big-bang motoren

ipv een 4 cil. altijd 1 zuiger arbeid te laten leveren gaan ze op een principe van een 2 cilinder gaan rijden.dus 2 zuigers leveren arbeid en erna is er 360 geen arbeid
daardoor 'knalt' die luider en vandaar de naam
Afgezien van het leuke om met die techniek te klooien en het te laten werken (wat al verschrikkelijk mooi en leuk is) wat zijn de feitelijke voordelen er van??
 
Afgezien van het leuke om met die techniek te klooien en het te laten werken (wat al verschrikkelijk mooi en leuk is) wat zijn de feitelijke voordelen er van??
Cool geluid, bakken koppel..

Idee kwam uit de MotoGP jaren geleden om het vermogen beter beheersbaar te maken.. tijdens de twee klappen kon de band weer tot rust komen en was je motor dus beter beheersbaar de bocht uit te sturen..
Als een band eenmaal gaat spinnen op een screamer bijft hij spinnen omdat de klappen elkaar zo snel opvolgen..
 
geluid in dat filmpje van pb klinkt echt vet :9~

maar zou een vfr blok geen goede basis voor zo'n project zijn want in principe het is een v4 en als je het goed maakt heb je een parallel geschakelde twin en ik denk dat je dan minder problemen hebt met balans en dergelijke
 
In de GP hebben ze op een gegeven moment heel erg dicht achter elkaar laten ontsteken.. Dus net niet tegelijk, zodat je de problemen met de extra belasting van de nokkenas niet hebt..
 
geluid in dat filmpje van pb klinkt echt vet :9~

maar zou een vfr blok geen goede basis voor zo'n project zijn want in principe het is een v4 en als je het goed maakt heb je een parallel geschakelde twin en ik denk dat je dan minder problemen hebt met balans en dergelijke
Een RC30 (VFR750R) heeft een big bang ontstekings volgorde. Je weet niet wat je hoort als dat loopt, super. Een gewone VFR750 kun je redelijk eenvoudig als big bang laten werken. Theoretisch hoef je alleen de nokkenassen van een van de cylinderparen maar 180 graden te draaien en de ontstekeking aan te passen. Dit kan omdat bij de VFR750 de tandwieltrein voor de aandrijving van de nokkenassen precies in het midden zit.
 
Volgens dit verhaal zit er ook een andere krukas in een RC30 Big Bang Inline-4 firing pattern? - Honda Motorcycles - FireBlades.org

CBR - I4
000----090----180----270----360----090----180----270----360
000----090----180----270----360----450----540----630----720
-1----------------2----------------4-----------------3----------------1-


VFR - 90Deg V
000----090----180----270----360----090----180----270----360
000----090----180----270----360----450----540----630----720
-1-----------------3------------------------2----------------4--------1-


RC30 - 90Deg V
000----090----180----270----360----090----180----270----360
000----090----180----270----360----450----540----630----720
-1--------4------------------------3--------2-----------------------1-
 
Nog maar een stukje dan maar:

Latest Motorsport News

Crash.net believe Virgin Yamaha have overcome this problem by not firing their 'Big-Bang' engine in the traditional two-by-two firing order expected from a four-cylinder.

Instead of firing the cylinders in two groups of two, Crash.net believes the Virgin Yamaha team fire one cylinder on its own first, then two cylinders together, and then the fourth and final cylinder on its own. This effectively reduces the amount of stress on the engine by half.

But don't just take our word for it; here is our evidence to back it up:

Analysis of audio recordings of the Virgin Yamaha 'Big-Bang' engine showed three distinctive 'bangs': One bang, followed by a second - even bigger - bang, and then another smaller bang.

The time between each of the pulses was worked out to be 180 degrees of crank rotation with 360 degrees of rotation rest in-between each cycle, as would be expected.

Feitelijk is het dus een 3 cylinder schema..
 
Laatst bewerkt:
De traditionele Big-bang is al in de 500 GP gebruikt. Door de afwezigheid van een camshaft, werden hier wel daadwerkelijk de cilinders paar gewijs ontstoken.

In het bovenstaande artikel snap ik enkel niet welke cilinder m.b.v. de standaard krukas paar gewijs worden ontstoken? De twee die je allebeide wilt ontstoken zullen allebei op de top van hun slag moeten zitten. Bij een screamer vind je normaal toch geen 2 zuigers in de top?

Tractie stijgt door de grotere rust fases tussen de koppelpulsen. Speelt de reductie factor v/d versnelling geen rol? aantal koppel pulsen per meter b.v.
 
De traditionele Big-bang is al in de 500 GP gebruikt. Door de afwezigheid van een camshaft, werden hier wel daadwerkelijk de cilinders paar gewijs ontstoken.

In het bovenstaande artikel snap ik enkel niet welke cilinder m.b.v. de standaard krukas paar gewijs worden ontstoken? De twee die je allebeide wilt ontstoken zullen allebei op de top van hun slag moeten zitten. Bij een screamer vind je normaal toch geen 2 zuigers in de top?

Tractie stijgt door de grotere rust fases tussen de koppelpulsen. Speelt de reductie factor v/d versnelling geen rol? aantal koppel pulsen per meter b.v.
Denk dat ze het ook niet helemaal weten aangezien ze het blok niet uit elkaar hebben gehad.. Twee cylinders in top is op zich geen probleem. Zorgen dat ze op het juiste moment brandstof krijgen, vonkje erbij, gaan!
 
Maar een bigbang is dus een viercilinder waarvan er 2 tegelijk onsteken. in feite dus een
reincarnatie van de triumph en norton etc. twins? die hadden een 360 graden krukas en ontstoken ook om en om, deze hadden nogal last van trillingen, waarom werkt het idee nu beter? balansassen?

en kan iemand uitleggen wat een screamer is?
 
Maar een bigbang is dus een viercilinder waarvan er 2 tegelijk onsteken. in feite dus een
reincarnatie van de triumph en norton etc. twins? die hadden een 360 graden krukas en ontstoken ook om en om, deze hadden nogal last van trillingen, waarom werkt het idee nu beter? balansassen?

en kan iemand uitleggen wat een screamer is?

In een 4 cilinder motor zitten de zuigers op 180 graden ten opzichte van elkaar. Hierdoor wordt de verplaatsing van 2 zuigers door de andere 2 gecompenseerd. Vandaar zijn er minder trillingen. De onstekingsvolgorde zal dan 0-180 of 0-540 zijn bij een big-bang blok.

Een screamer is het geluid van een hoogtoerige meercilinder motor. :9
 
Volgens dit verhaal zit er ook een andere krukas in een RC30 Big Bang Inline-4 firing pattern? - Honda Motorcycles - FireBlades.org

CBR - I4
000----090----180----270----360----090----180----270----360
000----090----180----270----360----450----540----630----720
-1----------------2----------------4-----------------3----------------1-


VFR - 90Deg V
000----090----180----270----360----090----180----270----360
000----090----180----270----360----450----540----630----720
-1-----------------3------------------------2----------------4--------1-


RC30 - 90Deg V
000----090----180----270----360----090----180----270----360
000----090----180----270----360----450----540----630----720
-1--------4------------------------3--------2-----------------------1-
Klopt, maar die heeft ook dezelfde nokkenassen als de gewone VFR. Door de nokkenassen om te draaien krijg je hetzelfde effect.
 
Maar een bigbang is dus een viercilinder waarvan er 2 tegelijk onsteken. in feite dus een
reincarnatie van de triumph en norton etc. twins? die hadden een 360 graden krukas en ontstoken ook om en om, deze hadden nogal last van trillingen, waarom werkt het idee nu beter? balansassen?

en kan iemand uitleggen wat een screamer is?
Idee werkt volgens mij helemaal niet beter, vandaar dat niemand het toepast :)
 
hmm, ik moet er wel bij zeggen dat dat lang geleden is. (toen die blokken nog nieuw waren zeg maar :P)
die kerel is inmiddels rond de 60 en weet niet of hij daar nog documentatie van heeft.

Hij heeft een motorenrevisiebedrijf en is een vakman
maar een ieder hier zal zeggen: 'Ahhh, bel hem svp / aub ' ;) ben er wel benieuw naar ! dus mocht je hem spreken / er langs rijden.. :Y
 
ik weet iemand die dat bij een blok van een suzuki gs750 heeft gedaan. (voor zijspan race)
wellicht dat het bij een honda dan ook kan?

Dat verhaal heb ik ook gehoord ja, hij had wat vrij simpels gegoogeld met de nokkenassen maar ik weet niet meer wat (de nokkenassen van een oude GS750 hebben een symmetrisch profiel en kun je dus ook in tegengestelde draairichting gebruiken).

Voordeel? Geen.
Nadeel? Extra slijtage en zware belasting bij hoge toerentallen. Bovendien is de koppeling er niet op gebouwd en daar trek je hem dan ook vrij eenvoudig doorheen.

Maar wel weer een super hobby project :}.
 
Laatst bewerkt:
Big bang met een moderne motor ? :)

Tim Radley van www.racedevelopments.co.uk
Tim Radley;1856658 zei:
For those that have asked, here is the sound and video clip of the bike finally running.

http://www.racedevelopments.co.uk/downloads/bb1strun.wav

HugeDomains.com - PbMagForum.com is for sale (Pb Mag Forum)

I will try and post up some more information on the spec and maybe some other pictures when i get a bit more time. Extremely busy building race engines at the moment so bear with me.

More information is to be found in the last 4 issues of Performance Bikes.
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal heb ik ook gehoord ja, hij had wat vrij simpels gegoogeld met de nokkenassen maar ik weet niet meer wat (de nokkenassen van een oude GS750 hebben een symmetrisch profiel en kun je dus ook in tegengestelde draairichting gebruiken).

Voordeel? Geen.
Nadeel? Extra slijtage en zware belasting bij hoge toerentallen. Bovendien is de koppeling er niet op gebouwd en daar trek je hem dan ook vrij eenvoudig doorheen.

Maar wel weer een super hobby project :}.
Meer midrange is natuurlijk wel een voordeel in sommige gevallen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan