Bij elke rit bijna onderuit gereden worden...

Begrijp me niet verkeerd, de huidige geluidsgrenzen zijn tamelijk overdreven en mijn Buell uitlaat is ook niet 100% origineel maar ik heb het hier over de leeghoofden die denken dat iedereen net zoveel geniet van de herrie van hun motor als alle omstanders en gelijk de complete inhoud van hun pijpen er uitmeppen. Als ik bij mijn opa in de Betuwe op bezoek ging (dijkhuis) dan wandelden letterlijk de koffie-koppen van de tafel als de "Hardly Ableson" club weer es langs roffelde. Als Buell rijder kan ik Harley geluid zeker op prijs stellen (en mijn opa die nog een WLA heeft gehad ook) maar er zijn grenzen en we moeten de overheden die wegen willen afsluiten geen excuus geven door met een hoop herrie en bravour over de wegen te rijden.

was eigenlijk niet van plan dit topic in een herrieuitlaten topic te veranderen.

toch ff mijn mening geven.
ben het er mee eens dat er wegen afgesloten worden, dit zal ook best mede door de herriepijpen komen, maar dan vooral door diegene die met die herriepijpen ook nog eens als een gek rijden in druk bevolkt gebied. ik woon zelf midden in een woonwijk, en er heeft nog nooit iemand over mijn uitlaten geklaagd. terwijl ik toch ook soms pas om 22:30 thuiskom en regelmatig om 05:30 met de motor naar mn werk vertrek, feit is dan wel dat ik heel rustig rij, en niet als een gek aan het gas ga melken!

overigens heb ik onlangsmijn open uitlaten (die waren gemonteerd toen ik m kocht) vervangen door supertrapps, die wat stilller zijn.

feit blijt wel dat je met lawaaierigere uitlaten eerder gehoord zult worden, en dat kan op kruisingen wel een handig zijn als je niet geizen wordt
 
Laatst bewerkt:
Goh, Tjonge, wel veel (tegenstrijdige) "tips".

Te hard, te langzaam, te assertief, te agressief, te defensief, verkeerde positie op de weg.... Het zal allemaal wel. Mijn streven is altijd om te proberen na een motorritje beter te kunnen rijden als ervoor. Heb dus ook niet voor niks de VRO gevolgd (en dit zal niet de laatste zijn geweest).
Soms zit je op het randje van je kunnen, maar met 90 over een rotonde binnen de bebouwde kom te vliegen is natuurlijk belachelijk. Moet je niet zeiken als je van de weg gereden wordt, sterker nog... Rijbewijs afnemen zo iemand.
Het verwijt krijgen dat ik op een overzichtelijke kruising afkom met 90 (jawel 10km te hard) terwijl ik op een voorrangsweg rij, en er een auto van links stilstaat... :r :r :r

Ik rij vlot maar defensief. Als de verkeers situatie het toelaat mag ik graag wat gooien en smijten met mijn ploffie, maar nooit te... Wil graag weer heel bij mijn vrouwtje en 2 dochtertjes thuis komen. Xreme prestaties hoef ik van mijn 44pk 1 pitter ook niet te verwachten, maar haal er voldoende voldoening uit :]

Degene die zo goed als nooit meemaken dat ze over het hoofd gezien worden, tjonge. Ligt misschien idd wel aan de regio waar ik rij. Zie het nl ook gebeuren bij andere motorrijders.
Iemand die per dag 200km rijd en er geen last van heeft... Ja hehe, de meeste km's zullen wel op de snelweg zijn. Toen ik laatst van Mainz terug reed naar Winschoten (zo'n 450 km), het meest over de snelweg, heb ik er ook geen last van.

In ieder geval.... Had niet verwacht dat er zo veel reacties op de topic kwamen...
 
Ik denk dat iedereen het wel regelmatig meemaakt dat 'ie bijna van de weg wordt gedrukt, maar dat er gewenning optreedt. m.a.w auto ziet me niet , beetje tussen gas, auto schrikt zich dood en ziet me wel. In 99% van de gevallen is er geen onwil in het spel.
 
Het verwijt krijgen dat ik op een overzichtelijke kruising afkom met 90 (jawel 10km te hard) terwijl ik op een voorrangsweg rij, en er een auto van links stilstaat... :r :r :r
Het gaat erom dat jij verwacht voorrang te krijgen op een voorrangsweg. Ik koester geen verwachtingen. Motorrijders worden vaak over het hoofd gezien, dus ik zorg ervoor dat als iemand mij geen voorrang geeft, ik dat vroeg genoeg door heb om zonder hartkloppingen mogelijkheden te benutten om een eventueel gevaarlijke situatie te voorkomen. Als dit betekent dat ik dan dus geen voorrang krijg, dan neem ik dat voor lief.

Wat betreft jouw commentaar dat het misschien aan jouw regio ligt, ik rij in de Randstad. Stukkie drukker dan Winschoten met mogelijk ook wat meer idioten op de weg. ;)

Het kan ook zijn dat ik automatisch zoveel gevaarlijke situaties omzeil dat het me niet meer opvalt... :]
 
onoplettendheid bij verkeersdeelnemers iriteert mij ook mateloos.

word zelf niet regelmatig bijna onderuit gereden maar merk wel veel jaloezie bij automobilisten die of ze het wel of niet zien graag hun kreukelzone op je uit willen proberen
 
je irriteert ook andere motorrijders...

je bent niet goed wijs als je denkt dat je daarmee de verkeersveiligheid dient.

tis fokking irritant en behoorlijk egoistisch....


liever egoistisch dan niet gezien worden.

Ah jij bent dus 1 die fijne gozer die me 's nachts inhaalde op de snelweg met groot licht aan, waardoor ik 10 minuten lang geen flikker achter me zag en je behoorlijk wat vrienden maakte op de tegemoetkomende baan?

sorry, ik had erbij moeten zetten "altijd, behalve 's nachts met overig verkeer"
want ik ga natuurlijk niet 's nachts met groot licht rijden als er bv een tegenligger aankomt.
 
Groot licht is zwaar irritant. Heb een keertje tijdens een toertocht iemand achter me gehad die continu grootlicht aanhad. Heb ik dus ook vriendelijk gevraagd om grootlicht uit te zetten...

Bovendien heb je zelfs kans dat je juist door groot licht te voeren niet gezien wordt, zeker als er een laag hangende zon is die in je rug schijnt. Een tegemoet komer of de gene die achter je rijdt zal je hoogstwaarschijnlijk helemaal niet kunnen zien. Mijn devies, als je meer wilt opvallen, maak dan runninglights met je knipperlichten, maar voer nooit andere verlichting dan je dimlicht (behalve natuurlijk bij situaties dat het wel toegestaan is om grootlicht te voeren ;) )
 
Het gaat erom dat jij verwacht voorrang te krijgen op een voorrangsweg. Ik koester geen verwachtingen. Motorrijders worden vaak over het hoofd gezien, dus ik zorg ervoor dat als iemand mij geen voorrang geeft, ik dat vroeg genoeg door heb om zonder hartkloppingen mogelijkheden te benutten om een eventueel gevaarlijke situatie te voorkomen. Als dit betekent dat ik dan dus geen voorrang krijg, dan neem ik dat voor lief.

Wat betreft jouw commentaar dat het misschien aan jouw regio ligt, ik rij in de Randstad. Stukkie drukker dan Winschoten met mogelijk ook wat meer idioten op de weg. ;)

Het kan ook zijn dat ik automatisch zoveel gevaarlijke situaties omzeil dat het me niet meer opvalt... :]


ben het volledig met je eens. ik probeer voor elke situatie in te schatten wat er gebeurt ALS.... en bij rare situaties zoek ik vooraf al een uitwijkmanouvre uit, en als die er niet zijn, gewoon afremmen, en de kat uit de boom kijken.
moet wel erbij zeggen dat ik dat al vele jaren doe, en daar heb ik dus heel weinig tijd voor nodig.
ik zie op een kilometer afstand al een oud vrouwtje in een auto zitten en weet dus precies wanneer ze naar links of rechts gaat.

uiteraard heb ik ook wel eens dingen dat ik denk: moet dat nou zo? maar bon
ik weet dat verplicht links inhalen een gebod is, en dat ik heel lang geleden uit mijn hoofd heb gezet. ik haal mensen liever rechts in dan dat ik me zit te storen aan jan en alleman. ik vind het veel gevaarlijker om kwaad te worden, dan een beetje rechts inhalen. tuurlijk let ik er wel op dat mensen niet schrikken.
 
tuurlijk let ik er wel op dat mensen niet schrikken.

Vind ik altijd een moeilijke kwestie - hoewel ik zelf er alles aan doe om gezien te worden, zijn er genoeg automobilisten die dusdanig zitten te suffen dat een passerende motor (rechts of links) ze doet schrikken.
 
Is gewoon klote hoe koekblikkers soms doen!!
Laatst hier in Emst, 1 of andere janlul ziet me aankomen en trekt gewoon op!
dan wordt mijn arme FZ bijna tot stoppie gedwongen.
vind ie niet leuk :(
 
Iedere rit een remproef? Dan doe je toch echt iets fout. Het komt bij mij bijna nooit voor. Af en toe even gas los laten, voetje op de achterrem, daar houdt het wel mee op. En ik zit toch echt dagelijks op de motor.

Groot licht en open uitlaten zijn asociaal en lossen niets op. Met groot licht ben je slechter zichtbaar/herkenbaar en met herrie weet men nog niet wáár je rijdt.

Zoals Panrider aangaf is je eigen zichtbaarheid het belangrijkste. Ik heb een gele koplamp en dat doet al wonderen. Ik zal er nog wat tape bij plakken denk ik.
Daarnaast anticiperen. Dat kun je leren. Een auto die mij geen voorrang geeft heb ik al gezien vóór hij de weg op rijdt. En in de file zie ik wie mij wel gezien heeft en wie niet.

Maar toch moets ik pasgeleden vol in de remmen. Ik was de straat nog niet eens uit. Met rokend rubber tot stilstand gekomen.



Ik bedacht dat ik mijn brood vergeten was :+ :+ :+
 
Typisch Nederlands geouwehoer hier. ;) Het is altijd de ander en het is nooit goed. |(
Draai het eens om en ga de auto's e.d. tellen waar je geen "last" van hebt gehad, of die je netjes voor laten etc., i.p.v. je te concentreren op die ene auto per dag die jou over het hoofd zag op de rotonde. Schept denk ik een heel ander verkeersbeeld *D .
 
Het komt bij mij bijna nooit voor... En ik zit toch echt dagelijks op de motor.
Daarom juist! Het zijn altijd die zondagrijders die denken dat ze overal voorrang moeten krijgen. Dagelijkse rijders valt het niet eens meer op dat ze geen voorrang krijgen.
 
Vrees dat het toch een beetje aan jezelf ligt. Overkomt me zelden. (ja, ik durf best door te rijden ;) ) Lijkt me dus toch een kwestie van beter anticiperen, kijken, positie en meer van dat soort dingen. Anyway, tot nu toe gaat het in ieder geval wel elke keer goed! 8-)
 
Is die nog nog niet platgereden...dit topic?

Kan er tenminste een slotje op dit olymmpisch gewauwel je zou er bijna een ontsteking van in je voet krijgen.

Maar ja dat valt buiten de normen en waarden, hiero 48 miljoen toch zat..van de minima..
 
Typisch Nederlands geouwehoer hier. ;) Het is altijd de ander en het is nooit goed. |(
Draai het eens om en ga de auto's e.d. tellen waar je geen "last" van hebt gehad, of die je netjes voor laten etc., i.p.v. je te concentreren op die ene auto per dag die jou over het hoofd zag op de rotonde. Schept denk ik een heel ander verkeersbeeld *D .
Weehee, goed opgemerkt 8-)
 
Beetje van jezelf en een beetje van de mentaliteit van de hedendaagse automobilist.
pas extra op voor Volvo's
 
Hebben jullie dat nou ook?

Eigenlijk elke keer als ik een stukje ga toeren, ook al is het maar even een half uurtje, moet ik altijd wel of even de remproef in praktijk brengen, of een uitwijk manouvre uitvoeren... :(

Op rotondes kan ik er op wachten dat er een koekblikker op komt rijden terwijl ik nog geen 10 meter van hem vandaan ben... Straatje van rechts evenzo...

OK, ik heb een zwarte motor, maar natuurlijk wel altijd mijn verlichting aan... :]

Laatst in de Groningse polders... Welke kant je ook opkeek, je kon zeker een km of 3 wegkijken. Straat van links.... Auto stopt, ik denk ah die ziet me, dus rustig aan kilometertje of 90 doorrijden. Nee hoor, toch er nog ff voorzetten. Dus maar uitgeweken naar de linker weghelft en met een aanzienlijk snelheidsverschil de auto ingehaald.

Vanavond in Sodom, weg van rechts, een koekblikker zonder te remmen de weg op. Maar weer naar de andere weghelft....

Ligt het nou aan mij of overkomt jullie vaak hetzelfde...

Ik rij 1000km per week.. en ik moet heel af en toe wel ontwijken/remmen om een aanrijding te voorkomen... maar om nou te zeggen dat het me wekelijks of misschien wel maandelijks gebeurt.

Misschien beter anticiperen/ voorruit kijken?

Als jij weet dat een auto hem bij een rotonde ervoor knalt op 10 meter van jou.. dan wacht je de volgende keer toch tot die auto voorbij komt?

Verwacht het onverwachte.. en niet denken goh ze zien me wel.



 
Terug
Bovenaan Onderaan