Bijgeluiden (windruis)

cecilia

Rookie
20 mei 2007
6
2
Gister proefrit op Honda 700nc gemaakt. Windgeluid steeg boven alle andere geluiden uit en kwam vd voorkant motor. Verkopers ook proefrit gemaakt en beaamde. Toch kwamen zij tot de conclusie dat het hij de motor hoorde. Is dit geluid herkenbaar?
 
Gister proefrit op Honda 700nc gemaakt. Windgeluid steeg boven alle andere geluiden uit en kwam vd voorkant motor. Verkopers ook proefrit gemaakt en beaamde. Toch kwamen zij tot de conclusie dat het hij de motor hoorde. Is dit geluid herkenbaar?

Dit verschilt per motor, een naked bike is vaak stiller dan een motor met een kuipje.

En je lengte maakt ook verschil in windruis, net als het type helm wat je draagt.
 
Een voorband kan ook veel geluid maken, afhankelijk van het type wegdek.
En natuurlijk de wind, dat is de grootste oorzaak van lawaai.
Motorrijden is eigenlijk gewoon kudt.
Waarom rij ik dan vanaf mij 12e op een brommer (eigen terrein) en vanaf mijn 30e op de motor ?
Ik weet het ook niet maar geniet er nog altijd van.
 
Die Honda is van zichzelf een vrij stille motor en de originele uitlaat hoor je ook niet, dus dat de windruis daar bovenuit komt verbaast me niet. Windruis hoort erbij, je kan op zoek gaan naar een klein ruitje. Niet te groot, want turbulentie zorgt soms nog voor meer lawaai dan wat je juist wilde voorkomen. En oordoppen dragen.
 
Ongunstige combi van kuip(ruit), helm en lichaamslengte?

Eventueel een andere motor van zelfde model en type rijden en vergelijken..
 
het is mij niet duidelijk genoeg of het de gewone NC of de NC700X betreft hier.
windgeruis komt het meest door midden in de turbulentie van je ruitje zitten, hoe je helm zit en wat voor 1 je hebt, hoe die afsluit aan de onderkant en sowieso altijd oordoppen in.

lijkt wel knip en plak werk hier, spuit 11 :P .
 
Als je een ruitje wilt om uit de wind te zitten, maar ook geen herrie verdraagt... Kom je bij een volledig (en verstelbaar!) windscherm (a.k.a. schuifpui) zoals je op een R1200RT, Pan European etc. voor je snufferd krijgt. Die werken goed voor de meeste mensen. Al die kleine dingen werken voor sommige mensen onder de meeste omstandigheden acceptabel, maar geven voor een hele hoop andere mensen alleen maar een bak turbulentie op de verkeerde plekken. Die turbulentie is heel vervelend (in sommige gevallen rammelt je hoofd letterlijk in de wind) en dé oorzaak van tinnitus. Die turbulentie valt ook vrijwel niet te voorkomen, je bent immers aan het spelen met luchtdruk en dat wil zich achter je ruit egaliseren. Bij een grote ruit gebeurt dat ook, maar nét achter jou. Bij een kleine ruit gebeurt het altijd in de buurt van de rijder en afhankelijk van waar het gebeurt ben je in meer of mindere mate de lul, maar een kleine ruit krijgt het nooit "om" de rijder heen, wat wie dan ook beweert.

Waarom zitten die kleine kutruitjes dan op veel motoren? We vragen ernaar. We denken dat we van de motor af waaien als zo'n ding er niet op zit. En toegegeven, je nek moet een weekje wennen aan een naked bike (serieus, na een weekje dagelijks rijden ben je eraan gewend) maar op een naked heb je géén turbulentie en kan het, met de juiste helm, vrijwel stil zijn. Dan hoor je de motor dus wel. En ontwikkel je niet maarzo tinnitus. Zelfs dan: oordoppen aanbevolen, maar het is geen doodzonde als je ze een keer vergeet.
 
Laatst bewerkt:
waarom zitten die kleine kutruitjes dan op veel motoren? We vragen ernaar. We denken dat we van de motor af waaien als zo'n ding er niet op zit.
Wie zijn "we"? Ik heb best wel wat ervaring met kleine ruitjes, ik moet geen voordeur. In mijn ervaring zijn kleine ruitjes cosmetisch, eg ze doen bijna niets. Makkelijk uit te vinden door het ding eraf te schroeven en te gaan rijiden. De meeste 'adventure' bikes hebben een hoge voorkant, en met of zonder ruit krijg je nog steeds een turbulente flow op onderkant helm. Ook vrij makkelijk te meten met je hand, je kunt de turbulente curve voelen
 
Gister proefrit op Honda 700nc gemaakt. Windgeluid steeg boven alle andere geluiden uit en kwam vd voorkant motor. Verkopers ook proefrit gemaakt en beaamde. Toch kwamen zij tot de conclusie dat het hij de motor hoorde. Is dit geluid herkenbaar?
Voor mij was het een uitkomst, al die stemmetjes in mijn hoofd :X
 
Windgeluid hoort bij motorrijden, niet specifiek bij die Honda.
Dus, het geluid is wel herkenbaar ja...
Ik draag tegenwoordig een helm. Heb veel,ervaring met diverse motoren. Nooit ergens last van gehad. Mogelijk toch iets anders
 
Een voorband kan ook veel geluid maken, afhankelijk van het type wegdek.
En natuurlijk de wind, dat is de grootste oorzaak van lawaai.
Motorrijden is eigenlijk gewoon kudt.
Waarom rij ik dan vanaf mij 12e op een brommer (eigen terrein) en vanaf mijn 30e op de motor ?
Ik weet het ook niet maar geniet er nog altijd van.
Dat van die voorband gaf de verkoper ook aan. Het kwam ook duidelijk van de voorkant. Daar zit niet al teveel. Weinig dashboard. Als ik gas terugnam hoorde je de motor zelf weer een beetje. Nagoed, bedankt. Ik weet genoeg.
 
Die Honda is van zichzelf een vrij stille motor en de originele uitlaat hoor je ook niet, dus dat de windruis daar bovenuit komt verbaast me niet. Windruis hoort erbij, je kan op zoek gaan naar een klein ruitje. Niet te groot, want turbulentie zorgt soms nog voor meer lawaai dan wat je juist wilde voorkomen. En oordoppen dragen.
Zeker stille motor. Op moment rijd ik funduro 650gs. Ff wat anders kwa geluid. Maar weinig windruis. Dus dat kan het blijkbaar dempen. Logisch wellicht. Nc had originele ruitje. Wel weinig dashboard en veel ruimte daar. Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
volgens mij gaat het ook hier om. op een supersport (racemotor) zit je ver naar voren en dan krijg je veel windgeruis. op een naked bike zit je meer rechtop en heb je minder last van windgeruis. op een chopper zit je helemaal rechtop en nog minder windgeruis, maar dat is mijn mening/ervaring
 
volgens mij gaat het ook hier om. op een supersport (racemotor) zit je ver naar voren en dan krijg je veel windgeruis. op een naked bike zit je meer rechtop en heb je minder last van windgeruis. op een chopper zit je helemaal rechtop en nog minder windgeruis, maar dat is mijn mening/ervaring
Windruis is windruis.
 
Om die reden verstop ik mijzelf ook wel eens even achter het scherm op lange snelwegritten...lekker rustig :-)

ziet er alleen een beetje maf uit op een Pan van 30 jaar oud...alsof je aan het racen bent terwijl je net 100 gaat...maar die dikkerd gewoon niet harder wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan