Big-bang techniek?

Gixxerscout

Die hard MF'er
2 aug 2003
357
0
Dongen
Als ik de verhalen in de kickstart lees dan wordt er vaak gesproken over de zgn "big bang" techniek! Wie kan mij vertellen wat dit inhoudt?
 
Volgens mij is dat het wijzigen van de ontstekingstiming zodat de pulsen kort na elkaar worden afgegeven. De band krijgt op die manier lang de tijd om weer grip op te bouwen ...

en dat heeft Yamaha op mijn fietsie , de TRX, uitgeprobeerd
 
dat de onstekingstijdstippen niet keurig verdeeld zijn over 360 krukasgraden maar vlak bij elkaar liggen in een klein gradengebiedje.....
 
kortom de achterband krijgt niet het aan uit effect te verwerken wel/geen aandrijving. Dit betekend niet dat het een 1 cil wordt.
 
Kijk even in moto 73 nr 13 (volgens mij ligt die nog in de winkel) daar staat een stukje in over de Big Bang techniek.
 
was dat idd niet dat ze een 4 cilinder 'degraderen' :P tot een 2 Cilinder karakter 8-)
 
Dit las ik gisteren toevallig op de site 'Motorfreaks':

Bing Bang theorie
Is dit nu allemaal puur toeval of is die V motor nu werkelijk sneller en waarom dan wel? Wellicht heeft de viercilinder lijn Yamaha M1 wel vermogen genoeg, maar is het meer de manier waarop het vermogen op het asfalt wordt overgebracht. Iedere motorcoureur heeft een duidelijke voorkeur voor een gemakkelijk te berijden racemotor, een motor waarmee snel rond gaan niet moeilijk is. En daarmee komen we meteen aan het grote voordeel dat Rossi's vorige wapen de Honda RCV heeft. De RCV is bij echte hoge snelheden een stuk gemakkelijker te berijden dan Yamaha's M1. Dankzij de unieke ontstekings volgorde van de RCV wordt het hoge vermogen op een 'vriendelijke'manier aan het achterwiel gebracht. Honda doet dit door gebruik te maken van de zogenaamde 'big-bang' theorie, waarbij twee paar zuigers tegelijk ontstoken worden, gevolgd door het andere paar zuigers. Je kunt dit zien als een soort van dubbele V-twin. De vijfde cilinder wordt apart ontstoken en heeft tevens een balansfunctie.

Dit alles zorgt ervoor dat een achterband zoveel mogelijk tractie kan behouden en de rijder dus een vertrouwd gevoel geeft. Resultaat: de coureur kan bij het uitkomen van een bocht eerder het gas helemaal open draaien. De V-motoren behalen dus hun voordeel met statische tractie. Bij de Yamaha M1 viercilinder lijnmotor is de statische tractie een stuk minder; hier spreken we dan ook over dynamische tractie. Bij een viercilinder lijn motor krijgt de achterband zo goed als geen tijd om weer grip te vinden tussen de ontstekingssalvo's door met als resultaat een veel vaker naar grip zoekend achterwiel en ongewilde powerslides. Simpel gezegd: de Yamaha is dus moeilijker te controleren dan de Honda en zal bovendien naarmate de race vordert eerder last krijgen van banden slijtage.

Waarom maakt Yamaha dan geen gebruik van die zogenaamde 'big-bang' theorie bij de M1? Ze zullen het ongetwijfeld geprobeerd hebben en de conclusie zal zijn geweest dat het bij die motor niet werkt. Had het wel gewerkt, dan maakten ze er wel gebruik van.

greetz,

Bas
 
Waarom maakt Yamaha dan geen gebruik van die zogenaamde 'big-bang' theorie bij de M1? Ze zullen het ongetwijfeld geprobeerd hebben en de conclusie zal zijn geweest dat het bij die motor niet werkt. Had het wel gewerkt, dan maakten ze er wel gebruik van.

De M1 had een andere onstekingsvolgorde sinds dit jaar dus volgens mij is die wel Big Bang. Het probleem welke je hebt is het torderen van de krukas.

Onstekingsvolgorde bij een lijn 4 is 1-3-4-2 en niet 1-2-3-4 omdat bij een dergelijke constructie de krukas zich wilt opdraaien zoals een schroef. Een ontstekingsvolgorde van 1-4 en 2-3 lijkt me wel te kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan