Bij remmen gaat het achterlicht uit ipv feller branden

Franzzz

Die hard MF'er
30 jul 2003
663
2
Heerhugowaard
Ik heb zojuist een ander achterlicht gemonteerd op mijn gsx-r 750 2005. Het achterlicht is van booster en heeft ingebouwde knipperlichten, de stekker aan het nieuwe achterlicht heeft dezelfde connector als de originele en 2 draden(blauw/geel)voor de richtingaanwijzers. Ik heb hem even snel aangesloten om te controleren op de werking van het achterlicht, het vreemde is dat wanneer ik het achterlicht aansluit met de connector hij niet gaat branden, pas wanneer ik met de gele of blauwe draad massa maak(frame)dan gaat hij branden, maar wanneer ik in de rem knijp dooft hij. Ik begrijp er niets van, misschien dat ik iets over het hoofd zie. Als je een mogelijk oplossing hebt hoor ik het graag.
Frans.
 
Je hebt een achterlicht met LED's genomen.
Deze zijn stroomrichtinggevoelig, en je hebt dus de voeding voor het remlicht omgedraaid zitten. Geeft niets, gebeurt wel vaker....
Plug en play roepen ze dan. Het makkelijkste is dus de draden die aan de connector zitten van het nieuwe led achterlicht te wisselen begrijp ik?? Ik post wel even plaatjes, want dit heb ik met mn vorige led achterlicht met knippers niet aan de hand gehad en daarbij komt dat het originele achterlicht ook led's heeft. Had net al de zekering van de signals eruit liggen, dus ik schiet plaatjes.
 
full

Links de stekker van het originele achterlicht met van links naar rechts de volgende draden: wit met een zwarte streep/grijs/zwart met een witte streep.
 
Plug en play roepen ze dan. Het makkelijkste is dus de draden die aan de connector zitten van het nieuwe led achterlicht te wisselen begrijp ik?? Ik post wel even plaatjes, want dit heb ik met mn vorige led achterlicht met knippers niet aan de hand gehad en daarbij komt dat het originele achterlicht ook led's heeft. Had net al de zekering van de signals eruit liggen, dus ik schiet plaatjes.
Probeer het eerst even met losse draadjes voordat je de stekkers loshaalt.
Bij andere motoren is mij dit ook als eens gebeurd, dus vandaar dat ik hier aan denk...
Succes!
 
Probeer het eerst even met losse draadjes voordat je de stekkers loshaalt.
Bij andere motoren is mij dit ook als eens gebeurd, dus vandaar dat ik hier aan denk...
Succes!
Dat is een goed idee inderdaad, zwart is massa heb ik altijd geleerd, rood voeding en de witte draad zal dan voor mijn remlicht functie zijn. Is het nu de bedoeling dat ik de rode op de plaats van de zwarte doe en de zwarte terug op de plaats van de rode? Of moet ik een andere combinatie maken? Ben een leek op dit gebied, ik waag me er altijd wel aan en het gaat vaak goed, maar als het niet goed gaat heb ik de oplossing niet :(
 
Hmmm, je hebt er maar 3 draden op zitten. Dat betekend ook maar 1 massadraad voor zowel gewoon licht als ook remlicht.
Probeer eerst eens zwart + rood.
Dan zwart + rood omgedraaid.
Dan zwart + wit (en omdraaien).
Nu zou alleen je remlicht moeten branden....
Als dit nog niet werkt kan je nog de combi rood + wit (en omdraaien) proberen.

Als je bij deze handelingen wel remlicht gekregen hebt, en ook gewoon licht, dan zit er intern iets niet goed in het licht.
Krijg je het remlicht helemaal niet aan, dan is deze zeker stuk.
Nogmaals succes!

Ook bij verkeerd aansluiten kan er niets kapot gaan als je van de bestaande stekker aftapt. Daar zit namelijk nog een zekering achter. Pak je de stroom rechtstreeks van de accu, kan dat anders zijn.....
 
Hmmm, je hebt er maar 3 draden op zitten. Dat betekend ook maar 1 massadraad voor zowel gewoon licht als ook remlicht.
Probeer eerst eens zwart + rood.
Dan zwart + rood omgedraaid.
Dan zwart + wit (en omdraaien).
Nu zou alleen je remlicht moeten branden....
Als dit nog niet werkt kan je nog de combi rood + wit (en omdraaien) proberen.

Als je bij deze handelingen wel remlicht gekregen hebt, en ook gewoon licht, dan zit er intern iets niet goed in het licht.
Krijg je het remlicht helemaal niet aan, dan is deze zeker stuk.
Nogmaals succes!

Ook bij verkeerd aansluiten kan er niets kapot gaan als je van de bestaande stekker aftapt. Daar zit namelijk nog een zekering achter. Pak je de stroom rechtstreeks van de accu, kan dat anders zijn.....
Wat ik nou niet begrijp, is dat ik de knipperlichten nog geen een keer heb zien branden, de blauwe draad en gele draad die van het achterlicht afkomen vertegenwoordigen linker knipper en rechter knipper, als ik de blauwe of gele draad verbind met de knipperlichtconnector van de motor en ik zet de knipperlichten links/rechts aan, dan zie ik aan de voorkant dat mijn nieuwe led knipperlicht continue brandt en niet knippert(omdat er nog een ander relais in moet)maar het achterlicht doet gewoon helemaal niets.
 
Pak gewoon je multimeter en meet in je sterker, dan weet je genoeg. Een led is een diode en door light emeting diode kortom led kan de stroom maar 1 kant oplopen, waarschijnlijk heb jij je draadje verkeerd omzetten van je remlicht. Maar pak een multimeter, zoek de NUL draad en meet als eerst op welke draad spanning staat als je achterlicht gewoon brand, check daarna nog je remachterlicht voor de zekerheid, dat moet dus de andere draad zijn plus de nul.
 
Ik kreeg een bericht van de verkoper waarin al snel duidelijk werd waarom het niet werkt. Hij heeft op mijn verzoek de unit aangesloten in de winkel en foto's gemaakt zodat ik weet wat ik koop, daarvoor moest hij de rode en zwarte draad in de connector omwisselen en heeft hij ze later niet meer verwisseld. Ik ga vanmiddag weer eens kijken of het dan wel werkt, dan zit ik nog steeds met de knippers die ik niet aan de gang heb gekregen, maar misschien hangt dat wel samen met het hierboven genoemde. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan