Big Smile moment(en) op je scootje

rocketheo

MF veteraan
7 mrt 2013
1.233
10
Nyon (CH)
Vroegereh.....tja ik rijd nu 35jaar op 2 wielen.
Had ik aan een XT 500 genoeg om menig ook snel blik gek te maken bij het stoplicht.
maar door de jaren moeste er steeds meer cc-tjes en pk-tjes bij om dat zelfde effect bij het stoplicht te heben.
Ik ben meer toermotoren gaan rijden,
het snelle blik verwachte niet dat zo een "wing" met koffers er zo snel vandoor kon.
Ook daar trapt men niet meer in.
Nu met de scooter, echt 'weg' rijden lukt me dus zeker niet,
maar de vele gezichten die ik nu verbaast zie kijken als ze je niet uit de spiegel kunnen weg rijden en bij het volgende stoplicht het profiel van de banden branden om je dan wel zoek te rijden, helemaal heerlijk weer.
Het blik moet gewoon er helemaal voor gaan, anders raakt hij het "scootertje" niet kwijt.
en ik hoef alleen maar vol aan mijn gas te draaien.

Leuk is toch ook wel hoe vele maal snellere 2 wiel vrienden zich misrekenen
en die brul van die rot scooter niet zo één, twee, drie kwijt raken.


stoplichten dus

Zaterdag naast een R1 kereltje in strak leer, heel modieus in kleur van de motor,
en maar gassen dus o.k. dacht ik, remmetje in beetje gas erbij..
oranje (Zwitserland hier he) dan is het wachten wanneer hij gaat in het oranje of op groen.
nou meteen bij oranje dus, nou ik ook dan maar, hij pakt 5-8 meter, komt voor los en schakelt ik zit weer op 4-6 meter en daar kon ik tot 70 blijven, hij plat op de motor liggen inhalen over de doorgetrokken streep en ik in de ankers.. FLASH!, ik reed alweer 50 waar je dus 60 mag, hij niet.

Wat is het leven als underdog toch mooi.

Wanneer was jou laatste momentje scoot vs... }) *D :X
 
Laatst bewerkt:
Humor!

Maar als die R1 al opschakelde bij 70, dan heeft hij toch echt rijles nodig.

Maakt de pret er niet minder om! :')
 
Humor!

Maar als die R1 al opschakelde bij 70, dan heeft hij toch echt rijles nodig.

Maakt de pret er niet minder om! :')


was zijn oplossing tegen de wheely,
ik denk dat hij dacht dat dat voldoende was om die dikke grasmaaier kwijt te raken...


edit;

en dat is ook het moraal van, één foutje en zo'n scootertje zit weer naast je, of erger })
 
Laatst bewerkt:
Het bekende handje omhoog en als je dan dichterbij komt en ze zien dat het een motorscooter is zie je de aarzeling, heerlijk. Vanmiddag toch wel 3 keer meegemaakt :)
 
Ach ik maak het zo vaak mee dit soort momenten met mijn gp800..
het is altijd lachen met auto s en motoren.
volgas weg rijden bij auto s doe ik al nooit meer bij de eerste stoplicht.
eerst het gas heeeeeel langzaam erop en zorgen dat mijn kont steeds in zijn haar blikveld blijft, dus goed blijven spiegelen en dus het gevoel blijven geven dat alls ze maar blijven schakelen dat er nog een kans is.
en dat hoor je ook het gas gaat er vol op en af en toe word er misgeschakelt haha.
bij het volgende stoplicht geef ik ze een vette duim en dan krijg ik een bezwete duimpje terug.
Dan bij groen geef ik gaaaaaaaaaas en zwaai nog even haha.

Bij motoren gaat het andersom haha en is er meer lol.
die auto's hopen op een kans.
die motoren denken dat je kansloos ben haha.
die kijken je aan van dont even go there.
Of van oke als je echt wil dan zet ik je wel voor schut.
of ze kijken je aan van ik ga echt niet de moeite nemen terwijl je aan hun lichaamstaal kunt zien dat als het stoplicht groen word ze echt niet de kans willen lopen om voorschut te staan dus weet je dat het gas er echt wel op gaat.
80% win ik en van die paar dat ik het verlies die worden helemaal wild enthousiast
van het feit dat ik nog redelijk tegen hun kont aangeplakt blijft, en willen dan vervolgens alkes van de scooter weten.

paar weken geleden honda 600 cbr.
geen blik waard7g zoals gewoonlijk.
Groen en hij wil schakelen vergist zich in mij schakelt mis, zet alle zeilen bij maar is te laat ik ben al ver weg.
volgende stoplicht, ineens zie ik opperste concentratie zit helemaal in de aanval houding, het is duidelijk hij laat zich nu niet meer verassen haha.
ik ga heel ontspannen zitten voeten naar voren in de chopper houding haha ik hoef toch alleen maar gas te geven.
groen hij gassen schakelen maar ik reageer een fractie eerder dus ik hoor hem de motor in de toeren jagen weer niet gelukt.
Dan stoppen we beiden bij het tankstation.
Ik zeg tegen hem dat is zeker geen 1000 he, nee de 600.
aah vandaar dat het zo makkelijk ging zei ik en reed weg haha.
 
Ik zeg tegen hem dat is zeker geen 1000 he, nee de 600.
aah vandaar dat het zo makkelijk ging zei ik en reed weg haha.~[/quote]



Lach me dood zeg, jij bent gewoon vals met een hoofdletter. Heerlijk _O-
 
Laatst bewerkt:
Waarom wordt er gedacht dat je met een scooter sneller bent dan met een sportfiets? Dit is gewoon onjuist.

Nagenoeg elke sportfiets zit in minder dan 4 seconden aan de 100km/h, dan lukt met geen enkele scooter.
 
Ligt aan de bestuurder :)

precies :)

Laat ik nu aan beide kanten rijden :] een triumph daytona 675 en een burgman 650.

Qua acceleratie moet een ss het winnen van elke scootah (mag ook wel met de huidige 125-190 pk :) )
Ik vind het voordeel van de burg vooral in het bochten draaien. :]
Met al het gewicht onder en de automaat op "power mode",rij ik menigeen motor zoek 8-)
 
en Oli, je hebt niet altijd alles in de hand, vaker niet in de hand zelfs,
neem nou een wat krapper circuit een hele partij SS 1000 en 1, 125 scooter


 
Olifantje effe een paar dingen.
punt 1 en die moet je onthouden speel ik heel erg vals.
velen hier weten dat al.
velen hebben het al ondervonden.
maar goed met mijn burgman 650 zette ik al veel dikkere motoren te kijk.
in theorie en in de motor bladen.
maar ja als we allemaal schumager waren waren we allemaal miljonair en formule 1 rijders.
het verschil tussen een scooter en een motor is dat bij de motor de rijder bepaald
Hoe snel of traag een r1 is van 0 tot 100 of 200.
bij een scooter maakt het niet uit of je 9 bent 20 of 80.
als je gas kunt geven en hem recht kunt houden is iedereen even snel.
ogen dicht of open maakt ook niet uit.

Oke dan komt nu het vals spelen van mijn kant uit.
een gp800 is 839çc vtwin 270 of 280kg 75pk aan de krukas 56 aan het achterwiel.
0 tot 100 5,7 sec top 188 gps 210 op de teller.

toen ik er een jcosta onderdeed een race koppeling een 3 tanden grotere achtertandwiel 1 tand kleiner voortandwiel. Leovincy uitlaat bmc luchtfilter en powercomander erop, en afgestelt bij ruud Frédéric zat hij op 64 pk aan het achterwiel , en ruud meete in minder dan 9 sec naar de top van 195 toen.
dat was vorig jaar, dit jaar kwam er 4 mm grotere gasklep bij en 2x 493cc cillinders onder, totaal niet meer te vergelijken met vorig jaar qua koppel.
hij heeft nu bijna 70 pk aan het achterwiel, dat is bijna net zoveel als orgineel aan de krukas.


:] *O* *D *D :9~ :} :')
 
Thanks blue.
dan heb ik niet eens vermeld dat de scooter naast alle snelle ingrepen ook nog eens ruim 20 kg afgeslankt is.
laatste toe doe list is betere remmen voor dit vermogen en mogelijk een ohlins voorvork.
eerlijk te zijn had ik beiden ook al bijna voor elkaar.
ware het niet voor de schuiver die de scooter laatst maakte bij motoport rotterdam met het scooterexpress uitje.
dus nu maar eerst kijken hoe dat verzekerings technische af gaat lopen.
wat betreft mijn project heb ik hier vele hulp en tips gekregen.
anders was wel ver gekomen maar misschien niet zo ver.
wat betreft gewicht besparing daar heeft linusje mij mee aangestoken.
Gelukkig krijg ik ook hierin weer veel hulp en tips vanuit hier.
onder andere dat je niet zomaar in het wilde weg gewicht moet besparen.
Maar op de juiste plaatsen en op sommige plaatsen niet teveel besparen in verband met het weggedrag, remmen remdruk goed verdelen,
en soms is uiteraard het balans tussen ligtvoetigheid en koersvastigheid ook heel dun tussen veilig of gevaarlijk worden omdat er bijv te weinig gewicht voor zit voor het vermogen dat de motir levert.
Denk dan aan een tankslapper of dat het voorwiel gaat zoeken.
motor zwabberen bij hard remmen bij verkeerde geichts verdeling etc.
alles heeft invloed op elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Of Ducati vs scooter


Kom op :) wees reel dit is geen standaard scootah :N

Ik mag heel graag scootah's maar neem dan wel origineel vs origineel :Y

Als je met een ss goed uit de voeten kunt en je schakelt niet mis vanuit 1 naar 2 (wat idd dikwijls opspeelt bij elke motor,omdat er een vrij tussen zit) dan wint de ss.

Ik bedoel acceleratie is vermogen en gewicht.

Op papier : mijn triumph 180 kg totaal 123 pk aan de krukass vs 55 pk aan de tanwieltrein en 277 kg voor mijn burgman 650(en dit is dan 1 van de sterkste scooters),ga je gewoon niet redden :')

nogmaals het sterkste punt van een scooter zit hem in het feit dat je niet op of terug hoeft te schakelen en het gewicht beneden zit.
En dat zie je in je 1e filmpje(circuit) terug :)
 
Laatst bewerkt:
Olifantje effe een paar dingen.
punt 1 en die moet je onthouden speel ik heel erg vals.
velen hier weten dat al.
velen hebben het al ondervonden.
maar goed met mijn burgman 650 zette ik al veel dikkere motoren te kijk.
in theorie en in de motor bladen.
maar ja als we allemaal schumager waren waren we allemaal miljonair en formule 1 rijders.
het verschil tussen een scooter en een motor is dat bij de motor de rijder bepaald
Hoe snel of traag een r1 is van 0 tot 100 of 200.
bij een scooter maakt het niet uit of je 9 bent 20 of 80.
als je gas kunt geven en hem recht kunt houden is iedereen even snel.
ogen dicht of open maakt ook niet uit.

Oke dan komt nu het vals spelen van mijn kant uit.
een gp800 is 839çc vtwin 270 of 280kg 75pk aan de krukas 56 aan het achterwiel.
0 tot 100 5,7 sec top 188 gps 210 op de teller.

toen ik er een jcosta onderdeed een race koppeling een 3 tanden grotere achtertandwiel 1 tand kleiner voortandwiel. Leovincy uitlaat bmc luchtfilter en powercomander erop, en afgestelt bij ruud Frédéric zat hij op 64 pk aan het achterwiel , en ruud meete in minder dan 9 sec naar de top van 195 toen.
dat was vorig jaar, dit jaar kwam er 4 mm grotere gasklep bij en 2x 493cc cillinders onder, totaal niet meer te vergelijken met vorig jaar qua koppel.
hij heeft nu bijna 70 pk aan het achterwiel, dat is bijna net zoveel als orgineel aan de krukas.


:] *O* *D *D :9~ :} :')

Heb je je wel eens verdiept in de prestaties van een supersport of superbike?
Die doen al jouw gegevens verbleken :') en vergeet niet : een testbank meet geen lucht weerstand :)

ik had eens eens een suzuki gsxr 750 met 136 pk aan het achterwiel(gemeten op diezelfde bank van frederiks),150 pk aan de kruk het ding liep 190 in de 2e versnelling( met nog 4 versnellingen over) zeg 170 op je gps en woog "nat"nog geen 200 kg.
Ik werd bang van het apparaat :P .

Laat staan de 1000cc versie ervan })
 
Laatst bewerkt:
Nou ja Dowseidah, iedereen begrijpt jouw uitleg, maar ik ben bang dat jij niet begrijpt wat Sossa met
zijn column/verhaal bedoeld. Hij beschrijft wat ............................... laat ook maar.
jouw verhaal is ook leuk trouwens, met pk, snelheid en kg.
Ps; als je schakelt van een naar 2, dan weet je dat als ervaren motorrijder. Anders moet je de uitdaging
niet aangaan
 
Heb je je wel eens verdiept in de prestaties van een supersport of superbike?
Die doen al jouw gegevens verbleken :') en vergeet niet : een testbank meet geen lucht weerstand :)

ik had eens eens een suzuki gsxr 750 met 136 pk aan het achterwiel(gemeten op diezelfde bank van frederiks),150 pk aan de kruk het ding liep 190 in de 2e versnelling( met nog 4 versnellingen over) zeg 170 op je gps en woog "nat"nog geen 200 kg.
Ik werd bang van het apparaat :P .

Laat staan de 1000cc versie ervan })

Op papier is geen praktijk, niemand haalt de acc waardes van zijn SS,
als je het snel wil doen moet je launch control hebben,
Op een scooter kan iedereen na kleine oefening gewoon vol weg en
haalt dan makkelijk de waarde die op papier staat.

Dus nog maal als je niet op je hoede bent
en denkt even zomaar een scooter weg te rijden,
word ieder foutje afgestraft
en red je het niet,
en dat is op een 50km weg tot 60km, op een 80km weg tot 90km
en op een 130km weg tot 130km mits de scoot meer dan 400 is,
weg te rijden,
ja hard rijden kunnen we allemaal,
maar zonder foutjes naar de 100, niemand op een schakelbak


en op je scootertje heb je niets te verliezen })

beetje Harley trekt alle SS zoek tot 100
 
Met de PCX trouwens ook een big smile bij het uit de schuur manoeuvreren met 7 haakse bochten en 12 fietsen die het pad blokkeren. Kan zowat een 8je draaien op een stoeptegel. Is ondanks de korte wielbasis en gigantische stuuruitslag het bochtje niet te nemen, zet je even met de hand de achterkant 90 graden om.

Big smile ook als een haakse bochtje boven de 40km/hr wordt genomen. Small smile als de bocht verkeerd is ingeschat en veel sneller genomen had kunnen worden.
Dezelfde small smile als het gaat regenen. Big smile omdat je nauwelijks nat wordt, no smile omdat het regent.

Big smile omdat de motorfietsen niet meer zwaaien. No smile als scooterrijders niet terugzwaaien.
 
Laatst bewerkt:
Met de zwaar getunde 300cc Sportcity 170 kg
kreeg ik regelmatig van Supersport en zelfs ook van Harley Rijders rijders de opmerking,
Jezusssssssss wat trekt dat ding.
Hoeveel CC ?
De 300cc liep maar 120km/.h top maar dat deed hij dan wel heeeeel snel.
( af fabriek top is 145km/h )

Mijn eigen R6 in de eerste versnelling tot 80km/h reed ik helemaal aan flinters.
Dus echt meegaan tot 80km/h.

Daarna had ik een R1 en ging de vlieger niet meer op.
Maaarrrrrrrrrr tot 70km/h moest met de R1 toch behoorlijk aanpoten.
Hoezo ?
Door tractie problemen...........
Wat dat hebbi met scooters niet..........
( behalve bij sossa met zijn 1000 cc scootert )

Hee Sos,
voor de gein zo ik bijna zo GP1000 kopen.
En dan puur om die supersport jochies te pesten _O-

Maar sprintjes trekken blijft feest en elke keer weer BIG SMILE MOMENT
als het gaat om scooter rijden.

Een snel op trekkende scooter
is mooie compensatie voor de peno pauze toch ?

.
 
Laatst bewerkt:
Op papier is geen praktijk, niemand haalt de acc waardes van zijn SS,
als je het snel wil doen moet je launch control hebben,
Op een scooter kan iedereen na kleine oefening gewoon vol weg en
haalt dan makkelijk de waarde die op papier staat.

Dus nog maal als je niet op je hoede bent
en denkt even zomaar een scooter weg te rijden,
word ieder foutje afgestraft
en red je het niet,
en dat is op een 50km weg tot 60km, op een 80km weg tot 90km
en op een 130km weg tot 130km mits de scoot meer dan 400 is,
weg te rijden,
ja hard rijden kunnen we allemaal,
maar zonder foutjes naar de 100, niemand op een schakelbak


en op je scootertje heb je niets te verliezen })

beetje Harley trekt alle SS zoek tot 100


Wat is er niet duidelijk aan het verschil tussen in 4 seconden naar 100km/h (willekeurige sportfiets) en 8 seconden naar de 100km/h(snelle scooter)?

Scooter is gewoon langzamer, punt.

Soms is de handling van een scooter beter, dan ben je in bepaalde situaties misschien sneller.
 
Terug
Bovenaan Onderaan