Bi-Xenon projectors ingebouwd

Racekip #1

MF veteraan
9 mrt 2003
49.880
507
Laatst werd er een oproep gedaan of er iemand was die zijn koplampunit om wou laten bouwen, naar bi xenon projector headlights.
Op de foto's zag het er al gaaf uit, dus ik heb gelijk mijn motor aangeboden.
Na wat mail verkeer en uitwisseling van info heb ik mijn motor naar hem toe gebracht, en het resultaat van de ombouw wilde ik even laten zien!

Orgineel.
full


xenon 8000k
6070701290_dde454e683_m.jpg


En met de projectoren! :} :9~
5987919316_4a8897391d_m.jpg
5987919722_352382f834_m.jpg


De looks spreken voor zich denk ik. Echt een hele verbetering!

Ik rij nu een paar weken met deze unit en ik niets anders dan lof!

Ik heb eerst met gewone verlichting rond gereden. Zogauw het donker was zag je gewoon weinig meer.
Het is echt een kl*te verlichting. :X

Met 8000k xenon erin (dim en groot licht) werd het zicht al een heel stuk beter. (Vooral met groot licht erop)

Maar nu met deze bi xenon projectors... Wat een wereld van verschil zeg, veel meer licht opbrengst, duiderlijker beeld.
Er zit zo ontzettend veel licht in dat ik mijn donkere vizier gewoon gesloten kan houden in het donker. :X

6070168109_f1d81d65c8_m.jpg
5989062484_7bf408b46c_m.jpg


Hier een filmpje waarin je goed het verschil qua lichtopbrengst kunt zien op Youtube.

En nog een filmpje van de complete inbouw.
 
Het verwarmen van de koplamp unit in de oven vind ik een beetje scary. Als het mis gaat..... Wie zegt dat alle motorfiets fabrikanten de koplamp units op dezelfde manier plakken/assembleren. Ik vind het er erg stoer uitzien, maar als het niet lukt ofzo, dan zit je met een mat zwart gespoten reflector. Toch ?
 
Het verwarmen van de koplamp unit in de oven vind ik een beetje scary. Als het mis gaat..... Wie zegt dat alle motorfiets fabrikanten de koplamp units op dezelfde manier plakken/assembleren. Ik vind het er erg stoer uitzien, maar als het niet lukt ofzo, dan zit je met een mat zwart gespoten reflector. Toch ?

Klopt, dat is inderdaad een beetje eng.
Je kunt het ook met een fohn proberen.
 
Het verwarmen van de koplamp unit in de oven vind ik een beetje scary. Als het mis gaat..... Wie zegt dat alle motorfiets fabrikanten de koplamp units op dezelfde manier plakken/assembleren. Ik vind het er erg stoer uitzien, maar als het niet lukt ofzo, dan zit je met een mat zwart gespoten reflector. Toch ?


Denk dat het grootste risico in het verwarmen zit. Als je de unit eenmaal open hebt, is het plug en play. Zoals je kunt zien passen de projectors gewoon in de opening waar normaal je lamp in valt, dan is het een moertje aandraaien, en klaar is kees.

Je kunt vervolgens op de originele manier je lamphoogte afstellen, aangezien je dit normaal doet door je reflector te verstellen, de projector zit rechtstreeks op de reflector, dus beweegt gewoon mee :)


En het is eigenlijk alleen te doen bij koplampen met helder klas. Als je een "ribbeltjes" glas hebt in je koplamp, zie je ten eerste niks van je projector, en ten 2e word je lichtbeeld totaaaal vernaggeld, aangezien je bij een ouderwetse "ribbeltjesglas" koplamp gewoon een totaal spiegelende reflector achter je lamp hebt, en de ribbels in je glas het lichtbeeld bepalen.

Als je hier dan een projector in gaat zetten die ook al zn eigen lichtbeeld heeft, klopt er geen fuck meer van ;)
 
Denk dat het grootste risico in het verwarmen zit. Als je de unit eenmaal open hebt, is het plug en play. Zoals je kunt zien passen de projectors gewoon in de opening waar normaal je lamp in valt, dan is het een moertje aandraaien, en klaar is kees.

Je kunt vervolgens op de originele manier je lamphoogte afstellen, aangezien je dit normaal doet door je reflector te verstellen, de projector zit rechtstreeks op de reflector, dus beweegt gewoon mee :)

En het is eigenlijk alleen te doen bij koplampen met helder klas. Als je een "ribbeltjes" glas hebt in je koplamp, zie je ten eerste niks van je projector, en ten 2e word je lichtbeeld totaaaal vernaggeld, aangezien je bij een ouderwetse "ribbeltjesglas" koplamp gewoon een totaal spiegelende reflector achter je lamp hebt, en de ribbels in je glas het lichtbeeld bepalen.

Als je hier dan een projector in gaat zetten die ook al zn eigen lichtbeeld heeft, klopt er geen fuck meer van ;)

Weet je toevallig wat de diameter van de projector is? (zou namelijk dan in een K1300R moeten)

2009-BMW-K1300R-Orange-Front-Pictures.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klopt, dat is inderdaad een beetje eng.
Je kunt het ook met een fohn proberen.

Probleem daarmee is m.i. dat je de zaak alleen plaatselijk verwarmt en daarmee nooit de kitlaag los krijgt. Daarnaast is het risico veel groter dat je de zaak plaatselijk blijvend vervormt, omdat er veel meer temperatuurverschillen optreden in het materiaal.

Maar ik vond dat "bakwerk" ook nogal radicaal, daar niet van. Moet er nog best even over nadenken..... al is het idee om Xenon te gebruiken in een daarvoor écht geschikte reflector wel aantrekkelijk.
 
Probleem daarmee is m.i. dat je de zaak alleen plaatselijk verwarmt en daarmee nooit de kitlaag los krijgt. Daarnaast is het risico veel groter dat je de zaak plaatselijk blijvend vervormt, omdat er veel meer temperatuurverschillen optreden in het materiaal.

Maar ik vond dat "bakwerk" ook nogal radicaal, daar niet van. Moet er nog best even over nadenken..... al is het idee om Xenon te gebruiken in een daarvoor écht geschikte reflector wel aantrekkelijk.
Ik heb de lampunit van de 03 zx6r die ik bezat, toch middels de fohnmethode gesplitst. Ging prima, je moet er alleen de tijd voor nemen en handschoenen aandoen...
 
Okee. Als het zo kan zou ik dat ook eerder doen dan bakken.

Overigens kwam ik dat setje tegen op een Amerikaanse site voor 120 dollar, inclusief alles wat hier ook in zit. Scheelt wel wat geld.....
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, die kwam ik ook tegen. Denk dat de verkoper hier in NL ze ook gewoon daar vandaan haalt eigenlijk :X


Maar ik zou het toch eerder met de oven doen.

Of je het nou plaatselijk verwarmt tot 180 of 200 graden met een fohn, of alles compleet op de temperatuur brengt.. Ik weet wel wat ik liever zou doen..

Trouwens kun je als je op safe wil spelen natuurlijk ook eerst 5 min doen of 4 min, en dan ff kijken of het al los wil komen, zit het glas nog vast, dan nog ff wat langer..

Ik durf het wel aan, als je het internet moet geloven zijn er al 1000en koplampen op die manier open gehaald. 10 jaar terug oid deden ze het al, om zgn "angel eyes" gemaakt van een gebogen gordijntrekker en 2 ledjes te monteren :Y
 
Weet je toevallig wat de diameter van de projector is? (zou namelijk dan in een K1300R moeten)

[http://motor.fulltrends.com/wp-content/uploads/2011/08/2009-BMW-K1300R-Orange-Front-Pictures.jpg (afbeelding)]


Google is your friend :Y

Dimensions
Max Depth: 136mm (5.35" inches)
Max Height 70mm (2.75 inches)
Max Width 80mm (3.14 inches)
Lens Diameter 2.5 inches


Denk dat het in de grote lamp wel past, het kleine glaasje links boven zou moeilijk worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan