biggg diesel vraagje

ambush

Die hard MF'er
21 mrt 2004
285
0
ferwert
ik heb in een boekje van een dieseltje een foto staan maar snap ff niet helemaal hoe het werkt ik denk dat het voor koeling van de zuiger is ( btw blokje doet maar 18,900 KW )

normal_132.jpg

linkje naar grotere versie

http://attix.info/galary/albums/userpics/132.jpg

en het blokje
http://attix.info/galary/albums/userpics/232.jpg

ff wat specs

18 cylinders in v 18900kw of 25740pk bij 514 toeren met diesel

lengte 12700mm breete 5520mm hoogte 4980mm en gewicht 267 ton
boring per cylinder 480mm slag 600mm zuigersnelheid 10,3/10,0 M/S
Mean effective presure 23,2 bar

en zuip gedrag is met 85% gas open op 177 G/kWh

is omgerekend ongeveer dikke 3 ton aan diesel per uur

zijn leuke specs maar waar hoe werkt die koeling als het al koeling is ??

zit er meschien wel voor op het verkeerde forum :p maar waag het toch maar

Laatst bewerkt:
is een scheeps diesel ja zuiger is volges het boekje olie gekoelt en aleen de bovenste 60mm van de cylinder worden door olie gekoelt ( ook wel de vuur kraag genoemt ) maar wat ik dus niet snap hoe komt er olie circulatie in die zuiger ??

Wat is de vraag?.............ik snap het niet?....is dit een scheepsdiesel of zo trouwens?
1) Of de zuigers koeling hebben
2) Topicstarter ook niet
3) Met een lengte van 12.70 meter zal het niet het nieuwe blokje voor een Enfield Taurus diesel zijn :)

Tot zover deze nuttige bijdrage 8-)

hmz ja maar de boven kant van de zuiger is demontabel maar er zit ook een soort klep in of zo met koel kanaaltjes ik ga maar denk ik eens bij iemand kijken naar een oude zuiger

ik ken het geluid hem 1 jaar op een werf gewerkt daar bouwden ze coasters met kleine 6 tot 9 cylinder motortjes met maar 6000 pk ongeveer maar dat klinkt al leuk als ze hem voor de eerste keer starten

Lijkt mij machtig, die dingen laten ze ruwe olie oproken, zeg maar verdund asfalt maar ze lusten natuurlijk verder ieder vloeibaar vet, tot uit de frituur toe, beetje verdunnen desnoods met peut of zo.

:9

Jammer dat kleppen-tweetakkers niet rendabel klein te maken zijn; lopen nog een stuk zuiniger dan viertakt.

...
Jammer dat kleppen-tweetakkers niet rendabel klein te maken zijn; lopen nog een stuk zuiniger dan viertakt.

Japanners (een paar merken) hebben in '96 en '99 kleine 3-cyl. 2-takt turbodiesels gebouwd met 4 uitlaatkleppen per cyl. :) . Deze waren speciaal ontwikkeld voor zuinige kleine auto's maar hebben het niet gehaald tegen de normale 4-takt TDI's van nu (stuk goedkoper).

Denk je echt, Robair, dat een voldoende grote viertakt NET ZO ZUINIG zou kunnen worden als een kleppen-tweetakt? Wel grappig dat die viertakt dan waarschijnlijk meer materiaal zou vergen voor dezelfde pk's (vliegwiel en/of meer cylinders).

Natuurlijk is niet iedere schaalwijziging rendabel doorvoerbaar, zie maar eens een (omgekeerd) voorbeeld in de natuur: vogels die te groot worden blijven aan de grond (gewicht versus materiaal-sterkte).

het ging niet over groot 2takt <-> 4takt, het ging over zuinig en grote motor<->kleine motor.

dus als iemand beweerd: jammer dat die zuinige grote 2-takt niet klein te maken is, wel als je em klein maakt issie niet zuinig meer.

Terug
Bovenaan Onderaan