Bij +/- 100 km/u in z'n vrij :(

Cranky Shaft

MF'er
15 feb 2002
95
0
Leeuwarden
Ik had vanmiddag even een scary moment. Was behoorlijk stevig aan het wegrijden bij een stoplicht. (Vanaf dat stoplicht is het snelweg)

Toen ik door wilde schakelen kwam ie niet in de tweede versnelling terecht, maar in z'n vrij. Ik schrok me het lazarus.....

ik durfde hem niet zomaar bij een snelheid van alsnog 90km/u vanuit z'n neutraal in de twee ze zetten dus ben ik op de vluchtstrook afgeremd, in z'n een gezet en weer doorgereden.

Hoe kan dit en hoe voorkom ik dit???? Schakel ik niet hard/snel genoeg??? Haal ik het pookje niet ver genoeg door????

Hoe schadelijk zijn deze grappen voor de bak???

p.s het was mij al eens eerder opgevallen dat hij lastiger schakelde tussen de een en de twee naarmate het toerental hoger kwam. Hoort dit zo of moet ik ongerust worden???
 
Laatst bewerkt:
Als je met 90 in de vrij komt, kan je gerust weer in de 2e versnelling schakelen. Hier heeft je bak geen moeite mee hoor. Wel wat extra gas geven voor de toeren natuurlijk.

Of dit aan het schakelen van jou ligt of aan de bak weet ik niet.
Misschien anderen?
 
Misschien dat je te voorzichtig schakelt. Zeker bij hoge toeren van 1 naar 2 moet je behoorlijk 'zeker' schakelen. Dus lichte druk onder het pedaal, ontkoppelen en dan met redelijk wat kracht opschakelen. Misschien gaat het dan beter.

Succes
 
Zal idd wel wat te voorzichtig zijn. Ik moet natuurlijk nog wel wat wennen aan het beestje.

Ik heb het schakelpedaaltje al wat lager gezet zodat ik zeker weet dat ik hem "vol" door kan halen.....

Zal vast wel aan mij liggen.....oefening baart kunst zeggen ze wel eens...
 
...heb ik ook wel eens last van...

vooral idd als ik te snel wil schakelen en niet
meer dan een halve aai aan het schakelpedaal geef.
Hoe hoger je in de toeren komt hoe duidelijker je
moet schakelen.

(Schijnt typische ZX6-R kwaal te zijn en ja hoor,
de ZX6-R rijders antwoorden het meest...)

Heb tijdens schakelen van 2 naar 3 ook al eens
mis geschakeld, hing ie tussen twee versnellingen
in of zo, ding ratelde en takkelde, koppeling in
hielp niks, toen wel maar direct aan de kant...was
ff schrikken...
 
Laatst bewerkt:
Wil TP niet teleurstellen ( ;) ), dus zal ook effe reageren:
Kan gebeuren als je niet goed doorhaalt... Kwaaltje bij sommige honda's... (nieuwere CB750 heeft dat bijvoorbeeld ook nog wel eens)... Vooral bij hoger toerental moet je wat trefzekerder doorhalen en pas loslaten nadat je de koppeling op laat komen...

Bij schakelen zonder koppeling rond de 12-14 duizend toeren wil ik het soms nog wel eens hebben... Gewoon koppeling in, tikje gas & schakelen... Niets aan de hand, ook al voel je soms wat tegendruk bij het inleggen van de 2 (met bijbehorend rateltje...) als je maar snel omhoog haalt dan... Als je heel rustig & voorzichtig de twee probeert te vinden, ratel je iets teveel tandjes in je bak... Snel inleggen met gesynchroniseerd toerental (voor zover mogelijk) voorkomt zoveel mogelijk rateltjes... :)
 
Ik had laatst een keer van de 2 naar de 3 schakelen.
Toen bleef ie tussen de versnellingen hangen.
Vond het niet echt een leuk geluidje.
Gewoon nog een keer tikken en hij ging erin.

Op mijn pa's motor (VFR) heb ik regelmatig dat ik hem in zijn vrij
zet terwijl ik hem in zijn 2 wil hebben.
 
Cranky, je zou je schakelpokie eens iets lager kunnen zetten. Ik heb met mijn 1.97m ook het zelfde euvel gehad. Er zit zelfs een vrij tussen elke versnelling, maar sinds ik mijn pook wat lager heb gezet heb ik nergens meer last van. Wel moest ik heel even wennen aan het feit dat ik bij het terug schakelen wat dieper moet trappen...
 
Cranky, je zou je schakelpokie eens iets lager kunnen zetten. Ik heb met mijn 1.97m ook het zelfde euvel gehad. Er zit zelfs een vrij tussen elke versnelling, maar sinds ik mijn pook wat lager heb gezet heb ik nergens meer last van. Wel moest ik heel even wennen aan het feit dat ik bij het terug schakelen wat dieper moet trappen...

Zeker doen, heb ik ook gedaan (1.94). Hierdoor met meer kracht en precisie schakelen.

Kubiekdriehoekje, had jij een 11-bak :?
 
Ik hang 'm meestal tussen de 5 en 6 in, alleen als ik hard rij en zonder koppeling schakel. Rij je rond de 200, wil je keurig opschakelen en hoor je ineens een hoop geratel. Sniefijn..
 
Heb ik ook soms last van als ik effe een sprintje wil trekken. Ik ga dan van m'n 2 naar z'n 3, dat pakt ie gewoon en dan zodra de toeren wat hoger gaan schiet ie er ineens uit en 1 a 2 seconden later pakt ie em weer op. Je voelt dus ook een enorme ruk als dit gebeurd. Gelukkig komt het niet al te vaak voor maar lekker is het niet '(
 
Bij mij schiet hij nog wel eens in zijn vrij als ik al wel goed geschakeld heb. Tussen z'n 1 en 2, maar ook wel eens tussen de 4 en 5.... WIIIIIIIIIIIIIIIIIII doet ie dan.... Ach ja, gas los, koppeling in en snel opschakelen, de tweede keer schrik je niet zo heel erg meer....

Ik heb trouwens het idee dat hij het vooral doet als ik veel heb gereden en hierbij al veel heb geschakeld. Misschien dat het een en ander warm wordt en uitzet. De versnellingsbak en koppelingsplaten gaan nu bijna 50000 km mee. Iemand hier ideeen over?
 
Bij mij schiet hij nog wel eens in zijn vrij als ik al wel goed geschakeld heb. Tussen z'n 1 en 2, maar ook wel eens tussen de 4 en 5.... WIIIIIIIIIIIIIIIIIII doet ie dan.... Ach ja, gas los, koppeling in en snel opschakelen, de tweede keer schrik je niet zo heel erg meer....

Ik heb trouwens het idee dat hij het vooral doet als ik veel heb gereden en hierbij al veel heb geschakeld. Misschien dat het een en ander warm wordt en uitzet. De versnellingsbak en koppelingsplaten gaan nu bijna 50000 km mee. Iemand hier ideeen over?
Denk eerder dat je been en je voet dan moe zijn. Bij mij was het dus over nadat ik de slag die ik met m'n voet moest maken zo klein mogelijk had gemaakt.
 
Op een R6 heb je daar ook last van, idd gewoon harder trappen, de verhouding tussen 1 en 2 is het extreemst van allemaal, heb ik me laten zeggen, dus dat kan nog wel eens fout gaan.
Als je er op gaat letten zal het zeker beter gaan.
Ik heb ook de gewoonte om pas bij 15000 toeren te schakelen....vaak is het beter om bij 12000 naar twee te gaan en dan de tweede versnelling uitrijden naar het rood ;)
Kan geen kwaad, vind die bak lekker om gestraft te worden, daar zijn ze voor....
 
Terug
Bovenaan Onderaan