het veertje het van het magneetje, het schakelaartje verbreekt, het magnetisme neemt door de lager wordende temperatuur weer toe en het magneetje trekt weer aan.
 
Met 2 relais waarop extra contacten zitten, plus 1 elco, is een zeer betrouwbare knipper-installatie te maken waarvan het tempo niet wordt beïnloed door het verbruik van lampen.

Een bekende schakeling is ook, met 1 relais met middenaftakking op het windingental van de spoel (dus nìet op de helft van de draadlengte).

Hier was al eens een draad over en ik meen dat ik daar ook een schema'tje in heb gepost.
 
heb toevallig vanmiddag een kerstlampje in mijn handen gehad met zon ding, ding was wel kapot, anders had ik het wel opgestuurd.
wel geinig ding ja

ben wel benieuwd wat zijn reactie is na al bijna een hele pagina
 
Iedereen heel erg bedankt voor de reakties!

De fabrikant van het alarm zegt dat het een relais is. De importeur beweert dat het een thermische beveiliging is. Voorlopig heb ik 't ding even kortgesloten en zaterdag ga ik een aantal electronica zaken af om een nieuwe te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan