big-bang motoren

Inderdaad, van meer trillingen , die niet in het ontwerp thuishoren, gaat hij kapot.
In de motoGP zijn er grote verschillen in het design tussen screamers en big bang motoren.
 
Onwijs cool idee, maar in de praktijk niet zo heel erg haalbaar..

Ik weet niet waarom je naar een carter vraagt, maar het carter is op zich het probleem niet, een van de problemen bij een big bang is de nokkenas die in een keer meerdere kleppen moet openen en de kracht die daarvoor nodig is..
Een manier om daar om heen te komen is om de klappen snel na elkaar te laten komen waardoor je nokkenas het beter kan behappen.. Ik zou zeggen: zoek eens na wat Performance bikes heeft gedaan met die GSX-R, in die artikelen staat een hoop nuttige info..

Ik weet dat vaak de krukas niet eens wordt aangepast, maar weet niet zeker of dat altijd kan.

Trillingen zijn ook iets om over na te denken, maar dat is zeker niet het grootste probleem..

En wat het kopen van dat soort dingen betreft, dit is experimentele technologie (MotoGP klasse is een prototype klasse voor het geval je het niet wist :) ) niemand heeft "big bang kitjes" op voorraad liggen. Als je iets wil zul je of waanzinnig handig moeten zijn, of je portemonnee trekken.

In elk geval: Hou ons op de hoogte als je verder gaat, lijkt me erg cool om te zien als het je lukt :} :}
 
Zoals AadmanZ al zegt, Performance Bikes heeft dit gedaan met een Gixxer 750. Eerste was opgeboord naar 800 en die bliezen ze vrij snel op, tweede bleef 750 en reed als de brandweer.

http://www.pbmagforum.com/forum15/1443-1.html
 
Laatst bewerkt:
krukas aanpassen lijkt me noodzakelijk,en een andere nokkenas moet er zeker in....

kheb er al eens voor gekeken,en in theorie moet ik enkel de ontsteking veranderen en de nokkenas....maar in praktijk komt er heel wat bij kijken

en ja aadmanz ik weet dat dit prototype motoren zijn,daarom dat ik er gemengde gevoelens bij heb en nu ik zopas vernomen heb dat er in wsb ook veel gebruik gemaakt wordt van allerhande driving aids zijn ook die mannen in mijn achtig gedaald....

maar back on topic,kga er eerst nog even voor kijken,en als ik een kans op slagen zie wil ik er wel aan beginnen :)
 
krukas aanpassen lijkt me noodzakelijk,en een andere nokkenas moet er zeker in....

:? klopt niet helemaal met wat je hieronder zegt..

kheb er al eens voor gekeken,en in theorie moet ik enkel de ontsteking veranderen en de nokkenas....maar in praktijk komt er heel wat bij kijken

en ja aadmanz ik weet dat dit prototype motoren zijn,daarom dat ik er gemengde gevoelens bij heb en nu ik zopas vernomen heb dat er in wsb ook veel gebruik gemaakt wordt van allerhande driving aids zijn ook die mannen in mijn achtig gedaald....

maar back on topic,kga er eerst nog even voor kijken,en als ik een kans op slagen zie wil ik er wel aan beginnen :)

Ja, ok, wilde alleen even duidelijk maken, dat iets wat ze in MotoGP doen niet per se toepasbaar is op straat..

Ach, rider aids.. (no pun intended :)) kweenie of dat nou per se slecht is.. 100 jaar geleden vonden ze remmen, vering, helmen en handschoenen waarschijnlijk ook rider aids en niet mannelijk.. :)
En vergeet niet dat Big bang ook bedacht is om de motor meer tractie te geven en dus beheersbaarder te maken, dus eigenlijk is dat ook om de rijder te helpen..
 
Voor de grap heb ik een keer de nokkenassen van een cbr900rr uit ,93 doorgeslepen en 180 graden omgedraait en weer laten lassen.
Natuurijk de ontsteking aangepast ( was zo klaar ) en starten maar????
Was vergeten dat hij nu op 2 cilinders tegelijk ging comrpimeren en de startmotor trok het niet.
Duo er op en 2 man duwen en lopen en een 2 cilinder geluid en heel veel koppel.
Later heb ik de compressie verlaagd ( zwitserse koppakking ) en de startmotor trok het maar net.
Topvermogen was verdwenen, maar trekkracht was enorm, er zat al een speciale racekoppeling in maar daar trok hij wel doorheen ( werk ook opgelost)
Ik was van plan om een goede uitlaat veer te gaan maken maar ja ik moest toen perse voor mij zelf gaan beginnen ( zaak) en het project nooit meer afgemaakt, eigenlijk wel helaas.
Maar zonder dolle het is goed te doen maar pak wel een carburateur fiets, dat is wel zo makkelijk om mee te beginnen.
 
Voor de grap heb ik een keer de nokkenassen van een cbr900rr uit ,93 doorgeslepen en 180 graden omgedraait en weer laten lassen.
Natuurijk de ontsteking aangepast ( was zo klaar ) en starten maar????
Was vergeten dat hij nu op 2 cilinders tegelijk ging comrpimeren en de startmotor trok het niet.
Duo er op en 2 man duwen en lopen en een 2 cilinder geluid en heel veel koppel.
Later heb ik de compressie verlaagd ( zwitserse koppakking ) en de startmotor trok het maar net.
Topvermogen was verdwenen, maar trekkracht was enorm, er zat al een speciale racekoppeling in maar daar trok hij wel doorheen ( werk ook opgelost)
Ik was van plan om een goede uitlaat veer te gaan maken maar ja ik moest toen perse voor mij zelf gaan beginnen ( zaak) en het project nooit meer afgemaakt, eigenlijk wel helaas.
Maar zonder dolle het is goed te doen maar pak wel een carburateur fiets, dat is wel zo makkelijk om mee te beginnen.
Zeg, heb jij dat blok nog? :)
 
:? klopt niet helemaal met wat je hieronder zegt..Ja, ok, wilde alleen even duidelijk maken, dat iets wat ze in MotoGP doen niet per se toepasbaar is op straat..

Ach, rider aids.. (no pun intended :)) kweenie of dat nou per se slecht is.. 100 jaar geleden vonden ze remmen, vering, helmen en handschoenen waarschijnlijk ook rider aids en niet mannelijk.. :)
En vergeet niet dat Big bang ook bedacht is om de motor meer tractie te geven en dus beheersbaarder te maken, dus eigenlijk is dat ook om de rijder te helpen..
wel het een is wat ik denk dat er nodig is,het ander is het theoretisch noodzakelijke

en wat die driving aids betreft,tractiecontrole door BB vind ik goed gevonden.
maar tractiecontrole dmv electronische hulp vind ik not done
 
heb wel eens met die gedachte gespeeld voor een HD sportster, die heeft namelijk 4 nokkenassen en het is heel simpel om de timing van de tweede cilinder 360 graden te draaien.

De vraag is alleen of het heel blijft......
 
Blok heb ik niet meer std nokkenassen ingezet en weggegeven aan een kennis die brokken had gemaakt, maar volgens mij moet ik de nokkenstokken wel ergens hebben liggen.
Was maar een geintje, hoewel het wel een keer een cool project zou zijn.. :) Oud blade blok opscharrelen..

Maar ja, om dat aan de praat te krijgen ben ik wel ff wat verder ben ik bang.. wat zou je voor die nokkenassen willen hebben?
 
Ik moet ze eersy ff zoeken en vinden maar tis een heel leuk project en goed rijdbaar.
Leuke reacties van motorrijders die denken dattie op 2 poten loopt en dan het snelste weg zijn.



Was maar een geintje, hoewel het wel een keer een cool project zou zijn.. :) Oud blade blok opscharrelen..

Maar ja, om dat aan de praat te krijgen ben ik wel ff wat verder ben ik bang.. wat zou je voor die nokkenassen willen hebben?
 
heb wel eens met die gedachte gespeeld voor een HD sportster, die heeft namelijk 4 nokkenassen en het is heel simpel om de timing van de tweede cilinder 360 graden te draaien.

De vraag is alleen of het heel blijft......
En dan heb je feitelijk een 1200 cc eencylinder? Fucking hell, dat zal een klappen geven.. zeker aangezien alletwee de drijfstangen op een enkele kruktap zitten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan