Bij Enigma in produktie

De eerste kan natuurlijk duizend kilometer eerder gebroken zijn. Of vijf. Zo te zien veranderd de stabiliteit daarvan niet, verdubbelt alleen de belasting op de overgebleven stangkop.
Zit er nu een losse afstandbus tussen de stangkoppen? Dan kan de bout dus buigen en de stangkoppen ieder anders belasten. Dan neemt feitelijk maar 1 stangkop de hele belasting op. Als er geen tussenbus maar een vaste stijve vork had gezeten hadden de stankoppen het veel langer volgehouden.
Torsiebussen is inderdaad een goed plan. Lekker groot, dat past wel bij de rest.
 
Mooi geluk voor de bestuurder, dat hij hem nog heeft kunnen brengen. Voor hetzelfde loop je flinke schrammen op!

Hij heeft al drie nachten niet kunnen slapen van de schrik......

Dat ziet er uit als een heel bekend span.
Hebben we die niet eerder gezien?

BMW Bill toch? Maat van Petaat. De beste man is vorig jaar plots overleden geloof ik. Mooi span vind ik.

Was inderdaad het span van BMW Bill. De bak is gebouwd door M@kke en volgens mij is de voorwielophanging er eentje van LBS.

De eerste kan natuurlijk duizend kilometer eerder gebroken zijn. Of vijf. Zo te zien veranderd de stabiliteit daarvan niet, verdubbelt alleen de belasting op de overgebleven stangkop.
Zit er nu een losse afstandbus tussen de stangkoppen? Dan kan de bout dus buigen en de stangkoppen ieder anders belasten. Dan neemt feitelijk maar 1 stangkop de hele belasting op. Als er geen tussenbus maar een vaste stijve vork had gezeten hadden de stankoppen het veel langer volgehouden.
Torsiebussen is inderdaad een goed plan. Lekker groot, dat past wel bij de rest.

Voorzover ik heb kunnen zien zitten de stangkoplagers rechtstreeks tegen ingelast stukjes pijp aan gebout aan de zijde van de wielophanging.
Aan de frame-zijde zit er geen bus tussen, maar is dat tevens een verbinding van de verschillende stukken hulpframe. Moet ik ook nog een andere oplossing voor verzinnen want dat zint me ook niet.
 
Ik heb nu een EZS Munro frame liggen. Ook stangkoplagers. Maar dan wel van formaatje vrachtwagen.....


Zoiets? Aan boord ligt weleens een bak 'verkeerd besteld/voor de hobby' daarin vond ik deze;
540.jpg
 
ik vind de hele constructie raar aangezien je vlg mij de stangkoppen niet in kunt stellen op lengte en hoek. hierdoor krijg je de koppen nooit in lijn( 3 stuks) dus wordt er altijd eentje overbelast ook al door het verdraaien. en als er een gaat komt de rest vanzelf
 
De discussie over stangkoppen is al wel eerder hier gevoerd, meen ik mij te herinneren. :X
er heerst dus een stangkop fobie hier? ik heb ff gezocht om hier over na te lezen maar vanwege mijn digibeetheid kon ik het niet vinden. wat was na de lange discussie de algemene gedachte over de stangkoppen???
 
Weer eens wat foto's.
Nu ben ik bezig met een Guzzi Breva waar een EZS Munro aan moet. Ik heb bij EZS het hele pakket afgenomen; Zijspan, hulpframe, wielen en voorvork. Het hele pakket is nagenoeg "plug-n-play"

Voorvork monteren:

full


Vulplaten er tussen monteren;

full


Zijspan er naast monteren en hulpstukken hechten;

full


Net binnen de 2 meter;

full


1,95 breed om precies te zijn, zonder koffers

full


En nog een trekhaak maken.

full
 
Weer even een update en wat plaatjes van wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Een deel ervan heeft al op FB gestaan. Maar voor diegene die geen FB hebben en voor de rest ook ter lering en vermaak.

Allereerst de Guzzi / Munro; eindresultaat.

full

full

full


Vervolgens het vervolg op het stangkoppenverhaal. Deze zijn nu vervangen door M16 torsiebussen.
Let niet op het schilderwerk, mocht van de eigenaar gewoon met een kwassie. en ik ben geen kwastert

full

full


Ook moest ik de -geventileerde- voorremschijf ook vervangen, doe oude was zo dun dat deze ging scheuren. Aan de schijf te zien is er ook al wat mee ge-expirimenteerd qua steek en aantal wielbouten.

full


Overigens ook leuke wieldoppen.

full


Tussendoor ook nog een wieldraagarm van een schwenker voorzien van een naaf en rem voor een BMW GS wiel.

full


Een oudje van een maat van me voorzien van nieuwe remleidingen en een nieuw zijspanruit.

full


En mijn eigen Enigma 2 voorzien van een automatische afslag voor de knipperlichten, tot grote opluchting van Frau Enigma 8-)
Ik had al een knipperlichtautomaat en schakelaars van een BMW K100/K1100 geplaatst maar ik mistte nog het rij-signaal. Aangezien ik dit niet kan aftakken van mijn snelheidsmeter heb ik een aparte opnemer (naderingsensor) geplaatst op de achterste remschijf (foto). Uitgezocht wat voor signaal ik moet hebben (6 volt blokgolf) en dit gemaakt met een paar weerstanden. Het systeem werkt!

full
 
Weer even een update en wat plaatjes van wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Een deel ervan heeft al op FB gestaan. Maar voor diegene die geen FB hebben en voor de rest ook ter lering en vermaak.



En mijn eigen Enigma 2 voorzien van een automatische afslag voor de knipperlichten, tot grote opluchting van Frau Enigma 8-)
Ik had al een knipperlichtautomaat en schakelaars van een BMW K100/K1100 geplaatst maar ik mistte nog het rij-signaal. Aangezien ik dit niet kan aftakken van mijn snelheidsmeter heb ik een aparte opnemer (naderingsensor) geplaatst op de achterste remschijf (foto). Uitgezocht wat voor signaal ik moet hebben (6 volt blokgolf) en dit gemaakt met een paar weerstanden. Het systeem werkt!

[afbeelding]

Handige bliksem!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan