Bij hoeveel KM of na hoeveel tijd is motor warm?

S muis

MF veteraan
19 jul 2005
1.477
0
Den Haag
Hi,

Ik heb geen autorijb. dus ik ga eigelijk altijd met mijn speed four weg, en naast dat ik in de weekenden gewoon langere stukken rij... rij ik van ma-vrijdag woon-werk verkeer van maar 5,5 km.

Is dit slecht? Of maakt het niet veel uit, als je bv later gewoon weer langere stukken rijdt? :?

Binnenkort ga ik fietsend naar mijn werk, maar wil dit toch even weten. En over een paar weken woon ik in Delft en is het maar 13km rijden... dus ik wil het sowieso ff weten...

alvast bedankt !

gr, motorchickie
 
Als je ook in de winter zulke korte stukjes gaat rijden dan is dat echt slecht voor de motor inderdaad.
5 dagen per week krijgt hij dan geen kans om goed warm te worden.
Het vocht en brandstofresten in je olie zorgen er voor dat de smerende werking erg snel achteruit gaat.
Bij regelmatig goed warm worden verdampt dat weer, maar dan praat je toch al snel over 10/15 km.
 
ik reed voorheen dezelfde afstand en ivm behoud motor ook voor de fiets gekozen. onlangs een auto gekocht en rij dat nu met de auto ;)

bij zulke korte afstanden verdwijnt de condens namelijk niet geheel uit de olie wat niet ten goede komt aan het blok.elders gelezen van iemand die een kijkglas bij de koppeling had dat na 40 km de condens nog niet geheel verdwenen was.

rij zelf mn soes ongeveer 16 km (10 mijl) heel rustig warm en dan opbouwend qua toeren, de honda tuf ik zeker 20 km mee voor het gas echt goed los gaat. weet dat beide overdreven is maar ben zuunig op het spul :)
 
Hi,

Ik heb geen autorijb. dus ik ga eigelijk altijd met mijn speed four weg, en naast dat ik in de weekenden gewoon langere stukken rij... rij ik van ma-vrijdag woon-werk verkeer van maar 5,5 km.

Is dit slecht? Of maakt het niet veel uit, als je bv later gewoon weer langere stukken rijdt? :?

Binnenkort ga ik fietsend naar mijn werk, maar wil dit toch even weten. En over een paar weken woon ik in Delft en is het maar 13km rijden... dus ik wil het sowieso ff weten...

alvast bedankt !

gr, motorchickie
Kippe endje lekker gaan fietsen ja ;)
Anyway, het scheelt nogal of we het over zomer of winter hebben. Zomers warmt hij sneller op uiteraard en zal je weinig last van mayo (vocht in olie) krijgen. S'winters echter veel sneller en dan is af en toe heetstoken het devies (lange rit dus).
Verders zijn korte stukjes nooit goed, alles slijt er harder door. Dit vang je dan weer niet op met af en toe een lange rit.
 
Als je ook in de winter zulke korte stukjes gaat rijden dan is dat echt slecht voor de motor inderdaad.
5 dagen per week krijgt hij dan geen kans om goed warm te worden.
Het vocht en brandstofresten in je olie zorgen er voor dat de smerende werking erg snel achteruit gaat.
Bij regelmatig goed warm worden verdampt dat weer, maar dan praat je toch al snel over 10/15 km.

thanks voor je snelle antwoord!

maar is het nog steeds heel slecht als ik dus in het weekend langere stukken rij en de stoffen dus verdamp?

zometeen vanaf Delft moet het dus niet echt 'n probleem zijn, bij 13km...

en maakt tijd nog uit? dus ipv km's dat ie gewoon een langere tijd aanstaat zegmaar?
 
thanks voor je snelle antwoord!

maar is het nog steeds heel slecht als ik dus in het weekend langere stukken rij en de stoffen dus verdamp?

zometeen vanaf Delft moet het dus niet echt 'n probleem zijn, bij 13km...

en maakt tijd nog uit? dus ipv km's dat ie gewoon een langere tijd aanstaat zegmaar?

Het blijft natuurlijk slecht om er 5 dagen mee te rijden zonder 1 keer goed warm te worden.
Stilstaand laten lopen is ook een slecht idee, (als je dat bedoelde tenminste?)
 
Ivan en =lvt=, thanks voor de uitleg.

Jammer dat het zo slecht is want ik vind het heerlijk -ongeacht hoe lang of kort stuk ik moet rijden- om met m'n bike te gaan...

Ik ga binnenkort idd fietsen naar mijn werk, maar vanaf Delft denk ik weer met de motor... en dan is het denk ik een idee om wat om te rijden zodat ie toch goed warm wordt... :)
 
Het blijft natuurlijk slecht om er 5 dagen mee te rijden zonder 1 keer goed warm te worden.
Stilstaand laten lopen is ook een slecht idee, (als je dat bedoelde tenminste?)

Ik snap het. Ik bedoel op zich niet stationair laten lopen, maar er bijv. lang over doen...stel dat ik over een redelijk klein stuk 30 min. doe om thuis te komen, dan lijkt het wel of ie warm wordt, ventilator gaat dan ook aan... of is dit schijn bedriegt?

(maargoed dat hou ik ook niet vol(er langer over doen), ik ga altijd voor de auto's staan hehe, ongeduldig typ-je).
 
Laatst bewerkt:
Als de fan aangaat issie goed warm ja. Maar Zomers zal je zowiezo geen mayo krijgen omdat het blok nooit zo ver afkoeld dat je condens krijgt.

Korte ritjes in de zomer kan je dus in principe af zonder wekelijks heetstoken, maar slijtage is nu eenmaal het grootst bij een koude start (in de winter wellicht wat meer dan in de zomer).
 
Ivan en =lvt=, thanks voor de uitleg.

Jammer dat het zo slecht is want ik vind het heerlijk -ongeacht hoe lang of kort stuk ik moet rijden- om met m'n bike te gaan...

Ik ga binnenkort idd fietsen naar mijn werk, maar vanaf Delft denk ik weer met de motor... en dan is het denk ik een idee om wat om te rijden zodat ie toch goed warm wordt... :)

Gewoon doen die 5 km, heb het zelf jaren gedaan, pas na 160.000km moesten er nieuwe zuigers in.
Wel vaker de olie verversen. *D
 
Ik heb net iig effies 55km (ipv 5) gereden om hem goed warm te maken, heb ik iig weer de werkweek doorgebroken ;) .

was erg relaxed, einde a4 bochten gedaan... dan kom je tenminste makkelijk aan wat km's (moet je wel veel rondjes doen.. maarja met een beetje geluk zijn m'n randjes ook weer wat kleiner! :+ )

heb em aan't einde ff in het rood gehad en de ventilator is ook aangeslagen, dus hij is iig weer ff goed heet geweest.

maar als ik het goed begrijp maakt het in de zomer dus niet zo veel uit, maar in de winter wel. thanks!

:]
 
Wat niet. Als je hem stilzet druipt de olie terug naar je carter, tijdens het starten duurt het even voor met name de cilinderkop voorzien is van olie plus dat hij pas optimaal smeert vanaf ~80 graden.
En de olie verouderd idd sneller, er ontsnappen relatief veel benzine deeltjes langs de zuiger naar de olie wanneer de motor nog koud is (en dus de passingen mbt tot uitzetten nog 'groot' zijn).
Heb je weleens gemerkt dat wanneer je uren achterheen rijdt hij steeds soepeler gaat lopen?
 
Laatst bewerkt:
Ik merk wel dat tie soepler schakeld en iets minder trilt als ie mooi is opgewarmt. Gelijk wegvlammen of iets te lang laten pruttelen is niet fijn nee.
Nu met die hitte is het al heel snel, maar met koude dan duurd het allemaal wat langer.
 
Wat niet. Als je hem stilzet druipt de olie terug naar je carter, tijdens het starten duurt het even voor met name de cilinderkop voorzien is van olie plus dat hij pas optimaal smeert vanaf ~80 graden.
En de olie verouderd idd sneller, er ontsnappen relatief veel benzine deeltjes langs de zuiger naar de olie wanneer de motor nog koud is (en dus de passingen mbt tot uitzetten nog 'groot' zijn).
Heb je weleens gemerkt dat wanneer je uren achterheen rijdt hij steeds soepeler gaat lopen?

Helemaal waar... zodra hij echt warm is loopt' ie veel lekkerder.. merkte dat vandaag ook weer.
 
Ik vraag me ook idd af.. wat gaat er precies hard slijten aan de motor? (klinkt blond, maarja wil het gewoon goed weten)

Hard slijten zal wel meevallen, dat er bij de koude start meer slijtage is, is wel duidelijk. Heb je een oliedruklampje op je motor ? Het is je misschien wel eens opgevallen dat het even duurt voordat deze uitgaat bij het starten, deze korte periode zorgt voor slijtage bv aan je krukaslagers, deze hebben oliedruk nodig en voldoende olie om de lagerschaaltjes te scheiden vd kruktap.
Maar er zijn nog veel meer oorzaken van slijtage, niet alleen maar de kouwe start.
En per slot van rekening moet dat blok ook als je langere stukken rijdt door die kouwe start tijd....
 

Hard slijten zal wel meevallen, dat er bij de koude start meer slijtage is, is wel duidelijk.

Idd niet hard, is niet de bedoeling om je bang te maken hoor S4muis ;)
En per slot van rekening moet dat blok ook als je langere stukken rijdt door die kouwe start tijd....
Maar wat ik dus duidelijk probeerde te maken is dat een motor met veel korte ritjes eerder op zal zijn omdat er dus relatief vaker mee koud gestart is. En warm rijden voordat je opengooit is -zoals Ivan al zei- belangrijk.
 
Maar wat ik dus duidelijk probeerde te maken is dat een motor met veel korte ritjes eerder op zal zijn omdat er dus relatief vaker mee koud gestart is. En warm rijden voordat je opengooit is -zoals Ivan al zei- belangrijk.

Klopt :)

Ik denk wel dat je dat weer gedeeltelijk kunt compenseren door bv ipv 10w40 5w of 0 w 40 olie te gebruiken.

En verder gewoon :]
 
Ik vraag me ook idd af.. wat gaat er precies hard slijten aan de motor? (klinkt blond, maarja wil het gewoon goed weten)

Het is eigenlijk heel simpel. Als je 5 km rijdt met je motor is de slijtage bijna net zoveel als wanneer je 200 km met je motor rijdt.

Stel dat je met een goed warmgereden blok zo'n 200.000 km zonder problemen kunt rijden. Dat komt neer op 1000 ritjes van 200 km. Zou je alleen maar die korte ritjes rijden is je blok dan al bij 5000 km op.

OK, dit is gechargeerd, maar daar komt het in feite wel op neer. En geeft ook aan waarom km-stand weinig zegt over de staat van een motor. Liever een hoge km-stand waarbij veel lange ritten zijn gereden dan een lage km-stand.
 
Het is eigenlijk heel simpel. Als je 5 km rijdt met je motor is de slijtage bijna net zoveel als wanneer je 200 km met je motor rijdt.

Stel dat je met een goed warmgereden blok zo'n 200.000 km zonder problemen kunt rijden. Dat komt neer op 1000 ritjes van 200 km. Zou je alleen maar die korte ritjes rijden is je blok dan al bij 5000 km op.

OK, dit is gechargeerd, maar daar komt het in feite wel op neer. En geeft ook aan waarom km-stand weinig zegt over de staat van een motor. Liever een hoge km-stand waarbij veel lange ritten zijn gereden dan een lage km-stand.


Ik durf er heel wat kratjes bier tussen te leggen dat de motor niet ten einde is (bij alleen korte ritjes) bij 5000km en ook nog niet bij 15000km zolang je de motor zelf maar goed zal onderhouden en je zal wel vaker bijv. kleppen moeten stellen en olie moeten vervangen.'

Ik zeg gewoon door blijven rijden!!! en anders ga je er 's ochtends gewoon ff wwat eerder af en maak je een klein blokje om voordat je naar het werk toe gaat.
 
Gewoon lekker rijden.
Ook die korte stukken.
Je rijd in een week toch vast niet alleen dat stukkie naar je werk,anders kun je m net zo goed verkopen.
Niet te veel overal over nadenken, maar genieten en rijden. :]

Ik rij meer als 10.000km per jaar op de motor, dus dat zit wel goed ;)
Ik denk dat ik door de weeks gewoon wat vaker een langere rit maak naar huis, dat moet iig wat beter zijn dan 5 dagen kort rijden en alleen in het weekend lang.

En opzich voel ik idd wel goed aan wanneer de motor warm is, dan loopt hij toch wat lekkerder. En met dit mooie weer is het geen straf om een langere rit naar huis te maken :]

bedankt allemaal voor de uitleg!!!
 
Het is eigenlijk heel simpel. Als je 5 km rijdt met je motor is de slijtage bijna net zoveel als wanneer je 200 km met je motor rijdt.

Stel dat je met een goed warmgereden blok zo'n 200.000 km zonder problemen kunt rijden. Dat komt neer op 1000 ritjes van 200 km. Zou je alleen maar die korte ritjes rijden is je blok dan al bij 5000 km op.

OK, dit is gechargeerd, maar daar komt het in feite wel op neer. En geeft ook aan waarom km-stand weinig zegt over de staat van een motor. Liever een hoge km-stand waarbij veel lange ritten zijn gereden dan een lage km-stand.

nu wordt ik wel 'bang' hoor, m'n arme triumph! :X
want ik rij al sinds zeker een half jaar (en dus ook de winter) die korte stukken heen en weer naar huis... en dan wel in het weekend en in vakanties/lange weekenden hele lange stukken... maar als dat blijkbaar niet zo veel uitmaakt als dat korte stukken wel uitmaken..... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan