Big bore kit laten plaatsen cbr125r

aron3010

MF'er
1 aug 2019
40
4
Beste leden,

Ik ben in het bezit van een honda cbr125r uit 2004 (dit is de versie met carburateur). Het viel mij op dat er big bore kits voor deze motor te krijgen zijn van malossi en athena, 166cc, deze kosten tussen de 300 en 400 euro. Graag zou ik wel zo'n big bore kit erop willen laten zetten, en ja ik weet hoe het zit met de verzekering etc, dus dat mag me bespaard worden.

Ik vraag mij dus af hoeveel het ongeveer zou kosten om dit erop te laten zetten, ga er vanuit dat mijn carburateur niet vervangen hoeft te worden. Wat er dan gedaan moet worden is:
- de big bore kit laten plaatsen
- eventueel luchtfilter vervangen door een die meer lucht doorlaat
- laten afstellen op de testbank

Iemand enig idee hoeveel dit zou kosten bij de gemiddelde motorgarage?
 
Uiteindelijk is het een paar uur sleutelwerk, dus globaal kun je dat zelf wel uitrekenen. Laten afstellen op een rollenbank is een verhaal apart. Daarbij zit nogal wat rek van de hoeveelheid moeite die eraan besteed wordt. En eigenlijk is het naar mijn mening ook nogal overkil als je het over een aanpak die bij het opvoeren van brommers thuishoort hebt.

En om je toch even wat ongevraagd advies te geven: dit is typisch iets dat je, los van het wettelijke aspect, gewoon niet zou moeten doen als je het niet zelf kunt.
 
Je mist het punt. Op het moment dat jij gaat opvoeren doet het er niet meer toe wat er op papier staat.
Het is illegaal, dan kun je het beter groter aanpakken.
Volgens mij schrijft hij aan het begin dat het hem niet uitmaakt en dat leden hier moeten schatten wat het kost als hij zijn motor aan laat passen . Ik zou naar een brommerzaak gaan, daar weten ze alles van brommers en grotere cilinders.
 
Laat ik mij ook maar even melden in dit topic. Als je zoekt op big bore 125 dan kom je mijn recente topic tegen. Nu ben ik van een 125cc scooter naar een 180cc kit gegaan. Dit heb ik allemaal zelf zitten beunen en ging niet zonder slag of stoot.

Als je aangeeft dat je de motor goedkoop hebt gekregen, dan kan je denk ik wel wat geld uitgeven aan eigen gereedschap. Zo'n 125cc eencilinder blokje is dan een mooie leerschool.

Kortom, probeer het gewoon zelf. 😁

Veel leuker en mocht je het verkloten, dan heeft het niet veel gekost.
 
Nou nou wat een negativiteit jongens.
Vroegah voerden Jan en alleman van hier hun brommer ook op. Dit is eigenlijk hetzelfde, van de wet mag het niet en de moraalridders worden er wel heel zenuwachtig van vanuit hun fauteuil. Dat heeft echter niks van doen met de gestelde vraag.

Of het in dit geval zo is weet ik niet. Maar een Intruder 800 en 1400 ademen ook door dezelfde (dubbele 38mm) carburateurs. Honda/Skyteam/Bami blokjes gaan soms ook van 80 naar 140cc op dezelfde carburateur. Ideaal, nee, winst, ja.

Het monteren is geen hogere wetenschap en voor de betere beunhaas prima te doen. Ik weet niet of de cilinder er af kan zonder het blok er uit te halen. Zo ja dan scheelt dat natuurlijk aardig.

Verder kan ik het niet anders dan eens zijn met @Yonni
 
Bij een 2 takkie heb ik ook wel eens een big bore kit geplaatst.
Maar bij deze CBR125R komt iets meer werk kijken.

Ik snap dat het leuk lijkt, maar zelfs de CBR250R die ik gehad heb is geen racemonster.
Als je het zelf niet kan doen dan is het inderdaad dubbel zonde van het geld.
Hoe graag je dit ook niet wil horen. :P
 
Mijn vraag is niet hoeveel pk ik eruit haal, of dat ik reële verwachtingen heb, maar hoeveel het zou kosten. Alleen negatief commentaar heb ik niet veel aan, ik heb zelf al onderzoek gedaan naar welke getallen ik eruit zou moeten krijgen en daar ben ik tevreden mee.
Volgens mij reageert hier niemand negatief, maar eerder realistisch. Jij noemt het negatief omdat het niet het antwoord is wat jij wilt horen.
 
Bij een 2 takkie heb ik ook wel eens een big bore kit geplaatst.
Maar bij deze CBR125R komt iets meer werk kijken.

Ik snap dat het leuk lijkt, maar zelfs de CBR250R die ik gehad heb is geen racemonster.
Als je het zelf niet kan doen dan is het inderdaad dubbel zonde van het geld.
Hoe graag je dit ook niet wil horen. :P
Ik heb zelf ook al eens de cilinder vervangen op een 2 takt motor, misschien met wat hulp van een vriend die wat kennis heeft van 4takt lukt het inderdaad zelf. Dan kan ik het afstellen nog altijd op een testbank laten doen.
 
Laat ik mij ook maar even melden in dit topic. Als je zoekt op big bore 125 dan kom je mijn recente topic tegen. Nu ben ik van een 125cc scooter naar een 180cc kit gegaan. Dit heb ik allemaal zelf zitten beunen en ging niet zonder slag of stoot.

Als je aangeeft dat je de motor goedkoop hebt gekregen, dan kan je denk ik wel wat geld uitgeven aan eigen gereedschap. Zo'n 125cc eencilinder blokje is dan een mooie leerschool.

Kortom, probeer het gewoon zelf. 😁

Veel leuker en mocht je het verkloten, dan heeft het niet veel gekost.
Ik denk dat het erop zetten me wel zou lukken, maar ik ben eerder bang dat ik hem niet goed afgesteld krijg. Of zou het zo simpel zijn als een groter sproeiertje erin zetten.
 
Je mist het punt. Op het moment dat jij gaat opvoeren doet het er niet meer toe wat er op papier staat.
Het is illegaal, dan kun je het beter groter aanpakken.

Precies, dat kan nog eens goedkoper ook.


Om maar een dwarsstraat te noemen.






Als je er toch mee door wilt dan idd zelf doen. Als je alleen het afstellen niet ziet zitten dan laat je dat doen op een vermogensbank. ik zou zelf wel eerst zorgen dat hij loopt, dat moet wel lukken met de huidige carb en sproeiers (enkel om daarna af te stellen, ik zou er niet mee gaan rijden als je het blokje lang in leven wilt houden).
 
Ah de opgroeiende brommerjeugd die ook allemaal (goedkope) kitjes op hun brommers plaatsen maar dan niet iets duurs als een krukas aanpassen, waardoor je blok in de kortste keren in elkaar draait. Vergeet niet even je kenteken te vermelden voor als je hem straks weer te koop wilt zetten :).

Ontopic: ik heb in het verleden een 2takt Derbi GPR 125r gehad en ik kan je vertellen, het was een pain in the ass om een motorzaak te vinden die überhaupt nog aan zulke 'uitdagende' projecten wilt werken want ze hebben gewoon niet meer de kennis in huis / geen rollenbank om hem af te stellen. En ik wou niks geks hoor, gewoon een beurtje met afstellen.

Omdat een 125cc dichter bij een brommer dan een motor staat, zou ik je willen adviseren om een goede brommerzaak / tuner te zoeken. Die gasten zijn over het algemeen goedkoper en snappen die techniek nog wel. En ook al worden ze schaarser, ze zijn er nog wel.

Mijn totaal op niks gebaseerde schatting: rollenbank afstellen a 200 euro, je kit van 400 euro en gooi er nog 4 uur arbeid tegenaan (60 euro brommerzaak, 80 motor) en je komt al gauw uit op 800/1000 euro voor je 3pk extra. Dan loopt je blok waarschijnlijk nog steeds slecht en draait makkelijk in de soep zonder de rest aan te passen, maar hey dat maakt niet uit :)
 
De 180cc kit die ik op mijn viertakt 125cc scooter heb gezet draait nog steeds. Geen aanpassing aan carburatie of inlaat/uitlaat gedaan. Van wat ik begrepen heb is bij enkel monteren van een big bore niet direct nodig om carburatie te veranderen.

Maar goed, ik heb 'm ook dus niet laten afstellen of tunen. Motor voelt ietsje pittiger aan bij wegrijden. Verder niets veranderd aan de vario of koppeling, ook de topsnelheid dus niet anders.

Het is wel leuk en vooral een leerzame ervaring geweest voor mij en mijn zwager. Sleutelen, tegen problemen aanlopen en dan uiteindelijk overwinnen en ermee kunnen rijden. Goed gevoel hoor. 😎
 
Ik zou het gewoon doen. Het gewoon grappig, net als een brommer opvoeren. Gaandeweg kom je de hindernissen wel tegen. Het is een Honda dus de kruk kan wel een tijdje aan. De squishband moet misschien aangepast worden. Dan zal hij best wel lopen en meer vermogen leveren.
Ik zou wel even de cilinderinhoud van de cilindervoet weg slijpen
 
Ik heb destijds heel wat 4 takt Honda brommertjes van 49cc naar 72cc of 85cc geholpen. Honda krukasjes kunnen dat hebben en met standaard carburatie (mits anders afgesteld) kom je ook wel weg. Het is niet optimaal en ook niet rendabel, maar wel leuk. Reken niet op pk's of topsnelheid, je gaat dit meer merken in 'onvoorstelbare trekkracht' ;)
 
Ook ik heb een brommer.
Een Skyteam Monkey. Echte brommer, alsook op kanteken vermeld staat natuurlijk. Dat daat op de één of andere manier een 184cc 4klepper onder is gekomen is natuurlijk helemaal mijn verantwoording.
Dat geld ook in dit geval voor meneer aron3010

Ik stuur even een PM naar je Aron.
 
TS heeft na het monteren van zijn Mivv full systeem (die hem volgens Mivv zelf wel 0.44pk oplevert) de smaak te pakken!
(ik zou mijn geld in de vering stoppen. Met een 125cc ga je niemand zoek rijden op acceleratie of snelheid, hooguit op sturen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan