bij minder klepspeling meer vermogen

husaberg550

Rookie
30 aug 2004
1
0
voorst
Ik heb gehoord dat er bij minder klepspeling meer vermogen uit de motor komt.
Nu kan er een voelermaatje van 0,10 tussen dit is origineel bij in en uit. Als ik daar 0,08 van maak krijg ik dan meer vermogen uit de motor. Weten jullie daar meer over te vertellen ik ben heel erg benieuwd.

Oja ik heb een crossmotor een husaberg 550 fc.
 
De klep zal iets eerder en iets verder opengaan en daarmee meer brandstof doorlaten, maar waarom niet op een verantwoorde manier aan meer vermogen komen? (als dit tenminste meer vermogen geeft, dat is...)
 
Je kleppen horen ook een bedrijfsspeling te hebben. Als de boel warm wordt gaat het hele handeltje natuurlijk uitzetten. En je wilt natuurlijk niet dat je dan iets in de soep rijdt. Zou even in het werkplaats handboek kijken voor de spelingswaarden.
 
Het maakt wel uit. Tot op zekere hoogte uiteraard. Je moet dan wel vaker je speling controleren en stellen. Het is de vraag of het extra risico van verbrande kleppen (of erger) het beetje vermogens winst waard is. Maak er geen giswerk van, maar overleg dit met iemand die veel van deze motoren weet. :)

Edit:

In het WPHB staat alleen de tourwaarde zegmaar, niet tot hoever je kunt gaan.
 
Je klepspeling is er voor een reden. Wanneer de motor draait dan worden de kleppen snel richting de 700 graden warm, er is namelijk een reden dat die kleppen draaiend zijn opgesteld. Ook zetten die klepstelen uit door die warmte. De warmte van de klep gaat weg langs de klepzittingen en langs de klepgeleiders Als jij de speling veranderd kan het zijn dat jouw klepspeling bij warme motor te klein is en dat de koeling van de klep alleen gebeurd langs de geleider en niet langs de zitting (in het ergste geval heb je koppijn als de klep scheef gemept wordt door de zuiger maar dan moet je de speling wel flink verminderen). Als bijgevolg heb je lekkende kleppen dus waar zit jouw extra prestatie?

Jouw kleppendiagramma zal ook veranderen, de kleppen zullen eerder openen en later sluiten (langere klepspoeltijd sinds de inlaatklep eerder opent en de uitlaatklep later sluit). Heel leuk en wel maar dat betekent dat ze minder lang tegen de klepzitting gedrukt zitten dus de warmte kan moeilijker weg.

Wat de lifthoogte betreft.
De grootste beperking in het inlaatkanaal van de cilinderkop is de maat van de klepdiameter en de grootte van de poort. Het oppervlak van die klepdiameter - het oppervlak van de klepsteel moet gelijk zijn aan het manteloppervlak welke je creeërt bij het openen van de klep. om het even gemakkelijk te houden het volgende:

oppervlak klep = manteloppervlak
pi * d * d /4 = pi * d * h (h=lifthoogte)
d/4 = h

De lifthoogte moet minimaal 1/4 van de klepdiameter wezen zodat die een maximale doorstroom heeft. Wanneer die lifthoogte groter is dan is het inlaatkanaal de volgende beperking maar je hebt wel jouw klepspeling liggen veranderen waardoor je nu moet oppassen met de koeling van de kleppen sinds die langer open staan. Het is maar net of je het ervoor over hebt en bij zo'n motor als wat jij hebt zou ik het lekker laten want die van jou is gemaakt voor koppel en niet voor topvermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan