Bijladen brikkeaccu

Jochem - SOHC4

MF veteraan
24 apr 2002
4.290
1
Medebrikkers! Ik heb toch eens even wat hulp nodig.
Van mijn laatste brikkie (een CB550F) laadt de accu niet bij tijdens het rijden. Je kan dus lekker rijden met een volgeladen acccu, tot ie leeg is. Eertse idee: gelijkrichter kapot. Bleek aardig te kloppen:" 't ding ontbrak in z'n geheel. Ik heb dus een werkend exemplaar op de kop getikt, maar helaas: 't euvel doet zich nog steeds voor. De accu is ook nieuw, dus daar ligt 't ook niet aan. De dynamo lijkt me sterk, want het is gewoon een simpel sohc4 geval, zonder koolborstels oid. Iemand nog ideen? Of plaatsten waar ik 't geheel eens door zou kunnen meten? Ik ben op elektronisch gebied niet echt ervaren... (heb wel een huis-tuin-en-keuken multimetertje...)

Oh en een broodnodig piccie, uiteraard:
full


Oh, ik weet dat 't eigenlijk een 'techniek' vraagje is, maar ik verwacht met zo'n oud barrel wat meer respons bij B&K. Maggie blijven staan? O-)
 
Laatst bewerkt:
Je pic doet het geeneens hoe kunnen we je nou helpen?

Maar weet je zeker dat je dynamo heel is? Hij hoeft niet kapot maar het kan altijd gebeuren.
Verder raad ik je aan om even je kabels te controleren en je stekkerverbindingen.
 
Ik had last van een stel geoxydeerde stekerverbindingen in het laadcircuit (connector van de gelijkrichter) en een draadbreuk.
Spanningsregelaar wel OK?
 
Allereerst zoals hierboven gezegt is de stekkerverbindingen nakijken op corrosie spuit alles lekker in met WD40.
Zet een multimeter op je accupolen en meet de spanning daarna start your engine en kijk of deze spanning oploopt naar 14,3 volt zoja dan wordt de accu bijgeladen zo nee dan terugzoeken spanningsregelaar aangezien je de diodebrug al vernieuwt heb(PS die 3 Fase diodebrug kan je los kopen voor 13 euro bij een elektronikazaak
wel koelen op een koelblokkie).Dynamo draden ohms doormeten meestal 1 a 2 ohm
de draden mogen geen kontakt met massa maken.De wisselspanning die eraf komt is onbelast meestal een volt of 40 a 50.
 
Ik zal idd eerst de stekkerverbindingen eens goed nazien. Het beessie heeft effe buitengestaan. Ik vermoed dat de dymnamo heel is, omdat daar gewoon niet veel aan kapot kan, eigenlijk. Is er een manier om dat simpel door te meten?

Oh, stekkerverbindingen met WD40 inspuiten?? Kan ik niet beter contactspray gebruiken? Of geleidt die rommel zo goed dat je kortsluitingsproblemen krijgt in stekkerblokken?
 
Ha Jochem, je kunt de contactjes makkelijk uit je stekkerblok halen, er zit een klein palletje, welke je met een klein schroevendraaiertje naar beneden kunt drukken. Nu kun je stekkertje uit het blok halen en met koperborsteltje mooi schoonmaken. Palletje weer een beetje omhoog drukken en terugstoppen.

Waar je ook even naar kunt kijken is of de spanningsregelaar goed aangesloten zit. Aan de spanningsregelaar zit een zwarte, witte en groene draad. De spanningsregelaar zorgt er ook voor dat er spanning komt op de spoel om zodoende je magnetisch veld te verkrijgen. Volgens mij was groen aarde, zwart de spanningsregelaar en wit gaat naar de spoel.

Je kunt ook per spoel (de gele draden) even meten zonder gelijkrichter. Per spoel ongeveer 19 volt wisselspanning.
 
Spanningsregelaar is me bekend idd ;)

Ik zal idd eens de stekkerblokken goed schoonmaken ook. Je bedoelt met de gele draden per spoel, het drietal dat uit de dynamo komt, neem ik aan?
 
OK, en nu ff voor de leken:.... die multimeter he? die heb ik dus nog nooit gebruikt... hoe en wat? De ene op het frame de ander per kabel meten? Wat zou ie aan moeten geven dan? Geen constante waarde neem ik aan, met wisselspanning? En de weerstand? hoe meet ik die?

(sjezus... dit is allemaal nieuw man... 2 blokken volledig uit elkaar gehad, maar nog nooit ellende met de electronica gehad :P )
 
OK, en nu ff voor de leken:.... die multimeter he? die heb ik dus nog nooit gebruikt... hoe en wat? De ene op het frame de ander per kabel meten? Wat zou ie aan moeten geven dan? Geen constante waarde neem ik aan, met wisselspanning? En de weerstand? hoe meet ik die?

(sjezus... dit is allemaal nieuw man... 2 blokken volledig uit elkaar gehad, maar nog nooit ellende met de electronica gehad :P )

Op wisselspanning 0..50V zetten, het zwarte touwtje op frame of direct op de - (accu), het rooie touwtje op het meetpunt. Meetwaarde is dan constant, hij staat niet te bibberen ofzo :) .

Weerstand: zit een aparte meetstand op je multimeter.
 
ff uit eigen ervaring....kan ook zijn dat je spoelen van de dynamo niet geheel meer fris zijn c.q. kaduuk...Als er al eentje niet goed is ben je al de pisang als je met licht aan gaat rijden....enneh...kan ook te maken hebben met de aarding he...meet en gij zult vinden !
 
Jochem, mocht je er echt niet uitkomen mag je wel een keertje langskomen dan meten we samen.

Als je ongeveer 20 km kan rijden met een accu natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Heren, bedankt zover! Ik ga er denk ik wel uitkomen (en anders horen jullie het hier ;) ) Eerst morgenavond maar eens wat vers rubber en een 'nieuw' K7 frame ophalen...

oh, 20 km haal ik wel ;) Maar ga het uiteraard eerst zelf eens even proberen...
 
Heren, bedankt zover! Ik ga er denk ik wel uitkomen (en anders horen jullie het hier ;) ) Eerst morgenavond maar eens wat vers rubber en een 'nieuw' K7 frame ophalen...

oh, 20 km haal ik wel ;) Maar ga het uiteraard eerst zelf eens even proberen...
Weerstand meten is de ohm-stand (met OMEGA symbooltje)

Inderdaad ook ff van elk geel draadje meten oftie niet per ongeluk aarde maakt. (dus 1tje op frame, andere op geel draadje en dan moet weerstand oneindig zijn)
 
Zet je multimeter op DC 20 volt(GELIJKSPANNING) en de rode pen op de plus van je accu en de zwarte meetpen op de - van je accu meet de spanning zal ongeveer zijn 12,6 volt

start je brommer en doe hetzelfde als het goed is meet je nu ongeveer 14,3 volt
is dit niet het geval dan is er iets loos zou je spanningregelaar kunnen zijn.
wisselspanning meet je alleen op je dynamo na je dynamo wordt de wisselspanning
omgezet in gelijkspanning dmv je diodes(rectifier) de spanningregelaar zit vaak op een veldwikkeling die je accu weer bijlaad.
 
Laatst bewerkt:
Ik leer een hoop! Gelijkrichter ben ik van op de hoogte wat ie doet en werkt ook (komt van m'n lopende 500'je)
 
start je brommer en doe hetzelfde als het goed is meet je nu ongeveer 14,3 volt
is dit niet het geval dan is er iets loos zou je spanningregelaar kunnen zijn.
Niet vergeten te zeggen dat ie dan ook wat toeren moet maken. Bij 1000 rpm haalt ie die 14,3 volt niet. Eerder bij 3000 ofzo. :)
 
Niet vergeten te zeggen dat ie dan ook wat toeren moet maken. Bij 1000 rpm haalt ie die 14,3 volt niet. Eerder bij 3000 ofzo. :)
:^ hier staat voor de CB500 wat de verschillende waardes zouden moeten zijn bij bepaalde toerentallen en nog wat uitleg over andere dingen die je kunt checken bij het niet opladen van je accu.

http://www.honda4fun.com/man_officina/pdf_manuali/CB500-71/CB500-71_11.pdf (www.honda4fun.com/man_officina/pdf_manuali/CB500-71/CB500-71_11.pdf)
 
Die heb ik zelf ook liggen! Ik ga het nog eens even uitgebreid nalezen. Thanks voor de tip, desondanks! :)
 
Hmm, ben vanavond na m'n werk eens even aan de meterij gegaan en het lijkt alsof 'e'en van de spoelen (niet een van de 3 met de gele draden, maar die ene aparte (geen idee waarom die anders is, maar staat ook apart in het schema) slecht contact maakte. Contact schoongemaakt en goed bevestigd. Ik heb inmiddels zo'n 35 km met het licht aan gereden, zonder sporen van verzwakking qua stroom. Lijkt dus goed te gaan. In eerste instantie ging de spanning ueberhaupt niet omhoog bij he toeren maken, nu wel naar zo'n 13,5 ofzo. Nog steeds geen 14,nogwat, maar het begin is er. Morgen alle andere contacten maar eens schoonmaken. De stator lijkt goed te zijn, qua waarden. Alle spoelen zelfde weerstand, binnen de juiste waarden. Spannend hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan