big-bang motoren

In het bovenstaande artikel snap ik enkel niet welke cilinder m.b.v. de standaard krukas paar gewijs worden ontstoken? De twee die je allebeide wilt ontstoken zullen allebei op de top van hun slag moeten zitten. Bij een screamer vind je normaal toch geen 2 zuigers in de top?
Er vanuit gaande dat er met een screamer een standaard 4 cilinder word bedoeld heb je het dus mis.

Daar zou je dus alleen de nokkenas aan hoeven passen en de ontsteking.
 
De traditionele Big-bang is al in de 500 GP gebruikt. Door de afwezigheid van een camshaft, werden hier wel daadwerkelijk de cilinders paar gewijs ontstoken.

In het bovenstaande artikel snap ik enkel niet welke cilinder m.b.v. de standaard krukas paar gewijs worden ontstoken? De twee die je allebeide wilt ontstoken zullen allebei op de top van hun slag moeten zitten. Bij een screamer vind je normaal toch geen 2 zuigers in de top?

Tractie stijgt door de grotere rust fases tussen de koppelpulsen. Speelt de reductie factor v/d versnelling geen rol? aantal koppel pulsen per meter b.v.
dan heeft mijn rg 500 ook bigbang. kruislings worden de mengsels in de cilinders ontstoken. lv met ra en rv met la.

Maar met de bigbang werden meestal de 4 cilinders in een tijdsbestek van 90 graden ontstoken. hierdoor had je bij de 2-takt een rust van 270 graden, wat (zoals reeds verteld) meer rust voor het rubber leverde.

In de motogp zijn er sinds de 800cc weinig BB motoren meer. Waarschijnlijk is het vermogen nog niet op het nivo van bandenslopers. ook zal de vervijning van de TC hier wel een beetje meehelpen.
 
dan heeft mijn rg 500 ook bigbang. kruislings worden de mengsels in de cilinders ontstoken. lv met ra en rv met la.

Maar met de bigbang werden meestal de 4 cilinders in een tijdsbestek van 90 graden ontstoken. hierdoor had je bij de 2-takt een rust van 270 graden, wat (zoals reeds verteld) meer rust voor het rubber leverde.

In de motogp zijn er sinds de 800cc weinig BB motoren meer. Waarschijnlijk is het vermogen nog niet op het nivo van bandenslopers. ook zal de vervijning van de TC hier wel een beetje meehelpen.
Zeker niet recentelijk bij een GP geweest? :) Dingen klinken bijna allemaal alsof ze op ontploffen staan..

Kawa heeft laatst weer getest met een screamer, om toch eens te kijken of het een voordeel was.
http://www.kawasaki-motogp.com/press/index.asp?saction=Article&sSection=press&id=998

Overigens weet ik inderdaad niet wanneer iets nou "officieel" een big bang motor heet, maar als je een 4 cylinder om de 180 graden laat ontsteken kom je volgens mij redelijk in de buurt.
 
Is het niet eenvoudiger om een boxer twin (BMW of een Rus/Chinees) of een Japanse Staande Twin te gebruiken/? Die bestaan toch al in tamelijk dikke uitvoeringen en zijn op die werking gebouwd.
 
Er vanuit gaande dat er met een screamer een standaard 4 cilinder word bedoeld heb je het dus mis.

Daar zou je dus alleen de nokkenas aan hoeven passen en de ontsteking.

Het ligt er aan wat je uitgangs punt is, een screamer 2takt werkt anders dan een screamer 4T. Hieronder staat een viercilinder screamer 2T als voorbeeld (cilinder volgorde is n.v.t.):

0°, 90°, 180°, 270°

Een screamer 4takt (cilinder volgorde is n.v.t.)

0°, 180°, 360°, 540°


Een screamer ontsteekt de cilinders achter elkaar gelijkmatige verdeeld over één hele cyclus van 360° bij een 2T en één hele cyclus van 720° van een 4T.

Het big-bang princiepe verdeelt de koppel pulsen niet gelijkmatig binnen een cyclus.
Bij een 2T big-bang werd het volgende gedaan. (cilinder volgorde is n.v.t.)

0°, 0°, 90°, 90°

om te balanseren kregen ze een `L` of `V` opstelling, zoals bij een twin. Maar het volgende is ook mogelijk voor een 2T big-bang. Zolang de pulsen geen gelijkmatige verdeling kennen, kan je het namelijk een big-bang noemen

0°,15°, 90°, 105°
 
Laatst bewerkt:
Werkte de oude VW-kever-motor ook niet 2 om 2?
Ha, gevonden in een engelstalige wiki:

1967 Volkswagen Beetle
Manufacturer Volkswagen
Class Subcompact car
Body style(s) 2-door cabriolet
2-door coupé
Engine(s) 1500 cc OHV air-cooled rear-mounted Flat-4
40 kW (53 bhp) @ 4200 rpm
105 Nm (78 ft·lbf) @2600 torque
bore 83 mm
stroke 69 mm
comp ratio 7.5:1
Transmission(s) 4 speed manual
Wheelbase 2400 mm (94.5 in)
Length 4079 mm (160.6 in)
Width 1539 mm (60.6 in)
 
Laatst bewerkt:
Zeker niet recentelijk bij een GP geweest? :) Dingen klinken bijna allemaal alsof ze op ontploffen staan..

Kawa heeft laatst weer getest met een screamer, om toch eens te kijken of het een voordeel was.
Loading...

Overigens weet ik inderdaad niet wanneer iets nou "officieel" een big bang motor heet, maar als je een 4 cylinder om de 180 graden laat ontsteken kom je volgens mij redelijk in de buurt.

bij de 800 cc overstap is ducati weer met de screamer gaan werken.

Honda kwam bij de 500cc 2-t met een bigbang( 91 of 92 meen ik) suzuki had toen slechts 3 races nodig om ook met een big bang te komen. Bleek dat suzuki al jaren daarvoor met een bigbang getest hadden, maar geen voordelen kunnen vinden. ( door de lagere vermogens was een BB nog niet echt nodig.
 
flat 4 is aanduiding voor een boxer motor ( een 4 cilinder boxer dus)
BMW R80 is dan een flat-2
Vandaar ook de aanduiding F6C voor de Honda Valkyrie. Staat voor Flat-6 Custom. Er zit namelijk een GoldWing 1500 blok in dat aangepast is. In de VS heten ze Valkyrie (Walküre), maar Honda was bang dat dit in Europa te veel associaties met Wagner op zou leveren, en het feit dat dit de favoriete componist van Hitler was...

Die dingen klinken trouwens best lekker met een andere uitlaat er onder, kwam er een tijd geleden een tegen bij een tankstation 8-)

De eerste TDM (3VD) had ook een soort van Big Bang blok, met een ontsteking elke 360 graden. Bij de tweede generatie zijn ze overgegaan op een 270 graden krukas, wat iets meer een Ducati-achtig geluid geeft. Al gaven ze dat zelf niet als reden op O-)

Voor zover ik heb kunnen ontdekken geeft een screamer (in geval van een 4-cil) dus elke 180 graden een vonk, en een big-bang elke 360 graden. Uitgaand van een lijnmotor, that is...
Edit: Kom dus net ook tegen dat een big-bang ook alle 4 cilinders bijna tegelijkertijd kan laten vonken, dus binnen plm 90 graden. Dat heeft dan inderdaad weer te maken met het feit dat de band dan tijd krijgt zijn grip weer terug te vinden in de resterende 630 graden.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap alleen niet hoe je een "big bang" zou kunnen maken van een "screamer" ZONDER je krukas aan te passen?

De zuigerbewegingen worden tenslotte bepaald door je krukas.

dus je MOET een krukas hebben waarbij de zuigers meer synchroon gaan lopen toch?

uitgaande van een 0-180-360-540

Kun je zonder je krukas aan te passen toch slechts naar 0 (2x) - 360 (2x) gaan?
 
dus je MOET een krukas hebben waarbij de zuigers meer synchroon gaan lopen toch?

In de meest toegepaste 4-in-lijn motoren bewegen de 1ste en 4de zuiger tegelijk op en neer, en de 2de en 3de zuiger. Dus als je zorgt dat de gelijklopende zuigers allebei in dezelfde slagfase zitten heb je al een big-bang motor, en dat is met nokkenassen te bewerkstelligen.

Interessante stof dit btw :Y
 
Laatst bewerkt:
In de meest toegepaste 4-in-lijn motoren bewegen de 1ste en 4de zuiger tegelijk op en neer, en de 2de en 3de zuiger. Dus als je zorgt dat de gelijklopende zuigers allebei in dezelfde slagfase zitten heb je al een big-bang motor, en dat is met nokkenassen te bewerkstelligen.

Interessante stof dit btw :Y
ok dat is waar dat 1 en 4 veelal samen bewegen,maar een big bang ontploft niet per 2...
er zit zo'n 5 a 10 graden verschil op...kan minder zijn ook ben het niet heel zeker,maar er zit wel een verschil op...
 
ok dat is waar dat 1 en 4 veelal samen bewegen,maar een big bang ontploft niet per 2...
er zit zo'n 5 a 10 graden verschil op...kan minder zijn ook ben het niet heel zeker,maar er zit wel een verschil op...

Wat ik begrijp uit dit topic is dat de cilinders wel degelijk in twee paren ontstoken worden. En in zelfbouw projectjes waar van een normale 4-in-lijn een big-bang van wordt gemaakt is het voldoende om alleen de nokkenassen te veranderen en dan heb je een motor die elke 180 graden ontsteekt en dan 360 graden niks doet. Als de cilinders niet tegelijk ontstoken zouden worden bij een ongewijzigde krukas heb je erg veel vermogensverlies. Bij de MotoGP en dergelijke hebben ze onderzoek gedaan naar hoe snel de twee cilinderparen na elkaar ontstoken moeten worden en dat is inderdaad ergens tussen de 15 en 60 graden.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begrijp uit dit topic is dat de cilinders wel degelijk in twee paren ontstoken worden. En in zelfbouw projectjes waar van een normale 4-in-lijn een big-bang van wordt gemaakt is het voldoende om alleen de nokkenassen te veranderen en dan heb je een motor die elke 180 graden ontsteekt en dan 360 graden niks doet. Als de cilinders niet tegelijk ontstoken zouden worden bij een ongewijzigde krukas heb je erg veel vermogensverlies. Bij de MotoGP en dergelijke hebben ze onderzoek gedaan naar hoe snel de twee cilinderparen na elkaar ontstoken moeten worden en dat is inderdaad ergens tussen de 15 en 60 graden.
ja das juist maar het is de bedoeling om die krukas ook te wijzigen...anders is het gewoon maar een 2 cilinder principe volgens mij
 
In de meest toegepaste 4-in-lijn motoren bewegen de 1ste en 4de zuiger tegelijk op en neer, en de 2de en 3de zuiger. Dus als je zorgt dat de gelijklopende zuigers allebei in dezelfde slagfase zitten heb je al een big-bang motor, en dat is met nokkenassen te bewerkstelligen.

Interessante stof dit btw :Y

:^ En als je dan gewoon een oud brik grijpt waar een kickstarter op zit heb je ook geen problemen meer met het starten. Alleen de koppeling nog maar versterken en je bent klaar om te testen wanneer het uit elkaar valt :P.

Heeft er iemand een donor-brik over? O-)
 
In de meest toegepaste 4-in-lijn motoren bewegen de 1ste en 4de zuiger tegelijk op en neer, en de 2de en 3de zuiger. Dus als je zorgt dat de gelijklopende zuigers allebei in dezelfde slagfase zitten heb je al een big-bang motor, en dat is met nokkenassen te bewerkstelligen.

Interessante stof dit btw :Y


Inderdaad. Zoals ik het al schreef dus. Maar dat is toch met de beste wil van de wereld geen echte bigbang motor te noemen?

Is toch meer een dubbele paralleltwin of zo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan