Bij vervangen zuigerveren ook zuigers vervangen?

maarten12

MF'er
13 mei 2004
35
0
Wassenaar
Goeiemiddag,

Ik heb een vraag. Mijn motor verbruikt vrij veel olie 1 l /500 km. En ik heb het sterke vermoeden dat dat aan mijn zuigerveren ligt. Nu wil ik die gaan vervangen maar is het dan ook nodig om je zuigers te vervangen en je cilinders dan op te honen? Alvast bedankt voor de reacties.
 
wat voor motor heb je het over?
een kawa gebruikt altijd olie, daar moet je niets aan doen.
een gummikuh gebruikt olie langs zijn klepgeleiders, dan hebben zuigerveren helemaal geen zin.
wat is trouwens veel olie gebruiken, als je zonder bijvullen naar assen kan komen is het toch goed?
1l/500km bij een honda reden voor een uitgebreide revisie dan helpen alleen veren niet meer
 
Zet er even bij om wat voor motor het gaat en welk bouwjaar.

Persoonlijk vind ik als het niet te veel kost, kan het handig zijn om meteen de zuigers te vervangen. Alles ligt dat toch open.
Hoewel ik betwijfel of het (alleen) aan je zuigerveren (olieschraapveren) ligt.
Wanneer je bijvoorbeeld een slechte verbranding hebt (gehad), kan het zijn dat je veren 'vastgekoekt' zitten. Een schoonmaakbeurt doet dan al wonderen.
Denk ook eens aan die 'geleide-rubbers' om je kleppen.

Succes ermee.
 
Je kunt zelf even controleren waar het verbruik vandaan komt....
Rijdt de motor warm,
1/ Start hem mat warme motor nadat hij even heeft stilgestaan. komt er dan een rookpluim uit, dan zijn het waarschijnlijk de zuigers c.q. veren

2/ rijdt even met een vast hoog toerental, (met warme motor) gooi in een keer het gas dicht,(enkele secondes) en draai het dan in een keer het gas open, en kijk dan naar de uitlaat. (of doe het in een straat waar je een vriend hebt staan die de uitlaat in de gaten houdt) en komt er dan een rookpluim uit, dan ben je aan een koprevisie toe. (klepgeleiders)
 
Hallo

1. Als je je zuigerveren moet vervangen is het belangrijk dat je eerst de cylinderdiameter opmeet. ALs deze buiten de tolelrantie ligt moet je overmaats zuigers en veren gebruiken.
2. Als de maatvoering nog steed goed is kan de dezelfde zuigers gebruiken als de spleet waar de zuigerveer in ligt niet is uitgeslagen dus meten en kijken of ze binnen de tollerantie liggen.
3. Dan gewoon goed inrijden en klaar is keer.
 
Als je veren vervangt dan altijd nieuwe hoonkrassen in de cylinders laten zetten. Anders lopen de nieuwe zuigerveren nooit in en presteert de motor minder als vooreen en verbruikt nog meer olie.
Als de motor weer in elkaar zit met nieuwe zuigerveren dan warm laten worden (rijdend, niet stationair) en na 5 a 10 km volgas gaan acceleren, dus bij 2000 tpm volgas acceleren naar 90% maximale toerental en dat 20 keer herhalen. Dit weer om de zuigerveren in te laten lopen op de cylinderwand.

Van nieuwe zuigerveren knapt een machine altijd op. Maak de zuigers wel heel goed schoon, vooral de zuigerveer groeven moeten helemaal vrij van koolaanslag zijn.

Met nieuwe klepsteelrubbertjes moet het weer een frisse fiets worden zonder oliewalmen.
Carbs ook maar gelijk in de hoogfrequent reiniger zetten.
 
Hallo

1. Als je je zuigerveren moet vervangen is het belangrijk dat je eerst de cylinderdiameter opmeet. ALs deze buiten de tolelrantie ligt moet je overmaats zuigers en veren gebruiken.
2. Als de maatvoering nog steed goed is kan de dezelfde zuigers gebruiken als de spleet waar de zuigerveer in ligt niet is uitgeslagen dus meten en kijken of ze binnen de tollerantie liggen.
3. Dan gewoon goed inrijden en klaar is keer.

Precies, meten = weten. Zo is er niets zinnigs over te zeggen.
 
...
Als de motor weer in elkaar zit met nieuwe zuigerveren dan warm laten worden (rijdend, niet stationair) en na 5 a 10 km volgas gaan acceleren, dus bij 2000 tpm volgas acceleren naar 90% maximale toerental en dat 20 keer herhalen. Dit weer om de zuigerveren in te laten lopen op de cylinderwand.
...

En hoe verstandig is dat bij een luchtgekoelde motor die er bekend om staat vrij warm te worden?
 
"En hoe verstandig is dat bij een luchtgekoelde motor die er bekend om staat vrij warm te worden?"

Er staat niet bij hoe snel je dat achter elkaar moet doen. Gebruik een olie temperatuur meter om te zien of zooitje niet te heet wordt.
Maar als de cilinders schoon zijn (het liefst laten glasparelstralen) dan moet het geen probleem zijn. Zolang je rijdt kan zo'n fiets bijna niet te warm worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan