big-bang motoren

Toch wel erg verleidelijk om het bij een Sportsterblok te proberen
twee nokkenas tandwielen 180 graden verdraaien en klaar!

full


de vraag is wel hoe lang blijft het heel en wat doet de carburateur die beide cilinders tegelijk moet vullen.



 
De luchtsnelheid in je carb stijgt en je krijgt gewoon minder piekkoppel omdat de carb te klein is in verhouding. De powerband wordt breder, doordat op lage TPM de luchtsnelheid al volstaat voor een goed verzadigd mengsel.

Inderdaad. Zoals ik het al schreef dus. Maar dat is toch met de beste wil van de wereld geen echte bigbang motor te noemen?

Is toch meer een dubbele paralleltwin of zo?

Daar is dus het big-bang concept uit ontstaan. Op het flattrack racen waren V twins die domineerden.

Bij het ombouwen tot Big-bang, zou alleen de buitenste twee paren gezamenlijk ontstoken mogen worden. Omdat de twee binnenste cilinders gezamenlijk, de stress te hoog zouden opvoeren (ik neem aan dat de gemeenschappelijk lagers een beperkend factor vormen). Tevens las ik dat de kracht van het kleppen lichten een probleem vormt, maar deze lijkt mij eenvoudig te omzeilen d.m.v. een zwaarder vliegwiel.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Ik dacht dat bij een bigbang alle 4 de cylinders binnen 90 graden ontstoken werden.

En wat is nou precies een semi-V4 motor zoals -ik geloof- yamaha of kawasaki toepast?
Een Lijn4 met aangepaste ontsteking om een zelfde verbrandingsvolgorde te hebben als een V4?
 
De krukas van een lijn motor ligt normaal gesproken 0° of op 180°, om te kunnen balanseren. Slinger je één zuiger naar boven, dan slinger je tegelijk een ander naar beneden.

Een `L` motor kan gebalanseerd worden op 0° en 90°. Eerst moet je begrijpen dat bij een ééncilinder een grotere massa op en neer, dan heen en weer slingert. De vector die haaks op de boring staat is kleiner, waardoor de contra massa maar één vector perfect kan balanseren.

Voeg je er een cilinder aan toe en plaats je deze haaks op 1e. Dan vult de 2e cilinder met zijn grote vector de kleine v/d 1e aan & vult de 1e cilinder met zijn grote vector de kleine van de 2e aan. Oftewel ze versterken elkaar kleinste vector en zowel de vector in lijn met de boring, als die er haaks opstaan zijn gelijk. Nu de vectoren gelijk zijn, kan men ze ook perfect balanseren.

Wil je de zelfde zuiger volgorde bereiken met een lijn motor, dan krijg je een vector die niet te balanseren is en zul je met balansassen moeten gaan werken.
 
En kijk eens wie er een Big bang gebouwd heeft:

"The 2009 Yamaha R1 has been officially unveiled by Yamaha, and as we predicted, it has a Yamaha M1-like big bang firing order. The first time a big bang engine has been used on a production bike, Yamaha is calling it “Crossplane Technology” and it puts each connecting rod 90º from the next, meaning the cylinders fire at 270°- 180°- 90°- 180°. This spreads out the power pulses to the rear tire, allowing it to regain traction in between each pulse. The result is more usable traction under large throttle openings, meaning riders will be able to accelerate out of corner earlier and harder."
Bron: http://hellforleathermagazine.com/
 
Vraag alleen waarom de ontsteking aangepast moet worden, cilinders vonken toch altijd paars-gewijs, dus ook op de uitlaatslag, dus imho hoef je alleen maar de nokkenassen aan te passen....
extra trilling lijkt mij ook niet zo'n probleem, maar de krachten op de krukas en dan met name de lagerbelasting is wel iets over na te denken...
IpV bv een 100nm koppel ( verdeeld over 4 cil ) ga j nu niet in 4 klappen maken, maar in 2 klappen, dus daar komen volgens mij de grootste problemen
 
omdat hij 2 zuigers tegenlijk ontsteekt.

qua motorkarakteristiek lijkt het dus op een 2 cilinder

Als ik naar de foto kijk enkele posts terug dan zie ik een krukas met zuigerstanden die allemaal verschillen. Ik kan mij voorstellen dat als er 2 cyl. gelijk onstoken worden er ook 2 zuigers in de (bijna) bdp staan. Dus dat zou 2 boven en 2 onder zijn. Hoe zit het dan met de motor (foto enkele posts terug. Daar zijn de standen steeds op 90graden t.o.v. de andere.

In het geval van de F800 van BMW, kan je dan ook van een Big Bang spreken of moeten er beslist tenminste 4 cylinders in het blok zitten.
 
big bang kwam voort uit de 2takten............toendertijd......... wanneer men n beetje uitkwam boven de +/-200pk motoren in de GP werd op n geven moment dat bandencontact vlakje toch wel erg klein..... dat had af en toe beetje rust nodig om af te koelen ...... anders werd ie "te"warm.........

honda heeft na de 2 takt gp 't nog eens toe gepast eerts op n indycar (turbo/alcohol :9 /v8 ofzo............)

.........
 
Nu snap ik het. De Big Bang configuratie is omgezet naar een irregular pattern om de piekkrachten meer te verdelen. Maar dat geldt inderdaad voor 2 takt.
Bij 4 takt heb je meer onsteekmogelijkheden zodat je het bij een normale lijnmotor kan houden.
 
Laten we eens gek doen.

We nemen een motor die 360 km/uur rijdt en 18000 omw/min draait.
4 cilinder, dus 36000 pulsen/minuut.
Het is net geen GP motor, maar het rekent makkelijker

360000 / 3600 = 100 meter per seconde.

Omtrek van het wiel gemakshalve 2 meter, is 50 omwentelingen per seconde.
Pulsen per seconde 36000/60 = 600.
300 krukasomwentelingen per seconde, totale overbrenging 1:6.

Pulsen over de omtrek te verdelen: 600/50 = 12.

Er zit dus wel wat in. Het lijkt op het plaatje.

Nu opeens wordt de overbrenging ook belangrijk, de pulsen moeten gelijkmatig over de volgende omwentelingen verdeeld worden.

Priemgetallen.
 
Ownee ik zie het al, was een beetje dom, eerste plaatje hebben de buitenste cilinder elk een andere slag, bijv. links arbeid slag en rechts compressie. Bij het 2de plaatje hebben ze beide op het zelfde moment een arbeid slag.


(of klopt het nog steeds niet hoe ik het zeg?)
 
Het eerste plaatje is een 4takt, het 2de een 2takt of een 4takt waarbij 2 cyl. steeds onsteken.

alle 3 zijn viertakt motor config uit , de eerste ontsteekt op 1-3-4-2 (heel soms 1-2-4-3).. tis n viertakt dus dat geheel vind plaats in 2 krukas omw.

2e.plaatje 1+4 en 2+3 ontsteken tegelijk..........de 1/2 van boventstaand op t achterwiel.....beetje meer rust voor de band maar hardere klappen ;)

3e O-) ............. balancering (krukas word moeilijker).. maar.........bandje ;)

kortom........in de 500cc of 880 gp, motoren engineers kunnen ieder jaar meer leveren dan ......zo'n stukkie rubber aankan...............+ dan moet er ook nog eens een idioot rondlopen die alles combineren kan :X

Hon..,duc doen de V motoren en yamy,suz,kaw ........4 line in de motogp.

v motoren altijd interessant.. balansfactor ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan